Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 29, 2009 at 16:21 #139311

      Sådär. Nu var vi hemma igen. Sonetten är lackad. Och betald. Nu ska bilen ihop. Frågan är bara var jag börjar någonstans. Troligtvis med elsystemet. Suck. :sleep: men ändå… :jobbar:

        april 29, 2009 at 17:34 #139319

        Härligt Mats!! Jag var och pratade med lackerare om vår Sonett i måndags, nån gång i höst.. 😉 Fördel är att han finns 1,5 kilometer från garaget!

          april 29, 2009 at 18:45 #139331

          Kulören blev egentligen liite för ljus. Den vattenbaserade lacken med sina lager av klarlack ger en effekt av genomskinlighet, som en anemon, eller en Galanitebil i motljus. I vilket fall – bilen, som nog håller på att få namnet “Corgi”, uppmanar oss att leka med den. Det är en leksaksbil!

          Om bilden: Kameran orkade inte med kontrasterna, fra som jag mätte i skuggan. Men jag är redan förtjust i den orange färgen – ingen tvekan om att detta är en plastbil från 70-talet. Till detta bärs brun manchesterkavaj och solgul polotröja.

          JP-fälgar eller mer troligt svartvita fotbollar till detta.

            april 29, 2009 at 19:32 #139338

            ljuvligt fint med 70-tal! Grattis, nu, in i garaget och börja koppla el 😉

              april 30, 2009 at 14:54 #139378
              Mats A wrote:
              ingen tvekan om att detta är en plastbil från 70-talet. Till detta bärs brun manchesterkavaj och solgul polotröja.

              Träffpunkt 70, Träffpunkt 70!!!! :jobbar:

              K-G

              Saab 99 1969, 1970
              Saab 90 1985
              Saab 9000 Aero 1996
              Opel Manta A 1972

                maj 1, 2009 at 18:33 #139437

                Vi går mycket försiktigt framåt. Jag upptäcker att jag måste skaffa lite nya delar. Bakglas, sidolyktor etc. Reservdelskatalogen får tjäna som byggbeskrivning. Där finns minsta skruv med. På bilden ser man att jag glömt att montera den galonbit som ska täcka tankröret. Och den biten ska sitta underst! Väck med sidorutan, väck med dörrlisten, växk med inredningesbiten. Suck :tired: men man lär sig väl…

                Jag misstänker att detta är de fästen som ska stödja instrumentpanelen i framkant. Men den större som ska sitta i mitten hittar jag inte i mina skruvburkar. Hur kan den se ut?

                På höger sida, alldeles bakom sidofönstret, finns dessa hål. Eftersom jag inte kommit ihåg att tala om för lackverksta’n att lägga igen dem är de kvar. Vad kan de ha haft för funktion?

                  maj 1, 2009 at 20:12 #139440

                  Jag kollar igenom alla bilder imorgon och återkommer!!

                    maj 2, 2009 at 15:45 #139468

                    De där hålen du har i karossen finns inte på vår, så där kan jag inte hjälpa dig. Vad gäller fästena håller jag med dig men kan inte räkna ut hur se satt..alls. Saknar visst lite bilder från demonteringen, antar att man var för ivrig då och då! Men klämde de inte instrumentpanelen mot den bakre plåtfalsen på nåt sätt? Eller? Något större fäste kommer jag inte ihåg det heller.. Har du listat ut nåt av det under dagen? 🙂

                      maj 2, 2009 at 18:52 #139476

                      Tack ändå, men som sagt med reservdelskatalogens hjälp kom de på plats. Och jag hittade det största fästet. Det är justerbart och ska sitta i mitten med en synlig skruv. Fast :skull: 😡 vet hur det är tänkt att man ska kunna få dit en mutter på undersidan när alla luftslangar och kablar är på plats? Jag satte ett clip på fästet och drog en plåtskruv ovanifrån. Fel färg men det går ju att ordna.

                      Bakvagnen är klar. Bilden visar varför det tar så lång tid. Detta fäste misstog jag för ett dämparfäste – men hålen finns bara i höger bakskräm och stämmer inte alls. Så kom jag på att jag glömt att skruva fast kofångaren i den skruv som man bara når innan man monterar dämparen. 😡 I den processen insåg jag att fästet ska dras i kofångarskruven och skruvas i bagagerumsbaljan. Fästet finns inte beskrivet i reservdelskatalogen!

                      Jag bytte remmar också – någon som klandrar mig?

                      Så instrumentpanelen. Den tog mig ett par timmar att få på plats. Hur har man tänkt där?

                      Gamla instrumentpanelens extradragna kablar blir nu över. De båda röda kablarna märkta 54I finns redan och ska kopplas till varningslampan för bromsbortfall. Jag tror man har använt kabelskon med isolering till något annat. Troligen är detta + på varvräknaren och den gula är ansluten till tändspolen – men kopplingsschemat visar inte hur varvräknaren är kopplad.

                      Men instrumentpanelen är på plats och inredningen ska i – om jag bara minns hur alla små mattklädda plyfa-bitar ska ligga.

                      Imorgon blir det ingen dag 3. Som alla lärare vet används en god del av söndagen att detaljplanera veckans lektioner. Men jag längtar att fylla det här tomrummet…

                      Uppdatering följer i veckan, hoppas jag.

                        maj 9, 2009 at 17:17 #139820

                        Idag monterade jag ihop dörrarna och satte bakluckan på plats. Bakrutan har förstärkningsbalken årsmodellen till trots. Delen kanske fanns för eftermontering. Fast jag misstänker mer och mer att man tjyvbytt kaross efter den kollision som jag tror bilen varit utsatt för en gång. Varför skulle annars det finnas rullbälten, och kablage för varningslampan?

                        Inredningen är på plats i alla fall, med de märkliga tvåfärgade stolarna. Golvklädseln är målad, det syns där slitage nött bort färgen och den beige ursprungsfärgen anas.

                        (Jag har under kvällen funderat på varför dörrarna är så svårjusterade. När mörkret fallit kom jag plötsligt på varför: Titta på bilden ovan: Låsklacken i B-stolpen är monterad upp-och-ner, eller hur? De ska vändas och byta sida – imorgon…)

                          maj 9, 2009 at 18:19 #139824

                          Det finns rullbälten i vår gröna också. Samt varningslampskablagen vackert buntade i hög – troligtvis aldrig inkopplat.. På vilka ska det finnas?

                          Är det något som krånglar med elen så hör av dig – jag har mängder av detaljbilder på kabelsiffror till respektive grej, allt för att minska frustrationen i framtiden.. 🙂

                            maj 9, 2009 at 20:05 #139835

                            Tack, det var hyggligt. Ja, det skulle väl gälla de anslutningar jag får över i instrumenteringen. Se bilder tidigare i tråden.

                            (Jag tycker elschemat är under all kritik, svårläst och utan kabelfärg. Många förbrukare saknar angivelse över anslutningar (tex den på annat ställe omnämnda blinkerspaken).)

                              maj 9, 2009 at 20:32 #139837

                              Inga problem – jag kommer säkert behöva hjälp när vi kommer lite längre så jag tänker på temat tjänster och gentjänster.. 😉

                              Återkommer med så mkt bilder jag kan på instrumenteringskopplingar imorgon!

                                maj 10, 2009 at 06:29 #139841

                                Ja, är det så att du behöver hjälp med att montera låsklackar upp -å-ner (se bild) eller försöka sätta karossträvor i avgassystemet, visst, jag är med! :hammer: För den här lille gubbens val av verktyg motsvarar mitt eget oavsett det gäller eldragning eller dörrjustering.

                                Jag har ju ett par lösa ändar (49P och 54 I). 49P finns i två versioner och gäller bromsvarningen. Den gula 54I ska nog – om man tittar på en gammal bild tagen innan demonteringen in på samma ställe. Men jag har varit snabb nog att dra ur kablarna till varvräknaren!

                                Kan någon hjälpa mig där? VHB lämnar inte mycket ledtrådar.

                                  maj 10, 2009 at 08:49 #139843

                                  Instrument 1 2 & 3.. 😉

                                  Sen var jag inte med när instrumentpanelen lyftes ur helt så blinkersspakar och annat är kopplat vet faktiskt inte jag! Far min har nog endel kort tror jag om något mer krånglar..

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 101 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.