Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 172 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 27, 2007 at 21:59 #102573

      Mmmm… jag tänker mig två avdelningar i vagnen. En sovavdelning som alltid är bäddad och klar för natten. (Jag vill undvika att behöva stuva om hela vagnen bara för att det är dags att sova) En sovavdelning alltså, och ett “vardagsrum/kök” som nödtorftigt kan användas om det pga dåligt väder inte går att sitta i det fria, eller på krogen.

      Vagnen borde då konstrueras så, att sovavdelningens huvudände ligger så nära hjulhusen som möjligt, eftersom hjulhusen inkräktar på sovutrymmet minst om de ligger närmast huvudänden = sovrummmets framvägg ligger i höjd med hjulhusen. Detta medför att min vagn kommer att behöva förlängas c:a 0,5 m bakåt, vilket kanske kommer att ge bakvikt som inte kan accepteras. Jag tänker mig då att det blir nödvändigt med en viss barlast (blyvikter?) föröver för att säkerställa lagom belastning på dragkkroken, typ 75 kg. Alltså: ev dålig viktfördelning får lov att kompenseras med barlast. Inte optimalt, men vagnens totalvikt blir nog ändå så pass låg att man kan stå ut med detta. Dessutom är vagnens storlek så liten att den kommer att gå väsentligt mycket stadigare än “normalstora” vagnar.

      Detta är mina tankar just nu när jag ska gå och sova min skönhetssömn tills imorgon.

      Alltså: Jag tror att man helt enkelt kan trimma in rätt viktfördelning i efterhand när konstruktionen i övrigt är färdig

      “Rätta mig om jag har fel!”

      Allas Eder Martin

        januari 29, 2007 at 10:18 #102616

        Jag hittade denna på blocket.
        http://www.blocket.se/vi/10722016.htm?ca=16_s
        Verkar ok om man har tid & plats.

          februari 4, 2007 at 21:23 #102961

          Fin liten sak det där Hrodgar 🙂

          Här kommer några bilder efter dagens vedermödor. Det går sakta nu, och lär tyvärr fortsätta så ett tag; många kommade helger är bokade på annat. Men, registreringsbesiktning är bokad den 21/5. Men det får bli lite vardagskvällar oxå.






            februari 7, 2007 at 20:12 #103110

            Hej Alla,

            det går inte så fort framåt. Tar lång tid när man inte har bra fasta snickerimaskiner. Nu har jag i alla fall fått till ett hjulhus, och nästa kommer att gå fortare eftersom jag har sågat till delarna redan i samband med det första.

            Jag skruvar dit allting lite löst nu och tänker mig att ta ner allting igen och limma med Sika eller liknande, när jag är säker på att jag inte behöver ändra något. Är det någon som har erfarenhat av något som kallas montagelim? Är det i så fall bättre än Sikaflex? Eller finns det ytterligare andra bra lim/tätningsmedel?

            En annan sak jag tänkt på är att fråga om någon har några snygga hjul som den vill bli av med. 2 st då förstås. Det verkar vara exakt c-c 100 mm mellan hörnen i hjulbultskvadraten. Dessutom skulle det sitta fint med några snygga baklysen med lagom retro-stuk. Eller LED-lysen, men de är än så länge svinaktigt dyra.

            Ytterligare en sak som jag funderar över är att det blir klumpigt med alla hörnlisterav trä. Man skulle ha L-skenor av rostfritt med förborrade hål i rätt storlek. Någon som vet var man finner en sådan cigarr?

            Alla förslag välkomna

            Här nedan följer två bilder på resultatet av dagens vedermöda.

            Hadé gôtt!!

              februari 7, 2007 at 20:20 #103111
              Martin Olsson wrote:
              Dessutom skulle det sitta fint med några snygga baklysen med lagom retro-stuk. Eller LED-lysen, men de är än så länge svinaktigt dyra.

              Det finns bara ett val när det gäller bakljus, nämligen: Ford 39 teardrop bakljus.

              Finns t ex här.

              Mina komplimanger till ett kul bygge!

              Anser
              Pelle

                februari 10, 2007 at 18:39 #103218

                Ska den dras av en Saab så skall du givetsvis montera 93 eller 92´a bakljus på den.

                  februari 14, 2007 at 20:46 #103328

                  Tack för tipsen Pelle och Hotrodder. Det blir inte Gammsaaben som får dra bygget, utan en något modernare fransk kärra, men SAABlysena vore ändå inte fel, om du ursäktar, Pelle. Fast Teardroplyktorna i sig är ju lite vassare. Förstod jag rätt att de även finns i LEDutförande? Är de E-godkända tro?

                  Här nedan är status per idag. Imorgon ska bakvagnen förlängas c:a en halvmeter, och sedan ska det bära i höjden.

                  PS. Är det någon som vet varför jag får vita blemmor i bilden? Kan det bli så om det är mycket slipdamm i luften kanske? Det blir bara så i garaget.

                    februari 14, 2007 at 20:49 #103329

                    Du gör framsteg, kul! Som vanligt underligt kul att följa ett projekt =)

                    De vita duttarna är med allra största sannolikhet precis som du säger dammkorn som blixten reflekteras i. Samma effekt som om man tar kort i regn eller snö med blixt.

                      februari 14, 2007 at 21:05 #103330
                      Martin Olsson wrote:
                      Tack för tipsen Pelle och Hotrodder. Det blir inte Gammsaaben som får dra bygget, utan en något modernare fransk kärra, men SAABlysena vore ändå inte fel, om du ursäktar, Pelle. Fast Teardroplyktorna i sig är ju lite vassare. Förstod jag rätt att de även finns i LEDutförande? Är de E-godkända tro?

                      Jag kanske kan förlåta dej om du lovar att använda saablampor… 😀
                      Jag och en granne mekade dit en teardroplampa på hans motorcykel och det blev riktigt snyggt! Jag har för mej att diodvarianten inte var E-godkänd.

                      Käckt bygge och bra fart på byggandet!

                      Pelle

                        februari 14, 2007 at 23:29 #103335

                        Martin – The build is certainly coming along well. As for the marks on the images, I recommend cleaning the lense and taking a few control photos.

                          februari 18, 2007 at 21:23 #103458

                          Go’kväll Gôtt Fôlk,

                          det går långsamt men det går åt rätt håll. Här är läget som det såg ut för en liten stund se’n. Jag gjorde förlängningen avsiktligt lite för lång eftersom jag inte vet riktigt hur taket kommer att ansluta baktill; det borde eg. vara c:a 10 cm kortare där bak, men det är lätt att kapa lite, mycket kämpigare att skarva på. (Eller som rörmokarn sa: Det är bäst att kapa lite för mycket, för då är det bara att skarva i så mycket som behövs se’n….)

                          Jag börjar tvivla på hur fiffigt det var att starta med ett gammalt chassi, men nu är det ju för sent att byta spår, så det får gå vidare så här. Ögonblicket när jag kan börja bygga på höjden närmar sig, kanske i veckan som kommer om inga datorer havererar och måste åtgärdas. I veckan som gick försvann två kvällar på att sätta i en ny hårddisk istf för den gamla som sa upp sig för gott. Tur att man hade backat upp….

                          På onsdag är det prick tre månader till registreringbesiktningen….

                          /Martin

                          PS. Någon som har tips om stänkskärmar? Helst snygga.

                            februari 24, 2007 at 18:38 #103628

                            letade vidare i min lilla jula-katalog angående dina stänkskärmar, men dom hade bara till släpvagnar och dyl.

                            http://www.jula.se sök på plåtskärm 🙂

                            brukar inte husvagnar bara ha en tunn aluminiumplåt fastnitat i karossen?

                              februari 24, 2007 at 19:38 #103633

                              Tack för tipset Piin,

                              detta kan bli lösningen, jag behöver bara smala av dem lite så passar de nog. Bra att veta.

                              Ett annat problem:

                              Det går inte att justera höjden på stödhjulet. Det är förstås något som har kärvat pga brist på motion, men är det någon som vet hur grejen hänger ihop inuti? Jag vill ogärna dra alltför hårt innan jag vet vad som ska kunna röra sig och vad som ska sitta fast.

                              Rimligen ska ju hjulet kunna svänga fritt i alla lägen, men det är helt stumt. Den övre delen, där veven sitter, går att snurra något varv fram och tillbaka, men det ger inget utslag i nederänden. Om man vrider hårt verkar det som att någonting släpper lite, och att det går att vrida lite längre, men det syns fortfarande inget i nederänden.

                              Var ska man slå/vrida/pressa/dra/värma? Nå’n som vet?

                              Martin

                              PS Som ni ser har jag bytt namn till Martin Sigge (Hustruns efternamn)

                                februari 24, 2007 at 20:13 #103634

                                kul att höra att man kunde hjälpa till 🙂 , vet inte hur ditt stödhjul ser ut men brukar det inte sitta en annan vev på sidan av underredesstommen? där stödhjulet går igenom, om du skruvar upp den och sänker ned hjulet en aning borde det gå att rulla. den veven är för grovstjustering, den ovanpå hjulet är mer för att finstjustera 🙂

                                hittade denna på jula oxo, skulle gå att göra ett jättelitet husvagn av den 🙂 med enbart sovdel. måtten är endast: 2082x1296mm och 2995kr 🙂

                                  februari 24, 2007 at 20:34 #103635

                                  Julas släpvagnsskärmar finns i minst två bredder. Det där stödhjulet har nog gjort sitt ett nytt kostar fr. 300:- och där rekomenderar jag inte det stödhjul som Jula säljer det är väldigt vekt och vi har haft stora problem med sådana på båtfirman jag jobbat på. Dom viker sig när dom belastas. Det stödhjul Mekonomen säljer är ok.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 172 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.