Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)

Visar 11 inlägg - 91 till 101 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 30, 2009 at 17:52 #140765

      Lite knepigt att mäta beroende på vinklar mm men ca 16 cm fick jag på min standard IIIa.

      Såga inte INNAN du provat skarpt. Den operationen kan du ju göra genom motorluckan. Jag hade nog skaffat ett lägre filter i stället.

      /B


      Bengt Åkesson
      bengt@akesson-motorsport.se
      Facebook

        maj 31, 2009 at 06:34 #140776

        När jag letar på Misab inser jag kruxet. Filter till 2000-serien (runda) finns inte i 35mm höjd. Då måste jag montera ett filter av 6000-modellen – och till DGV finns inte heller rätt höjd. Det där har med snäpplåsen att göra, antar jag. Kanske man kan plocka ihop ett 6000-filter till en DGV fast med 35mm höjd.

        Annars, du Bengt, blir det sågen! :skull:

          maj 31, 2009 at 08:28 #140780

          Om du pratar direkt med Misab så tillverkar dom ett 35mm 6000 filter med rätt klämmor. Själv specialbeställde jag ett 40mm filter som blev aningen för högt för huven, skulle ha tagit 35mm istället. Nu är ju min bil en Sonett V4 och jag tror att det är trängre där under den huven.

            maj 31, 2009 at 15:19 #140785

            Tack för tipset! Ja, det handlar ju bara att kombinera ihop befintliga grejer; ta en bottenplatta till DGV och sätta ihop med kortare snäppfjädrar etc.

            Jag ägnar mig åt lite drömmar: jag håller kameran med en hand och grillen med den andra.

            Nu vet jag annars varför Saab slutade tillverka Sonetten: Monteringen av strålkastarmekanismen orsakade sådana ryggproblem och blodtryckssjukdomar att rehabkostnaderna sköt hela projektet i sank. Jag har nu hållit på i fyra timmar att försiktigt montera ihop länkaget till strålkastarna.

            Jag misstänker att i Arlöv fronten stod i en jigg , alternativt hängde i krokar, under monteringen. I brist på sådant ( i brist på det mesta – jag skruvar under primitivast möjliga förhållanden) tar det tid.

            Det är ingen slump att det ligger tre hammare inom räckhåll. Försiktigt, försiktigt!

            Hallå, jag skulle behöva två sådana där koniska pinnar med gäng i vardera änden, de som håller växelmekanismen. Har du ett par över? Ibland finns de på Tradera – eller så får jag prova webshoppen! Jippiee!

              maj 31, 2009 at 15:49 #140786

              Själva filtret ska vara tunnare också. Man beställer rätt tjocklek.

                juni 7, 2009 at 16:40 #141146

                Idag var det utflyktsdags till bildelsvaruhuset i grannkommunen. Därefter fick jag tätat kylsystemet. Givetvis var det det röret som smyger från vattenpumpen under avgasröret och sedan delar sig på ömse sidor om sprängkåpan som läckte. För att få bort det måste generatorn väck igen. Och ska generatorn väck, ja, då måste kylaren ut igen. Det här tar tid! Men nu är det tätt.

                Avgasbandage ned till förgreningen, mest för att skydda oljeledningar etc.

                Hur ska knappen som håller låstappen i bakluckan se ut? Det här är ju en reparation sedan gammalt, och inte särskilt snyggt gjort heller.

                Och vad är det här för något? Den sitter i en skarv, därav lackresterna. Gummikudden skaver mot något. Vart hör den? Det finns två stycken – en på var sida, antar jag.

                Vad gäller de koniska pinnarna löste jag det på egen hand. Lagom långa skruvar slipades ned i änden och gängades om till M3. Det fungerar faktiskt.

                Friskluftsvärmarintaget är ihopsatt och med nytt nät.

                  juni 8, 2009 at 13:47 #141178

                  Jag fick svar från MISAB idag ang specialkomponerade filter. Man skriver:

                  “Det händer ibland att kunder har specifika önskemål på höjden på våra filter från 6000 serien. Vi tar då ut en ombyggnadsavgift på 100 SEK / Filter och så får de välja bland filterelementen vi har tillgängliga. Önskar du ett 6032 med 35 mm element blir det således 790 + 100 = 890 SEK plus frakt för postpaket + postförskott 200 SEK. Totalt 1090 SEK.”

                  För allmän kännedom.

                    juni 8, 2009 at 16:32 #141185

                    Detaljerna till bakrutan är inte helt enkla att hitta. Först skall det vara ett rostfritt clips på ca 40X40mm som är format som ett U för att skydda glaset. Därefter sitter det en pinne (som är den som häktar i karossen) därefter är det en svart plastmutter som döljer låspinnen från utsidan. Det är nog plastmuttern du är ute efter och den är svår att få tag i, prova att köpa i Usa när någon slaktar en 3a.

                    Styrpinnen är standard och clipset är nog inte så svårt att tillverka själv men muttern… vore nog något för Sonett klubben.

                      juni 11, 2009 at 13:34 #141335

                      Aluvinkel med gummi skal nites fast i hovedlys hullet i fronten, slik at lyktene hviler på disse i lukket stilling.
                      Tror sonettklubben har de detaljer du trenger til bakluka også.

                        juni 14, 2009 at 15:14 #141487

                        Tack, Eimund, det var greit. Annars har jag kört fast. Jag har inte gnista till stiften. Och jag vet inte hur jag ska gå vidare, det finns så många möjliga felkällor. Har idag småpysslat med att dra fram elsystemet, mäta upp lite kablar (alla i framänden är röda…, nästan alla jordanslutningar är blå, utom när de är skarvade och byter färg. 😥 ) och satt klädsel i en dörr.

                        Nu behöver jag hjälp…

                          juni 16, 2009 at 16:10 #141617

                          Med nya filtret blir höjden grovt mätt 13 cm, vilket torde räcka.

                          (Till höger i bild anas det en gång hembyggda elsystemet med nästan uteslutande röda kablar.)

                        Visar 11 inlägg - 91 till 101 (av 101 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.