Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)
- Detta ämne har 94 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-18 07:38 av .
- FörfattareInlägg
- 18 mars, 2007 kl. 14:01 #104386
noise
Deltagaretack för tippset den såg jäkligt läcker ut, men jag tror att jag fortsätter med min v4, har inte så mycket pengar men en massa tid över.
18 mars, 2007 kl. 14:59 #104388walle
Deltagarevore bra om länken fungerade med
18 mars, 2007 kl. 16:29 #104389benny
DeltagareJag var och tittade på ett gäng med rostiga saabar i skogen idag..
Lite o svetsa på….18 mars, 2007 kl. 16:48 #104390noise
Deltagarejepp, några veckors jobb och man har ett prima hönshus 😉
18 mars, 2007 kl. 20:35 #104401torzan
DeltagareWalle, länken fungerade tidigare idag, förmodligen såld. Har skickat PM till dig i ett annat ärende….
19 mars, 2007 kl. 09:39 #104416noise
Deltagare19 mars, 2007 kl. 12:28 #104419piin
Deltagarefint, nu är det ju inte så svårt längre. jag kan inte förstå hur en människa kan vara så slapp så man låter en bil rosta sådär. helt otroligt. då ska ändå 74an ha ”bättre” rostskydd 🙂 min 64a har stått i lera sen 79 och den har bara två pyttesmå hål i golvet framför stolen.
dina hjulhus är ju iallafall i ganska bra skick, det sparar ju mycket tid, underredsmassa är inte roligt att svetsa i. 🙁
lycka till iallafall, kul med mycket bilder 😀
19 mars, 2007 kl. 12:41 #104421noise
Deltagarejepp, underedsmassan ja…. hur tar man lättast bort den? tedtade med stålborste för vinkelslip men den smälte bara, har förmig att lacknafta ska funka, stämmer det?
19 mars, 2007 kl. 12:51 #104422piin
Deltagarejag körde med stålborste på vinkelslip på farsans 62a men det tar ju tid, har hört att någon har värmt bort det också. typ med en sån man vallar skidor med kanske. men det blir härliga ångor då, sen måste man ha något under då det börjar droppa ned, annars har du underedsmassa pölar på golvet sen.
men du måste ju bara ta bort det närmast rosten, det andra kan du ju låta sitta kvar och bara bättra på. Jag kommer att få ett He**vete med min då någon förmodligen har lagt på ett tjockt lager super billig underredsmassa i hjulhusen, det har sedan stelnat och blivit hårt som sten och spruckigt sönder, kanske är ett centimeter tjockt lager med sån massa som måste bort 🙁
snygg ratt föresten 🙂
19 mars, 2007 kl. 13:23 #104425hotrodder
Deltagare*Suck* inte för att plocka bort sugen men VARFÖR? ens börja med en bil som är så dålig.. Pengar eller inte men dina bilder visar på skador som gör att jag skulle dömt ut denna bil till donatorobjekt direkt. Well det är ju ditt probs men jag har svårt att förstå även om jag imponeras av ungdomlig entuiasm.
Underedsmassan tar du enklast bort med hjälp av en gasolbrännare, samma modell som du vallar skidor med funkar men ju mer värme desto bättre. Håll till utomhus, grova handskar och en rejäl overall är ett krav. Med lite övning hittar du hur länge du skall värma, massan skall bli mjuk men inte rinnande. Värm med cirkelrörelser ett parti på runt 2-3dm² och skrapa direkt med en spackelspade. Använd en sådan (sickelspade) alltså en med ett rejält handtag. Vid rätt värme så är det den enklaste sak i världen att bara skala bort massan.
OBS!! akta dej frän att få rinnande massa på dej, den är mycket het och du bränner dej samt du får inte bort den heta massan från huden eftersom den klibbar fast.
Piin wrote:men du måste ju bara ta bort det närmast rosten, det andra kan du ju låta sitta kvar och bara bättra på. Jag kommer att få ett He**vete med min då någon förmodligen har lagt på ett tjockt lager super billig underredsmassa i hjulhusen, det har sedan stelnat och blivit hårt som sten och spruckigt sönder, kanske är ett centimeter tjockt lager med sån massa som måste bort 🙁Ehh hur menar du nu? lämna kvar rost/ låta sitta kvar och bara bättra på. Du lurar bara dej själv med att inte ta bort allting och varför inte göra saker ordentligt när man ändå är där och river.
Stenhård underedsmassa tar jag bort stänklätt med den tryckluftsdrivna hackspetten och med hjälp av en huggmejsel som är böjd som jag slipat hörnen runda på. Bara att sätta den mot massan i en snäv vinkel och som typ en spade skyfflar man bara bort massan.
19 mars, 2007 kl. 13:41 #104426kaparn
DeltagareJag såg en renplockad indiskt gul kaross bakom en lada i St Skedvi i går.
Kanske skulle vara läge att kolla om den är i bättre skick och om den är till salu?19 mars, 2007 kl. 13:45 #104427noise
Deltagareok, vilka skador är det du tänker på?
sålänge det inte är omöjligt att fixa bilen så tänker jag fortsätta.19 mars, 2007 kl. 14:48 #104433janneh
DeltagareInget är omöjligt bara man har viljan! Utan att göra detta till någon hetsdebatt så håller jag på falangen som önskar att så många V4:or (och andra Saabar med) som möjligt räddas. Såg att du börjat kapa, var försiktig och kapa inte mer än att du hinner bocka nytt innan du glömt hur det såg ut. Och visserligen är V4:or stabila men jag skulle nog sätta ett par stabiliseringsjärn i kupén så du inte drabbas av fastkilade dörrar senare. Vad jag kan se är golvet bytt en gång och rostat så här mycket igen? Jisses! Jag tipsade tidigare om att det ofta ligger plåt på tradera, här är något som kanske kan komma väl till pass:
http://www.tradera.com/auction/aid_40890030
LYCKA TILL! Kör så det ryker (vilket väl mi ditt fall blir bokstavligt?!)!!19 mars, 2007 kl. 15:00 #104435noise
Deltagarejo fast där golvet är lagat är det inte rostigt, det är bara att de målat halva golvet med rostskyddsprimer över orginalfärgen.
stabiliseringsjärn i kupén låter vettigt, hur var ska jag sätta det?
19 mars, 2007 kl. 17:22 #104437kaparn
DeltagareNu har jag tittat närmare på bilderna och det där är ju inte så farligt så det borde du kunna fixa.
Passa dig för att försöka svetsa dit för stora bitar åt gången bara, nöj dig med en halvmeter i taget eftersom plåtbitarna har en förmåga att flytta på sig när man börjar svetsa i dom det blir lättare att bocka till småbitar till rätt form oxå.
Jag har själv ingen plåtbockningsmaskin så jag brukar få vika till plåtbitarna under garagedörren eller i skruvstädet. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.