Skärmkant. Samma mellan generation 1-2?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Skärmkant. Samma mellan generation 1-2?
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-07 08:28 av
Glenn.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan,
Jag hoppar direkt till frågan, och har lite bakgrund nedan 🙂Är det någon skillnad i de främre skärmkanterna mellan 900 årsmodell 1979-1993 och 1993-1998?
Jag har en Saab 900 – 87 som jag planerar att behandla rosten på. ambitionen är att köra bilen till Polen där jag kommer få hjälp med behandling av rosten samt lackering. Det är egentligen inga konstigheter, det är mest ytrost. Men främre vänster skärmkant är det lite djupare. Se bifogade bilder. Svetsaren menar att det hade varit bäst att byta ut skrämkanten mot en ny. Alternativt skära bort den delen på skärmkanten som är rostskadad och svetsa dit en frisk skrämkant.
Det finns möjlighet att köpa begagnade skärmkanter till min modell i Polen för ca 1100kr:
http://www.ceskcar.pl/blotnik-przedni-lewy-saab-900-09780198-oe-9273939-p-47118.htmlDäremot finns det mängder med skärmkanter till senare versionen av 900 för nästan inga pengar alls, ca 100kr
http://allegro.pl/blotnik-przod-lewy-przedni-saab-900-ii-i6961390684.htmlFunderingen jag har är då om det är möjligt att köpa en skärmkant till generation 2, och skära ut enbart den yttre delen av skärmkanten enligt den röda markeringen i bifogade bilden.
Är det någon som har erfarenhet? Tack på förhand.
september 15, 2017 kl. 19:54 #434976ng900 är ju en helt annan bil än og900 och särskilt karossen. Så nej, det går inte.
96 V4 1975 ”Bollen”
Hej!
Tack! Jag visste inte att saabklubben hade en egen webshop 🙂
Jag tror att en uppsättning av denna kommer att vara perfekt:
https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/skarmkant?category_id=27Hälsningar, Glenn
. . . Jag tror att en uppsättning av denna kommer att vara perfekt: https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/skarmkant?category_id=27
Det funkar ypperligt!
Lycka till med svetsen 🙂Mvh
Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hej Glenn! Jag har också en Saab 900 -79 som jag tänkte lacka om. Läste att du har en lackfirma i Polen som ska göra din bil så jag tänkte höra om de är bra och om de kan fixa min Saab också. Du får gärna höra av dig och lämna kontaktuppgifter om dem.
Mvh
Kenneth Drake
070 593 67 20
Halloj!
Som utlovat, så återkopplar med resultatet kring hela historien kring skärmkanterna som skulle bytas. Det blev lite mer omfattande ingrepp 🙂
Hela jobbet gjordes i Polen där bilen blev stående några veckor.Följande gjordes:
– Nya skärmkanter fram.
– Svets i främre baljor. (Det hade runnit in vatten så det rostat igenom golvet..)
– Rost lagning på diverse ställen (se bilder)
– Lackering av de delar som behandlats.
– Rost behandling.För enkelhetens skulle så tänkte jag lägga upp lite bilder på hur bilen såg innan, bilder från arbetet och resultatet efter.
Attachments:
Resultatet efter 🙂
Attachments:
Det ser jo riktig så fint ut!
Hva måtte du betale for et slik arbeide?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tid
april 5, 2018 kl. 12:48 #442389Jättefint!
Va kul att någon mer än jag satsar på annat än EMS eller turbo! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.











































































