Servicefrågor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Servicefrågor
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-09 17:12 av
petter.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Under Kristi Flygarehelgen ämnar jag besöka min 96 V4 från 1974 och vårserva honom. Därför har jag nu ett gäng frågor som jag blir mycket tacksam för svar på:
1. Är det tillrådligt att köra ner högtryckstvätten och göra rent under motor och växellåda? Där är det fullt av gammalt gojs och oljesörja (inget läckage men inte tvättat på evigheter). Får man bort det eller finns det bättre sätt?
2. Om jag skall byta bromsvätska, vad behövs i reservdelsväg förutom vätskan? Behöver jag gardera med slangar, nipplar och liknande? Bromsarna fungerar perfekt men vätskan är inte bytt på åratal. Inte sen jag köpte bilen för 2½ år sedan i alla fall.
3. Växellådan. När jag talade med Sonny D angående ”ursköljning” rekommenderade han diesel, men jag har även läst fotogen. Vad fungerar bäst? Är det lönt att hälla i mer än en laddning olja efter dieseln/fotogenen och ”skölja” med innan oljan som bilen skall rulla med hälls i?
4. När jag servat hittills har jag hållt mig till det mest basala, som oljebyte och liknande. Finns det någon som har ett komplett serviceschema för 96 -74 att visa mig eller maila blir jag oerhört tacksam.
5. Mina strålkastartorkarmotorer fungerar perfekt, men de vrålar hejdlöst. Jag läste tidigare om nyttan med att smörja dem, problemet är bara att jag inte hittade dem…
Därför undrar jag nu: Måste man ta loss strålkastarinsatsen eller går de att smörja ändå?Jag kommer om inget oförutsett inträffar befinna mig på marknaden på Öland på lördag (11/5), kanske någon som skall dit kan visa mig ?Många frågor, men någon annan kanske har samma bekymmer så svara och hjälp flera
!! Tack på förhand!!Mvh Petter
tjena
1. jag skulle spruta ner massa avfettning (å då menar jag ”riktig” och inte miljövänlig) å låta det verka, sen skulle jag blåsa på lite försiktigt med högtrycket, då borde väl det värsta skiten försvinna
2. har du otur (som jag hade) så kan nipplarna sitta fastrostade så de går av (hände mig på ena bak), men annars borde det inte behövas nåt mer än vätskan
börja längst ifrån (bak) å så är det bara å pumpa ut den gamla5. det sitter väl en skyddsplåt över själva stagen som sköter torkarna, så antagligen måste du ta bort fronten från bilen
/Nisse
Team Gbg
96 V4 '77b
9-3 Sport '99maj 6, 2002 kl. 09:28 #63814Hej Petter,
Beträffande bromsarna så brukar de främre nipplarna lossa rel. enkelt. De bakre däremot brukar sitta utav bara hel… Lite rostlösare typ WD40 under ett par dygn kan göra susen. Skaffa en ringnyckel storlek 1/4″ det är den rätta dimensionen. 7 mm rappar över om grejorna sitter, vilket de som sagt brukar göra.
Det är lättare att smörja alla grejor i strålkastartorkararrangemanget (vilket långt ord!)om du tar bort fronten. Var försiktig och märk upp hur sladdarna till motorn sitter. Med fronten borta kan du även passa på att städa golvet i motorrummet. Jag tycker att du kan använda högtryckstvätt.
Be careful out there!
///Harald
maj 6, 2002 kl. 19:59 #63816Favorit i repris…
Ventilspel kall motor:
Insug: 0,35 mm
Avgas: 0,40 mm/B
bengt@akesson-motorsport.se
En fråga bara, varför frågar du om du skall byta olja före eller efter ventiljustering?
Är liksom nyfiken vad du hadde tänk skulle skilja.
(inget påhopp)
Spelar ingen roll om du gör det för eller efter oljebytet.Bromsolja:
Har ingen aning
Jag tror en halvliter räcker, det är alla fall vad jag skulle changsa på. Vill du vara säker köp en liter för man blir så jä.. sur om det inte räcker.Brytarnas smörning:
Brukar ta vad jag hittar i grottebo i fettväg.
Behövs bara en liiiiiten klick.ps. Har du en verkstadshandbok?, om inte försök att få tag på en som saab har gjort. I den står det mycket bra saker
maj 8, 2002 kl. 09:43 #63820Hej igen Petter,
Det spelar ingen roll om du byter oljan före eller efter du ställer ventiler. Jag brukar byta oljan när motorn är varm, man får ut den lättare då. Akta dig så att du inte bränner dig. Det är också lätt gjort att man tappar ner trågbulten i spilloljan!
Beträffande bromsvätskemängd så vet jag inte exakt, tror att det är c:a en halv liter. Använd inga gamla öppnade flaskor, vätskan binder fukt så fort den öppnats.
Smörjfilten skall inoljas med vanlig motorolja, brytarkammen skall infettas med specialfett från Bosch enligt instruktionsboken.
Lycka till!
///Harald
Hejsan!!
Jag skulle nog ändå rekommendera att du byter olja efter ventiljusteringen. Anledningen är att det kan drösa ner avlagringar och packningsrester i motorn när du tar av ventilkåporna. Om du ställer ventilerna, återmonterar kåporna och låter motorn gå en lite stund med den gamla oljan, så ökar chansen att eventuella föroreningar enl. ovan, har samlats upp i det gamla oljefiltret. På så vis slipper du ha eventuell skit som rasslar runt i motorn när du bytt till ny olja.
M.V.H ”Tobbe”Hej!
Jättetack för alla svar för det första!
Fuling: Jag har aldrig kollat ventilerna förr (ska inte göra det nu heller, utan en känning hjälper mig
) men ungefär det som Tobbe beskrev gissade jag på.Tro mig, påhopp om min mekaniska kompetens är oftast bara faktakonstaterande…

På biblioteket hemma i Kalmar finns det två v-handböcker till V4, den bra var utlånad så nu får man nöja sig med den halvkassa. Men det får gå ändå. Ska skaffa en egen i framtiden när pengar för investeringar finnes, just nu prioriteras delarna för den fattige student jag är.
Harald: Trots ovanstående uttalande om kompetens är motoroljebyte något jag kan, men tack för de välmenande råden!!

Ja just det, Bosch specialfett enligt boken…finns sånt fortfarande då? Och var i så fall?
Tobbe: Ungefär vad jag misstänkte alltså!! Tackar!
Mvh Petter
Tobbe99:
Smart drag att ställa ventilerna innan oljebyte.
Tur att någon tänker
Petter:
Lite hjälp när du skall ställa ventilerna:
När vipparmarna vippar på cylider 4 skall ventiler 1, 2 , 4 och 6 ställas.
När vipparmarna cylider 1 vippar skall ventiler 3, 5, 7 och 8 ställas.(vippar=när en vippa är på väg att stänga och den andra öppnar)Special fett från Borch verkar lite överambisköst, ta vad du hittar typ smörj fett.
Som formodligen är någon form av std fett.Börjar bli en bra van det här, men tack igen för tipsen! Blir det fler prylar får jag återkomma…

Vad gäller ventilerna blir det förskjutet till nästa helg pga min medhjälpare, men jag skall vidarebefordra Fulings tips till honom. Om mhan inte visste det redan, bilmek som han är. Det var dock några år sen han skådade en vinkelfyra…
Imorrn blir det lådan som får sig en duvning med diesel, och kanske lite annat småpyssel. Vi syns på lördag morgon i Störlinge (Öland)! Det är jag (och antagligen farsan och en polare) i den siennabruna…
Mvh Petter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
