Safarigälar
- Detta ämne har 23 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-09 15:25 av modo.
-
FörfattareInlägg
-
december 19, 2006 at 20:20 #15276
Slutade saab att använda safarigälar när långnosen kom, och var det bara fabriksbilar som utrustades med det eller kunde vem som helst köpa dom över dis på den tiden?
Anonymjanuari 4, 2007 at 11:01 #101509är lite inne på Jörgens spår, kör med 1700 motor med olje kyl o.s.v. blir mycket varmt i motorn när man kör på för fullt.
så min tanke var att luft kommer det ju in i motor rummet, men den har ju ingenstans att ta vägen, det finns ju ingen direkt från luft källa, så safari gälar är en idé jag funderat på att montera dit…
rätt eller fel. hmmm ! vet inte bara en fundering.Fick tips av någon gammal rallyräv när jag byggde min V4-grII 1991 att höja bakkanten på motorhuvens glidskenor(vid vindrutan)med ca. 20mm, då blir det en ganska stor springa mellan huv och torpedvägg som får luften att passera ut. Kanske inte så jätte snyggt men det fungerar!
Mvh Andersjanuari 4, 2007 at 15:17 #101521Håller med “Fuling”, börja där.
Det tar bort häpnadsväckande mycket värme, jag kan efter ganska lång tid på tomgång ta direkt på rören utan att bränna mig.
Motortempen sjönk drastiskt så nu har jag nästan inga värmeproblem längre 😀Anonymjanuari 5, 2007 at 18:45 #101582ok ! får leta reda på några band, kanske blir bättre, tackar för svar..
Gälar användes av SAAB på gröna
rallycrossbilar på 70 talet. se länk:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=50407&page=1&gonew=1#UNREADHur mycket efterarbetning krävs?
Bockning, håltagning, (här kan det vara läge att ringa till mamma och gråta lite), svetsning, slipning och målning.
Det lurigaste tyckte jag var att få till vinkeln mellan den bockade framkanten och huven, den skall ju luta åt två håll, åt sidan och neråt/framåt… Jag ville inte ha en skarp vinkel på framkanten men de gälar klubben säljer är gjorda för att “vikas” i framkant mer än att “böjas”.. Jag löste det genom att nypa fast den delen av övre plåten som ansluter till huven, bara några mm i skruvstycket och sedan vinkla den. Då fick jag en skarp kant innerst men en mjuk böjning i ytterkant.
Sedan gäller det att våga göra hålet i huven. Den medskickade mallen är alldeles för stor tyckte jag. Så jag punktade först ihop hela paketet lite löst för att bedömma hur stort hål jag behövde, sedan ritade jag ut det på huven till första hålet, till det andra gjorde jag en mall från det första hålet.
Så var det dags att bryta isär skiten igen och passa in allt i hålet i huven och punkta ihop det på rätt sätt… Och när man inser att det inte går att få det bättre färdigsvetsar man och hoppas att skruvarna skall vrida f-nskapet lite så att det ser ut som det passar.
Den tredje lilla plåten skall sitta i framänden för att dra en skruv i inne ifrån huven. Det är nog den delen som är absolut svårast att passa in… Jag klippte ner min till lite drygt halva storleken innan den passade…
Du kan se resultatet i min projekttråd.
Lycka till! 😀
Pelle
maj 15, 2007 at 17:10 #106487Några bilder till som kanske kan underlätta hur man får ihop “byggsatsen” 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.