Saab Sonett V4 -69 (Usaimport)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett V4 -69 (Usaimport)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett V4 -69 (Usaimport)
- Detta ämne har 33 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-04 18:30 av mellow yellow.
-
FörfattareInlägg
-
september 27, 2007 at 10:16 #112276
Har varit bortrest ett par veckor så jag har inte sett din fråga men visst har jag ett inscannat schema. Kvaliten är inte den bästa men det går nog att läsa. Schemat är för en 68:a men jag tror att det mesta stämmer utom ventilationsfläkten.
oktober 1, 2007 at 17:11 #112466Tillbaka i FR och tid för reflektion :crying:
Nej den gick inte igenom men och andra sidan är det saker som går att fixa så totalt sett är det ingen större problem men det hade ju varit roligt att köra lite i helgen. Nåja man skall ju inte klaga över spild mjölk…
Nedslag 1: hade inte fått ordning på blinkers/parkeringsljus. Blinkers måste vara oranga och parkeringsljus måste vara vita, så det är inte godkännt ala USA med kombinations lykta. Hade detta på känn och tjansade. Söker nu med ljus och lykta 😀 efter sockel delen till den lykta som änvändes på svesnka Sonett. Har sedan tidigare hittat två lampglas men saknar som sagt sockel/stål delen. Tar tacksamt emot förslag var man hittar 2 socklar eller om man kan använda motsvarande från annan bil modell. Lampglasen är av fabrikat LUCAS så de borde förekommit på andra bilar. Se bild för modell.
Nedslag 2: LJUDNIVÅN, acceptabel upptill 3000rpm men däröver ett Bröl som är för högt även för min smak. Tre lösningar finns A. komplettera med pirat dämpare B.plocka över system från 3an (har ej kollat om det är fysiskt möjligt) C. köpa ett nytt från klubben
Är det någon som har någon idee?I övrigt var SBP positiva och tyckte att det var en kul bil med lite rost. Som kuriosa kan nämnas att jag fick spendera ca 20min på att övertyga SBP om att det verkligen var en 69 och inte en 71 eller 72 😉 tillslut godkännde de 69 men det var efter 2 samtal till huvudkontoret.
Förhoppningsvis är hon på vägen inom 3veckor förutom de små provturer som redan företagits dess förinnan 😉
Tack till alla som givit respons och material :applause:
oktober 1, 2007 at 20:12 #112476Sonettklubben har kompletta (inkl. glas) blinkers/parkeringsljus för 530:-/st.
Ska du ha orginalavgassystemet så finns i alla fall bakre ljuddämparen på Sonettklubben också. Är osäker på om dom har rörsatsen till V4:an. Som orginal främre ljuddämpare kan du använda en vanlig V4 dämpare som du svetsar på ytterligare en stos för rör nr.2.
Lycka till
oktober 2, 2007 at 21:13 #112531Tack Thomas för tipset angående blinkersglasen.
När det gäller avgassystem så hittade jag ett sport system på klubbens hemsida, vad tror den församlade inteligentian kan det passa i en Sonett 2-V4? (givetvis med viss modifikation)
Saken är den att föregående ägare har satt in ett “eget” system och efter att ha läst inlägg efter inlägg angående avstämda avgassystem så börjar jag tro att ett Y inkopplat dierkt efter motorn mynande i ett långt smal “ljuddämpare” och där efter bara några krökar kanske inte är det optimala!?
Det måste ju vara någon idee med den lilla snorkeln som man ser på det flesta system? Har förstått att original på en Sonett 2-V4 är två långa rör som löper parallelt för att sammanfogas i en slutburk över vänster bakhjul, allt detta är bortaget är det att eftersträva att återskapa eller skulle det kunna gå lika bra med ett Saab sport system?
Ytterliggare en specialare är att det finns hål upptaget för dubbla avgas utblås i karossen där bak. Efter som jag har en Sonett 3-74 stående som inte kommer att vara färdig på några år skulle detta system passa i en Sonett 2-V4? För min (min hustrus :sick: ) Sonett 2-V4 eftersträvas tyst gång men för min 3-74 avser jag att bygga en motorlösning nära 100hk så då kanske jag ändå kommer att byta ut 3ans avgassystem mot något annat :confused:
Som vanligt många frågor och förhoppningsvis många kloka svar :applause:
Det kan faktiskt vara så att besiktningsmannen inte hade riktigt ordning på vilka regler som gäller för blinkers och positionsljus på gamla bilar. Nu vet inte jag riktigt hur dina lyktor ser ut, men om de exempelvis är helvita fram är det inga problem.
Här är vad som gäller (enligt SFRO:s bygghandbok, 7:e upplagan, 2002)
Parkeringslykta:
Vitt fram, rött bak.
Behövs ej fram på bilar före 1976 års modellVarsellykta:
Vitt eller gult
Antal: ingen eller 2
Placering fri före 1977 års modellBlinkers:
Orangegult
På fordon av 1975 års modell eller tidigare är vitt fram och rött bak tillåtet
Placering fri före 1984 års modellHelvita blinkers fram (och röda bak) är alltså tillåtet på din -69:a. Om framblinkersen har separat glödlampa, kan du ju alltid montera en amberfärgad om du vill ha orange sken. Däremot verkar inte motsatsen, alltså orange parkeringsljus, vara godkänt, men dessa kan du ju i så fall helt enkelt koppla ur.
Har du provat det jag tipsade om i Pm:ettill dig? Alltså bara byta lampan mot en enpolig, har kollat det igen och det var precis det jag gjorde o då var det grönt på besiktningen och nu är det bara bara blinkersen som “fungerar”, det jag sedan gjorde var att ta matningen från positionsljuset till sido positions ljusen i stället.
Billig lösning och godkänt på SBP.
Mvh
mars 15, 2008 at 20:51 #119407Ny update efter långtid av inaktivitet.
Följande är gjort under hösten / vintern:
1. Brytarlöst system monterat, resultatet är mkt bra
2. Ny stift NGK
3. All el för tändningen omdragen, var en riktig härva inklusive effekt motstånd m.m.
4. Ny fördelare + ny rotorNästa projekt är oljebyte motor och växellåda
Men det roligaste är ju att köra!
Bilen är körd varje gång jag har varit i SE, på Öland har det aldrig varit någon vinter!
Enda kravet är torra väg banor och det har vi 9 dagar av 10.Några bilder från dagens kombinerade körning + promenad med hustrun, det är hennes bil!
Innan avfärd 16:35
Dags för hemfärd efter promenad, solen har precis sjunkit i havet 18:45
Det viktiga är väl att köra lite med…
Faktum var att ytterliggare en update hade hunnits med, byte av hastighetsmätare och vajer. Detta är tredje hastighetsmätaren som avverkas (TT Sport med tripp, givetvis skall de lagas) det var nummer 190 som fick låna ut sin ett tag och vola nu funkade det.
På en långa raka passerade vi 80miles/hour 🙂Bilen går lite stötigt först trodde jag det var något som var fel men sedan hittade jag RÖDA KONI dämpare ställda i hårdaste läget –> förklarar allt
Sen har jag av gammal vana sprutat eller penslat linolja överallt där det finns rost tendens, vi helst kör den minst två till innan den plockas ner
april 16, 2008 at 20:36 #120485Jag har nog missat något. Hur hittade du den där bilen? Den verkar jättefin..
maj 23, 2009 at 21:11 #140493Ny update efter för mycket fokus på #190.
Har länge trott att hastighetsmätaren visat för lite, körde med GPS idag. 60mph lika med 102km/h 🙂
I övrigt nya torkarblad, fixat kylaren samt byte till 99 EMS backspegel, blev mycket bra nu ser man något bakåt!
Lite vax på en sidan andra återstår 🙁
augusti 25, 2010 at 16:51 #161687Dags för update…
Ok vi börjar lite historiskt
Sen måste ju 69an få sitt, det har blivit nya gummilister så slipper man huvudvärken av insugna avgaser, nya torkblad tagna från en OG 99-69 förpackning, kylaren har blivit omlödd i en anslutning och sen så måste ju bruksisen köras då och då.
Under påskhelgen skulle 69 förevisas för släkt och vänner den gick som en kratta, fattade inget, efter diverse turer öppnades motorhuven var efter någon klurigt frågade är den här också tre cylindrig? Nej säger jag detta är en V4a… Nja säger släktingen nu är den nog ändå tre cylindrig eftersom bara tre tändkablar är anslutna! Ridå… kom då på att jag tänkt mäta kompressionen och tagit väck tändkabeln för att sedan bli distraherad av TTn glömt bort kabeln och senare dragit igen huven utan att få kabeln på plats 🙁 🙂
Detta var ett och ett halvt år sedan, därefter har INGET gjorts all fokus på #190.
Men som fågel Fenix reser sig ur askan börjar nu #1506 sin kamp mot nya och oanade höjder.
I förra helgen fick vi en restplats i det prestige fyllda rally Helgasjön runt. Den tävlingen är inte ens ett rally snarare 70km runt en trevlig sjö med många stop och många tester av förarens förmåga att balansera ett ägg på en sked, ok jag tror ni fattar vilken typ av tävling vi pratar om. Det stora problemet är dock inte tävlingen i sig utan snarare att bilens ägare förväntar sig att den är i ett mkt bra skick då jag spenderat många timmar i garaget dock ej på #1506 utan snarare #190. Hustrun är ägare till bilen och ställer nu ett antal kritiska frågor om bilens skick.
1 om bilens bromsar låser sig titt som tätt så borde nog stallchefen, läs undertecknad ta en titt på det. Aktivitet: byta bromsbelägg fram + brake clean, ha isär trumbromsar bak + rengjöring hittade även ett metall fragment 15*5mm som förmodligen var orsaken till låsningen.
2 undertecknad tycker inte att gamla slitna fotbollsfälgar med 25 år gamla Gislaved däck känns speciellt piggt. Särskilt som att det ligger ett par bra Cobra (185) från USA på Sonett fälg och väntar att bli målade och monterade.
3 har aldrig riktigt förstått varför man bara hade en backspegel på Sonetterna så det är väl hög tid att montera en på vänster sida med.
4. snabb justering av spolar munstyckena
5 har åkt med justerbara gasdämpare länge fram dags för det samma bak
6 helljuset är inte riktigt världsklass, valet stod mellan Marscahll eller Cibie, det blev kantiga Cibie som får plats under huven i uppfällt läge som segrade. Lite helgerån att borra i grillen med det kommer aldrig att synas, viss uppriktning behövs.
7 borde vara tvätt och vax men det är så himla tråkigt
mars 30, 2011 at 22:00 #171184Har idag hämtat en lovande 1815 motor med intressant historia. Motorn är byggd av Hans Eklund förmodligen för mer än 8-10 år sedan och aldrig startad!
Tanken var tydligen att bygga en “glidar” motor i kombination med en 9:42 låda.
Motorn verkar väl byggd skall bli intressant att se vad den innehåller.
Tanken är nu att få i den i den rullande testbänken tillsammans med ett MSS insug och en stående IDF 40. Skall bli kul att få meka lite istället för att bara fixa och sy inredning i #190
april 2, 2011 at 20:10 #171375Första titten var lovande
Smidda kolvar var det :applause:
Verkar väldigt väl byggd
Val av förgasar anläggning
Valde Weber DCD 36/36 då inkopplingen kommer att bli mycket lättare samt att höjden går in utan problem
Här skall den in, provbänken är inte så presentabel men den är bättre än den ser ut
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.