Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › SAAB 99 Turbo -78
- Detta ämne har 92 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-08 10:07 av .
- FörfattareInlägg
- 27 januari, 2017 kl. 11:29 #425919
Markus_H
DeltagareHej, ny medlem här, Markus från Sandviken, köpt en 99 turbo -78 som stått i garage ca 20 år.
15400 mil Cardinal röd.
Forskat lite i ägare och tror det är 3-4 st före mig, en ägare (ca1980 till 2007) som jag pratat med hade skrivit den på flera olika inom familjen.
Farbrorn jag köpte den av hade köpt den 2007 och haft den i garage bara, försök till uppstart förra året men koppling hade fastnat.Komplett bil annars sånär som på 1 bromsok ifram.
Omlackad nån gång på 80-talet, rost finns men inte så mycket.Har fixat koppling samt bromsok, så bilen går nu.
Har lite problem med styrtrycksventilen till insprutet, den som satt på bilen, isärplockad och rengjord men bilen går kasst och svårstartad.Fick med en annan styrtrycksventil med annat nummer som bilen går bra med men skjuter säkringen för soppapumpen om jag har kontakten i, måste felsöka vidare på detta.
Innertak och klädsel på framstolar måste bytas, blir nog omlack då den är lite sådär.
Tanken är att besikta den och använda bilen, tips mottages gärna hur man försäkrar den?
Bilder från hämtning i Nykvarn:
Krånglande styrtrycksventilen:
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
27 januari, 2017 kl. 12:07 #425924Markus_H
Deltagare27 januari, 2017 kl. 14:12 #425945Janne Hagnell
ModeratorVälkommen och grattis till en kul bil!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”28 januari, 2017 kl. 09:47 #425963gv8
DeltagareKul med en turbotråd.
Ser fram emot att följa ditt Turbo-projekt.Har lite problem med styrtrycksventilen till insprutet, den som satt på bilen, isärplockad och rengjord men bilen går kasst och svårstartad.
Det kan vara fel styrtrycksventil.
VHB säger att styrtrycksventil ”020” är för insprutare from 1977 (troligen utan turbo).
Turbo tom 1979 har styrtrycksventil ”051” och Turbo from 1980 har styrtrycksventil ”070”
Oavsett vilken styrtrycksventil man har så är det ändå systemtryck, styrtryck, m.m. avgör om det fungerar. Så den bästa felsökningen är att mäta trycken.Fick med en annan styrtrycksventil med annat nummer som bilen går bra med men skjuter säkringen för soppapumpen om jag har kontakten i, måste felsöka vidare på detta.
Kolla om styrtrycksventilerna har olika ohm-värden på värme-lindningarna. Om det är lägre ohm-värde på den nya styrtrycksventilen som skjuter säkringen så är det bara att höja säkringen något. Tex från 8A till 10A.
Tanken är att besikta den och använda bilen, tips mottages gärna hur man försäkrar den?
Jag har mina veteranfordon försäkrade på IF’s veteranförsäkring f.n. Det är dock inte tillåtet att använda fordonen för vardagskörning, vilket du kanske har tänkt göra.
Lycka till med renoveringen / Stig
12 februari, 2017 kl. 20:50 #426700Markus_H
DeltagareVinterdäck införskaffades igår då jag måste köra hem bilen, kunde inte ha bilen kvar där jag hade den.
Bytte olja, justerade handbroms och fixade några lampor.
Blinkersdonet saknades märkte jag…Blev till att köra 2 mil hem utan blinkers, stannade till vid biltvätten och tvättade av pärlan innan den kördes in i garaget.
Så blinkersdon måste införskaffas.
Saknar även de runda röda plastbrickorna med tillhörande skruvar till dörrsidan.
Tipsa gärna var jag kan hitta såna…Turrrrbo 🙂
trim.CB1AE359-7A0A-450B-805B-031EDC453DE713 februari, 2017 kl. 08:02 #426717Mr_SunBear
DeltagareKul tråd o bil kommer följas.
/B//Björn
Mr_SunBear @ Garaget13 februari, 2017 kl. 11:00 #426727Lsoderlund
DeltagareKul, verkar var en del 99 Turbo-renoveringar på gång nu…
Verkar vara ett bra grundobjekt du hittat.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
24 februari, 2017 kl. 09:40 #427254Markus_H
Deltagare4 mars, 2017 kl. 21:35 #427648Markus_H
Deltagare5 mars, 2017 kl. 09:54 #427679Andreas Hermansson
DeltagareKul!
Angående blinkers så kan jag rota på lagret om du vill…12 mars, 2017 kl. 14:29 #428058Markus_H
DeltagareBlinkers är nu fungerande 🙂
Fick flytta kablarna i reläsockeln samt dra dit en jordkabel så fungerar det med nyare blinkersrelät.Får se om jag vågar besikta den i veckan..
12 mars, 2017 kl. 17:53 #428078Janne Hagnell
ModeratorLycka till!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 mars, 2017 kl. 07:31 #428090Mr_SunBear
DeltagareUS front gör sig bra på 99:or. Hoppas granskande ögat släpper igenom bilen UA. /B
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget17 mars, 2017 kl. 15:39 #428196Markus_H
Deltagare26 mars, 2017 kl. 18:20 #428589Markus_H
DeltagareSom jag trodde var det den korta gummislangen som sitter på returen in i tanken som var murken.
Bromsoket fick motion och nya belägg så tror jag det räcker…
Att den var svårstartad med bränsletrycksregulatorn som satt original berodde på att den gav fel mottryck vid kall motor.
Byggde om den så jag kunde justera trycket själv så funkade den bättre sen.Ang. hög CO halt så lånade jag en portabel lambdamätare och jag hade 0,78 i lambdavärde vid varm motor, dvs alldeles för mycket bränsle vs luft.
Justerade på CO skruven tills jag fick 1,0 i lambdavärde så borde ju CO halten vara ok hoppas jag.
Sen kunde jag inte låta bli att montera USA fronten med…:)
Åker in och gör ombes i veckan så får man se hur det går…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.