Safarigälar

Forum Övrigt SSR Safarigälar

Detta ämne innehåller 23 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-07-09 15:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15276

    john asplund
    Deltagare

    Slutade saab att använda safarigälar när långnosen kom, och var det bara fabriksbilar som utrustades med det eller kunde vem som helst köpa dom över dis på den tiden?

    #101243

    jorgen
    Deltagare

    Jag har sett en vit långnos i 1000cc cupen som har gälar. Någon som vet om kortnoskitet som SSR säljerpassar på långnos?

    #101245

    johan josefsson
    Deltagare

    Passar även långnos.

    #101303

    enor
    Deltagare

    Å andra sidan gör dom ju inte så jääättestor nytta på en långnos – vitsen med att ha dem på en trubbis är ju att få ut mer luft från området omedelbart bakom kylaren!

    #101305

    jorgen
    Deltagare

    Rent aerodynamiskt är det positivt att ventilera bort all intryckt luft mot torpedplåten. Det bästa är dock att från några grova slangar som fick evakuera under en något glipande baklucka. Detta tips har jag fått av en fd. F1 aerodynamiker 🙂

    #101509

    anonymous
    Deltagare

    är lite inne på Jörgens spår, kör med 1700 motor med olje kyl o.s.v. blir mycket varmt i motorn när man kör på för fullt.
    så min tanke var att luft kommer det ju in i motor rummet, men den har ju ingenstans att ta vägen, det finns ju ingen direkt från luft källa, så safari gälar är en idé jag funderat på att montera dit…
    rätt eller fel. hmmm ! vet inte bara en fundering.

    #101510

    a danling
    Deltagare

    Fick tips av någon gammal rallyräv när jag byggde min V4-grII 1991 att höja bakkanten på motorhuvens glidskenor(vid vindrutan)med ca. 20mm, då blir det en ganska stor springa mellan huv och torpedvägg som får luften att passera ut. Kanske inte så jätte snyggt men det fungerar!
    Mvh Anders

    #101513

    fuling
    Deltagare

    nikke_76:
    Värmeisolera grenrören det gör underverk på motorrumstempen.

    #101521

    perhaninge
    Deltagare

    Håller med ”Fuling”, börja där.
    Det tar bort häpnadsväckande mycket värme, jag kan efter ganska lång tid på tomgång ta direkt på rören utan att bränna mig.
    Motortempen sjönk drastiskt så nu har jag nästan inga värmeproblem längre 😀

    #101582

    anonymous
    Deltagare

    ok ! får leta reda på några band, kanske blir bättre, tackar för svar..

    #101598

    jorgen
    Deltagare

    Gälar användes av SAAB på gröna
    rallycrossbilar på 70 talet. se länk:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=50407&page=1&gonew=1#UNREAD

    #106474

    jorgen
    Deltagare

    Har just fått ett gälset från klubbshopen.
    Hur mycket efterarbetning krävs?
    Känns som om de tre långa bitarna är olika långa efter insticket i hålet.
    Var skall de tredje lilla biten sitta ”dåliga” bilder på nätet.
    Jörgen

    #106475

    pelle s
    Deltagare

    Hur mycket efterarbetning krävs?

    Bockning, håltagning, (här kan det vara läge att ringa till mamma och gråta lite), svetsning, slipning och målning.

    Det lurigaste tyckte jag var att få till vinkeln mellan den bockade framkanten och huven, den skall ju luta åt två håll, åt sidan och neråt/framåt… Jag ville inte ha en skarp vinkel på framkanten men de gälar klubben säljer är gjorda för att ”vikas” i framkant mer än att ”böjas”.. Jag löste det genom att nypa fast den delen av övre plåten som ansluter till huven, bara några mm i skruvstycket och sedan vinkla den. Då fick jag en skarp kant innerst men en mjuk böjning i ytterkant.

    Sedan gäller det att våga göra hålet i huven. Den medskickade mallen är alldeles för stor tyckte jag. Så jag punktade först ihop hela paketet lite löst för att bedömma hur stort hål jag behövde, sedan ritade jag ut det på huven till första hålet, till det andra gjorde jag en mall från det första hålet.

    Så var det dags att bryta isär skiten igen och passa in allt i hålet i huven och punkta ihop det på rätt sätt… Och när man inser att det inte går att få det bättre färdigsvetsar man och hoppas att skruvarna skall vrida f-nskapet lite så att det ser ut som det passar.

    Den tredje lilla plåten skall sitta i framänden för att dra en skruv i inne ifrån huven. Det är nog den delen som är absolut svårast att passa in… Jag klippte ner min till lite drygt halva storleken innan den passade…

    Du kan se resultatet i min projekttråd.

    Lycka till! 😀

    Pelle

    #106487

    Några bilder till som kanske kan underlätta hur man får ihop ”byggsatsen” 😉

    #106491

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Metallslöjd med Sten-Arvid! :whistle:

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng