Saab Sonett V4 -69 (Usaimport)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett V4 -69 (Usaimport)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett V4 -69 (Usaimport)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 21, 2007 at 13:57 #16393

      Nu är äntligen min 69 på väg hem mot Sverige, står för tillfället i Baltimore och väntar på transport till GBG. Resan kan tyckas kort mellan Charlotte och Baltimore (tar väl normallt 2-3h) men den tog 6veckor och två omförhandlingar om jag verkligen var köparen :crazy: Två gånger såldes alltså bilen efter att jag hade köpt den och även betalt den till 100% 😮 Säljaren kom med alla möjliga “erbjudande” och tillslut ville han att vi skulle splitta förtjänsten mellan mitt pris och högstbjudande 50/50 inte så illa kanske hade blivit några Xx1000$ men jag ville ju ha bilen 😀

      Den är vad jag kan se via zoomningar hyffsad i laken och laken skall vara orörd original, sen vet man ju hur det är när den kommer hem :whistle: såg bra ut på bild men verkligheten är en annan 😮

      Modifieringarna är väl hyffsat begränsade för att vara Usa, dubbla avgasrör 😎 obs endast sista 40cm, weber förgasare och tyvärr modern stereo (den gamla slängde han för den var ju så gammal 😡 ) resten får vi se när den kommer hem :confused:

      Tanken är inte att den skall renoveras utan köras som daily driver / sommar bil i Sverige och senare i höst/vinter kundfälla i Frankrike.

      Men först skall den ju hem :sick:

        juli 21, 2007 at 15:07 #109253

        Nytt försök med bild för fjärde gången 😥



          juli 21, 2007 at 15:12 #109254

          Börjar få upp snistsen med bilderna, hoppas jag :crazy:

          En bild från insidan

            juli 21, 2007 at 16:30 #109258

            Jag misstänker att du använt verktyget/knappen för att bifoga filer som ligger på din dator. :confused:

            Använd istället länken “Bifoga en fil/bild” nedanför textrutan så kommer det säkert att gå bättre. 🙂

            Mer info hittar du under Regler och hjälp (FAQ) 🙂

              juli 25, 2007 at 05:43 #109455

              Det enda man kan lära sig angående att ta hem bilar från Usa är att det tar tid :/
              Trodde jag hade bilen i Baltimore tills trailer företaget glatt informerade mig igår att -idag skall vi hämta upp din bil 😮 OK, jag trodde den hade varit i hamnen den senaste veckan 🙁

              Bild från upphämtning i Charlotte

                september 4, 2007 at 20:11 #111382

                Äntligen är bilen på plats i Sverige och tyvärr är man själv i Frankrike för jobb.

                Efter mycket förtullnings strul så var bilen klar att hämtas förra torsdagen. Åkte till GBG för upphämtning av den lilla vita skönheten. Ganska nervös över om den verkligen var så fin som på internet bilderna, särskilt i och med att jag gett bort den till min hustru. Minns min besvikelse när jag hämtade min typ 3 74 förra året 😥

                Nåväl en kort summerring:

                1. Bilen var skitig av oljesot från båtens skorsten. Jag har använt RORO fartyg två gånger, priset är lite bättre, men kommer aldrig att göra det mer. Sotet går att rubba bort men det tar lite tid. Tur att bilen inte är så stor 🙂
                2. Bakrutan var tyvärr spräckt, detta borde jag sett på internet bilderna (nu sysns det tydligt) men jag bommade detta 😥
                3. Lite små rost på tröskellådorna men inget katastrofalt :whistle:
                4. Invändigt är bilen fräsch men kräver en damsugning. Ganska konstigt att typ 2s inredning håller så mycket bättre än typ 3s. Sänkte man kvalitetskraven för 3an?
                5. Lite sprickor i glasfibern fanns men det får man väl räkna med
                6. Lite rost på fälgar… men vad då bilen är ju 38år
                7. Modern stereo av bra kvalite (sony) diskret monterad 🙂
                8. Mobiltelefon konverterad 🙁 Rensas för att låna ett hotrooder uttryck (stor fan av hans 92tråd)
                9. Nu till det riktigt roliga VRIDA om nyckeln (den sitter racigt till vänster) 5 varv utan att det händer något och sedan… ja ni vet ett vrål somliga tror inte att en V4 kan vråla jag vet dock att så är fallet. Bilen är fullt körbar, bromsar funkar bra, även växlar, när jag väl förstår hur en ratt växel back hittas :blush:
                10. Tankmätare + hastighetsmätare funkar inte, halvljus på huvudlyktorna funkar inte eller så gör jag något fel :blush:
                11. Däcken är nästan nya, noppror kvar

                Planen är nu att få bilen registrerad så fort som möjligt för att kunna ha roligt med den under Ölands Skördefest, har lovat EMUL en provtur. Om det blir ett eller annat nedslag i protokollet, så är väl de inte hela värden bara den är trafiksäker.

                Måttot är att bilen skall fortsätta att rulla varje dag, trailer drottningar undanbedes :/

                NU BEHÖVER JAG ER HJÄLP 😉

                A. Får man registrera en bil med Miles mätare eller måste det vara Km/h
                B. Vilket försäkringsbolag kan vara vettigt att använda? har LF på den vanliga
                C. Den låter ganska mycket men avgassystemet är helt, i och för sig inte så konstigt det sitter ju bara en mc burk på vägen men finns det något max värde?
                D. Har läst någonstans på forumet att man måste ha chassinumret instansat i ramen och att detta inte gjordes på Usa bilar är det så?
                E. Nuvarande däcksdimensioner är lite breda 195 eller 205 kommer inte ihåg, har en uppsättning 165 på fotbollsfälg liggande är det smart att ha dem på på besiktningsdagen?
                F. Får man köra bilen till besiktningen eller måste den dras på trailer?
                G. Har ingen instruktionsbok (kommer i separat paket, ytterliggare en nackdel med RORO) är det någon som har beskrivningen av knappar och spakar för en typ 2 1969. Jo jag vet prova vad som händer… men har något elfel och är inte så sugen på eventuella konsekvenser
                H. Är det något annat som man borde tänka på… :confused:

                Tanken är senare att köra ner bilen till Frankrike för att göra en mer behövlig stor genomgång med tillgång till fullständig maskinpark + plåtverksstad + lackering och inte minst duktiga samt erfarna Fransmän som kan hjälpa till med tillfixningen under vintern.
                Huvudspåret är att nyttja biltåg genom Tyskland för att inte slita ut den oprövade skönheten.

                Till sist lite bilder, har ju inte lyckats så bra innan SBS gissnings vis :sick:

                Kom nu med bra och dåliga tips :applause:

                  september 5, 2007 at 08:03 #111397

                  Kul att bilen kommit hem till slut, grattis!
                  Att man missar detaljer på fotografier är nog oundvikligt om man inte får massvis med bilder från olika vinklar o i olika ljus men det verkar ju inte så farligt och går säkert bra o få ordning på. Bakrutor finns på sonettklubben men är rätt dyra.

                  Angående frågorna:

                  Milesmätare – Har hört att man med tur kan få igenom bilen med denna men ingen garanti, har även sett bilar med påtejpade km/h siffror och detta skall också ha gått igenom, så omöjligt verkar det inte vara i alla fall.

                  Försäkringsbolag – If via sonettklubben verkar vara ett kanonalternativ som jag skall lägga om till vid förfallodagen. Har dag vanlig Ok bilförsäkring, funkar bra och är hyfsat billig men om nå´t händer så vet jag inte, en riktig veteranförsäkring känns som ett bättre alternativ.

                  Avgassystemet – Maxvärde finns, kolla SBP:s hemsida där det borde finnas riktvärden

                  Chassienummer – På min bil fanns endast brickan på A-stolpen passagerarsida, han som besiktade frågade var jag ville ha stämpeln och vi kom överens om förstärkningen som sitter i främre högra hjulhuset högt uppe nedanför vindrutan. En plan fin yta i lite grövre material. Besiktningsmannen stämplade in siffrorna.

                  Däcken – om de får plats utan att ta i någonstans samt att de är innanför skärmarna skall det inte vara något problem tror jag men vill du vara helt säker så kanske fotbollsalternativet är ett säkrare sätt.

                  Köra bilen – Jag tog en försäkring i samband med att jag hämtade bilen i hamnen, denna gällde i 1 månad och under förutsättning att bilen var besiktad i USA så fick jag åka med bilen hemma under den månaden, jag körde bilen till bilprovningen.

                  Främre blinkers måste kopplas om ifall de lyser som posljus, de bakre röda posljusen får ej heller lysa.

                  Lycka till och det är bara o höra av dig ifall du har frågor

                  Mvh

                    september 24, 2007 at 19:51 #112140

                    Äntligen hemma i SE igen och dags för en uppdatering.

                    Besiktning är bokad på torsadg kl12:00 så det gäller att ligga i 😉

                    Faktum är att jag borde bygga färdigt mitt garage också men sonetten bör väl få lite högre prioritet.

                    Plockade ut alla mattor m.m. och dammsög m.m. hitta de två överaskningar en från djur världen och en från mineralriket. Normalt sätt är väl inte ett litet droppläckage från huvudcylindern att föredra men när den doserar en droppe per 4h så blir det ju en alldeles ypperlig oljesmörjning av hela främre golven. Först såg det ut som genomrostad plåt vi gaspedalen sand + grus + allmän gegga men efter rengöring så fanns bara rena plåtar kvar INGEN rost alls. Kan man ha sån tur? 🙂

                    Därefter blev det allmän utrensning av mobiltelefonsystem 😮 vad har sådant att göra i en gammelbil :sick:

                    När vi ändå klagar lite så kan vi gå vidare till dessa amerikaner som köper billiga skit batteri som läcker och stoppar i detta i gamla klenoder. Kraftig oxidation men ej genomrost på något sätt, tur igen, två år till och det hade vart kört.

                    Imorgon blir det temporär rostförsegling med Kallgalv eller är det någon som rekomederar annat bättre? Skall göra i ordning det ordentligt till vintern.

                    Problem listan för stunden…

                    1. Hastighetsmätaren funkar ej, hoppas kunna stoppa i en 96 Km/h temporärt har även extra vajer bara det bara inte är något i växellådan :crazy:
                    2. Halvljusen funkar inte har inget specifikt schema (väntar fortfarande på manualer med mera som tillehörde men skickades separat) ÄR DET NÅGON SOM HAR ETT SONETT EL SCHEMA 1969 SOM KAN SCANNA tiden börjar bli kort… :worshippy:
                    3. Skruva fast regskyltar
                    4. Varm köra och kolla vad som händer, bromsar är ok
                    5. Koppla ur vissa poslampor som inte får lysa i SE
                    6. Bytta glas på främre blinkers/parkerings ljus (ropades hem på ebay för två årsedan 😉 )
                    + förmodligen lite annat…

                    Är mycket tacksam för ett Sonett 1969 elschema

                      september 24, 2007 at 19:57 #112141

                      Glömde en sak det känns som kvaliten är högre i 69an jämfört med 74an mer gediget material val och val av tekniska lösningar, kan mycket väl ha fel :/
                      Någon annan som har liknande erfarenhet :confused:

                        september 24, 2007 at 20:02 #112144

                        OT fast ändå inte: Kommer ner till Öland på torsdag kväll, bara kom och plocka mig i Räpplinge på fredag morgon-ish så hjälper jag till med garaget hela dan!

                        Jag vill också ha en rostfri 69:a. Där du har röd grundfärg har jag inte ens röd rost, jag har ett hål. 😉

                          september 24, 2007 at 20:14 #112146

                          Emul jag hämtar dig efter att jag lämnat barnen vi skolbussen och jag hoppas det blir en vit Sonett som blir fordonet…

                            september 25, 2007 at 16:57 #112200

                            Ingen som har ett elschema till en Sonett 69 eller omvänt vet vad som skiljer sig mot VHB elschema för en standard 96.

                            Fråga 2 det sitter två runda knappar (ovanför temp/vent reglagen) som går att dra ut vad är de till för? i VHB för 96 står det tillbehör annan funktion på Sonett?

                            Fråga 3 vilket håll snurrar hastighets vajern med eller mot sols?

                            Obs besiktning på torsdag tacksam för alla svar NU :worshippy:

                              september 25, 2007 at 20:49 #112218

                              Hastighetsmätarwiren snurrar medsols om du tittar på änden som ska in i mätaren, samma håll som mätarnålen rör sig åt

                                september 26, 2007 at 08:04 #112237

                                Har gått igenom det du nu gör med en 68 Sonett!

                                A. Får man registrera en bil med Miles mätare eller måste det vara Km/h
                                – Förklara för besoktningsman att det ömöjligt går att öppna mätaren, Gör små fina Dymo lappar med 30 50 70 110
                                B. Vilket försäkringsbolag kan vara vettigt att använda? har LF på den vanliga
                                – Folksams Special/veteranförsäkring ca 500 sek/år
                                C. Den låter ganska mycket men avgassystemet är helt, i och för sig inte så konstigt det sitter ju bara en mc burk på vägen men finns det något max värde?
                                – Kontakta Ferrita de kan göra ett snyggt i rostfritt
                                D. Har läst någonstans på forumet att man måste ha chassinumret instansat i ramen och att detta inte gjordes på Usa bilar är det så?
                                – På 68 år modell ör det instansat på plåten framför kylaren
                                E. Nuvarande däcksdimensioner är lite breda 195 eller 205 kommer inte ihåg, har en uppsättning 165 på fotbollsfälg liggande är det smart att ha dem på på besiktningsdagen?
                                F. Får man köra bilen till besiktningen eller måste den dras på trailer?
                                – Du får köra till Besikningen

                                  september 26, 2007 at 11:08 #112243

                                  Här finns ett schema, förvisso till en 68:a men kanske spelar mindre roll, har bok med schema men inget o scanna med, rätt dålig kvalitet på bilden i boken.

                                  http://www.tocmp.com/manuals/Saab/1968/Sonnett%20II/index.htm

                                  Lycka till!

                                  Mvh

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.