Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)
- Detta ämne har 94 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-18 07:38 av .
- FörfattareInlägg
- 14 mars, 2007 kl. 14:41 #15726
noise
Deltagare14 mars, 2007 kl. 14:47 #104260piin
DeltagareAj aj. mycket kex att hacka lös dära 🙁 du håller ju på att tappa golvet 🙂 men med lite tålamod kan det ju bli riktigt stiligt.
lycka till.
14 mars, 2007 kl. 14:55 #104261emul
ModeratorKnäckebröd brukar jag kalla det =)
Ser ut som om att du kommer bli väldigt god vän med din svets! Kämpa på, det kommer inte bli dumt med en indisk gul när du är klar. Hur är skicket på resten av bilen? Vad är planen? Helrenovering eller nåt annat?
14 mars, 2007 kl. 15:11 #104262noise
Deltagarejepp det är lite värre än vad jag förväntat mig. men jag hoppas att det ska gå o fixa,
en indisk gul v4 är faktiskt min drömbil.
bilen ser för övrigt rätt skaplig ut under, den högra balken är hyfsad.
Mitt mål är att få den igenom besiktning, kommer isåfall att undvika blöttväder och ge den semester under vintern.
Skulle detta lyckas så tänker jag nog försöka renovera underedet, lacken och inredningen vill jag helst bevara i ”slitet orginalskick” tycker själv att det är jäkligt läckert med patina 🙂det jag undrar mest över är vad fan man ska sätta domkraften & pallbockarna, nån som har tips?
15 mars, 2007 kl. 10:16 #104304janneh
DeltagareJag brukar sätt på länkarmar och bakaxel förutsatt att de fortfarande sitter fast i något.
15 mars, 2007 kl. 22:19 #104331noise
Deltagareok, vad kan man annars sätta i? är det typ det mesta som inte är sönderrostat? eller vad ska man absolut undvika att sätta domkraften på?
Fungerar bilderna för er? upptäckte att dom är jäkligt små när jag kollade på dem härifrån : /
15 mars, 2007 kl. 22:27 #104332saab-jonte
Deltagaredu har en hel del jobb framför dig!
bakaxeln går det nog som ovan skribent skriver att ställa bockarna under. balken som går under motor/växellåda brukar fungera. om främmre golvet är i okej skick kan du ställa bockarna under länkarmsinfästningarna… men risken finns att det är mjukt där…
lycka till
16 mars, 2007 kl. 19:37 #104353janneh
DeltagareI riktiga katastroffall har jag faktiskt kört med 2″4″-reglar under de friskaste balkarna och så pallbockarna på dem. Då fördelas kraften från pallbockens enda punkt över en större yta och risken minskar att den går igenom. Men jag har tagit i så mycket reglar och pallbockar som jag trott behövts och en del till innan jag vågat krypa under. I ditt fall kanske det vore lättare att lägga bilen på sidan på ett gäng madrasser…?
16 mars, 2007 kl. 20:00 #104354noise
Deltagareok, iof tror jag att jag kan göra det mesta jobbet inifrån bilen, det ända är iof rosten i golvet under balken som går under framsäterna, då kan det iof vara bra att jobba underifrån.
en grej jag tänkt på är att vänstra balken är sönderostad på stället som är mella dörren o bakrehjulhuset är det lättast att kapa av lite av karossen som sitter för för att komma åt eller kan det gå att göra underifrån?
17 mars, 2007 kl. 15:51 #104363janneh
DeltagareRent generellt kan jag säga att jag ofta gjort ”kirurgiska” ingrepp, alltså skurit upp frisk plåt för att komma åt bättre hellre än att göra en halvtaskig lagning på ett svåråtkomligt ställe. Det brukar tom löna sig tidsmässigt.
17 mars, 2007 kl. 20:22 #104369noise
Deltagareidag har jag kapat bort lite ful plåt från golvet m.m, passade på att kolla hur bilen såg ut vid bakaxeln och det såg helt ok ut rostigt men bra mycket bättre än tröskellådan, hittade iof lite ”kex” under bensintanken,
någon som vet hur mycket rost man får ha på bakaxeln länkarmar m.m?
17 mars, 2007 kl. 21:46 #104370janneh
DeltagareDet är mycket upp till den enskilde besiktningsmannen, är min erfarenhet. Hade en Alfasud en gång, välkänd för rostiga länkarmar, men detta exet hade fräscha. Men besiktningsmannen hade läst på och skulle bara ge en anmärkning så han ställde sig och vrålbankade tills det förstås blev en buckla (det är pressad plåt). Rostskada!! skrek han triumferande. Vad gör man???
17 mars, 2007 kl. 22:00 #104371walle
Deltagaredu har mycket jobb framför dig å jag lyfter på hatten för dig att du orkar ta dig an bilen lycka till å skoj att du försöker få en gammal saab på vägarna igen. mvh niklas
18 mars, 2007 kl. 13:21 #104383torzan
Deltagaremin i övrigt fina -74a då nybesiktigad, hade nästan rostat av vid länkarmens gaffelinfästning i bakaxeln, kunde bryta loss den för hand, tänk vad som hänt om den lossnat under färd. Var mycket försiktig med detta….
18 mars, 2007 kl. 13:23 #104384torzan
DeltagareAnvänd den som reservdelsbil, kom hit upp och köp en för en spottstyver istället…
http://www.blocket.se/vi/11224692.htm?ca=4_s - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.