SAAB 99 Turbo -78

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 Turbo -78

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 Turbo -78

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 93 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 27, 2017 at 11:29 #425919

      Hej, ny medlem här, Markus från Sandviken, köpt en 99 turbo -78 som stått i garage ca 20 år.
      15400 mil Cardinal röd.
      Forskat lite i ägare och tror det är 3-4 st före mig, en ägare (ca1980 till 2007) som jag pratat med hade skrivit den på flera olika inom familjen.
      Farbrorn jag köpte den av hade köpt den 2007 och haft den i garage bara, försök till uppstart förra året men koppling hade fastnat.

      Komplett bil annars sånär som på 1 bromsok ifram.
      Omlackad nån gång på 80-talet, rost finns men inte så mycket.

      Har fixat koppling samt bromsok, så bilen går nu.
      Har lite problem med styrtrycksventilen till insprutet, den som satt på bilen, isärplockad och rengjord men bilen går kasst och svårstartad.

      Fick med en annan styrtrycksventil med annat nummer som bilen går bra med men skjuter säkringen för soppapumpen om jag har kontakten i, måste felsöka vidare på detta.

      Innertak och klädsel på framstolar måste bytas, blir nog omlack då den är lite sådär.

      Tanken är att besikta den och använda bilen, tips mottages gärna hur man försäkrar den?

      Bilder från annons:
      IMG_3388
      IMG_3387

      Bilder från hämtning i Nykvarn:
      IMG_3428-Copy-1
      IMG_3435
      IMG_3429

      Blandade bilder:
      IMG_3448-Copy
      IMG_3442
      IMG_3443
      IMG_3403
      IMG_3398
      IMG_3401
      IMG_3400
      IMG_3399

      Krånglande styrtrycksventilen:
      IMG_3472

      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Markus_H.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Markus_H.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Markus_H.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Markus_H.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Markus_H.
        januari 27, 2017 at 12:07 #425924

        IMG_3428-Copy

        Attachments:
          januari 27, 2017 at 14:12 #425945

          Välkommen och grattis till en kul bil!?

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            januari 28, 2017 at 09:47 #425963

            Kul med en turbotråd.
            Ser fram emot att följa ditt Turbo-projekt.

            Har lite problem med styrtrycksventilen till insprutet, den som satt på bilen, isärplockad och rengjord men bilen går kasst och svårstartad.

            Det kan vara fel styrtrycksventil.
            VHB säger att styrtrycksventil ”020” är för insprutare from 1977 (troligen utan turbo).
            Turbo tom 1979 har styrtrycksventil ”051” och Turbo from 1980 har styrtrycksventil ”070”
            Oavsett vilken styrtrycksventil man har så är det ändå systemtryck, styrtryck, m.m. avgör om det fungerar. Så den bästa felsökningen är att mäta trycken.

            Fick med en annan styrtrycksventil med annat nummer som bilen går bra med men skjuter säkringen för soppapumpen om jag har kontakten i, måste felsöka vidare på detta.

            Kolla om styrtrycksventilerna har olika ohm-värden på värme-lindningarna. Om det är lägre ohm-värde på den nya styrtrycksventilen som skjuter säkringen så är det bara att höja säkringen något. Tex från 8A till 10A.

            Tanken är att besikta den och använda bilen, tips mottages gärna hur man försäkrar den?

            Jag har mina veteranfordon försäkrade på IF’s veteranförsäkring f.n. Det är dock inte tillåtet att använda fordonen för vardagskörning, vilket du kanske har tänkt göra.

            Lycka till med renoveringen / Stig

              februari 12, 2017 at 20:50 #426700

              Vinterdäck införskaffades igår då jag måste köra hem bilen, kunde inte ha bilen kvar där jag hade den.
              IMG_3549

              Bytte olja, justerade handbroms och fixade några lampor.
              Blinkersdonet saknades märkte jag…

              Blev till att köra 2 mil hem utan blinkers, stannade till vid biltvätten och tvättade av pärlan innan den kördes in i garaget.
              IMG_3558-1

              Så blinkersdon måste införskaffas.
              Saknar även de runda röda plastbrickorna med tillhörande skruvar till dörrsidan.
              Tipsa gärna var jag kan hitta såna…

              Turrrrbo 🙂
              trim.CB1AE359-7A0A-450B-805B-031EDC453DE7

              Emblem finns dubbla uppsättningar 🙂
              IMG_3553-1

                februari 13, 2017 at 08:02 #426717

                Kul tråd o bil kommer följas.
                /B

                  februari 13, 2017 at 11:00 #426727

                  Kul, verkar var en del 99 Turbo-renoveringar på gång nu…

                  Verkar vara ett bra grundobjekt du hittat.

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    februari 24, 2017 at 09:40 #427254

                    Dags att göra nåt åt förarstolen då den har vanliga sjukan att mer vara som en hängmatta än stol…

                    Köpte repsats från Speedparts
                    IMG_3578

                    Lite kaputt..
                    IMG_3577

                    Med de verktyg jag hade hemma lyckades jag inte dra fjädrarna till hålen i stolsramen.
                    Fick bli en kompromiss, stolen känns helt ok att sitta i nu tills jag får tag i nya stolar.
                    IMG_3579

                      mars 4, 2017 at 21:35 #427648

                      77 usd för en USA front känns ok pris 🙂
                      IMG_3623

                      Köpte även fler turbo märken
                      IMG_3628

                      Nu letar jag bara blinkersdon så tänkte jag prova besikta kärran.
                      Nån som vet var jag kan få tag i ett sånt?

                        mars 5, 2017 at 09:54 #427679

                        Kul!
                        Angående blinkers så kan jag rota på lagret om du vill…

                          mars 12, 2017 at 14:29 #428058

                          Blinkers är nu fungerande 🙂
                          Fick flytta kablarna i reläsockeln samt dra dit en jordkabel så fungerar det med nyare blinkersrelät.

                          Får se om jag vågar besikta den i veckan..

                            mars 12, 2017 at 17:53 #428078

                            Lycka till!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              mars 13, 2017 at 07:31 #428090

                              US front gör sig bra på 99:or. Hoppas granskande ögat släpper igenom bilen UA. /B

                                mars 17, 2017 at 15:39 #428196

                                Besiktning gjord!
                                3 st 2:or.
                                IMG_3691

                                På besiktningen:
                                IMG_3694

                                IMG_3692

                                IMG_3693

                                Co halten kanske beror på att jag hade styrtrycksventilen urkopplad, hade även alldeles för hög tomgång.

                                Vänster ok i bak tog lite dåligt.

                                Tror det är bränslereturen in i tanken som var fuktig.

                                  mars 26, 2017 at 18:20 #428589

                                  Som jag trodde var det den korta gummislangen som sitter på returen in i tanken som var murken.

                                  Bromsoket fick motion och nya belägg så tror jag det räcker…

                                  Att den var svårstartad med bränsletrycksregulatorn som satt original berodde på att den gav fel mottryck vid kall motor.
                                  Byggde om den så jag kunde justera trycket själv så funkade den bättre sen.

                                  Ang. hög CO halt så lånade jag en portabel lambdamätare och jag hade 0,78 i lambdavärde vid varm motor, dvs alldeles för mycket bränsle vs luft.

                                  Justerade på CO skruven tills jag fick 1,0 i lambdavärde så borde ju CO halten vara ok hoppas jag.
                                  IMG_3770

                                  Sen kunde jag inte låta bli att montera USA fronten med…:)
                                  IMG_3777

                                  Åker in och gör ombes i veckan så får man se hur det går…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 93 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.