Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab Sonett III -71 (Trans- & motorbyte)
- Detta ämne har 100 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-16 16:10 av .
- FörfattareInlägg
- 30 maj, 2009 kl. 17:52 #140765
Bengt Åkesson
DeltagareLite knepigt att mäta beroende på vinklar mm men ca 16 cm fick jag på min standard IIIa.
Såga inte INNAN du provat skarpt. Den operationen kan du ju göra genom motorluckan. Jag hade nog skaffat ett lägre filter i stället.
/B
31 maj, 2009 kl. 06:34 #140776mats a
DeltagareNär jag letar på Misab inser jag kruxet. Filter till 2000-serien (runda) finns inte i 35mm höjd. Då måste jag montera ett filter av 6000-modellen – och till DGV finns inte heller rätt höjd. Det där har med snäpplåsen att göra, antar jag. Kanske man kan plocka ihop ett 6000-filter till en DGV fast med 35mm höjd.
Annars, du Bengt, blir det sågen! :skull:
31 maj, 2009 kl. 08:28 #140780Tomas Rosendahl
DeltagareOm du pratar direkt med Misab så tillverkar dom ett 35mm 6000 filter med rätt klämmor. Själv specialbeställde jag ett 40mm filter som blev aningen för högt för huven, skulle ha tagit 35mm istället. Nu är ju min bil en Sonett V4 och jag tror att det är trängre där under den huven.
31 maj, 2009 kl. 15:19 #140785mats a
DeltagareTack för tipset! Ja, det handlar ju bara att kombinera ihop befintliga grejer; ta en bottenplatta till DGV och sätta ihop med kortare snäppfjädrar etc.
Jag ägnar mig åt lite drömmar: jag håller kameran med en hand och grillen med den andra.
Nu vet jag annars varför Saab slutade tillverka Sonetten: Monteringen av strålkastarmekanismen orsakade sådana ryggproblem och blodtryckssjukdomar att rehabkostnaderna sköt hela projektet i sank. Jag har nu hållit på i fyra timmar att försiktigt montera ihop länkaget till strålkastarna.
Jag misstänker att i Arlöv fronten stod i en jigg , alternativt hängde i krokar, under monteringen. I brist på sådant ( i brist på det mesta – jag skruvar under primitivast möjliga förhållanden) tar det tid.
Det är ingen slump att det ligger tre hammare inom räckhåll. Försiktigt, försiktigt!
Hallå, jag skulle behöva två sådana där koniska pinnar med gäng i vardera änden, de som håller växelmekanismen. Har du ett par över? Ibland finns de på Tradera – eller så får jag prova webshoppen! Jippiee!
31 maj, 2009 kl. 15:49 #140786Tomas Rosendahl
DeltagareSjälva filtret ska vara tunnare också. Man beställer rätt tjocklek.
7 juni, 2009 kl. 16:40 #141146mats a
DeltagareIdag var det utflyktsdags till bildelsvaruhuset i grannkommunen. Därefter fick jag tätat kylsystemet. Givetvis var det det röret som smyger från vattenpumpen under avgasröret och sedan delar sig på ömse sidor om sprängkåpan som läckte. För att få bort det måste generatorn väck igen. Och ska generatorn väck, ja, då måste kylaren ut igen. Det här tar tid! Men nu är det tätt.
Avgasbandage ned till förgreningen, mest för att skydda oljeledningar etc.
Hur ska knappen som håller låstappen i bakluckan se ut? Det här är ju en reparation sedan gammalt, och inte särskilt snyggt gjort heller.
Och vad är det här för något? Den sitter i en skarv, därav lackresterna. Gummikudden skaver mot något. Vart hör den? Det finns två stycken – en på var sida, antar jag.
Vad gäller de koniska pinnarna löste jag det på egen hand. Lagom långa skruvar slipades ned i änden och gängades om till M3. Det fungerar faktiskt.
Friskluftsvärmarintaget är ihopsatt och med nytt nät.
8 juni, 2009 kl. 13:47 #141178mats a
DeltagareJag fick svar från MISAB idag ang specialkomponerade filter. Man skriver:
”Det händer ibland att kunder har specifika önskemål på höjden på våra filter från 6000 serien. Vi tar då ut en ombyggnadsavgift på 100 SEK / Filter och så får de välja bland filterelementen vi har tillgängliga. Önskar du ett 6032 med 35 mm element blir det således 790 + 100 = 890 SEK plus frakt för postpaket + postförskott 200 SEK. Totalt 1090 SEK.”
För allmän kännedom.
8 juni, 2009 kl. 16:32 #141185mellow yellow
DeltagareDetaljerna till bakrutan är inte helt enkla att hitta. Först skall det vara ett rostfritt clips på ca 40X40mm som är format som ett U för att skydda glaset. Därefter sitter det en pinne (som är den som häktar i karossen) därefter är det en svart plastmutter som döljer låspinnen från utsidan. Det är nog plastmuttern du är ute efter och den är svår att få tag i, prova att köpa i Usa när någon slaktar en 3a.
Styrpinnen är standard och clipset är nog inte så svårt att tillverka själv men muttern… vore nog något för Sonett klubben.
11 juni, 2009 kl. 13:34 #141335eimund
DeltagareAluvinkel med gummi skal nites fast i hovedlys hullet i fronten, slik at lyktene hviler på disse i lukket stilling.
Tror sonettklubben har de detaljer du trenger til bakluka også.14 juni, 2009 kl. 15:14 #141487mats a
DeltagareTack, Eimund, det var greit. Annars har jag kört fast. Jag har inte gnista till stiften. Och jag vet inte hur jag ska gå vidare, det finns så många möjliga felkällor. Har idag småpysslat med att dra fram elsystemet, mäta upp lite kablar (alla i framänden är röda…, nästan alla jordanslutningar är blå, utom när de är skarvade och byter färg. 😥 ) och satt klädsel i en dörr.
Nu behöver jag hjälp…
16 juni, 2009 kl. 16:10 #141617mats a
Deltagare - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.