Saab og9-3 2.0t

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og9-3 2.0t

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og9-3 2.0t

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 11, 2019 at 14:59 #465418

      Har gått och blivit med en og9-3. En silverfärgad pil med strax under 16.000 mil på mätaren.
      Börjar med några initiala bilder på den. Fyller på vart eftersom…

      123

      134

      5698

      1233

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        december 11, 2019 at 21:25 #465456

        Ser ut att var i ett väldigt välbevarat skick! ?

          december 12, 2019 at 11:34 #465496

          Ja, bilen är i ett väldigt bra skick får man lov att säga. Sedan inköpet har jag hunnit köra en 400 mil ungefär, och lite saker har jag hunnit med att göra.

          Vi kan väl börja med att historiken på bilen är rätt bra. Alla papper finns, stämplad servicebok på aukt. verkstad fram till ~14.000 mil. Senaste 9 åren har bilen rullat knappa 1000 mil och har under denna period servats ytterst sporadiskt. Det är en T5:a så den är inte lika känslig som T7. Men väl-servad efter 14.000 mil kan man inte påstå att den är.
          Den köptes nybesiktigad och skattad och hade mellan 2018-2019 rullat 70 mil. Jag blir tredje brukaren och ägaren på bilen. Gick första året som tjänstebil hos Björkmans Bil i Västerås, köptes sedan av en privatperson som hade bilen fram tills att jag köpte den.

          Bilen är extremt mjuk i chassiet, detta noterades tillsammans med att den stod på allvädersdäck. Helt värdelöst om ni frågar mig. Däcken fram var även nästan blankslitna. Tog med mig det i beräkningen att nya däck behöver införskaffas tillsammans med att jag troligen skulle behöva uppdatera chassiet, för det är verkligen mjukt. Känns som att fjädrarna står för allt och stötdämparna mer eller mindre är slut.
          Väl hemma så fick den sig en redig tvätt med högtryck och ett tämligen aggressivt schampo och givetvis manuell övergång med svamp.

          tv123

          tv2354

          Blev ju rätt bra tillslut

          tv5874

          Även hjulhusen ser ju väldigt bra ut, eller vad säger ni?
          hjulhus1
          hjulhus2

          Började sedan att köpa på mig lite delar, och insåg snabbt att enbart byta stötdämpare och fjäderbenslagring skulle landa på samma kostnad som att införskaffa ett komplett fjäderben med hjullager, fjäder, stötdämpare, fjäderbenslagring. Sagt och gjort, sådana införskaffades, så även nya drivknutar med nya ABS-kransar (dessa är nog rätt slita de med då man ABS:en går i i väldigt låga farter då de verkligen inte behövs). Köpte även på mig nya p-ändar för styrningen tillsammans med nya skivor och belägg. Bilder på det kommer, då detta inte är monterat på bilen.

          Fick även införskaffa nya torkarblad då dessa verkligen sett sina bästa dagar, rätt märkligt hur vissa inte bryr sig om torkarbladen på en bil. De är ju inte speciellt dyra och är tämligen viktiga för att erhålla en god sikt.

          bakruta

          framruta

          Fick som sagt även tag i ett par bättre begagnade vinterdäck, tyvärr på plåtfälgar, men däcken var bra med bra mönsterdjup och bra dubbutstick.

          vinterdack

          Det är här vi är nu ungefär.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            december 13, 2019 at 09:55 #465533

            Men anledning av att bilen inte är speciellt väl omhändertagen de senaste~2000 milen har jag bestämt mig för att göra några täta oljebyten vad 200-300 mil. Detta för att mer eller mindre vaska ut bilen. Givetvis byter jag oljefilter också. Kommer i samband med detta inte använda mig av Dexos 2 utan av vanlig helsyntetisk olja som är av billigare karaktär (Swedol 5w-40 Helsyntet). Därefter gå över på den lite finare Dexos 2 oljan. Tänkte göra detta tills oljan mer eller mindre känns och ser fin ut när den tappas ur. Luftfilter är även bytt, vilket verkligen behövdes. Skall även beställa ett kupé filter då det troligen inte är bytt på evigheter. Tändstift står även på listan. Skall även försöka införskaffa en fungerade tänd-kassett att ha i reserv.

            m

            Igår kom även en milstolpe, nämligen detta

            159

            160

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              januari 10, 2020 at 11:12 #466284

              Nytt år och ytterligare ca 200 mil rullade med 9-3:an. Det är verkligen en perfekt andrabil, rymlig, bekväm och enkel, för att inte tala om prisvärd. Den fick bekänna färg när jag hämtade en pinnsoffa som jag köpt på auktion. Soffan rymdes i bilen och snittförbrukningen låg på acceptabla 0,77 liter milen.
              running

              Nu har i alla fall bilen skotts med nästa helt ny framvagn. Det enda som inte är bytt är ABS-sensorerna som klarades att monteras ur utan att gå sönder. Den har även fått sig en hjulinställning efter bytet av fjäderben, stötdämpare och allt annat i framvagnen. Ett snabbt oljebyte har även hunnits med, vilket verkligen behövdes. Håller ju som tidigare nämnt på att försöka tvätta ur motorn med täta oljebyten, då den troligen inte fått så mycket kärlek sista tiden hos föregående ägare. Oljan kändes glatt, och luktade “bra” men var riktigt svart. R

              Under jul-ledigheten har jag även jagat rätt på lite skojiga delar till den. Kommer väl en uppdatering om det när saker händer, men det som hunnits med är att byta ut det tråkiga ihåliga facket bredvid 12v uttaget mot ett riktigt lock.
              trayash93

              Jakten har även påbörjats efter en lite fräschare ratt. Skulle gärna ha en med trä-inlägg eller med “perforerat läder” och sportigare framtoning. Ratten i min bil är nämligen sliten då troligen ringar rivit upp lädret på. Dessa skador finns där man vanligen håller i ratten, som synes på bilden nedan.
              tom

              Hittade även denna knopp på en skrot jag besökte nyligen. Någon som vet om den är ovanlig eller ej? Satt i en 9-3:a och torde således även passa 9000 om jag inte har helt fel?

              knobtra

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                januari 12, 2020 at 18:03 #466354

                Ser ut att vara en riktigt trevlig bil, skoj när man hittar nåt i bra skick

                  januari 14, 2020 at 09:27 #466418

                  Ja, det är verkligen en trevlig bil. Skicket är överlag bra, med det finns givetvis saker att vidgöra. Ett AS3 är införskaffat och skall väl monteras längre fram. Är även på jakt efter en skinn-inredning eller “sport-inredning” den med delläderklädsel. Kravet är att det skall vara manuella framstolar. Har inte kunskapen eller lusten att dra fram för el-stolar, om än att det hade varit trevligt. Försöker även hålla en låg budget, har nämligen andra bilar och ett hus som jag hellre lägger pengar på.

                  Kanske att man borde jaga rätt på ett en uppsättning roligare alu-fälgar för sommardäck. Alltid gillat Viking-fälgarna, men och tycker de gör sig riktigt bra på og9-3. Gäller bara att hitta ett par fina för nästa inga pengar alls..

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    januari 16, 2020 at 08:49 #466479

                    Vet inte hur det är på og9-3 men NG9-3 (som ska vara mer avancerad) har bara en plus och en jord kabel till stolarna, inga tiotusen styrenheter,^

                    tillomed minnesstolarna är väldigt separata.

                    så borde bara vara en spänningsmatning till elstolar, kanske till och med finns redan?

                      januari 16, 2020 at 11:59 #466481

                      Vore ju intressant om så är fallet. Någon vänlig själ här inne som kanske sitter på informationen. Behöver inte heller ha själva minnesfunktionen då vi enbart är två som kommer köra bilen.

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        januari 16, 2020 at 19:56 #466489

                        Gjorde den operationen på min 9-3og i sommars! ingenting är fördraget men har man en bil som donator blir det väldigt enkelt,

                        Börja med att leta upp nr5 och 16 har jag för mig i säkringshållaren på vänster sida av instrumentpanelen (kablarna har stift som är iträda i hållaren så lirka ut dom) sen går kablarna ner mot golvet där det blir en skarv men samma sak där pilla ut stiften i kontakterna, enklast är ju att bryta sönder och såga lite för att få ur stiften på kablarna hela på donator bilen,(Håll koll på vilken kabel som är vilken pga av olika längder)

                        Sen från skarven går kablarna hela vägen mot stolarna i bilens kabelhärva Vänster och Höger stol,
                        kablarna sitter i kontakterna vid stolarna på samma sätt med stift så dom måste offras dom med!

                        Sen går det en signalkabel ifrån högerstolens kontakt över till boxen under vänsterstolen
                        Har man tagit befitliga kablar ifrån en 9-3 så kan det ju inte bli fel för stiften är bara klicka i på din bil och vips du har el till stolarna!
                        Så jag gjorde men finns absolut enklare sätt att dra ström till stolarna 🙂

                          januari 17, 2020 at 09:09 #466495

                          med lite fnulande och elschema på stift så borde det vara enkelt att hitta nummer på nya stift så man slipper ha donatorbil.

                          ska se om jag kommer ihåg/ids kolla WIS

                            januari 17, 2020 at 12:20 #466501

                            Om jag känner mig själv, så är det nog lättare för mig att leta upp en skinninredning eller delskinninredning med manuella stolar. Tror faktiskt inte jag kommer ta mig ett sådant arbete när massa annat pockar på uppmärksamheten, Ok-byte på caben tex, eller att få klart 99:an för säsongen.

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              januari 17, 2020 at 13:53 #466506

                              aha, jag trodde i min enfald att skinn bara fanns med e-lstol och att det påverkade

                                januari 22, 2020 at 16:25 #466673

                                På senaste skrotrundan så hittades även något som verkligen saknas i bilen, nämligen dryckshållare. Absolut inte alla 9-3or som har denna, och i ärlighetens namn är det kanske inte världens mest robusta konstruktion. Tvivlar starkt att den klarar av mer än en 33-centilitersburk. Hur som helst så är det i alla fall bättre än inget alls.

                                931
                                Tomt var det här, dock hunnit sätta i hållaren.

                                932
                                Färdigt.

                                Till min besvikelse så spelar främre högtalarna fortfarande inte, hade hoppas på att kontakten bakom huvudenheten suttit lös, men icke, allt satt som det skulle. Verkar inte heller vara någon som varit bakom panelen heller. Så endera är huvudenheten kaputt, eller så är det de främre högtalarna. Verkar dock märkligt om båda främre högtalarna gett upp, så tror tyvärr mer på huvudenheten.

                                Någon som andra tankar eller funderingar?

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Attachments:
                                  januari 23, 2020 at 21:31 #466707

                                  Inte helt ovanligt att högtalarna ger sig…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.