Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

  • Detta ämne har 171 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-01 13:32 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 172 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102573
    Martin Sigge
    Deltagare

    Mmmm… jag tänker mig två avdelningar i vagnen. En sovavdelning som alltid är bäddad och klar för natten. (Jag vill undvika att behöva stuva om hela vagnen bara för att det är dags att sova) En sovavdelning alltså, och ett ”vardagsrum/kök” som nödtorftigt kan användas om det pga dåligt väder inte går att sitta i det fria, eller på krogen.

    Vagnen borde då konstrueras så, att sovavdelningens huvudände ligger så nära hjulhusen som möjligt, eftersom hjulhusen inkräktar på sovutrymmet minst om de ligger närmast huvudänden = sovrummmets framvägg ligger i höjd med hjulhusen. Detta medför att min vagn kommer att behöva förlängas c:a 0,5 m bakåt, vilket kanske kommer att ge bakvikt som inte kan accepteras. Jag tänker mig då att det blir nödvändigt med en viss barlast (blyvikter?) föröver för att säkerställa lagom belastning på dragkkroken, typ 75 kg. Alltså: ev dålig viktfördelning får lov att kompenseras med barlast. Inte optimalt, men vagnens totalvikt blir nog ändå så pass låg att man kan stå ut med detta. Dessutom är vagnens storlek så liten att den kommer att gå väsentligt mycket stadigare än ”normalstora” vagnar.

    Detta är mina tankar just nu när jag ska gå och sova min skönhetssömn tills imorgon.

    Alltså: Jag tror att man helt enkelt kan trimma in rätt viktfördelning i efterhand när konstruktionen i övrigt är färdig

    ”Rätta mig om jag har fel!”

    Allas Eder Martin

    #102616
    hoggarn
    Deltagare

    Jag hittade denna på blocket.
    http://www.blocket.se/vi/10722016.htm?ca=16_s
    Verkar ok om man har tid & plats.

    #102961
    Martin Sigge
    Deltagare

    Fin liten sak det där Hrodgar 🙂

    Här kommer några bilder efter dagens vedermödor. Det går sakta nu, och lär tyvärr fortsätta så ett tag; många kommade helger är bokade på annat. Men, registreringsbesiktning är bokad den 21/5. Men det får bli lite vardagskvällar oxå.






    #103110
    Martin Sigge
    Deltagare

    Hej Alla,

    det går inte så fort framåt. Tar lång tid när man inte har bra fasta snickerimaskiner. Nu har jag i alla fall fått till ett hjulhus, och nästa kommer att gå fortare eftersom jag har sågat till delarna redan i samband med det första.

    Jag skruvar dit allting lite löst nu och tänker mig att ta ner allting igen och limma med Sika eller liknande, när jag är säker på att jag inte behöver ändra något. Är det någon som har erfarenhat av något som kallas montagelim? Är det i så fall bättre än Sikaflex? Eller finns det ytterligare andra bra lim/tätningsmedel?

    En annan sak jag tänkt på är att fråga om någon har några snygga hjul som den vill bli av med. 2 st då förstås. Det verkar vara exakt c-c 100 mm mellan hörnen i hjulbultskvadraten. Dessutom skulle det sitta fint med några snygga baklysen med lagom retro-stuk. Eller LED-lysen, men de är än så länge svinaktigt dyra.

    Ytterligare en sak som jag funderar över är att det blir klumpigt med alla hörnlisterav trä. Man skulle ha L-skenor av rostfritt med förborrade hål i rätt storlek. Någon som vet var man finner en sådan cigarr?

    Alla förslag välkomna

    Här nedan följer två bilder på resultatet av dagens vedermöda.

    Hadé gôtt!!

    #103111
    pelle s
    Deltagare
    Martin Olsson wrote:
    Dessutom skulle det sitta fint med några snygga baklysen med lagom retro-stuk. Eller LED-lysen, men de är än så länge svinaktigt dyra.

    Det finns bara ett val när det gäller bakljus, nämligen: Ford 39 teardrop bakljus.

    Finns t ex här.

    Mina komplimanger till ett kul bygge!

    Anser
    Pelle

    #103218
    hotrodder
    Deltagare

    Ska den dras av en Saab så skall du givetsvis montera 93 eller 92´a bakljus på den.

    #103328
    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack för tipsen Pelle och Hotrodder. Det blir inte Gammsaaben som får dra bygget, utan en något modernare fransk kärra, men SAABlysena vore ändå inte fel, om du ursäktar, Pelle. Fast Teardroplyktorna i sig är ju lite vassare. Förstod jag rätt att de även finns i LEDutförande? Är de E-godkända tro?

    Här nedan är status per idag. Imorgon ska bakvagnen förlängas c:a en halvmeter, och sedan ska det bära i höjden.

    PS. Är det någon som vet varför jag får vita blemmor i bilden? Kan det bli så om det är mycket slipdamm i luften kanske? Det blir bara så i garaget.

    #103329
    emul
    Moderator

    Du gör framsteg, kul! Som vanligt underligt kul att följa ett projekt =)

    De vita duttarna är med allra största sannolikhet precis som du säger dammkorn som blixten reflekteras i. Samma effekt som om man tar kort i regn eller snö med blixt.

    #103330
    pelle s
    Deltagare
    Martin Olsson wrote:
    Tack för tipsen Pelle och Hotrodder. Det blir inte Gammsaaben som får dra bygget, utan en något modernare fransk kärra, men SAABlysena vore ändå inte fel, om du ursäktar, Pelle. Fast Teardroplyktorna i sig är ju lite vassare. Förstod jag rätt att de även finns i LEDutförande? Är de E-godkända tro?

    Jag kanske kan förlåta dej om du lovar att använda saablampor… 😀
    Jag och en granne mekade dit en teardroplampa på hans motorcykel och det blev riktigt snyggt! Jag har för mej att diodvarianten inte var E-godkänd.

    Käckt bygge och bra fart på byggandet!

    Pelle

    #103335
    gmc
    Deltagare

    Martin – The build is certainly coming along well. As for the marks on the images, I recommend cleaning the lense and taking a few control photos.

    #103458
    Martin Sigge
    Deltagare

    Go’kväll Gôtt Fôlk,

    det går långsamt men det går åt rätt håll. Här är läget som det såg ut för en liten stund se’n. Jag gjorde förlängningen avsiktligt lite för lång eftersom jag inte vet riktigt hur taket kommer att ansluta baktill; det borde eg. vara c:a 10 cm kortare där bak, men det är lätt att kapa lite, mycket kämpigare att skarva på. (Eller som rörmokarn sa: Det är bäst att kapa lite för mycket, för då är det bara att skarva i så mycket som behövs se’n….)

    Jag börjar tvivla på hur fiffigt det var att starta med ett gammalt chassi, men nu är det ju för sent att byta spår, så det får gå vidare så här. Ögonblicket när jag kan börja bygga på höjden närmar sig, kanske i veckan som kommer om inga datorer havererar och måste åtgärdas. I veckan som gick försvann två kvällar på att sätta i en ny hårddisk istf för den gamla som sa upp sig för gott. Tur att man hade backat upp….

    På onsdag är det prick tre månader till registreringbesiktningen….

    /Martin

    PS. Någon som har tips om stänkskärmar? Helst snygga.

    #103628
    piin
    Deltagare

    letade vidare i min lilla jula-katalog angående dina stänkskärmar, men dom hade bara till släpvagnar och dyl.

    http://www.jula.se sök på plåtskärm 🙂

    brukar inte husvagnar bara ha en tunn aluminiumplåt fastnitat i karossen?

    #103633
    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack för tipset Piin,

    detta kan bli lösningen, jag behöver bara smala av dem lite så passar de nog. Bra att veta.

    Ett annat problem:

    Det går inte att justera höjden på stödhjulet. Det är förstås något som har kärvat pga brist på motion, men är det någon som vet hur grejen hänger ihop inuti? Jag vill ogärna dra alltför hårt innan jag vet vad som ska kunna röra sig och vad som ska sitta fast.

    Rimligen ska ju hjulet kunna svänga fritt i alla lägen, men det är helt stumt. Den övre delen, där veven sitter, går att snurra något varv fram och tillbaka, men det ger inget utslag i nederänden. Om man vrider hårt verkar det som att någonting släpper lite, och att det går att vrida lite längre, men det syns fortfarande inget i nederänden.

    Var ska man slå/vrida/pressa/dra/värma? Nå’n som vet?

    Martin

    PS Som ni ser har jag bytt namn till Martin Sigge (Hustruns efternamn)

    #103634
    piin
    Deltagare

    kul att höra att man kunde hjälpa till 🙂 , vet inte hur ditt stödhjul ser ut men brukar det inte sitta en annan vev på sidan av underredesstommen? där stödhjulet går igenom, om du skruvar upp den och sänker ned hjulet en aning borde det gå att rulla. den veven är för grovstjustering, den ovanpå hjulet är mer för att finstjustera 🙂

    hittade denna på jula oxo, skulle gå att göra ett jättelitet husvagn av den 🙂 med enbart sovdel. måtten är endast: 2082x1296mm och 2995kr 🙂

    #103635
    kaparn
    Deltagare

    Julas släpvagnsskärmar finns i minst två bredder. Det där stödhjulet har nog gjort sitt ett nytt kostar fr. 300:- och där rekomenderar jag inte det stödhjul som Jula säljer det är väldigt vekt och vi har haft stora problem med sådana på båtfirman jag jobbat på. Dom viker sig när dom belastas. Det stödhjul Mekonomen säljer är ok.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 172 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng