Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)
- Detta ämne har 171 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-01 13:32 av
Martin Sigge.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 12, 2007 at 22:06 #110381
Återgår från aerodynamiken. Det går långsamt med resebilderna som jag har utlovat, men här lägger jag sålänge några bilder på en Wartburg från 1964 som jag slog mig i slang med på campingplatsen i Tiefensee utanför Berlin.
Tyskarna har ett system med röda plåtar för veteranfordon. Man kan ha upp till 10 olika fordon på samma skylt, och betalar då bara vägskatt för ett fordon. Jag förklarade vårt system med automatisk skattefrihet för alla fordon äldre än 30 år, och de tyckte att vårt system verkar överlägset. Detsamma tycker jag.
Gissar att detta var höjden av östtysk bilteknik någonsin. Trabant kom visserligen med en fyrtaktare på slutet, men Wartburg(DKW)-tvåtakaren var säkert modernare 1964.
En stolt chaufför.
Horisontell montering av förgasaren.
6 volt elsystem
Och en tändspole/cylinder.
Vid entusiasternas avfärd från campingen körde Wartburgen i täten, följd av 4 blårykande tvåtaktsmotorcyklar. Gissa om en gammal SAAB-dåre njöt av aromen (särskilt som de flesta andra campinggäster rynkade intensivt på näsan). Wartburgen visade sig dessutom ha ett riktigt ettrigt ljud, väl värdigt en trimmad SAAB 2T. Svarade fantastiskt på gasen.
Detta får vara nog för idag. Semestern är slut för den här gången och det är dax att nanna.
Sleep tight everybody!
PS
För övrigt fick jag av dessa entusiaster bekräftat att Trabantens kaross gjordes av bomullsarmerad fenolharts. Detta i brist på tunnplåt i forna Östtysklandaugusti 13, 2007 at 07:15 #110391Ljuvlig nostalgi!
Farsan hade två Wartburgare på 50-talet som han köpte nya. Såldes senare till min morbror åtminstone en av dem.
Jag minns centralsmörjningen med fotpedal på förarplats. Jag har tyvärr inte några bilder av bilarna men jag hittade en tändstiftsnyckel i samband med att vi röjde garaget efter fars bortgång./B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookaugusti 15, 2007 at 18:35 #110581johnny wrote:lastbil är en annan sak, den är inte erodynamisk från början:)Haha det är väl inte en 740 med husvagn iheller 😉
Skillnade är väl att spoiler på lastbilen lyfter luften och lägger den mer direkt på taket. Läste en liten kurs aerodynamik och gjorde precis en så här labb i vindtunnel, lastbil med eller utan spioler, dessvärre så verkar alla såna papper ha försvunnit i flytten, men skillnaden finns och är ganska värd att ta vara på.
En bil med spoiler för att länka luften snällare över husvagnen har rätt hög vinkel vilket blir ett stort motstånd i sig och det bildas en vak bakom och det är rätt bra motstånd i det med. Det finns en poäng men frågan är om det inte blir som de säger, och speciellt om man håller sig till 80…
Bästa sättet att test är väl i en vindtunnel. Det är inget man räknar på direkt. Eller inte jag iaf.. :crazy:
augusti 21, 2007 at 18:52 #110867från annan tråd:
Martin wrote:Jag lödde ihop en rad med högintensiva små lysdioder som jag monterade som extra bromsljus i bakrutan.Hej Martin,
vilka dioder använde du? Leverantör? Pris? Jag tänkte att jag skulle göra något liknande på min Lowflying Teardrop. Tänkte montera dioderna infrån direkt i karossen
Hilsen
Såg inte inlägget förrän nu.
Det finns gott om leverantörer, här är en som jag använt
http://www.upplyst.seseptember 5, 2007 at 21:57 #111429Molectric.se är också bra.
Har funderingar på att fixa något liknande, funderar lite på ytmonterade dioder. Inte för att de är så stora annars heller, men ändå 🙂september 6, 2007 at 13:52 #111450Jag har oxå funderat på ytmonterade, då skulle man kunna göra riktigt riktigt tunna lysen. 😀
september 6, 2007 at 20:53 #111462För att inte bli för Off Topic gjorde jag en lysdiodstråd:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=65266#Post65266september 15, 2007 at 12:40 #111776Well,
här kommer en liten rapport från jungfruresan med GT:n (jag har kommit att kalla den så
eftersom den känns som en sådan; liten, snabb, bra väghållning).Hustrun och yours truly startade i Uppsala söndag den 15/7. Båt från Nynäshamn kl 18,
ankomst Gdansk måndag middag. Retur från Gdansk söndag 5/8, hemkomst Uppsala måndag
kl. 15 den 6/8. Mest avlägsna punkt Bozen(Bolzano) i Südtirol (Alto Adige).Det ska böjas i tid…..
Barnen invaderar med självklarhet baren på färjan till Gdansk. (Själv var jag 17 år första
gången jag öht gick på en restaurang, fast det var ju på 1800-talet).Vår första camping, i Janowo nära Bydgoszcs. Något slags Scout/fd ungkommunistläger tror
jag. Rinnande kallt & kallt vatten, gamla slitna WC och en grop i marken för latrintömning.
Men vi tog det med ro, det är väl så här det är på campingplatser?Det snyggaste på denna camping var skylten. Är det någon som känner till vad PTTK
betyder?På PTTK fanns inte något fungerande ställe att diska på, men på nästa ställe, nära Wroclaw
fanns detta eminenta arrangemang.Från Wroclaw körde vi in i Tjeckien via Jelena Gora och övernattade på en camping i
Tanvald. Vilket skillnad. Tyvärr har jag ingen bild, men här var det flång nya duschar och all
bekvämlighet man normalt kan önska sig; gräsmattorna var som på en golfgreen och utsikten
ursnygg.Följande dag körde vi in i den lilla staden Cesky Krumlov i södra Tjeckien. Den är byggd
kring en borg från 1200-talet (http://www.virtourist.com/europe/krumlov/) och står på FN:s
världsarvslista (http://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=31&id_site=617).Hin Håle själv bjöd in till lunch, men vi bangade.
Från Krumlov bar det vidare till Zell am See. Båda campingarna vid sjön var fullbelagda. men
vi hittade ett bra ställe någon mil norrut.Lördag den 21 juli anträdde vi sista etappen mot Südtirol via Grossglocknerpasset och byn
Heiligenblut i Osttirol.Vägen är privat(företags)ägd och den kostade 24€ (tror jag) att köra över. För de pengarna får
man en naturupplevelse av stora mått, och en massa intressanta små muséer, utställningar etc.Österrikiska Fiat 600-klubben hade convoykörning över bergen, här på en liten avstickare från
stora vägen.Den krympande glaciären Pasterze.
Efter några nätter i Pustertal i Südtirol (Italien) kom vi så till den goda staden Meran, här
betraktad från en punkt nära toppen av berget Muthkopf.Nedanstående bild visar hur snabbt vädret kan växla. Vi nådde inte riktigt upp till toppen
eftersom vi inte ville riskera att få blixten i skallen. Risken är ju uppenbar när man står nära
toppen på ett berg. Vi såg kraftiga blixtar och snö/hagelskurar på bergen omkring.Gott om getter finns det också i bergen!
Vi besökte även Bozen med Dolomiternas karaktäristiska kala vassa toppar i bakgrunden. Just
dessa toppar tror jag heter ”Drei Zinnen”, Tre Tinnar, vilket ju ligger nära till hands som
beskrivning.Husvagnskonstruktör på gott humör.
Bozen var resans bortersta punkt och vi vände hemåt via Reschenpass, där man strax innan
vägen delar sig mot Schweiz och Österrike passerar byn som den italienska regimen dränkte
för att göra kraftverksdamm och jagade bort de ”mindervärdiga” tysktalande tirolarna utan
minsta kompensation.En minnestavla upplyser om övergreppet.
Den 26/7 kom vi till Seefeld.
Vägen från Seefeld till Innsbruck är brant.
Men man tänker på säkerheten. Själv har jag varit nära att behöva utnyttja ovanstående
arrangemang med min 93 B –59 när jag körde ner här våren 1974. Att förlora bromsverkan är ingen höjdare när det verkligen behövs.I Innsbruck träffade jag Blues Brothers.
Från Hungerburg på ena dalsidan ser man bl.a. den gamla hoppbacken från OS 1964
mittemot (snett till vänster).Det är fint i Innsbrucks gamla stad.
Vissa kåkar ser mer ut som avancerade bakverk.
Från Innsbruck körde vi vidare mot Tjeckien. På vägen passerade vi München med
olympiastadion från 1972.På en mack träffade vi en Wiessmann Roadster. Den har visst närmare 400 krakar från BMW
under locket. Killen som körde var runt 70 bast och sken som en sol när vi snackade lite. Det
byggs visst bara 50 st/år. Kolla här: http://www.wiesmann-mf.com/I Marienbad (Marianske Lazne) i Tjeckien trodde vi för ett ögonblick att någon hade snott
GT:n, men se’n tittade vi en gång till och kunde andas ut.Vagnen väckte ofta uppmärksamhet.
I byn Kysselka där vi stannade några nätter finns denna bro som kanske inspirerade
brobyggarna i Madison County på sin tid. Originalet byggdes 1903 och den återuppbyggdes
på 90-talet.Staden Chomutov är värd ett besök. Inte så överfull av turister som Marienbad och Karlsbad.
På landsbygden återstår ofta lite finputs.
Men mycket är också redan gjort. Egentligen undrar jag om det inte är en kyrka.
Här kommer några bilder från Karlsbad. Synnerligen turistifierat, men det är ju byggt för
överklassturism redan på 1800-talet.Lokal för ståndsmässigt uppehälle.
Man passerar många gamla borgar. Denna var under uppfixning och man vill ha motsvarande
30 SEK för att man skulle få gå in och se eländet. Ibland blir pengabegäret lite smaklöst. Vi
nobbade och återkommer när det blir klart. Å andra sidan tänkte vi i efterhand att man kanske
ändå skulle ha stöttat restaureringsarbetet med ett inträde. Notera att stenväggen centralt i bild
faktiskt lutar utåt.Om det känns lite trögt när man kör iväg med vagnen på morgonen kan man kolla att man inte
har glömt att veva upp stödbenen. Mycket primitiv form av plöjning….Vi reste vidare via en camping utanför Berlin (Tiefensee, där vi träffade Wartburgbilen som
jag skrev om lite tidigare här på tråden).Ett ”Schiffshebewerk” får man inte missa. Ett sådant är i stället för en sluss och just detta, i
Niederfinow, byggt under mellankrigstiden, förbinder Elbe (Hamburg – Prag) – Havel
(Berlin) och Oder (Wroclaw). Hela fartyg lyfts i en enorm balja som balanseras av motvikter,
i detta fall vägande 4300 ton, via brytblock och 256 st 52mm stålvajrar. Det eleganta i
konstruktionen är att ”baljan” alltid väger lika mycket oavsett fartygets vikt
(Arkimedes Princip). De drivande motorerna behöver alltså endast övervinna friktionen och
inget annat. Därför behövs i detta fall endast 4 elmotorer på vardera 55 kW för att manövrera
hela härligheten.Vi närmar oss nu resans slut. Efter en övernattning i Kolberg (Kolobrzeg)……
..…ställde vi med självklarhet upp oss mellan undrande medeltyskssons på valutasemester i
Sopot nära Gdansk (faan, vi glömde vår parabol hemma, hahaha).Gdansk är numera värsta turistfällan, och man bör undvika högsäsongen om man vill slippa
trängas på gatorna.Ja här slutade den kontinentala delen av resan.
Måndag den 6/8 var vi åter hemma och kunde konstatera att i stort sett allting hade funkat
perfekt. Lite vattenläckage i början av resan fixades lätt med Biltemas gråa vävtejp och lite
tätningsmassa här och där. Stödhjulets skruv (som jag hade skaffat ”nytt”, och nu har skaffat
nytt igen) skar i gängan, så jag fick manövrera utan att kunna använda domkraftsfunktionen,
men det går ju ändå med lite kroppskraft. Nu återstår att förvalta lärdomarna och bygga
färdigt vagnen, främst inuti, och att i viss mån disponera om layouten i ”köket/salongen”.Snipp snapp snut, nu är sagan slut.
Greetings from Sigge Lowflyer
september 16, 2007 at 10:53 #111801Nu finns ett album om bygget att beskåda på
http://martinsigge.se/album/Husvagnsbygget/
Tack Bengt Å. för tipset om Porta. Det var ju lättanvänt.
januari 10, 2008 at 23:35 #116847Well guys,
dax för en update som Hotrodder brukar säga. Vagnsnickeriet har fört en något tynande tillvaro under hösten, men jag har piffat upp draget och lackat fälgarna.
Såhär såg draget ut från början och under semestern.
Såhär blev det. Man kan naturligtvis putsa till toppfinish, men det får duga såhär. Återstår att snygga till några bultskallar och muttrar.
Såhär många bitar består eländet av, varav många är gjutna och maskinberabetade. Inte undra på att B&B gick i putten nå’n gång på 80-talet.
I övrigt var det inte något smörjobb direkt. Möe kladd.
Fälgarna blev riktigt snygga, men det kommer inte att synas mycket, för det kommer att bli heltäckande stänkskärmar.
Ja se’n har det varit en massa tankar om hur skärmarna ska se ut. Många stilstudier har gjorts. Här följer två som sågades på tidigt stadium.
Såhär har jag till slut bestämt mig.
Och nu är det på G.
När jag blir stor ska jag kanske köpa en så’n här att dra vagnen med.
Det var allt för i kväll. Fortsättning följer.
Yours
Martin -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.