Saab V4 Y3
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 Y3
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 Y3
- Detta ämne har 113 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-26 12:18 av vinkel4.
-
FörfattareInlägg
-
Nu har jag baxat fram motor och låda.
Motorn är en 1815 med dubbelblås och korsinsug och växellådan är en sp2 6:35.
Det kan nog bli en fin kombination på isen i vinter.
Här även lagt på vinterpuckarna på ronalfälg och jag tycker den ser fin ut med dom fälgarna också även om jag föredrar fotbollsfälgarna.
Så här ser den ut i dagsljus utanför garaget.Nästa projekt blir att plocka ur std.motorn och ta upp hål för avgassystem i golvet och sätta nya motorkuddar till mexicofästerna.
Jag tycker absolut att ronalfälgar är snygga men i.o.m. att det är rallystuk på bilen så tycker jag svarvade fotbollar gör sig bättre.
Är det bra att linda grenrören med värmeisolerande band eller spricker dom lättare då?
Måste ju vara en fördel att få ner tempen i motorrummet.Aj missat det här med 45:orna,
inte illa,lär nog låta fint!
Attan va fin med ronalerna, klår fotbollarna med hästlängder,
smaken som baken :thumbup:Ska inte säga att ja vet, men med den avgastempen du lär ha, om du inte kör med en väldigt senställd tändning så kan det väl inte va farligt o linda rören.
FEGAR UR LITE….
Då var det dags att välta i ett nytt kraftpaket i motorrummet.
Jag började med att plocka ur den standardmotorn som låg i bilen när jag köpte den.
Den hade börjat läcka lite olja och kändes inte motsvara det sportiga yttre på bilen.Jag har ju renoverat en omgång Weber 45’or och förberett en 1815 med dubbelblås och en sp2 6:35 låda.
Tanken var att jag skulle ha bilen att leka med på isen i vinter.
Men sen kom ju snön innan isen blivit tillräckligt tjock att köra på.
Så här i södra Småland blir det nog tyvärr ingen riktig bil-is i år.Då började jag fundera om det verkligen är så optimalt med en såpass “extrem” kombination att köra med på vägen.
Trots allt så använder jag ofta bilen i dagligt bruk och även längre sträckor.
Har kört ca 600mil sedan den blev klar i mitten av April.
Så nu har jag letat fram en annan 1815-motor med 7,6 kam och filade toppar med större ventiler.
Förgasare blir en Weber 40 DFI. Jag har kört samma motor med en 32/36’a innan och den går mycket bra.
Topparna är gjorda av Matti Pajula och har solida vipparmsbryggor, så det ska ju vara bra grejor.
Effekten borde väl bli ca 110-115 hk.
Denna motorn fast med korsinsug och 2×45 dcoe gav 142hk när vi körde den på rullande landsväg för ca 15 år sedan.Lådan är en standard låda med lamelldiff med en förspänning på 10kg.
Denna kombinationen känns mer som en kompromiss mellan busbil och en bil man kan åka till ICA och handla med.
Motorn låg i en annan V4’a jag hade stående. Så första operationen blev att plocka ur de ur den.
Sedan fick den sig en välbehövlig tvätt.
Hålsågen fick arbeta.
Efter som det ska vara sportavgassystem så tog jag upp hål i motorrumsgolvet enligt stort & rally manualen.Så nu står bilen så här och väntar på att det nya kraftpaketet ska sänkas ner.
Weber 40’n ska få sig en översyn. Men att hitta delar till just 40 DFI verkar inte vara det lättaste. Misab hade bara flottör och nålventil.
Men jag har hittat en firma i USA som verkar ha kompletta renoveringssatser med accpumpsmembran och hela tjofräsen.
Det är möjligt att membranet är samma som 32/36 dgav men det är smidigare att köpa en komplett sats istället för att köpa en massa lösa delar.To be continued….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.