- Detta ämne har 29 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-06 13:43 av .
- FörfattareInlägg
- 14 december, 2008 kl. 20:23 #19190
jocke e
DeltagareSom ett led i GM:s besparingar har det beslutats att bilarna i Saabs muséum i Trollhättan skall säljas för att inbringa pengar till det förlusttyngda amerikanska företaget. Saabs ledning rasar mot beslutet och anser att detta är dödsstöten mot en svensk bilindustri som nu blir berövad sin historia. Bilarna kommer att auktioneras ut av den välkända Londonfirman Christies som har lång erfarenhet av bilauktioner. TT/Spektra.
OBS! Detta är inte på riktigt! Detta har jag hittat på själv. Men tänk om man fick läsa något liknande i tidningen, vilken ångest. Tanken slog mig när jag läste att New Wave Groups chef Torsten Jansson beslutat att sälja glassamlingarna från Orrefors Kosta Boda.
Saabs muséum är en riktig skatt som inte får röras , men vad vet man i dessa oroliga tider.Okej, nu spånar vi fritt här. Om situationen skulle uppstå, ponera att du hade obegränsat med pengar men du fick bara köpa EN bil, vilken skulle du välja och varför?
Själv tror jag att jag hade valt ur-Saaben. Dels för dess historiska innebörd och dess ikonstatus som designföremål, men också för ljudet och upplevelsen att få köra denna juvel. Ingen som såg den på Saabfetivalen 2007 kan ungått dess ilskna motorljud, åh vilken sång för en Saab-mupp!
14 december, 2008 kl. 21:13 #131886Morten S.
ModeratorHvilket mareritt (mardröm)!! :crying:
Vanskelig valg, men en totakts-Sonett II er en av de store drømmebilene 😀
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC14 december, 2008 kl. 21:24 #131887Dajje
DeltagareSaab 93 ”Monstret”! 😀 😀
14 december, 2008 kl. 21:30 #131888b-motor
DeltagareNi förstår nog att det hade blivit den pärlemorvita 99 turbon……
Mvh Daniel
14 december, 2008 kl. 21:40 #1318902takt_nicke
DeltagareJag fick nästan hjärtattack när jag läste de översta… och vilken lättnad när jag läste att de bara va påhitt:D
Jag skulle nog med vilja ha en soneTT eller den röda rally replikan:)
14 december, 2008 kl. 22:04 #131892Martin
DeltagareNu är jag kanske tråkig..
Det finns många roliga Saabar på muséet men jag vill inte koppla ihop det med Saabs nuvarande kritiska läge.Saab behöver en långsiktig ägare med kapacitet att överleva djupa lågkonjukturer och som har förståelse och respekt för bilmärket Saab. Om det är GM eller någon annan som svara mot den beskrivningen vet jag lika lite som någon annan.
14 december, 2008 kl. 23:46 #131907mellow yellow
DeltagareSonETT = 94an men en 99 EMS skulle jag ta med på köpet 🙂
14 december, 2008 kl. 23:54 #131908saabcustom
DeltagareMen hallå…. e valet svårt, eller ???
Skvadern SAAB98 bara måste man ju ha 😎Men skulle nog kunna tänka mej en Sonett I oxo… :racesmile:
/ Kenth
15 december, 2008 kl. 04:52 #131909farfar jimmy
DeltagareEV-1 den är häftig…
Experimental vehical 1. ni vet vilken jag menar va?15 december, 2008 kl. 10:00 #131913ayrton
DeltagareNu tror jag knappast bilarna är värda så mycket att de skulle rädda ett stort företag vid utförsäljning. Men jag hade nog tagit en Sonett etta, gärna vit.
15 december, 2008 kl. 10:09 #131915stefanruf
DeltagareEV-1 an blir det nog eller en saab 9000
15 december, 2008 kl. 10:19 #131917janne2takt
DeltagareSvårt val. Jag köper nog alltihop 🙂
15 december, 2008 kl. 12:16 #131922rickard
Deltagareundra om en av dom andra 2 900 CD ’86 som finns kvar i sverige finns här ? :confused:
skulle var mycketttttt interes(L)ant… 😀15 december, 2008 kl. 13:31 #131925piin
Deltagarehelt klart ”monstret” men några andra drömmar är ursaaben eller en super sport.. 😉
15 december, 2008 kl. 15:45 #131932saab-bo
Deltagare95 -59:an!! :worshippy: Den stora drömmen!!
/ Bosse - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.