Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

  • Detta ämne har 94 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-18 07:38 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15726
    noise
    Deltagare

    Ingen aning hur det ska sluta, har hackat bort jäkligt mycket rost från den nu,
    den vänstra balken/tröskeln har rostat en hel del, eller ja halva balken är ju fan nästan borta!.
    Lägger upp lite bilder.





    #104260
    piin
    Deltagare

    Aj aj. mycket kex att hacka lös dära 🙁 du håller ju på att tappa golvet 🙂 men med lite tålamod kan det ju bli riktigt stiligt.

    lycka till.

    #104261
    emul
    Moderator

    Knäckebröd brukar jag kalla det =)

    Ser ut som om att du kommer bli väldigt god vän med din svets! Kämpa på, det kommer inte bli dumt med en indisk gul när du är klar. Hur är skicket på resten av bilen? Vad är planen? Helrenovering eller nåt annat?

    #104262
    noise
    Deltagare

    jepp det är lite värre än vad jag förväntat mig. men jag hoppas att det ska gå o fixa,
    en indisk gul v4 är faktiskt min drömbil.
    bilen ser för övrigt rätt skaplig ut under, den högra balken är hyfsad.
    Mitt mål är att få den igenom besiktning, kommer isåfall att undvika blöttväder och ge den semester under vintern.
    Skulle detta lyckas så tänker jag nog försöka renovera underedet, lacken och inredningen vill jag helst bevara i ”slitet orginalskick” tycker själv att det är jäkligt läckert med patina 🙂

    det jag undrar mest över är vad fan man ska sätta domkraften & pallbockarna, nån som har tips?

    #104304
    janneh
    Deltagare

    Jag brukar sätt på länkarmar och bakaxel förutsatt att de fortfarande sitter fast i något.

    #104331
    noise
    Deltagare

    ok, vad kan man annars sätta i? är det typ det mesta som inte är sönderrostat? eller vad ska man absolut undvika att sätta domkraften på?

    Fungerar bilderna för er? upptäckte att dom är jäkligt små när jag kollade på dem härifrån : /

    #104332
    saab-jonte
    Deltagare

    du har en hel del jobb framför dig!

    bakaxeln går det nog som ovan skribent skriver att ställa bockarna under. balken som går under motor/växellåda brukar fungera. om främmre golvet är i okej skick kan du ställa bockarna under länkarmsinfästningarna… men risken finns att det är mjukt där…

    lycka till

    #104353
    janneh
    Deltagare

    I riktiga katastroffall har jag faktiskt kört med 2″4″-reglar under de friskaste balkarna och så pallbockarna på dem. Då fördelas kraften från pallbockens enda punkt över en större yta och risken minskar att den går igenom. Men jag har tagit i så mycket reglar och pallbockar som jag trott behövts och en del till innan jag vågat krypa under. I ditt fall kanske det vore lättare att lägga bilen på sidan på ett gäng madrasser…?

    #104354
    noise
    Deltagare

    ok, iof tror jag att jag kan göra det mesta jobbet inifrån bilen, det ända är iof rosten i golvet under balken som går under framsäterna, då kan det iof vara bra att jobba underifrån.

    en grej jag tänkt på är att vänstra balken är sönderostad på stället som är mella dörren o bakrehjulhuset är det lättast att kapa av lite av karossen som sitter för för att komma åt eller kan det gå att göra underifrån?

    #104363
    janneh
    Deltagare

    Rent generellt kan jag säga att jag ofta gjort ”kirurgiska” ingrepp, alltså skurit upp frisk plåt för att komma åt bättre hellre än att göra en halvtaskig lagning på ett svåråtkomligt ställe. Det brukar tom löna sig tidsmässigt.

    #104369
    noise
    Deltagare

    idag har jag kapat bort lite ful plåt från golvet m.m, passade på att kolla hur bilen såg ut vid bakaxeln och det såg helt ok ut rostigt men bra mycket bättre än tröskellådan, hittade iof lite ”kex” under bensintanken,

    någon som vet hur mycket rost man får ha på bakaxeln länkarmar m.m?

    #104370
    janneh
    Deltagare

    Det är mycket upp till den enskilde besiktningsmannen, är min erfarenhet. Hade en Alfasud en gång, välkänd för rostiga länkarmar, men detta exet hade fräscha. Men besiktningsmannen hade läst på och skulle bara ge en anmärkning så han ställde sig och vrålbankade tills det förstås blev en buckla (det är pressad plåt). Rostskada!! skrek han triumferande. Vad gör man???

    #104371
    walle
    Deltagare

    du har mycket jobb framför dig å jag lyfter på hatten för dig att du orkar ta dig an bilen lycka till å skoj att du försöker få en gammal saab på vägarna igen. mvh niklas

    #104383
    torzan
    Deltagare

    min i övrigt fina -74a då nybesiktigad, hade nästan rostat av vid länkarmens gaffelinfästning i bakaxeln, kunde bryta loss den för hand, tänk vad som hänt om den lossnat under färd. Var mycket försiktig med detta….

    #104384
    torzan
    Deltagare

    Använd den som reservdelsbil, kom hit upp och köp en för en spottstyver istället…
    http://www.blocket.se/vi/11224692.htm?ca=4_s

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 95 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng