SAAB 99 Turbo -78
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 Turbo -78
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 Turbo -78
- Detta ämne har 92 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-08 10:07 av Markus_H.
-
FörfattareInlägg
-
Emblemdags!
Vad använder ni för att sätta fast emblemen?
Köpte detta på Mekonomen:
Det verkar sitta bra men måste utvärderas mer.Satte i högtalare samt radiokonsol med en äldre CD spelare med aux ingång 🙂
Saknar de små gummibitarna som sitter framför hjulhusen i bak, vad heter de?
Saknar även stänkskydd om nån har över 🙂Attachments:
juni 8, 2017 at 11:30 #431290Det finns något som kallas emblemtejp som har en tunn skumkärna för att sitta bättre. Gimmi (stenskottsskydd) har jag å ev ok beg stänklappar med vi SAAB-text.
0739126893 vid intresse….- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av Andreas Hermansson.
Då startproblemen är kvar fast jag bytte bränsleackumulatorn så var nästa steg att byta backventil till bränslepumpen.
Såg då att det inte satt nån backventil…Hittade en sån backventil men saknar nån sorts mutter som skall sitta överst?
Min slang satt ju med en banjobult direkt på pumpen:
Borde vara nån sorts toppmutter?
Nån som vet vad jag ska köpa?Attachments:
juni 17, 2017 at 19:54 #431697Jag vet att “ventilen” med tunna slangar i längst fram på topplocket kan strula när man får startproblem. Man får ta isär å polera “brickorna” för att dom ska fungera bara igen.
Ett litet tips iaf..Styrtrycksventilen är bra.
Kall bil startar lätt.
Står bilen ca 30-60 minuter blir den svårstartad, tror det beror på att bränslet förångas i spridarrören (vacuumlås).
Det ska väl förhindras av bensinackumulatorn vid tanken. Men för att den skall kunna hålla tryck så måste man väl ha en backventil vid pumpen?Enl VHB så ska man mäta systemtrycket efter 20 min efter att motorn stängts av och då ska trycket vara minst 1,5 bar.
För att uppnå detta så måste hela insprutningssystemet vara tätt. Behövs bara en läcka någonstans för trycket ska sjunka.
Kan tänka mig att om någon av insprutningsventilerna läcker så blir motorn svårstartad som i ditt fall.
Jag har ett par stänklappar över men det är en liten skada på den vänstra.
Vad gäller det främre gummiskydden så är det en ingjuten plåt i dom som möjliggör att de kan vikas fast runt skärmkanten.
I mina gummiskydd så har denna ingjutna plåt rostat bort så de inte kan vikas fast. Kan vara svårt att hitta nya felfria idag.Succé !!
Fick tag på kupolmutter idag och satte dit backventilen.
Körde bilen varm och lät den stå ett tag.
I vanliga fall fick jag nöta på starten 30-60 sek innan den tände, nu startade den direkt!
Har testat flera ggr under dagen och den startar direkt nu, så jävla nöjd 🙂Efter att ha annonserat efter klädsel till min 99 Turbo sen Januari så har jag nu fått tag i så jag kan plocka ihop en HEL uppsättning!
En SAAB vän i Falun hade iaf grejer som jag fick köpa.. Stolar, ryggstöd bak, fräscha baklyktor, sidoruta, stänkskydd, röda nackskydd och ett fint handtag till bakluckan.
Så otroligt glad att det finns folk som hjälper till med grejer man söker.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 6 månader sedan av Markus_H.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 6 månader sedan av Janne Hagnell.
Attachments:
september 12, 2017 at 19:41 #434885Stolarna ser riktigt fina ut!!!
Jag har en 99 Turbo -80 och skulle också behöva andra stolar (900:a stolarna).
Följer din tråd med stort intresse!
//TomasSonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80
Händer ju inte så mycket när man har bilen på vinterförvaring….:/
Köpte iaf en stripesats som åker på efter lack…allt udda är roligt 🙂
Funderar om man skall lämna iväg den så man kan få lite kopior gjorda då många verkar leta efter denna stripesats till turbo.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.