Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

  • Detta ämne har 100 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-16 16:10 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #107564
    mats a
    Deltagare

    Efter en tids stillestånd har jag nu tagit ett nytt varv runt leksaken. Efter en viss tvekan borrade jag ur popnitarna ur dörrarna och huj va lätt det var. Alla rutor utom vindrutan är ur och jag inser mer och mer efter varje varv att den här bilen varit med om en hel del. Att den tydligen krocktas i fram är nu klart, men så upptäcker jag att tvärsöver skuffgolvet löper ett svetsärr. Har bilen varit med om en kö-krock med skador både fram och bak? Under skuffklädseln gömmer sig glasfiberlagningar.

    Men nu är jag säker: Den orange originallacken ska återställas!

    #109069
    mats a
    Deltagare

    Nu har jag monterat bort instruemntpanelen och det av två skäl. Dels har jag skruvat bort torkararmsfästena och petat ned länkarmarna inför en omlackering. Dels ska jag försöka laga några fula hål i instrumentpanelen. Hur bör jag gå till väga då?

    I en ask hittade jag några märkliga säkringar. Vet du mer om dem?

    Dessutom: Jag skulle behöva ha en bra bild på hur luftintagets nät/galler i huven ser ut. Dessutom vill jag ha bekräftat vilket av de två hålen i ”Dashboard2” som är avsett för varningsblinket. Och hur ska omkopplaren se ut?

    #109082
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Knappen till varningsblink är en röd dragströmbrytare med texten ”hazard” med inbyggd kontrollampa. Använd det mindre hålet på din bild annars trillar nog knappen genom hålet.

    Säkringarna. Jag har inga sådana på min bil men den är något ombyggd i elsystemet.

    /B

    #112067
    mats a
    Deltagare

    Dags att lyfta tråden. Motorbygget går långsamt framåt. Receptet som det ser ut nu är som följer:

    1700-vev, 94-mm kolvar, 7,2-kam, toppackningar i mässing, portade toppar med 37/42 ventiler, std ventilfjädrar, std vipparmsbryggor. Weber 36/36, 35-mm luftfilter. Brytarlös tändning, XP-koppling med stora slavcylindern.

    Motorn byggs hos Nordins Motorverkstad i Tomelilla, topparna preppas hos LIBA Motor i Hörröd. Där ska även motorn bromsas. Kylaren ska cellas om hos en bromsverkstad utanför Tomelilla.

    #112070
    sabbe
    Deltagare

    Angående kamaxlarna.
    I bakkant står nästan alltid instansat beteckning på omslipningen och signatur.

    På en omslipad standardkamaxel går det inte att höja nocken för ökad lyfthöjd. Man slipar ner grundcirkeln istället vilket gör att nocktoppen kommer längre ut. Skillnaden i duration blir svår att se med blotta ögat då en mindre omslipad nock kan ha betydligt större duration. Lyfthöjden går att kontrollmäta med skjutmått genom att mäta totalmåttet på toppen och dra ifrån måttet på tvären (gäller inte för extremkammar).

    För att vara säker på att kamaxeln är ok bör man mäta upp den med mätklocka i en fixtur.
    Jag har hittills inte hittat någon beg. trimkam som hållit måtten. Skillnaden i lyfthöjd mellan 2 nockar får inte vara mer några 100dels mm. Med 1/10 mm i skillnad är kamaxeln kass. Duger möjligen till budget busmotor.

    Jag bygger också en lätt trimmad motor till en Sonett III och skulle aldrig sätta in en beg kamaxel då det inte blir något nöje att riva ur motorn för byte.

    Sabbe

    #113334
    mats a
    Deltagare

    Tack för rådet. Ja, lägger jag ner de många tusenlapparna på den nya motorn vore det korkat att glömma en sådan detalj. Jag beställer en R1 och en R2 hos Rallyboutiquen.

    Idag överlämnades de nya kolvarna samt mässingspackningar till motorverkstaden. Blocket är borrat och nya kamlager är monterade liksom balansaxellager, vevlager och ramlager. Veven är nyslipad (0,25).

    Nu blir det åka på skånska frihjulsvägar till sommar’n! Gissa om jag kommer att åka vilse 😀 !

    #114063
    mats a
    Deltagare

    Idag lämnade jag in topparna på en motorverkstad i östra Skåne. Efter att ha vindlat på dessa fantastiska skånska frihjulsvägar genom svarta bokskogar och eldsröda lönnskogar nådde jag ett stort men oansenligt blått hus alldeles invid vägen som inget lovade, men adressen var rätt.

    Jag chansade på dörren med det blankaste trycket (vet du vad ett trycke är?), och si, dörren gick upp. Strax befann jag mig i ett myller av motorer, motordelar och maskiner. Där hängde en flygplansmotor, byggd på en folkaboxer. Där satt mc-block i knät på V8-toppar, ja det var en ordning som endast mäster själv såg. Enklast var det att titta i golvet när man tog sig fram. Där det var rentrampat, där var det en stig.

    Mäster tittade på mina V4-toppar och suckade lite.
    — Gjutjärn, ja det var länge sedan…
    Han skakade på huvudet åt de monstruösa dubbelblåstopparna, strök med fingarna över ventilerna. Så med ett snabbt handgrepp hade han lossat en ventil med en liten tryckluftspress. Han kände på ventilskaftet.
    — Hmm, de är jämntjocka…det här är pintoventiler, eller?
    Jag blev honom svaret skyldigt, men han hade redan mätt upp skafttjockleken med en mikrometer. Jodå, det var pintoventiler. Det kändes tryggt. Jag var nu i goda händer.
    — Och styrningarna, är det Volvo?
    Jag svarade undvikande och framförde mitt ärende: Porta upp standardtopparna och montera ventilerna från dubbelblåstopparna. Men det ska vara de lätta fjäderbrickorna och standardfjädrarna. Och vid behov, plana insug och toppar mot varandra.
    — Jaha, det är ingen racemaskin, det här? frågade han.
    — Näeh, det ska vara en gatbil med bra bottenvrid, svarte jag.
    — Vrid i en V4? Jodu, lycka till. Och när ska det vara klart? Är det bråttom?
    Jag förklarade att detta var ett vinterprojekt och att jag räknade med att komma åter under våren och bromsa och bestycka.
    — Till våren? Nej, då blir det aldrig gjort. Vi säger en månad.
    Bugande backade jag ut ur verkstaden, navigerande mellan staplar av block, maskiner och hyllor fyllda med kolvar i prydliga men oöverskådliga rader.

    På hemvägen nynnade jag nöjt för mig själv och väjde elegant för rådjuret mitt på vägen. Jag hade inte ens hjärta att skälla på vildsvinen som vägrade gå åt sidan. Om en månad, om en månad…


    Fotnot: Jag har nu tagit reda på att Pinto är en amerikansk fordmodell under sjuttiotalet. Tydligen sämre än sämst…(och det vill inte säga lite när det gäller amerikanska bilar).
    Bevis? Titta här.

    #116602
    emul
    Moderator

    Har du hämtat motorn? Hur går det med resten av bilen? Nyfiken!!

    Tack för en bra story också! 😉

    #116605
    mats a
    Deltagare

    Jag väntar ännu på de båda kamaxlarna jag beställt til denna motor och en till. Blocket är borrat, veven är slipad, kolvstakarna är ombussade med flytande kolvbultar, och alla lager är bytta. Men kammarna har inte kommit ännu. Däremot har jag gjort upp med en billackerare att komma och titta på karossen. Att få fram den gamla blyfärgen hävdade han tvärsäkert inte var några problem, varpå jag sade ”hm-m” eftersom snack aldrig ingått i recepten på gamla färger.

    Däremot är det bra service med hembesök innan jag lastar karossen som nu är i sju olika stora delar.

    #116606
    roger
    Deltagare
    Mats A wrote:
    — Hmm, de är jämntjocka…det här är pintoventiler, eller?
    Jag blev honom svaret skyldigt, men han hade redan mätt upp skafttjockleken med en mikrometer. Jodå, det var pintoventiler. Det kändes tryggt. Jag var nu i goda händer.


    Fotnot: Jag har nu tagit reda på att Pinto är en amerikansk fordmodell under sjuttiotalet. Tydligen sämre än sämst…(och det vill inte säga lite när det gäller amerikanska bilar).
    Bevis? Titta här.

    Låter ut som du varit på Liba Motor i Degeberga?

    Sen får du redigera din fotnot, det han menade var inte den amerikanska bilmodellen Frod Pinto utan fords raka 4-cyl motor som sitter i varenda 2-liters escort med drivning bak som inte har BDA eller BDG motor, alltså en vanlig 4-cyl Ford motor, en Pinto helt enkelt… Som en B21 motor till en Volvo.

    #116609
    stefan
    Deltagare

    ni har rätt bägge två……….det han menade var som sagt ventiler från just Pinto motorn men till Mats försvar så kommer ju smeknamnet från just Ford Pinto eftersom motorn även fanns i den modellen i USA.

    #116610
    mats a
    Deltagare

    I Hörröd, om man ska vara noggrann. Hur förstod du det?

    Och vad gäller redigeringen är det försent, men ditt inlägg får tjäna som redigering. Tänk vad man lär sig när man inte ser upp… ! Men f’rässten: Vadå en bé-tjöetta, menaru? :confused: 😀

    #120572
    mats a
    Deltagare

    Nu är det dags för denna gamla tråd att flyta upp till ytan. Nu har jag hämtat den nya motorn och satt den i stativet. Tyvärr är det så att heltidsjobb och halvtidsstudier kräver sitt, så hobbysar hamnar långt ned på listan. Här är motorn i alla fall.

    98221-sonettmotor-omont.jpg

    Borrning 94 mm, mahle-kolvar som lyfter 39kommanånting och nya lager överallt. Nyslipad 1700-vev, ahh… Topparna till den här hämtar jag från rallybilen och de är identiska med de här, förutom att de saknar hårda ventilsäten. Här gick det ett antal tusenlappar…

    96710-bleifrei_top.jpg

    37/42, xp-brickor, V6-fjädrar, styrningar från nå’t engelskt. I en låda strax bredvid ligger 7,2-kammen. Opps, ytterligare ett par tusen brände loss…

    Och när ska jag hinna skruva på den här? 😥

    Och var har jag lagt nya toppackningarna i mässing? 😮

    #120629
    2takt_nicke
    Deltagare

    ”Och var har jag lagt nya toppackningarna i mässing?”

    Hehe du har ju några ställen att leta på:P

    Tror du att du hinner brumma något med sonetten i sommar?

    #120633
    mats a
    Deltagare

    Nja, med tanke på att efter 45-50 timmars heltidsarbete väntar min examensuppgift på rektorsutbildningen om kvällarna. Den ska vara klar för opponering den 14 juni. Nu har jag dock fått god hjälp vad gäller råd och dåd. Bilen står under tak och springer inte iväg någonstans. Kanske till hösten – men det beror på lackeraren… :tired:

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 101 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng