Saab 99 Turbo-frågor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99 Turbo-frågor

Detta ämne innehåller 25 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-14 19:16.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12563

    griffin
    Deltagare

    Har några frågor rörande 99 Turbo:

    1) Är det nån som vet var man kan hitta tillförlitliga uppgifter om hur många 99T CC & Sedan som tillverkades under respektive år, vilka färger på inredning & lack som fanns m.m?

    2) Kylfläkten på min 99T -80 verkar ha klappat ihop. Eventuellt går den att laga, men ett byte kanske blir aktuellt. Är det samma fläkt som på GL eller är det en specialvariant som är omöjlig att hitta begagnad?

    #86503

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Färger 78:
    Cardinalröd met, röd inredning.
    Svart, röd inredning.
    Och endast 3dr CC i sverige.

    Färgerna 79-80 är jag osäker på så det får de som kan svara på men då fanns endast sedan.
    Har faktiskt aldrig sett en försäljnings broschyr för enbart Turbon dessa år.

    Fläkten är special för Turbon och är nog ganska svår att få tag på skulle jag tro, har dock en i reserv till min

    #86504

    Martin
    Deltagare

    Två inlägg som inte helt besvarar din fråga men som är läsvärda
    Ett & två

    Jag vet att ivf tidiga 900 Turbo har samma typ av platta fläkt som 99:an.

    #86505

    saabturbo
    Deltagare

    M78-EU/SW: Svart,Cardinal-röd met. Röd inredning/plysch med konstläder-inlägg (populärt
    kallat ”hängselmönstret”. Rikspolisstyrelsen inköpte ett hundratal 5-D 99T-CC 1978.

    UK: fick ett fåtal 5-D 99T 78 i ovan nämda kulörer med undantaget inredningen som var från GLE:n +
    styrservo.
    1978-79 fanns 99T-CC som svart 3-D att köpa i UK.
    1980-81: Sedanmodellen i svart och en ljusröd kulör(solid)som kan liknas vid Talladega-röd (900-9000)
    Årsmodellen 81 var en specialutgåva endast för UK, 400st tillverkade.

    US: endast M78 99T, strax över 4000ex såldes i färgerna: Svart,Cardinal-röd,Silvermet & Antracit-
    grå met.

    SW: sedan-modellerna 99T SA1117 2-D 1979 Acasiagrön-met & Marmorvit(solid)
    1980: Acasiagrön-met, Aquamarinblå-met,Karminröd-met,Marmorvit & ett fåtal Svarta gjordes.
    SA1128: 4-vxl utan sidobakljus.
    SA1135 5-vxl med sidobackljus.

    Kylfläkten: Sattes på framsidan för högre verkningsgrad/kylning och för att den inte fick plats
    på insidan vid turboinstallationen + smältrisken.

    /JN

    #86506

    griffin
    Deltagare

    OK, tack för de intressanta svaren! Skulle vara kul att veta vad som hände med polisens 99T 5d. Får väl se om det blir nåt meckande med fläkten i helgen, och om den i så fall behöver bytas.

    #86507

    mats jonsson
    Deltagare

    Fläkten fanns att köpa för något år sedan i alla fall. Kostade runt 4000:- då.

    #86508

    saab-jonte
    Deltagare

    vet vart det finns en fläkt som kan fungera, har ej testat denna, kan vara tillsalu om den är så bra som den ser ut….

    #86509

    matthias r
    Deltagare

    Ja, vad hände med polisens 5-d T? Beställdes ett hundratal måste det ju finnas någon överlevare.
    Någon som har en sådan?

    #86510

    anonymous
    Deltagare

    Har kommit över lite tillverknings siffror av SAAB 99 TURBO. (Våren!)1977= 157st, 1978= 6376,(Från Mars!)1979= 1798st & till sist (Våren!)1980 2333st. Det fanns som nämnts tidigare en ” Limited edition ” i U.K 1981 som fanns i färgerna svart & rött.

    #86511

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    78:an måste ha börjat säljas tidigare, min är uttagen i februari, och även en svart jag haft var uttagen i februari.

    #86512

    porsche944
    Deltagare

    Siffrorna som x anger stämmer med modelårstillverkningen. Kalender års tillverkningen är lite annorlunda. Så här ser det hela ut:

    Modellår Kalenderår
    1977 100st 1977 1066st
    1978 6376 st 1978 6672 st
    1979 1798 st 1979 1506 st
    1980 2333 st 1980 1363 st

    Ex vis så tillverkades ju en hel del 78:or redan 1977. Det är ju inget ovanligt.

    Vad det gäller broscherer, som någon undrade över så fanns det mig veterligen tre varianter på svensk marknad. Lanseringsbroschyren på 99 t där den finns på en manöverbana, samt den som har Inca fälgen på sin framsida, det var nog den officiella försäljningsbroschyren. 1979 kom ett enkelt A 4 i svart / vitt på 99 turbo sedan. Dock finns 1980 årsmodell med i de tyska utgåvorna på samlingsbroschyren av 99 / 1980. Är är det 3 sidor som tar upp turbo varianten, en dubbelsida med en karminröd turbo stående på en travbana.

    Alla 78-79:or är 4 vxlade, 80:or finns det som tillval, dock oftast på vita, blå och röda bilar.
    5vxlat innebär oftast sollucka. Gröna bilar var tänkt för svensk marknad och var i regel 4 vxlade ( SIM)och utan lucka, finns även några gröna 5 vxlade ( SIS ). Bortsett från emblemet som visar att det är en 5-vxl bil så finns det en synlig sak utifrån som berättar om det är 4 eller 5 vxlat, någon som vet? Med en koll hos vägverket för ca 3 veckor sedan så fick jag följande info ang 80 årsmodell: 157 bilar finns kvar i registret, endast 17 st av dessa är besiktigade och godkännda att framföras i trafiken. Ca 100 bilar har fallit bort sedan jag kollade för 3 år sedan. Min 80:a är enligt SAAB tillverkad den 13 / 12 1979 som bil nr 4 ut på bandet. Finsk tillverkad.

    Som ren koriusa kan jag nämna att min 96 jubileum är tillverkad 12/12 1979 även den i Finland, som sista bil den dagen. Förmodligen har både min 99 turbo och min 96 jubbe gått till Sverige på samma transport Ganska kul egentligen. Sista 96 är tillverkad 21/12 1979. SAAB kan vid förfrågan lämna ut tillverkningsdagen på bilen, samt vilken i ordningen den dagen.

    MVH Michael

    #86513

    Lollo
    Deltagare

    Hur många 78:or finns kvar, Michael?

    #86514

    m l norrkoping
    Deltagare

    Sist jag kollade (040618) hur många 99T CC -78 som fanns kvar var det 255 st med sollucka och 17 st utan sollucka som fanns i bilregistret. Några har väl fallit ifrån sedan dess?
    Min röda och jag ser i alla fall fram mot festivalen i Trollhättan!

    Magnus Lindberg
    Norrköping

    #86515

    Lollo
    Deltagare

    Min med tror jag ser fram mot Trollhättan, man vet aldrig med den bilen.
    Vi kan snart räkna bort två dödsfall till, BHS454 och KCM395 står på skroten nästa vecka.

    #86516

    krister k
    Deltagare

    Min med tror jag ser fram mot Trollhättan, man vet aldrig med den bilen.
    Vi kan snart räkna bort två dödsfall till, BHS454 och KCM395 står på skroten nästa vecka.

    Är något av dessa regnummer hemmahörande på bredprovsbilen du försöker sälja..?

    /Krister K

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng