Safarigälar

Forum / Övrigt / SSR / Safarigälar

Forum / Övrigt / SSR / Safarigälar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 19, 2006 at 20:20 #15276

      Slutade saab att använda safarigälar när långnosen kom, och var det bara fabriksbilar som utrustades med det eller kunde vem som helst köpa dom över dis på den tiden?

        december 27, 2006 at 17:49 #101243

        Jag har sett en vit långnos i 1000cc cupen som har gälar. Någon som vet om kortnoskitet som SSR säljerpassar på långnos?

          december 27, 2006 at 19:16 #101245

          Passar även långnos.

            december 29, 2006 at 22:32 #101303

            Å andra sidan gör dom ju inte så jääättestor nytta på en långnos – vitsen med att ha dem på en trubbis är ju att få ut mer luft från området omedelbart bakom kylaren!

              december 29, 2006 at 23:08 #101305

              Rent aerodynamiskt är det positivt att ventilera bort all intryckt luft mot torpedplåten. Det bästa är dock att från några grova slangar som fick evakuera under en något glipande baklucka. Detta tips har jag fått av en fd. F1 aerodynamiker 🙂

                Anonym
                januari 4, 2007 at 11:01 #101509

                är lite inne på Jörgens spår, kör med 1700 motor med olje kyl o.s.v. blir mycket varmt i motorn när man kör på för fullt.
                så min tanke var att luft kommer det ju in i motor rummet, men den har ju ingenstans att ta vägen, det finns ju ingen direkt från luft källa, så safari gälar är en idé jag funderat på att montera dit…
                rätt eller fel. hmmm ! vet inte bara en fundering.

                  januari 4, 2007 at 11:25 #101510

                  Fick tips av någon gammal rallyräv när jag byggde min V4-grII 1991 att höja bakkanten på motorhuvens glidskenor(vid vindrutan)med ca. 20mm, då blir det en ganska stor springa mellan huv och torpedvägg som får luften att passera ut. Kanske inte så jätte snyggt men det fungerar!
                  Mvh Anders

                    januari 4, 2007 at 12:21 #101513

                    nikke_76:
                    Värmeisolera grenrören det gör underverk på motorrumstempen.

                      januari 4, 2007 at 15:17 #101521

                      Håller med “Fuling”, börja där.
                      Det tar bort häpnadsväckande mycket värme, jag kan efter ganska lång tid på tomgång ta direkt på rören utan att bränna mig.
                      Motortempen sjönk drastiskt så nu har jag nästan inga värmeproblem längre 😀

                        Anonym
                        januari 5, 2007 at 18:45 #101582

                        ok ! får leta reda på några band, kanske blir bättre, tackar för svar..

                          januari 6, 2007 at 09:27 #101598

                          Gälar användes av SAAB på gröna
                          rallycrossbilar på 70 talet. se länk:
                          http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=50407&page=1&gonew=1#UNREAD

                            maj 15, 2007 at 13:04 #106474

                            Har just fått ett gälset från klubbshopen.
                            Hur mycket efterarbetning krävs?
                            Känns som om de tre långa bitarna är olika långa efter insticket i hålet.
                            Var skall de tredje lilla biten sitta “dåliga” bilder på nätet.
                            Jörgen

                              maj 15, 2007 at 13:28 #106475

                              Hur mycket efterarbetning krävs?

                              Bockning, håltagning, (här kan det vara läge att ringa till mamma och gråta lite), svetsning, slipning och målning.

                              Det lurigaste tyckte jag var att få till vinkeln mellan den bockade framkanten och huven, den skall ju luta åt två håll, åt sidan och neråt/framåt… Jag ville inte ha en skarp vinkel på framkanten men de gälar klubben säljer är gjorda för att “vikas” i framkant mer än att “böjas”.. Jag löste det genom att nypa fast den delen av övre plåten som ansluter till huven, bara några mm i skruvstycket och sedan vinkla den. Då fick jag en skarp kant innerst men en mjuk böjning i ytterkant.

                              Sedan gäller det att våga göra hålet i huven. Den medskickade mallen är alldeles för stor tyckte jag. Så jag punktade först ihop hela paketet lite löst för att bedömma hur stort hål jag behövde, sedan ritade jag ut det på huven till första hålet, till det andra gjorde jag en mall från det första hålet.

                              Så var det dags att bryta isär skiten igen och passa in allt i hålet i huven och punkta ihop det på rätt sätt… Och när man inser att det inte går att få det bättre färdigsvetsar man och hoppas att skruvarna skall vrida f-nskapet lite så att det ser ut som det passar.

                              Den tredje lilla plåten skall sitta i framänden för att dra en skruv i inne ifrån huven. Det är nog den delen som är absolut svårast att passa in… Jag klippte ner min till lite drygt halva storleken innan den passade…

                              Du kan se resultatet i min projekttråd.

                              Lycka till! 😀

                              Pelle

                                maj 15, 2007 at 17:10 #106487

                                Några bilder till som kanske kan underlätta hur man får ihop “byggsatsen” 😉

                                  maj 15, 2007 at 18:25 #106491

                                  Metallslöjd med Sten-Arvid! :whistle:

                                  /B


                                  Bengt Åkesson
                                  bengt@akesson-motorsport.se
                                  Facebook

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.