Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2008 at 15:17 #120962

      Jag stal mig en förmiddag i garaget och började försiktigt ihopmonteringen av motorn. Läser VHB steg-för-steg mest för att hålla ned tempot och inte slarva. Fastnade en stund vid VHB:s punkt 31: “Montera och dra fast oljesumpen. Placera de två skruvarna med gummibrickorna vid bakre balansaxellagret” (dec -77/ 210-9). Påverkar det verkligen lagerbanan; det att du drar två skruvar stumt i blocket? Men jag fick ju användning för de två gummibrickor som jag funderat över varför de låg i packningssatsen. Däremot blir jag inte klok på en liten nylonring, stor som en enkrona. Var ska den vara? Istf kopparring i oljepluggen?

      Fråga till allmänheten: Var monterar man lämpligast en oljekylare på en Sonett III? Kanske i det här hålet?

      Fråga till allmänheten 2: Den oljekylaradapter som jag avser att skruva i motorn saknar en o-ring. Den har en ø på 67-70 mm. Går att få fatt på?

        maj 1, 2008 at 15:35 #120966
        Mats A wrote:
        Fråga till allmänheten 2: Den oljekylaradapter som jag avser att skruva i motorn saknar en o-ring. Den har en ø på 67-70 mm. Går att få fatt på?

        Ta från ett oljefilter…

          maj 1, 2008 at 16:22 #120971

          Går det inte att sätta en vid sidan av kylaren? Inbillar mig att det skulle kunna få plats en där. På vår Groda sitter det så mycket fläktar, expansionskärl och annat skit att jag inte riktigt kan tänka rätt.. 😉

          Annars finns det ju plats ytterst i fronten om man bygger något lite stabilare där, alltså i yttre hörnen. Borde gå att dra slangar med rimlig ansträngning. Innanför karossen, framför de där plåtarna som bland annat tutorna sitter på. Gör man det och drar upp kylluft underifrån kanske man kan få det att fungera tilfredsställande?

            maj 1, 2008 at 18:06 #120977

            O-ring: Självklart! Jag tyckte väl att formatet var bekant på nå’t sätt. Tack, Roger. Kylarplacering: Nå’nstans här då? Eller på motsvarande andra sidan, då.

            Tja, kan gå, tack för tipset. Det är i bilens nuvarande skick ett närmast skrattretande akademiskt problem. Jag har nu rivit undan så att jag kommer åt donatormotorns toppar. Det skruvas i blå hallen…

            Därinne i dunklet väntar sonetten. I det blå motorstativet står den nya motorn. Och jag har fortfarande inte hittat mässingspackningarna :sick: !

            Här väntar patienten på nästa dags operation.

            Men de här får stanna i rallybilen… (I bakgrunden anar man det splitter nya avgassystemet.)

            Och kanske att den här kommer på plats 😀 :racesmile: Ja, inte i sonetten då utan i 96:an. Liiite bättre takhöjd där.

              maj 1, 2008 at 19:33 #120984

              Jepp, det var där du målat rött jag tänkte.. Eller som på motsatt sida då, beror ju på anslutningarna! 😉 Har tänkt att man skulle kunna klämma in nåt där när man känner att man behöver.. Går ju att modifiera utrymmet och fixa slanghål och sånt om man vill. Tänker att det kan vara vettigt att ordn så att man får dit luft underifrån bara! Bör väl gå att efter glasfibern på huven göra nån form av hyvel som drar dit luft. Frågan är vad man gör av luften bara..? Har inte tittat så noga på det..

                maj 3, 2008 at 13:01 #121069

                Nu är de nya topparna på plats och nu var det dags att välja om jag skulle ha tvåportsinsuget eller korsinsuget. Men, som det visade sig – inget av dem! De nya topparna är så planande att insugen bottnar (eller ‘bonnar’ som man säger här nere). Korsinsuget var värst, där är glipan flera millimeter.

                Nu är frågan: Kan jag ta insugen till min motorverkstad och be dem plana av insuget en millimeter eller två? Eller måste jag ta med motorn och få allt mätt på plats?

                Och jag har hittat mässingspackningarna :jobbar:

                  maj 3, 2008 at 15:05 #121077

                  Jag hade nog tagit med hela motorn så att man kan provmontera så att det blir perfekt.

                  /B


                  Bengt Åkesson
                  bengt@akesson-motorsport.se
                  Facebook

                    maj 5, 2008 at 18:57 #121172

                    Jaha, det där gick ju bra. Motorn lastad och klar. Nu återstår det bara att få en tid på motorverksta’n så att man slipper åka runt med en extrarova i onödan.

                    Påminner om den gamla fåniga historien om de två damerna som körde VW bubbla när den plötsligt hostade till och dog. Tveksamt öppnade den ena damen huven och sade:
                    – Inte undra på att bilen stannade, vi har ju tappat motorn.
                    Varpå den andra damen öppnade bakluckan och svarade:
                    – Men sicken tur, här sitter det en reservmotor!

                    Ha, ha – not. :blush:

                      maj 5, 2008 at 21:37 #121182

                      LÄste precis din historia om när du åkte till Liba Motor.
                      Ett fint författat avsnitt och jag log genom hela stycket……

                        maj 10, 2008 at 06:28 #121376

                        Åker nu tillbaka till Degeberga i slutet av nästa vecka för insugsplaning. Laståsnan, en 9-3 SC, har fått en helt annan och spännande väghållning av den extra hundrakilosklumpen bakom bakaxeln. Lite gungigare, lite sävligare och med en svansföring som kunde ha platsat i “Let’s dance”. Som BMW, ungefär. :crazy:

                          maj 24, 2008 at 08:12 #122118

                          Så pinsamt… och samtidigt så skönt… billigt blev det.

                          Efter att ha kört runt med motorn i två veckor kom jag till slut tillbaka till LIBA. Vi lastade ur motorn och kikade närmare på motorn. jodå, korsinsuget red på något och vi diskuterade hur mycket det skulle behöva planas.

                          Så tittade Lars lite noggrannare och såg att insuget låg väl i vinkel mot topparna i motorns bakkant. En spalt på nästan 3 mm skilde insugets botten. Insugspackningens korkytor är 4 mm tjocka… hmm, the plot thickens… Så såg vi det plötsligt. Insuget bottnade inte alls. Termostathuset låg och red på transmissionshusets mellanplåt. Om man slipar ned den uppskjutande plåten mellan två fästöron lägger sig insuget till ro mellan topparna, tätt och fint. :doh: Nå, det blev billigare i alla fall och den enda trösten är att jag ändå inte skulle ha hunnit skruva något under den tid motorn låg bak i 9-3:an.

                            maj 24, 2008 at 12:22 #122125
                            Mats A wrote:
                            Termostathuset låg och red på transmissionshusets mellanplåt. Om man slipar ned den uppskjutande plåten mellan två fästöron lägger sig insuget till ro mellan topparna, tätt och fint. :doh:

                            Det där har jag inte tänkt på, det var bra att få veta!

                              maj 24, 2008 at 16:50 #122134

                              Och si, nu sitter insuget som en smäck.

                              På den nedre halvan av bilden kan man se hur mellanplåten sticker upp till höger. Trist bara att jag glömde att man behöver extralånga pinnbultar i mitten av insuget. Det finns ju ingen chans att få dit ett par skruvar ovanifrån.

                              Snacka om trådkapning: Inget av detta har med sonettmotorn att göra. Den hänger fortfarande i sitt stativ. De toppar som tidigare satt i rallymotorn ska ju på sonetten. Vi får väl göra en dubbeltråd av detta. :blush:

                                juni 8, 2008 at 09:29 #122619
                                Roger wrote:
                                Ta från ett oljefilter…

                                Bra försök som verkade rimligt men det :banghead: sig. Har du o-ringar, Stefan?

                                  juni 8, 2008 at 13:38 #122621
                                  Mats A wrote:
                                  Roger wrote:
                                  Ta från ett oljefilter…

                                  Bra försök som verkade rimligt men det :banghead: sig. Har du o-ringar, Stefan?

                                  Ta det med dig filterhållaren till en firma som säljer oljefilter, tex autoexperten och mät på filterna i lådorna, så många olika finns det inte.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 101 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.