Servo styrning OG 900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servo styrning OG 900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servo styrning OG 900
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-18 16:51 av anderslindh.
-
FörfattareInlägg
-
januari 13, 2011 at 13:55 #25111
Hejsan
Jag har en saab 900i 1985 som fungerar väldigt bra. 😎
nu är det dock så att sedan någon dag har styrningen börjat spöka..
(ska tilläggas att vi fick byta hela styrklumpen, eller vad den kallas. Som sitter mellan hjulen och rattstången går ner i …. i somras då denna havereradeJag förmodar att ja har den tidiga versionen av servo styrning iomed att både pump och behållare sitter i samma enhet i motorrummet.
det ja nu funderar på är om pumpen är på upphällningen, för idag luftade vi systemet och körde allt var perfekt 😀 i en halv mil… 😕 sedan samma sak
den känns inte närvarande när man kör rakt fram, det är som ett glapp men ändå inte (lite svårt att förklara)
har varit bortskämd med så fin styrning nu efter bytet till begagnad styr inrättning för det har så underbar känsla 😀sen så kan den streta emot när man ska svänga lite skarpare så att säga parkera mm…
detta sker ju då en stund efter luftning, det är som den suger in luft 😯
Jag hade varit väldigt tacksam för snabba svar, för ja vet att det finns jätte många kunniga personer på den här sidan 😀 mvh
januari 13, 2011 at 14:21 #181072Hej och välkommen till forumet 🙂
Har du börjat felsöka de lite enklare styrkomponenterna såsom t ex styrleder? Du kommer säkert få bra svar här, styrningen är inget jag hunnit lära mig ordentligt ännu.
Skulle det visa sig att det är pumpen/behållaren och du vill köpa ny har jag en att sälja från SAAB.
januari 13, 2011 at 14:27 #181074tackar för det 😀
har svårt att tänka mig att det är styrleder för de var rätt friska när vi bytte styrväxeln 🙂
iomed att allt ordnar sig när man precis luftat har ja svårt att tänka mig att det är styrleder.
vad har du för pris på denna då ja vet att de kostar en del mvh
januari 13, 2011 at 14:29 #181075speedparts tar 2900kr ungefär för en det är ju en rätt bra slant ändå… mvh
januari 13, 2011 at 14:35 #181076Ja du kan ju kolla med SAAB och några andra också och sen ge ett bud om du beslutar dig för den – men vi kan ta det via PM i så fall.
Så där är inget glapp när du ruckar hjulen (upphissade såklart) fram (tryck in) bak(dra ut) och växlar om du förstår? Testa även vrida lite fram och tillbaka på ratten för att se hur mycket spel där är innan något händer vid hjulen.
Remmen till servon är spänd?
@_Niklasson_ wrote:
Jag förmodar att ja har den tidiga versionen av servo styrning iomed att både pump och behållare sitter i samma enhet i motorrummet.
Nope,så är det på alla bilarna med B201 d v s med 8 vent.
På B202 (16 vent) är det annan sort med pump på motorn och behållaren vid/på hjulhuset.
januari 14, 2011 at 19:17 #181128@plankan wrote:
@_Niklasson_ wrote:
Jag förmodar att ja har den tidiga versionen av servo styrning iomed att både pump och behållare sitter i samma enhet i motorrummet.
Nope,så är det på alla bilarna med B201 d v s med 8 vent.
På B202 (16 vent) är det annan sort med pump på motorn och behållaren vid/på hjulhuset.
T8 special har varianten med behållaren på hjulhuset, vet dock inte om fler t8r har det.
januari 14, 2011 at 20:47 #181136Jag tackar för alla tips 😀 att spänna remmen gjorde en del 😉
och har ordnat olja idag som låter som en rätt så logisk förklaring med oljan 🙂 men att den är så känslig… märkligt ❓tack för alla tips mvh
@andersson__ wrote:
T8 special har varianten med behållaren på hjulhuset, vet dock inte om fler t8r har det.
T8 spec har väl hydrauliska bakre motorfästen om jag inte misstar mig –
För bilarna utan dessa fästen har pumpen med behållare.januari 18, 2011 at 16:51 #181231@_Niklasson_ wrote:
Oljan bytt nu 😀 och efter lång provtur är han helt okey 😀
Gött 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.