SAAB 99 Turbo -78

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99 Turbo -78

  • Detta ämne har 92 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-08 10:07 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 93 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #431286
    Markus_H
    Deltagare

    Emblemdags!
    Vad använder ni för att sätta fast emblemen?
    Köpte detta på Mekonomen:
    emblem
    Det verkar sitta bra men måste utvärderas mer.

    Satte i högtalare samt radiokonsol med en äldre CD spelare med aux ingång 🙂
    ljud

    Saknar de små gummibitarna som sitter framför hjulhusen i bak, vad heter de?
    Saknar även stänkskydd om nån har över 🙂

    Bilagor:
    #431290

    Det finns något som kallas emblemtejp som har en tunn skumkärna för att sitta bättre. Gimmi (stenskottsskydd) har jag å ev ok beg stänklappar med vi SAAB-text.
    0739126893 vid intresse….

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 12 månader sedan av .
    #431693
    Markus_H
    Deltagare

    Då startproblemen är kvar fast jag bytte bränsleackumulatorn så var nästa steg att byta backventil till bränslepumpen.
    Såg då att det inte satt nån backventil…

    IMG_4339

    Hittade en sån backventil men saknar nån sorts mutter som skall sitta överst?

    Min slang satt ju med en banjobult direkt på pumpen:
    IMG_4340

    Borde vara nån sorts toppmutter?
    Nån som vet vad jag ska köpa?

    Bilagor:
    #431697

    Jag vet att ”ventilen” med tunna slangar i längst fram på topplocket kan strula när man får startproblem. Man får ta isär å polera ”brickorna” för att dom ska fungera bara igen.
    Ett litet tips iaf..

    #431710
    Markus_H
    Deltagare

    Styrtrycksventilen är bra.
    Kall bil startar lätt.
    Står bilen ca 30-60 minuter blir den svårstartad, tror det beror på att bränslet förångas i spridarrören (vacuumlås).
    Det ska väl förhindras av bensinackumulatorn vid tanken. Men för att den skall kunna hålla tryck så måste man väl ha en backventil vid pumpen?

    #431733
    gv8
    Deltagare

    Enl VHB så ska man mäta systemtrycket efter 20 min efter att motorn stängts av och då ska trycket vara minst 1,5 bar.
    För att uppnå detta så måste hela insprutningssystemet vara tätt. Behövs bara en läcka någonstans för trycket ska sjunka.
    Kan tänka mig att om någon av insprutningsventilerna läcker så blir motorn svårstartad som i ditt fall.
    Jag har ett par stänklappar över men det är en liten skada på den vänstra.
    Vad gäller det främre gummiskydden så är det en ingjuten plåt i dom som möjliggör att de kan vikas fast runt skärmkanten.
    I mina gummiskydd så har denna ingjutna plåt rostat bort så de inte kan vikas fast. Kan vara svårt att hitta nya felfria idag.

    #431773
    Markus_H
    Deltagare

    Succé !!
    Fick tag på kupolmutter idag och satte dit backventilen.
    Körde bilen varm och lät den stå ett tag.
    I vanliga fall fick jag nöta på starten 30-60 sek innan den tände, nu startade den direkt!
    Har testat flera ggr under dagen och den startar direkt nu, så jävla nöjd 🙂

    #432518
    Markus_H
    Deltagare

    Mer godis :
    mätare

    Saknas bara mätare att sätta i den då 🙁

    Bilagor:
    #433081
    b-motor
    Deltagare

    Härlig bil, kul att den fått komma ut på vägarna igen!

    Bra jobbat!

    Mvh Daniel

    #434876
    Markus_H
    Deltagare

    Efter att ha annonserat efter klädsel till min 99 Turbo sen Januari så har jag nu fått tag i så jag kan plocka ihop en HEL uppsättning!

    En SAAB vän i Falun hade iaf grejer som jag fick köpa.. Stolar, ryggstöd bak, fräscha baklyktor, sidoruta, stänkskydd, röda nackskydd och ett fint handtag till bakluckan.
    Så otroligt glad att det finns folk som hjälper till med grejer man söker.
    klädsel_1

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av .
    Bilagor:
    #434885
    Tomas Johansson
    Deltagare

    Stolarna ser riktigt fina ut!!!
    Jag har en 99 Turbo -80 och skulle också behöva andra stolar (900:a stolarna).
    Följer din tråd med stort intresse!
    //Tomas

    Sonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80

    #435594
    Markus_H
    Deltagare

    Då ryggstöden hade börjat spricka i sömmen mellan galonet och tyget så lämnades de in till den lokala skräddaren som fixade detta kanonbra!
    Före:
    EFAEC6E4-A4FE-4E08-AB74-E168DDC6F95D

    Efter:
    3400570C-72A6-4A6F-B705-72330169491D

    Min nya förarstol:
    37D029DD-7C8B-48B4-986C-77852989C662

    Bytte ryggstödet i baksätet då mitt hade en reva:
    3F2DB967-D010-459A-A542-5DEFB283EB35

    Fick tag på NOS tändkablar:
    AD1764F3-7693-4201-BB6A-52D7E46CA616

    Även en NOS oljepump:
    C428E32D-4E69-41C4-BFDE-06EB8DFAA5CE

    Bilagor:
    #435603
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tjusigt!?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #435606

    Men se där! Va kul, blev jättesnyggt!

    #438668
    Markus_H
    Deltagare

    Händer ju inte så mycket när man har bilen på vinterförvaring….:/

    Köpte iaf en stripesats som åker på efter lack…allt udda är roligt 🙂

    Turbo_stripes

    Funderar om man skall lämna iväg den så man kan få lite kopior gjorda då många verkar leta efter denna stripesats till turbo.

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 93 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng