Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)
- Detta ämne har 171 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-01 13:32 av
Martin Sigge.
-
FörfattareInlägg
-
januari 11, 2008 at 09:11 #116853
Färgen är Biltemas 36-7078 Grigio Blu Met F.491 + klarlack.
Vagnens årsmodell är 1969, tillverkningsår 1972.
mars 1, 2008 at 15:39 #118913Well, här följer en liten uppdatering.
Tillverkning av stänkskärmar fortsätter. Jag gjorde de två sidorna av plywood med lagoma lister längs den krökta kanten. Genom att lägga dessa mot varandra fick jag en bra mall för att skapa skärmarnas ovansida. Så här.
Jag spikade första lagret plywood direkt i mallen och kapade spikskallarna. PÅ detta sätt kunde jag sedan lyfta av plywoodlaminatet fastän spikarna satt kvar i mallen. En tejp förebygger att plywooden fastnar i mallen. Så här .
Och så lim förstås.
Och ytterligare ett lager plywood + skruvar och tvingar för att hålla ihop det hela. Så här.
Det blev lite panikartat med svep nr 1 (dåligt förberedd), men nr 2 gick bättre, och jag kom på att jag kunde fixera plywooden genom använda ett spännband. Fördelen med att använda dubbla lager plywood är, förutom att det blir starkare, att man slipper spänningar och därmed sammanhängande skevningtendenser i skärmen. Här syns hur bra det första svepet håller formen.
När jag nu hade kommit så här långt kom jag fram till att skärmens bakkant inte är riktigt snygg i mina ögon. Jag tycker att den sticker ut för mycket. Kolla följande bilder. Visst är det så(?)
Ändring pågår alltså. Resultatet kommer i nästa update.
mars 2, 2008 at 11:30 #118950Jo, det är nog det som ska till. Detta är straffet för att jag inte gjorde en prototyp av kartong så som jag gjorde med de skrotade varianterna.
Fram med sticksågen. Så här.
Jag sågar väl hit ungefär.
Hmm… man kanske kan rädda främre delen?
Nää.. det är nog dumsnålt. Bättre att byta hela sidan.
Och på med ett nytt ”lock”.
Fortsättning följer.
All yours
Sigge Lowflyermars 4, 2008 at 20:38 #119020Ja, nu är de nya skärmarna i det närmaste klara. En sista spackling, lite justering för att det ska passa bra mot karossidan, och så täcklacken. En justering av karossidan framför stänkskärmen pågår. Den kom snett i brådskan före semestern i juli.
mars 18, 2008 at 05:59 #119477Ja inte går det så kvickt som på Tängtorpet, men nu är i alla fall styrbords stänka på plats. Den är inte riktigt jämn i kanten tyvärr, men det får duga tills vidare. Får väl försöka spackla upp det när det finns mer tid. Annat väntar oxå på att bli åtgärdat.
Fortsättning följer/zigge
mars 22, 2008 at 07:47 #119616God Morgon i påskstugorna!
Tack för komplimangen Jonas! :blush:
En liten upppdatering bara. Karossens avslutning bakåt. Den var lite ”oavslutad” tidigare.
Hoppas bara att den inte kommer att funka som grävskopa i kuperad teräng. Man får väl ta det varligt om det är ojämn mark.
Fixning av en skada efter vattenintrång i kombination med dålig limningFortsättning följer.
MartinDen e gôr fin, men alla bilder och ingen på ”The Interior”? Man vill ju se hur det se ut i kojan 🙂 Eller är det inte möblerat ännu?
Ha det! Och du, väldigt fin 93a du har också.
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)mars 24, 2008 at 17:42 #119707OK,
liten update på insidan som den såg ut när vi åkte till Italien förra sommaren.
Inblick snett bakifrån, höger sittplats med diskbaljan under sitsen.
Vänster sittplats. I färdriktningen syns den breda fönsterbänken med luckor och förvaringslådor under.
Vänster främre hörn. Frigoliten är 20 mm, och jag tänker mig att sätta paneler av 4 mm mahognyplywood som väggtäckning. I taket återstår att bestämma. Förslag är välkomna.
På vänster sida, direkt framför skottet till sovkabyssen sitter kokavdelningen. Det enda vi kokade på tre veckors camping i somras var kaffevatten, så 1 låga duger gott. Stekpannan som vi köpte för ändamålet ligger kvar i förpackningen. Den fungerande rutinen är: kaffe/te + mackor till frukost, lunch på krogen, kallskuret på kvällen, alternativt nytt krogbesök. Detta gäller i alla fall i billiga länder där det är ett nöje att betala krognotor. I Sverige kan det ju vara en annan sak.
Den här wellpappkonstruktionen ska bli ett skåp för förvaring av husgeråd och annat som man gärna vill kunna nå utifrån utan att behöva klättra in och kröka rygg. I somras bestod den av en plywoodvägg i tvärriktningen med IKEAS lekbackar av plast för 9 kr/st, utdragbara åt mitten på vagnen (=mycket svåra att nå utifrån). I dessa förvarade vi kläder. I utrymmet under fönsterbänken förvarade vi husgeråd + mat. Kylskåpet hade vi i bilen. Att ha kylskåpet i bilen fungerar bra, och då blir det laddat av bilens generator. På så sätt behöver man inte betala för ström på campingplatsen (man är ju inte bara snål, man är sparsam oxå)I st f denna wellpappkonstruktion kommer det nu att bli ett skåp med lådor för husgeråd, utdragbara framåt, så att man kommer åt allt nödvändigt för mat och dryck utifrån. Det är bara när det regnar som vi vill sitta inne och äta, annars tillbringar vi all tid utomhus. Under förnsterbänken blir det förvaring av kläder och annat som man inte behöver komma åt fullt lika ofta som bestick och liknande.
Inblick genom framfönstret.
Fönsterbänken bakifrån.
Fönsterbänken med höger lucka öppen. Från början hade jag tre luckor, men det var bättre att skruva igen den mittersta så att man kunde lägga saker på den medan man öppnade de andra luckorna. Man nådde ändå de saker som fanns under bänken.
Höger sittplats.
Vänster sittplats och spritköket. Vi hade även möjlighet att sätta ett litet bord mellan sittplatserna, men det var mest ivägen; det är bättre att äta med tallriken på fönsterbänken, även om man får sitta lite snett.
Förvaringsutrymme under vänster sittplats.
IKEAS lekbackar under fönsterbänken. Gick att ha i dubbla lager med fem backar på tvären i färdrikningen i understa lagret, och fyra på längden i övre lagret. På så vis gick det att skjuta de övre backarna i sidled över de undre, och man kunde lätt komma åt innehållet även i alla de undre backarna (om ni fattar hur jag menar 🙂 )Sovkabyssen fungerar utmärkt för två, klart rymligare än förpiken i en segelbåt. Bra sitthöjd i främre delen. Vy från fotänden.
Vy från huvudänden.Och utsikt mot stjärnorna om man ligger på rygg och tittar ut genom skyporten. (Vinkorken är till för att reglera hur mycket takluckan ska vara öppen när man sover.)
Ja, det var väl allt från Sigge Lowflyer idag. Kom gärna med kommentarer och förslag. Det är roligt, och gör det roligare att göra updates.
Cheers/Martin
april 2, 2008 at 06:55 #119931Good Day Guys!
Liten update; kökslådor i anslutning till ingången i det närmaste klara. Lås för transportläge ska monteras, men det blir i samband med slutjusteringarna.
Expansionsbeslagen finns på Clas O för 29:- paret. Lådfronterna har jag gjort av skrotvirke från emballage på jobbet
Här kan man se hur ursprungslådorna såg ut. Fick dem gratis på ”Återvinningen”. Bra att starta från.
Inifrån
Ovanför lådorna ska det bli luckor för förvaring av annat som man kan behöva komma åt lätt både inifrån och utifrån.
Fortsättning följer.
BTW, jag söker en dragkrok till 93:an. Så att jag kan ta med åket åtminstone till Ulva Kvarn någon gång. Någon?
Zigge
april 2, 2008 at 10:51 #119939Tjusigt!
Enda problemet med denna tråd är att jag blir så inspirerad att greja med min egen vagn, får hoppas kombinationen av vackert väder och ledig tid inte är så långt borta. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.