Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 -74 (Bruksbil, indisk gul)

Visar 5 inlägg - 91 till 95 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 17, 2009 at 01:59 #149632

      Jag har av olika anledningar haft samma motor och drivlina i ett antal bilar sen 1995. Och med tanke på att Saaben (OK, Saabarna noga räknat) var min enda bruksbil fram till 2003 och fått tjänstgöra ganska mycket även efter det, handlar det om åtskilliga tusen mil. Senast jag bytte växellådsolja var…

      1995…

      Att låta det gå nästan 15 år och ett skrämmande antal tusen mil mellan bytena är naturligtvis inte att rekommendera. Och jag är ganska nöjd över att det är långt till östkusten, annars hade jag antagligen fått ett otrevligt (om det är möjligt) besök av fuling imorgon. Men faktum är att lådan känns lika fin nu som då. Den växlar fint, går tyst och har aldrig haft det minsta problem med frihjulet.

      Jag vet faktiskt inte hur ofta man bör byta växellådsoljan. Eftersom den lever i en miljö där ingen förbränning sker och den inte riskerar att blandas upp med bensin, antar jag att den klarar sig betydligt längre än motoroljan. Men de som arbetat med att serva Saabar på tiden det begav sig vet säkert mer om hur ofta den brukade bytas. Och lådorna är ju minst 30 år vid det här laget, de flesta betydligt mer, så ett extra oljebyte emellanåt lär ju knappast skada. Men om lådan känns bra tror jag inte ett byte efter 2300 mil är sådär väldigt akut.

      Edit:
      Kom på att det fanns ett enkelt sätt att kolla. I instruktionsboken till min -68:a står det att växellådsoljan ska bytas efter 2000 mil. Den har dock den gamla släta lådan, vet inte som samma sak gäller de senare ribbade.

        december 17, 2009 at 08:17 #149635

        Chacka Mfl.

        Ni bör ju tänka på att både växellådans drev & slutväxel använder sig utav samma olja.

        Slutväxeln släpper ifrån sig en massa skit så det är nog rekomenderbart att byta olja i lådan ofta.

        Frihjulet falierar oftast Pga oljan sällan är bytt = en massa skit hamnar i frihjulet som då släpper (Slirar)

        Jag vet människor som har kört långt över 10000mil utan att ha bytt olja i sina motorer. Det har fungerat utmärkt. Men allt har sin gräns.

        Således är det bara ren idioti att inte byta olja!

        /Fredrik

          december 17, 2009 at 22:23 #149666

          Jo, erkänner villigt att jag kände mig ganska mycket som en idiot när jag insåg hur länge jag kört med samma olja. Nu står den Saab som drivlinan för närvarande bor i stilla ett bra tag framöver, men jag kan lova att det blir både fotogenursköljning och ny olja innan den lådan får snurra några fler varv. Får nog hålla mig till 2000-milsintervallet framöver, turen kan ju inte hålla i sig hur länge som helst.

            december 17, 2009 at 22:28 #149668
            Noise wrote:
            bytte oljan efter förra besiktningen, så ca 2300mil

            Vad dumm jag är, du skrev det ju precis inan. :doh: passade på å kolla igenom tråden en gång till nu, ja är verkligen imponerad över vilket jäkla hässtjobb du lagt ner asså, :worshippy: älskar den indiskt gula färgen, har funderat på om jag skulle lacka min i den färgen när jag ska göra iordning den lite mer ordentligt. Tyckte föressten jag såg en 2 växlad vici påhängare på nån bild, domm är fräna, har en jag med som man tar en tur med ibland! 🙂

              december 18, 2009 at 07:38 #149672

              hej

              fint project
              jeg holder selv meget af de gamle saaber og jeg er igang med at renovere en v4 fra 76
              du kan se billeder af renoveringen her http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=10767&postdays=0&postorder=asc

              kim

            Visar 5 inlägg - 91 till 95 (av 95 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.