SAABs stadsljus-använder ni det?

Forum Övrigt Allmänt SAABs stadsljus-använder ni det?

  • Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-20 11:57 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19013
    jonas e
    Deltagare

    SAAB har alltid varit märket som legat före med de finurliga detaljerna. En av dessa finurliga detaljer är stadsljuset och halvljusautomatiken.

    Redan 1970 kopplades halvljuset via tändlåset. Några år senare fick vi lagen på färdbelysning dagtid (ej halvljus). Dagtid är ljusbehovet inte lika stort som på kvällen och därför kom SAAB på idén med stadsljus, som i praktiken kallas för reducerat halvljus. Lagen säger nämligen att en bil måste vara synlig på minst 150m avstånd under dagtid.

    Jag undrar om stadsljuset innebär mindre elförbrukning, misstänker att själva motståndet bara ”äter upp” den minskade spänningen med värmeutveckling resultat istället för att spara ström och i slutändan bensin. Nån som vet hur många watt som stadsljusmotståndet reducerar halvljuset med?

    Själv brukar jag alltid stadsljuset dagtid på min 96a, i mörker kan man jämföra de båda ljusskenen och det är en markant skillnad. Jag har även märkt är att parkeringsljuset inte kan lysa med tändningen på. De äldre 99orna hade tydligen en separat knapp märkt ”stadsljus” ,högt nostalgivärde på den.

    En sak är säker, använder du stadsljuset istället för halvljuset spar du på lamporna, de håller längre med lägre spänning.

    1978 fick både 95/96/99 större blinkers och parkeringsljusglas. I parkeringsljuset fanns en lampa med 2st glödtrådar (?) den ena på 5W och den andra på 21W stämmer det?

    21W-lampan kunde också fungera som varselljus dagtid, Volvo hade samma typ av hörnljus. Finns det nån som fortfarande brukar dessa ljus dagtid, har iaf aldrig sett att dessa lampor säljs längre.

    SAAB har slutat montera stadsljus i sina bilar. 900/9000 &9-3/ 9-5 har aldrig haft den funktionen vad jag vet. Synd!!

    #130437
    enor
    Deltagare
    Jonas E wrote:
    1978 fick både 95/96/99 större blinkers och parkeringsljusglas. I parkeringsljuset fanns en lampa med 2st glödtrådar (?) den ena på 5W och den andra på 21W stämmer det?

    21W-lampan kunde också fungera som varselljus dagtid, Volvo hade samma typ av hörnljus. Finns det nån som fortfarande brukar dessa ljus dagtid, har iaf aldrig sett att dessa lampor säljs längre.

    Vadå, en vanlig 21/5W-lampa? Det är ju samma sorts lampa som sitter i varenda baklykta! Klart att dom säljs!

    #130519
    jonas e
    Deltagare
    enor wrote:
    Vadå, en vanlig 21/5W-lampa? Det är ju samma sorts lampa som sitter i varenda baklykta! Klart att dom säljs!

    Just det, bromslampan passar för varselljuset också. Hade det nånstans i bakhuvet, men fick inte fram det. Alltså hörnljusen på SAAB 95/96/99 från 1978 har socklar för denna lampa. Om ni som har en av dessa bilar monterar en sådan lampa i hörnljusen, tänds då 21W lampan när ni vrider om tändningen om ljusvredet är i ”0”-läge samtidigt som halvljuset är släckt? så är det på Volvo 240/740 iaf. (fram till 1990)

    Sen vet ni vad, ni som är ägare till en SAAB med likströmsgenerator, ni behöver inte använda halvljuset dagtid, det räcker med parkeringsljus, så står det i VTK, men ordningsmakten vet sällan om det.

    Jag har läst att samtliga Saabar fick växelströmsgenerator 1967, hur pass vanligt är det med växelströmsgeneratorer innan dess, har folk eftermonterat genom åren månne? Hur pass pålitlig och effektiv är en likströmsgenerator i jämförelse med dito växelström?

    #130524
    Martin Sigge
    Deltagare
    Jonas E wrote:
    Sen vet ni vad, ni som är ägare till en SAAB med likströmsgenerator, ni behöver inte använda halvljuset dagtid, det räcker med parkeringsljus, så står det i VTK, men ordningsmakten vet sällan om det.

    Läser följande på susning.nu:

    1)
    Vägtrafikkungörelsen (SFS 1972:603), VTK, reglerar alla trafikanters (förutom inom militären) uppförande på väg. Vägtrafikkungörelsen upphävdes i och med införandet av Trafikförordningen.

    2)
    Trafikförordning (1998:1276) trädde ikraft den 1 oktober 1999, vilket upphävde Vägtrafikkungörelsen.

    Läser följande i Trafikförordningen:

    69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas, om inte annat följer av 70 eller 71 §.

    70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
    Helljus får inte användas
    1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
    2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
    3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
    4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

    71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
    I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
    Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

    Det där om likströmsgenerator kan jag inte hitta något om.

    Häpp!
    Martin

    #130529
    jonas e
    Deltagare
    Martin Sigge wrote:
    Det där om likströmsgenerator kan jag inte hitta något om.

    Häpp!
    Martin

    http://www.dieselmaffian.com/about5.html

    Hittade ingen länk till vv om detta. Iaf om du har en 6V bil med likströmsgenerator, så kan du ansöka om att få slippa halvljus dagtid, du får ett intyg du kan visa upp för polisen.

    #130541
    stefan
    Deltagare

    men oavsett vad så ser jag det som mycket fånigt att sitta och hävda sin rätt till nån minimal paragraf……….är man ute och kör så ser man till att ha lyse och klarar inte bilen av det så får man göra nåt åt det.
    Man är knappast hjälp av nån paragraf om man får nån i sidan ”som inte såg en” bara för att man inte körde med lyset på………man kanske blir invalid för livet……..men det är klart, man kan ju ligga i sängen med söndertrasad kropp och tycka att man hade rätt iallafall.
    Besparingen och förtjänsten på att ha reducerat halvjus/inga parkeringsljus måste ju vara så försvinnande liten att det bara blir en fis i värdsrymden

    #130545
    jonas e
    Deltagare
    Stefan wrote:
    men oavsett vad så ser jag det som mycket fånigt att sitta och hävda sin rätt till nån minimal paragraf……….är man ute och kör så ser man till att ha lyse och klarar inte bilen av det så får man göra nåt åt det.
    Man är knappast hjälp av nån paragraf om man får nån i sidan ”som inte såg en” bara för att man inte körde med lyset på………man kanske blir invalid för livet……..men det är klart, man kan ju ligga i sängen med söndertrasad kropp och tycka att man hade rätt iallafall.
    Besparingen och förtjänsten på att ha reducerat halvjus/inga parkeringsljus måste ju vara så försvinnande liten att det bara blir en fis i värdsrymden

    På natten, i gryning och skymmning är det klart att man ska ha sina 2*55W påslagna för att synas, men på blanka förmiddan syns bilen lika bra utan ljus vill jag hävda. Det är bara själva vanan med halvljus på dan som gör att vi inte reagerar på samma sätt när vi ser en släckt bil. I England och Tyskland har de klarat sig utan halvljus på dan utan att olyckorna för den skull varit fler per capita än i Sverige.

    Jag anser att ljuset endast är till för att markera att bilen är i rörelse, då räcker det med att ha reducerat halvljus eller varselljus på 2*21W. Själva bilen syns ju tydligt ändå när det är ljust. Dessutom bländar halvljuset i backkrön. För 20-30 år sen var det många saabar och volvo som använde hörnljusen, men nu är det få bilar som har den finessen.

    Sen om man får nån i sidan ”som inte såg en” så beror det säkert på dålig uppmärksamhet istället för avsaknad av ljus.

    Nåväl, jag ska inte inleda nåt gräl kring detta, iaf tycker jag att det är bra att vv ger dispenser åt veteranbilar med likströmsgeneratorer. En riktig veteranbil skall vara 100% orginal för att kunna fungera som museiföremål och historisk artefakt. Tycker det vore synd om man modifierade tex. en Saab 92 och byggde om elsystemet till 12V.

    #130546
    stefan
    Deltagare

    nej jag menade inte att starta nåt gräl om detta men jag kan inte se vitsen med att köra utan lyse.
    Förstår inte riktigt dina tankar om att 6v bilar skulle lida av att ha lyset påslaget? De bilar som i regel får dispens är ju verkliga reliker som kanske har fotogenlampor original………..Har väldigt svårt att se att de generellt ger dispens för alla med normala likströmmare och 6V. Under normal drift fungerar de lika bra som vilken bil som helst.

    #130552
    emul
    Moderator

    [size:8pt]Sånthär brukar jag inte lägga mig i. Men i Sverige har vi vanan att bilar med lamporna igång kör, de med släckta står stilla. Vanan beror av reglerna, men är likväl väl inpräntat hos befolkningen.

    I flera andra länder, däribland England, har man inte samma regler.

    Vad gäller olycksstatistiken så är det INTE så att olyckorna per capita är färre än i Sverige. Tvärtom.

    Att koppla dessa två saker till varande – alltså säga att olycksfrekvensen beror av ljusreglerna – vore ju inte bara fel utan riktigt dumt. Att däremot säga att ”då kan vi lika gärna köra utan lampor för det gör de ju där” vore lika dumt det.

    End.[/size]

    Fast jag tror inte det är vad det hela handlar om. Jag tror anledningen till diskussionen ligger i något jag inte förstår. Så frååågan lyder [size:8pt](huuur många bultar finns det i öööölandsbrooon?)[/size], vad i hela friden är poängen med att för bilens skull köra utan ljusen?

    #130554
    hotrodder
    Deltagare
    Jonas E wrote:
    Tycker det vore synd om man modifierade tex. en Saab 92 och byggde om elsystemet till 12V.

    Tack för den du :confused: Halvljuslagen är något som är både bra och skapar större säkerhet på våra vägar och förstår ärligen inte heller mej på folk som ”stöder sej” på att man åker likström och 6 Volt. Ser man till att grejorna är justa så funkar det faktiskt. Däremot på en T-ford med karbidlampor kan jag förstå att man ser på undantaget.

    #130555
    Lollo
    Deltagare

    Min DKW -89 har reduserat halvljus på automatiken, ingen instrument bel heller.

    #130560

    Så här såg blanketten ut som man fick av MHRF för att söka dispens från halvljusbestämmelsen.
    Det som är ifyllt avser en 92:a
    Bror min har en Opel P4 1937 som det finns dispens på där lämnar generatorn ~ 40 % för lite ström.

    #130571
    benny
    Deltagare
    emul wrote:
    vad i hela friden är poängen med att för bilens skull köra utan ljusen?

    Längre lamplivslängd
    Lägre bensinförbrukning
    Längre livsläng på remmen
    Längre livsläng på kolen

    Du ser…(och syns inte 😉 )…Flera fördelar 😀

    OBS VISS IRONI

    #130582
    emul
    Moderator

    Ja jo, klart man inte behöver byta lampor lika ofta – eftersom man inte använder dem. Det förstår jag också. Samma sak med kolen.

    Remmen snurrar ändå och bensinförbrukninsskillnaden lär vara tämligen liten. Men jag ser tanken.

    Samtidigt så säger du det där sista – syns inte.. I agree with Hotrodder helt enkelt!

    #130584
    Lollo
    Deltagare

    Och hur gick det Lennart, får man dispens på 92:an??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng