Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

  • Detta ämne har 94 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-18 07:38 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104440
    hotrodder
    Deltagare
    Noise wrote:
    ok, vilka skador är det du tänker på?
    sålänge det inte är omöjligt att fixa bilen så tänker jag fortsätta.

    Ingen ting är omöjligt min vän det omöjliga tar bara lite längre tid men… Dina bilder säger mer än tusen ord på hur dålit ditt objekt egentligen är och nu tänker jag vara riktigt negativ…

    Då jag hållit på profersionellt med bilplåt i mer än 20år så har jag i alla fall lite erfarenhet att stå på. Golv, trösklar, plåtveck osv. det ser ju rent utsagt för j*ligt ut.. jag har inte tvekat en sekund att sälla mej i kören att rädda bilen om det varit en one of a kind men jösses! det är ju en V4 från mitten på sjuttio. En sökning bland annonsorgan och man hittar massor av sånna i mycket bättre skick än den du har. Arbestinsatsen uppväger inte på långa vägar värdet och glädjen man får ut av detta för laga rost är skit och har man dessutom liten erfarenhet så är det ännu värre. Visst man lär sej under resans gån men va katten…

    Det man ser med blotta ögat direkt på en bil i frågan om rostkador är i regel inte ens 1-20% av hur mycket som egentligen finns. Dina bilder visar tidigare försök att bromsa rost + lagningar.. Titta bara på lagningen som finns på hjulhuset, det är ingen mindre plåt som är ditsatt vilket innebär det varit ”kris” långt tidigare innan du kom över liket. Visst du ser hålen i golvet/ tröskel men… Hur är det med alla kanter, vik, omlottplåtar, dörröppningar, dörrfalsar, skarvar som jäser, punktsvetsar till förstärkningsplåtar inne i balkar osv. tro mej, det du ser och som du anser är dåligt är bara procent av hur dåligt det egentligen kan vara.

    Noise wrote:
    stabiliseringsjärn i kupén låter vettigt, hur var ska jag sätta det?

    I dörröppningar och tvärs igenom bilen från den bakre dörrstolpen. Kapa till 4st 100X50 3mm plåtbitar som du först punktar fast med någon punkt mot karosseriplåten i dörröppningarna strax under låshöjd och fram strax under övre dörrgångjärnet. Ta sen en fyrkantsprofil tex. 40×40 som du syr fast mellan och emot dessa plåtar. Staget tvärs genom bilen kan du med fördel sy fast mot ”dörrstagen” Sätt dessa så långt bak du kan.

    Kaparn wrote:
    Nu har jag tittat närmare på bilderna och det där är ju inte så farligt så det borde du kunna fixa.
    Passa dig för att försöka svetsa dit för stora bitar åt gången bara, nöj dig med en halvmeter i taget eftersom plåtbitarna har en förmåga att flytta på sig när man börjar svetsa i dom det blir lättare att bocka till småbitar till rätt form oxå.
    Jag har själv ingen plåtbockningsmaskin så jag brukar få vika till plåtbitarna under garagedörren eller i skruvstädet.

    Jag vill då bestämt påstå motsatsen, ju större bitar man får dit desto bättre eftersom varje svetsträng man lägger på en kaross är upphov till nya problem. I mångt och mycket bör man gå efter gamla skarvar och fästa den nya plåten vid tidigare punktsvetsar och omlägg. Minsta lilla por i en svets är en katalysator för nya rostangrepp och som amatör ar man alldrig udden av en spets att komma i närheten av profersionelt rostskydd.

    Att plåten ändrar form vid svetsning och ditsättning har med chafören bakom verktygen och har man bara gjort rätt från början finns inte detta probs. Inpassning inpassning och åter igen inpassning är ett av tricken. Förmågan att läsa plåten hur den rör sej och kommer att reagera av svetsning/värmen är något man får lära sej efterhand och fler än jag på detta forum kan nog hålla med.

    #104449
    janneh
    Deltagare
    Noise wrote:
    jo fast där golvet är lagat är det inte rostigt, det är bara att de målat halva golvet med rostskyddsprimer över orginalfärgen.

    stabiliseringsjärn i kupén låter vettigt, hur var ska jag sätta det?

    Jag är ingen expert men jag skulle nog åtminstone satt ett X i dörröppningarna (fast inte så högt att man inte kommer in, förstås). Men det kanske finns någon annan som kan detta bättre?

    #104452
    kaparn
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Jag vill då bestämt påstå motsatsen, ju större bitar man får dit desto bättre eftersom varje svetsträng man lägger på en kaross är upphov till nya problem. I mångt och mycket bör man gå efter gamla skarvar och fästa den nya plåten vid tidigare punktsvetsar och omlägg. Minsta lilla por i en svets är en katalysator för nya rostangrepp och som amatör ar man alldrig udden av en spets att komma i närheten av profersionelt rostskydd.

    Jag vill påstå motsatsen. Ingen av dom rostlagningar jag gjort har rostat sönder igen inte ens den 93:a som var mitt första objekt för över 25 år sedan.
    Däremot har många rostlagningar utförda av professionella rostlagare fått mig att vilja gråta och jag har undrat många gånger hur någon kan ta betalt för sådana skitjobb och fortfarande sova gott om nätterna.
    Senaste skräckexemlet är min brors Opel kadett som jag hade en bild på här tidigare där en sparklåda var totalt genomrostad efter bara två år och när vi undersökte saken så låg den gamla sparklådan kvar bakom. Man hade alltså bara loppat dit en ny ovanpå den gamla och täckt med underredsmassa. Detta arbete var utfört på en verkstad som tog bra betalt för utfört arbete.
    Ett annat exempel är en försäkringsskada jag fick åtgärdad när jag blivit påkörd bakifrån och fick lämna in min bil till en märkesverkstad för att byta delar av akterpartiet. När jag fick tillbaks bilen så klagade jag över att man inte rostskyddat dom delar man bytt ut, jag fick då svaret att man använt ett nytt supertunt rostskyddsmedel som inte syntes. Ett år senare var hela det oskyddade partiet rosttäckt. Det var alltså bara grundfärg som rostskydd och man valde att hellre ljuga än att erkänna att man fuskat.

    Kontentan är alltså att ett väl utfört och rostskyddat svetsjobb börjar inte rosta igen däremot en fusklagning av ett så kallat proffs bör man skära bort och göra om.

    #104455
    noise
    Deltagare

    jojo, jag vet att det finns finare v4or att få tag i, iof har dom som jag sett kostat ca 3-5gånger så mycket som denna.

    Jag ser detta projekt som en utmaning, och misslyckas jag så får jag se det som en stor svetsövning 🙂
    Fast jag tror ändå att jag kommer att fixa bilen, frågan är bara hur bra det blir i slutändan.

    #104457
    hotrodder
    Deltagare

    Åkey.. nu tycker jag du generaliserar ganska så bra, det du ger exempel på är kvalificerat fuskjobb så det kan vi lämna därhän direkt. Plåt på plåt och att helt simpelt ge tusan i att behandla plåten ÄR INTE!! profersionellt utförda jobb och det är vi nog även helt överens om.

    Jag har iaf. inte fått ett enda backjobb under alla de år jag hållit på och har ett antal helplåtrenoveringar på entuiastfordon bakom mej och visst, det finns ibland lika många experter som det finns bilar.

    Vad jag menade att om du skall göra en komplicerad profil/ plåtdetalj så snittar många upp delen i mindre. Kapar böjer och kilar ut och varje svets är som jag sa tidigare en källa till framtida bekymmer i fråga om rost, sprickbildning osv. Ta en balk som exempel. Du grundar den givetvis innuti innan montering men för att den skall passa hundra så måste du snitta upp den efter den är fäst i ena änden och direkt så har du en oskyddad rotsvets på insidan. Gissa bara hur många roddar jag hjälp till att fixa där tex. bakskärmar haft 5-60 snitt kapade för att skärmens krum skall stämma bättre mot de modernare mindre fälgarna. Trodde inte heller mina ögon när jag hittade två kompletta (men ack så rostiga) bakskärmar innanför de yttre på en kunds Triumpf Spitfire. Inte konstigt att dörrpassningen var som på en gammal jänkare och jag kan fortsätta med massor av fler rövarexempel.

    Dra inte alla över en kam är du bussig.. Kan ifs. förstå killen som drar ut buckliga Saabar eller Volvosar på stora verkstan inne i stan bara är sugen på att få sina timmar och skiter i om kundens backspegel ramlar av om ett halvår men det var inte det saken gällde från början.

    Vill nu ”dårfinken” 😉 Noise få tillbaka sin upprostade V4 på vägen låt oss då ge honom bra och dugliga råd och hoppas på han inte tappar sugen. Ge tusan i att klanka ner på en hel yrkesgrupp enbart pga. av andras skräpjobb för det finns faktiskt massor med seriöst folk i bilplåtbranchen oxå.

    #104463
    janneh
    Deltagare
    Noise wrote:
    jojo, jag vet att det finns finare v4or att få tag i, iof har dom som jag sett kostat ca 3-5gånger så mycket som denna.

    Jag ser detta projekt som en utmaning, och misslyckas jag så får jag se det som en stor svetsövning 🙂
    Fast jag tror ändå att jag kommer att fixa bilen, frågan är bara hur bra det blir i slutändan.

    BRA TALAT! :applause: :applause:

    #104464
    piin
    Deltagare
    Noise wrote:
    Jag ser detta projekt som en utmaning, och misslyckas jag så får jag se det som en stor svetsövning 🙂
    Fast jag tror ändå att jag kommer att fixa bilen, frågan är bara hur bra det blir i slutändan.

    klart att du kommer att fixa bilen, klart att det inte blir utsällningsskick men det är ju en bruksbil. jag önskar dig lycka till iallafall och många roliga och frustrerande timmar med svetsen 🙂

    #104614
    noise
    Deltagare

    lappade ihop vänstra golvet igår blev iof lite fult men funkar, lyckades fixa vecken hyfsat bra iaf 🙂
    idag tar jag paus med bilen men imårn ska jag försöka ta och fixa tröskeln.

    #104652
    benny
    Deltagare

    bara håll igång!

    #104719
    chakka
    Deltagare

    Kul att se att någon faktiskt ger sig på att lappa ihop även ganska dåliga objekt. Jag har själv en -73:a i motsvarande skick efter att ha stått utomhus med halvöppen dörr (dörrlåset trillade av…) ett antal år. Skulle egentligen skeppat den till skroten innan jag gifte mig i somras, men jag hängde på en välpolerad grill och helkromade stötfångare istället och hade den som trädgårdsprydnad. 😉

    Jag skulle gärna göra ett försök själv med mitt eget vrak, i synnerhet eftersom jag numera har rejält dubbelgarage, en småkul 1740-snurra stående och svår Saababstinens. Å andra sidan är det 14 år sedan jag höll i en svets senast och den lilla fritid jag lyckas hitta går odelat till att renovera upp kåken.

    Men drömma kan man ju.

    #104720
    emul
    Moderator

    Tycker också att det är jättekul att någon tar itu! Hemskt kul. Du kommer ju bli kung med svetsen om inte annat!

    Hur går det för dig?

    #104721
    john asplund
    Deltagare

    Det är toppen med ungdomlig entusiasm, man blir glad när man ser att återväxten är tryggad. Och utifrån mig själv är det nog så att man lätt att man blir lite bekvämare med åren, man orkar inte börja med dåliga bilar utan man letar hellre längre och lägger ut mer pengar på ett bättre objekt. Och då finns ju risken att många räddningsbara bilar blir fyrkantiga paket på skroten i stället för att bli perfekta bruksbilar.

    Och så länge som man inte tappar lusten är det nog bättre att lära sig svetsa på en lite sämre bil i stället för att lägga sina första sömmar på en orörd sport och sen gräma sig för att det inte blev så bra som man hoppats.

    Ger tummen upp för att du satsar din fritid på att rädda bilen i stället för att skicka den på skroten!!

    #104725
    noise
    Deltagare

    jo det går bra faktiskt 🙂 snart är vänstra golvet + tröskellådan färdig, jag ska försöka posta lite bilder ikväll.

    om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är roligare att bocka plåt & svetsa än vad det är att djävlas med fastrostade bultar m.m 😀

    #104728
    janneh
    Deltagare

    Ja, det syns direkt att man gjort något jämfört med nämnda bultar… Det jag kom å tänka på är hur bilen har kunnat bli så rostig och ändå körts och blivit ännu rostigare? Eller har den stått långtidsparkerad i en leråker på västkusten…?

    #104731
    noise
    Deltagare

    den har vad jag vet varit avstäld utomhus med körförbud sedan -04, det har varit hål i hjulhuset framför tröskellådan och där har det läckt in vatten så den rostat upp innifrån.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 95 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng