Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)
- Detta ämne har 100 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-16 16:10 av .
- FörfattareInlägg
- 17 maj, 2009 kl. 16:03 #140188
mats a
DeltagareIdag kom motorn på plats men inte mycket mer. Nu måste jag lösa problemen som hur man ska dra slangar och montera oljekylare etc.
17 maj, 2009 kl. 16:39 #140193masen
DeltagareSer ut att bli mycket bra detta. Lycka till i fortsättningen
22 maj, 2009 kl. 05:58 #140416mats a
DeltagareTändsystem monterat inkl generatorn ( – hoppsan, har sonetten en egen utformning på generatorfästet?). Detta var ett misstag. Den transplanterade motorn hade en bakre vattenpumpanslutning utan förgrening. Denna måste bytas. Att lossa anslutningen krävde förstås att generatorn plocades bort igen. När sedan anslutningen med förgrening skulle skruvas i sitter motorfästet ivägen. Fram med domkraften, bort med motorfästet, dit med anslutningen. Nu gör förgreningen att det nästan är omöjligt att få dit den främre skruven till motorfästet. 😡 Så här är det hela tiden.
Förgasaren monteras. Det kräver en helt sluten vevhusventilation. Det kräver i sin tur en mellanplatta till förgasaren (jag monterar en 32/36 DGV). Bromsservoanslutningen pluggad – men ryms förgasaren under huven? Snygg chokeanslutning där jag utnyttjar hålet för reostaten.
Sonetten är så mycket mer lättskruvad än 96:an – bara det att man faktiskt ser vart du ska stoppa skruven som håller startmotorn. På 96 får du antingen se hålet eller nå det – du kan inte göra båda samtidigt.
Sidostaget monteras – hoppsan, sonetten har ett eget motorfäste – och var är det? Troligen får jag bygga om ett 96-fäste för jag hittar inte originalfästet. 😮
Avgassystemet sitter som en smäck – tätt och fint.
Inga bilder – du har väl sett en halvskruvad V4 förr?
Nästa steg: kylsystemet klart. Jag kommer att montera den stora sexbladiga fläkten (från 20M?) och sätta oljekylaren bakom vattenkylaren till vänster i färdriktningen sett.
Campingplats bokad i Holland. Det är bråttom! Skynda långsamt… :jobbar:
22 maj, 2009 kl. 12:55 #140424emul
ModeratorKämpa på! Fråga – vad kommer du använda för avgassystem till bygget?
22 maj, 2009 kl. 13:46 #140425mats a
Deltagareemul wrote:Fråga – vad kommer du använda för avgassystem till bygget?Standardsystemet. Det är en avvägning mellan prestanda och komfort. Jag känner inte till några alternativ – gör du?
23 maj, 2009 kl. 15:50 #140480mats a
DeltagareFrågorna hopar sig.
1) Hur ska man ansluta tändförställningen till förgasaren (32/36 DGV)?
Den där idén med den stora sexbladiga fläkten kanske inte var så bra. Den befintliga fläkten är en fembladig fläkt där vingarna kapats. Nu förstår jag. Vingarna hotar att slå i vattenpumpen (cirkeln). Frispelet är några millimeter med hjälp av distanser mellan fläkttrissan och fläkten. Vad händer när bladen böjs bakåt i fartvinden? Hmm, det kanske blir elfläkt ändå…
En annan sak som är märklig: Titta på pilen. Den pekar på det skruvhål där man drar generatorns justeringsstag. Men jag har tvingats fästa staget i en av transmissionkåpans skruvar. Alla delar är hämtade från 96.
Jag ångrar min kommentar ovan att sonetten är mer lättskruvad än 96:an. Se här hur trångt det är bakom generatorn. Hade inte ettans tändkabel varit vinklad hade det inte gått.
Jag fortsätter försiktigt vidare.
23 maj, 2009 kl. 17:20 #140485sten-arvid larsson
Deltagare1) Här 🙂
Fläkt: Jag hade den stora röda 5-bladiga fläkten på min 1700-motor i min Sonett V4. Inga problem med frigång. Den är dock avlägsnad nu och jag kör med elfläkt. Nu har jag problem med ånglås istället när det är varmt och går långsamt 🙁
(Får du plats under huven?)Generatorstag: På min motor är det vänt åt andra hållet och mera ”bananformat”.
(Du har väl läst tråden om bekymret med grabbens Sonett III med sådan förgasare 🙁 )
23 maj, 2009 kl. 18:01 #140486mats a
DeltagareAha, ser man på! Tack. Jag har markerat det troliga stället i bilden ovan. Jag har ett rör från en skrotad DCD – den kanske passar om man pillar ut mässingspluggen.
Jag letar tråden men du får gärna länka, Sten-Arvid. 😎 <- Ray Charles
23 maj, 2009 kl. 18:06 #140487sten-arvid larsson
Deltagare24 maj, 2009 kl. 15:21 #140508mats a
DeltagareNu har jag hittat rätt ställe för det lilla röret (dvs inte lagerläget för spjällaxeln till vänster). Men det här ser pluggat ut. Ge mig ett råd: Kan jag borra eller är detta en plugg som ska pillas ur?
24 maj, 2009 kl. 16:19 #140509stefan w
DeltagareJag fattar mig inte på fläkten du visar i bild ovan, den är ju tryckande och kommer alltså att pressa luft från motorrummet ut genom kylaren. När du får fartvind genom kylaren så kommer kylningen att bli bara pannkaka….
Har jag missat nåt väsentligt här..?? Jag får inte ihop det..
24 maj, 2009 kl. 18:07 #140514mats a
DeltagareJag trodde alla motormonterade fläktar av naturen är sugande – annars har du helt rätt – det blir pannkaka. Och när jag jämför med en röd fyrbladig fläkt ser jag att den är spegelvänd jämfört med den sexbladiga.
Vad är det här? Mer åsikter, någon?
24 maj, 2009 kl. 20:10 #140522stefan
Deltagareär inte fläkten från en V6 då? då blir det ju rätt på en fläkt som drivs av vevaxeln……
26 maj, 2009 kl. 16:47 #140602sten-arvid larsson
DeltagareHar du fått ordning på fläkt och rör till tändförställning?
Kämpar fortfarande med ånglåsproblem på min och sonens Sonetter. Skulle nog råda dig till att använda en ordinarie fläkt, innan du börjar experimentera med att ersätta den med en eldriven framför kylaren 🙂
Att vi sedan har ytterligare problem med sonens när den blir riktigt varm ska vi försöka lösa nu. Har just hämtat hem (nästan) komplett tändsystem från Mekonomen (spole, konding, brytare, fördelarlock, stift, rotor och kablar). Finns inte felet där, får vi fortsätta med att riva Weber DGV 32/36:an och även kolla bränslepump. Något som är löst? Något som är igensatt?
Lycka till och forsätt att berätta hur det går!
30 maj, 2009 kl. 16:43 #140763mats a
DeltagareSå, nu börjar det se klart ut… Fyrbladig fläkt med rätt bladvinkel (Tack Stefan för synpunkten!). Nu går vingarna fria från vattenpump mm. Den här fläkten löste en rad problem: Eftersom remtrissan har en mindre omkrets var jag tvungen att spänna generatorn ytterligare. Då blev det bättre med plats för ettans stift och jag kunde flytta tillbaka generatorstaget till sin ursprungliga plats.
Oljekylaren är monterad. Ett tvärgående vinkeljärn upphängt i gummibuffertar håller kylaren. Slangarna löper bakom motorn lite obestämt än.
Jag borrade ur den lilla blypluggen i förgasaren och knackade i mässingsröret. Det ser bra ut. En bit 3-mm bränsleslang får agera vakumslang. Webern är på plats och ett filter provmonterat.
Jag har 17 cm mellan filtrets överkant till kanten på ventilkåpan. Kan någon med en sonettrea gå ut och mäta motsvarande höjd på sin bil? Tack. Är höjden lägre än 15 cm lär jag såga i originalluftburken och anpassa den till webern.
Fortsättning följer.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.