Servo styrning OG 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servo styrning OG 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servo styrning OG 900

  • Författare
    Inlägg
    • januari 13, 2011 at 13:55 #25111

      Hejsan

      Jag har en saab 900i 1985 som fungerar väldigt bra. 😎

      nu är det dock så att sedan någon dag har styrningen börjat spöka..
      (ska tilläggas att vi fick byta hela styrklumpen, eller vad den kallas. Som sitter mellan hjulen och rattstången går ner i …. i somras då denna havererade

      Jag förmodar att ja har den tidiga versionen av servo styrning iomed att både pump och behållare sitter i samma enhet i motorrummet.

      det ja nu funderar på är om pumpen är på upphällningen, för idag luftade vi systemet och körde allt var perfekt 😀 i en halv mil… 😕 sedan samma sak

      den känns inte närvarande när man kör rakt fram, det är som ett glapp men ändå inte (lite svårt att förklara)
      har varit bortskämd med så fin styrning nu efter bytet till begagnad styr inrättning för det har så underbar känsla 😀

      sen så kan den streta emot när man ska svänga lite skarpare så att säga parkera mm…

      detta sker ju då en stund efter luftning, det är som den suger in luft 😯

      Jag hade varit väldigt tacksam för snabba svar, för ja vet att det finns jätte många kunniga personer på den här sidan 😀 mvh

        januari 13, 2011 at 14:21 #181072

        Hej och välkommen till forumet 🙂

        Har du börjat felsöka de lite enklare styrkomponenterna såsom t ex styrleder? Du kommer säkert få bra svar här, styrningen är inget jag hunnit lära mig ordentligt ännu.

        Skulle det visa sig att det är pumpen/behållaren och du vill köpa ny har jag en att sälja från SAAB.

          januari 13, 2011 at 14:27 #181074

          tackar för det 😀

          har svårt att tänka mig att det är styrleder för de var rätt friska när vi bytte styrväxeln 🙂

          iomed att allt ordnar sig när man precis luftat har ja svårt att tänka mig att det är styrleder.

          vad har du för pris på denna då ja vet att de kostar en del mvh

            januari 13, 2011 at 14:29 #181075

            speedparts tar 2900kr ungefär för en det är ju en rätt bra slant ändå… mvh

              januari 13, 2011 at 14:35 #181076

              Ja du kan ju kolla med SAAB och några andra också och sen ge ett bud om du beslutar dig för den – men vi kan ta det via PM i så fall.

              Så där är inget glapp när du ruckar hjulen (upphissade såklart) fram (tryck in) bak(dra ut) och växlar om du förstår? Testa även vrida lite fram och tillbaka på ratten för att se hur mycket spel där är innan något händer vid hjulen.

              Remmen till servon är spänd?

                januari 13, 2011 at 19:45 #181091

                @_Niklasson_ wrote:

                Jag förmodar att ja har den tidiga versionen av servo styrning iomed att både pump och behållare sitter i samma enhet i motorrummet.

                Nope,så är det på alla bilarna med B201 d v s med 8 vent.

                På B202 (16 vent) är det annan sort med pump på motorn och behållaren vid/på hjulhuset.

                  januari 14, 2011 at 07:01 #181105

                  Kör du med rätt olja i servot?

                  Alla og-ng900/9000 fram till halva året -97 kan ej köras med fel olja. Då uppträder sådant du råkat ut för.

                  Finns på saab.

                    januari 14, 2011 at 19:17 #181128

                    @plankan wrote:

                    @_Niklasson_ wrote:

                    Jag förmodar att ja har den tidiga versionen av servo styrning iomed att både pump och behållare sitter i samma enhet i motorrummet.

                    Nope,så är det på alla bilarna med B201 d v s med 8 vent.

                    På B202 (16 vent) är det annan sort med pump på motorn och behållaren vid/på hjulhuset.

                    T8 special har varianten med behållaren på hjulhuset, vet dock inte om fler t8r har det.

                      januari 14, 2011 at 19:30 #181129

                      @icecream wrote:

                      Kör du med rätt olja i servot?

                      Alla og-ng900/9000 fram till halva året -97 kan ej köras med fel olja. Då uppträder sådant du råkat ut för.

                      Finns på saab.

                      Och kostar 112:- när jag köpte det förra året.

                        januari 14, 2011 at 20:47 #181136

                        Jag tackar för alla tips 😀 att spänna remmen gjorde en del 😉
                        och har ordnat olja idag som låter som en rätt så logisk förklaring med oljan 🙂 men att den är så känslig… märkligt ❓

                        tack för alla tips mvh

                          januari 14, 2011 at 21:01 #181137

                          @andersson__ wrote:

                          T8 special har varianten med behållaren på hjulhuset, vet dock inte om fler t8r har det.

                          T8 spec har väl hydrauliska bakre motorfästen om jag inte misstar mig –
                          För bilarna utan dessa fästen har pumpen med behållare.

                            januari 18, 2011 at 14:14 #181219

                            Oljan bytt nu 😀 och efter lång provtur är han helt okey 😀

                              januari 18, 2011 at 15:46 #181223

                              T8 spec har väl hydrauliska bakre motorfästen om jag inte misstar mig –
                              För bilarna utan dessa fästen har pumpen med behållare.

                              Det har dom… Inta alls kul nu när det är dax att byta dem…

                                januari 18, 2011 at 16:51 #181231

                                @_Niklasson_ wrote:

                                Oljan bytt nu 😀 och efter lång provtur är han helt okey 😀

                                Gött 🙂

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.