Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 172 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 17, 2007 at 20:55 #102103

      Bifogar länken till några nya bilder

      http://community.webshots.com/album/557066250bIOaHc

      Har du provat annan browser noclaF?

        januari 18, 2007 at 09:21 #102111

        Jag har IE 7,0 och är nöjd med den.
        Är detta något som du måste göra för att andra kan se?
        ”Please ask the owner to invite you.”

          januari 18, 2007 at 17:47 #102128

          Hej igen Magnus, jag har skickat inbjudningar till din hotmailadress. Hoppas att det funkar.

          Ingen annan har nämnt detta problem.

          Är det någon mer som har haft samma problem som Magnus?

          mvh/Martin

            januari 19, 2007 at 13:09 #102154

            Jag har använt länken du skickade i mailen men resultatet blir detsamma.

              januari 19, 2007 at 15:04 #102160

              Hmmmm…. kan det ha med säkerhetsinställningarna i IE att göra? Kanske du har hör hög säkerhet inställd? Finns det ingen här på forumet som kan tipsa????

              Tjingeling/Martin

                januari 20, 2007 at 16:40 #102206

                Hej igen Folks,

                här kommer länken till dagens bilder. Nu är man så att säga inne på bara benet, så man kan väl säga att uppbyggnadsskedet börjar nu.

                Förslag på ytbehandling av chassiet efterlyses. Tectyl? Underredsmassa? Boddy? Blästra rent först? Eller är det onödigt?

                http://community.webshots.com/album/557110238IxmZkE

                Fortsättning följer/Martin

                  januari 20, 2007 at 19:33 #102217

                  Det finns många ”läror”
                  Etsande zinkprimer är en favorit för min del. Exvis Hagmans. Dyr, men gör sitt jobb. Du kan också välja att metallspruta chassiet med zink.

                  Avsluta med underredsmassa för att skydda mot mekanisk nötning.

                  Martin Olsson wrote:
                  Förslag på ytbehandling av chassiet efterlyses. Tectyl? Underredsmassa? Boddy? Blästra rent först? Eller är det onödigt?

                  http://community.webshots.com/album/557110238IxmZkE

                  Fortsättning följer/Martin

                    januari 20, 2007 at 21:57 #102230

                    Hum.. sett den här.. en ganska så stor ”orginalteardrop” till salu på blocket http://www.blocket.se/vi/10649246.htm?ca=3_s
                    Kan tjäna som idespruta kanske..

                      januari 21, 2007 at 08:37 #102267

                      Now we’re talking!!

                      Hur bar du dig åt för att få in bilden i detta forum där det inte ska gå att infoga bilder?

                      Ovanstående lyckades jag få in via Getings BBCod för forum. Bilden är klickbar för full storlek, så det är ju iofs ganska OK. Bättre än att gå via länk till webshots. Osså kan Falcon vara med och titta oxå 🙂

                        januari 21, 2007 at 08:48 #102268

                        Hmmm… jag lyckades glömma att jag brukar rekommendera andra att använda linolja som rostskydd, så nu får jag väl stå mitt kast och själv göra det samma 🙂

                        Tjipp/M

                          januari 21, 2007 at 17:56 #102303
                          Martin Olsson wrote:
                          Now we’re talking!!

                          Hur bar du dig åt för att få in bilden i detta forum där det inte ska gå att infoga bilder?

                          Tjae säg det säg det.. :confused: skämt å sido inte värre svårare än:
                          1, Höger klicka på aktuell bild från en annan webbsida (egenskaper)
                          2, Kopiera hela bildens adress: URL
                          3, Klistra in adressen mellan …. Klart!!

                            januari 26, 2007 at 20:40 #102529

                            Good Evening Ladies & Gentlemen,

                            bifogar en liten lägesrapport i form av bilder. Som synes går det inte lika fort längre; andra livets nödvändigheter gör sig gällande (typ jobb och fartygsbefälsexamen, etc.)

                            Här är i alla fall några bilder över hur jag tänker mig att utnyttja utrymmet runt hjulen maximalt. Har antagligen sparat många slantar i form av uteblivna felsågningar pga av detta.








                            Jag har tänkt att använda 12 mm formplywood for detta ”underrede”. Alla kommentarer och förslag på bättre eller alternathiva lösningar är varmt välkomna.

                            Cheers
                            Martin

                              januari 27, 2007 at 00:09 #102538
                              Martin Olsson wrote:
                              Jag har tänkt att använda 12 mm formplywood for detta ”underrede”. Alla kommentarer och förslag på bättre eller alternathiva lösningar är varmt välkomna.

                              Cheers
                              Martin

                              Känns som en ”tung” lösning tänk på hur gamla vagnen var uppbyggd. Till golv brukar det ligga en rejält tjock plyfa sen e väggarna i en modern vagn av sandwichonstruktion (tunn aluminiumplåt-isolering-ett par mm fanerskiva) Kolla hur simpelt å lätt + veka material som används i moderna vagnar å huvudkravet du skall gå efter att det skall bli så lätt som möjligt. Skulle i ditt fall byggt ett regelverk av träribb som jag sedan klädde med aluminium på utsida och fanerskivor inne. Frigolit med samma tjocklek som reglar och använda skruv, nit å sättlim. Skulle lägga en rejäl energi på veta exakt hur inredningen kommer bli och bygga regelverket efter detta. Skulle börja med golvet, sen sätta upp ev. innerväggar, skåp osv. regelverket (skelettet) skulle jag bygga paralellt med fanerskivorna inne i vagnen, montera isolering och slutligen klä yttersidan med 0,3mm aluminiumplåt. Kanske känns som överkurs med isolering men den ger stadga åt plåten, dämpar buller och håller lite värme utanför vagnen på sommaren. Vagnar utan inredning är som korthus och det är innervägga, skåp och garderober som stadgar hela konstruktionen och som svar på din sista fundering 😉 Joo jag har som du säkert förstår grunnat flertalet år på att bygga en egen vagn likt den du projekterar..

                                januari 27, 2007 at 07:27 #102539

                                Tack för kommentarerna HR, du tänker precis som jag. Jag kanske uttryckte mig slarvigt betr. plyfa/formplywwod; det är ju bara golvdelen jag har tänkt mig av det materialet. ”Väggen” satte jag bara upp för att se hur anslutningen mellan golv och vägg skulle se ut. Under natten har jag även kommit fram till att det får bli mindre av småplotter kring hjulen, så det blir något färre vinklar och prång där. Utrymmesvinsten står inte i proportion till merarbetet.

                                Vad gäller al-plåt; är inte 0,3 rätt känsligt? Kanske man skulle han något som är hårdare än frigolit som bärlager under plåten i så fall?

                                Vet du förresten var man köper så’n al-plåt?

                                Jag har även funderat på att höra med Kabe eller någon om det inte går att få köpa lite av deras väggkomposit; det borde ju förenkla en hel del att kunna använda ett färdigt material för de plana ytorna, eller?

                                Förresten, är plyfa samma sak som formplywood? Skillnad?

                                Ha en bra dag Alla!

                                  januari 27, 2007 at 12:38 #102549

                                  Dear Martin

                                  I get more and more impressed with progress you are making. Just some bits I have picked up. The floors of the teardrops are normally made from 12mm plywood. The sides, depending on the overall size of the build, are 7mm plywood if no supports are needed, or two layers of 3mm plywood with 19×19 frame and insulation.

                                  One thing you need to consider when rebuilding the caravan is the wight balance in front and behind the axle. If you look at the teardrop site

                                  Teardrop and other trailer designs

                                  you will find a link to some notes on calculating the balance. As far as I know there are certain min/max weights allowed on the tow hook.

                                  I was looking at another site on Thomson Glenn and came across this image.

                                  Veteran Thomson Glenn

                                  Looks interesting for me. Will see if I can find out more about it.

                                  Good luck with the build – Gary

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 172 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.