Skrotbilsberedningens förslag

Forum Övrigt Off Topic Skrotbilsberedningens förslag

  • Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-04 13:14 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6081

    Vad gör man åt detta? Är det någon som vet om mhrf jobbar med det?? Blir ju något skitnervös när jag läser förslaget! http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning

    Det enda jag hittat är: http://upprop.nu/KEFS

    #45375
    filbrun2
    Deltagare

    Vad går förslaget ut på?? Att man inte får äga bilar som varit avställda mer än ett år? Är lat och orkade inte läsa hela texten…

    #45377
    phermansson
    Deltagare

    Står lite i senaste Klassiker också. En otäck sak är att all bildemontering ska ske av auktoriserade bildemonterare, du ska alltså inte få ta hem en gammal bil och plocka delar från. Inte heller ha den stående avställd för länge.
    MHRF är säkerligen en remissinstans så de bör få säga sitt så småningom.
    Tänk om man inte tagit bort det gamla systemet med skrotpremien, när man kunde få en tusing för en skrotbil. Då tror jag mycket hade löst sig självt.

    #45380

    Om den skulle gå igenom i sin helhet gör det vår hobby mer eller mindre omöjlig :bh , eller har jag förstått fel…

    #45390
    saabcustom
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Vad gör man åt detta? Är det någon som vet om mhrf jobbar med det?? Blir ju något skitnervös när jag läser förslaget! http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning

    Det enda jag hittat är: http://upprop.nu/KEFS

    Jo, detta måste protesteras åt. Gå åtminstone in på länken ovan och lägg till ditt namn.

    OM förslaget skulle gå igenom så sparkar det undan benen på den delen av hobbyn som ägnar sig år äldre bilar där reservdelsförsörjningen till stor del baserar sig på återanvändning av gamla skrotade bilars delar. Det skulle bli en kulturskymning utan dess like. (Förutsatt att man betraktar renovering och vård av äldre fordon, som kultur.)

    Även delen som jag bekänner mej till skulle omöjliggöras (custombyggen).

    Så, lägg till ditt namn till listan NU !

    / Kenth

    #45393
    jimbo
    Deltagare

    har skummat igenom texten och tycker att paragraf 8,1 8,3,1 och 8,3,3 är mest intresant för oss.

    fram till paragraf 7 är det mest om bilskrotar m.m. sen efter paragraf 7 blandar dom in oss som har veteranbilar.

    #45888
    fredrik.a.
    Deltagare

    Vilket land man bor i alltså, de bara ska jävlas med oss, hoppas detta inte går igenom, fyll på med namnunderskrifter nu!!

    #44035

    Har inte läst hela förslaget ännu men nog känns det som att de utgått från hur majoriteten av bilägande ser ut och inte brytt sig så mycket om avvikande bilägarsituationer. När man sedan i en så tung och seriöst menad utredning använder ord som ”bromsolja” undrar jag verkligen hur mycket de ansvariga fattar…

    Knappt halvvägs genom utredningen känner jag kalla kårar när jag läser att man vill ”göra det straffbart att ta emot ett uttjänt fordon.” -Vem ska besluta när ett fordon är uttjänt? Borde det inte vara upp till ägaren att avgöra om skrotet är värt att reparera eller ej? Det framgår ju ändå av utredningen att man inte vill förbjuda privatpersoner att reparera sina bilar. Går förslaget igenom med den formuleringen blir det ju olagligt att köpa en bil i ett skick som ger anmärkningar hos bilprovningen…

    Vi får väl helt enkelt hoppas att det som vanligt när politiker, utredare och liknande icke sakkunniga personer häver ur sig halvfärdiga förslag helt enkelt blir en jäkla liv. Naturvårdsverket brukar ju häva ur sig riktiga skräckisar med några års mellanrum men så vitt jag vet är det sällan det går igenom utan att friseras till, även om det tycks ha varit farligt nära för veteranfordonshobbyn ett par gånger.

    #44040

    8.3.1 Avställning av bilar
    ….avställda, alltså 20 %. En mycket stor andel av dessa är långtidsavställda. Man kan spekulera i var dessa fordon finns, om de ens fysiskt finns kvar. En del av dem faller sannolikt in under illegal skrotning och illegal export. Dessutom finns troligen ett stort antal uppställda på tomtmark eller bondgårdar runt om i landet eller övergivna i naturen…

    Tja, så ser det säkert ut, men jag får då inget större förtroende för en myndighet som uttrycker sig så fördomsfullt. Att i detta sammanhang peka ut just bondgårdar som en typisk förvaringsplats av uttjänta bilar för mina tankar till rabaldret kring polisen som nyligen twittrade om en väskryckare som hade ”romiskt utseende”…

    Nej Verket, att tala om bromsolja och bondgårdar låter inte helt genomtänkt!

    #44017

    Aha, nu får polisen konkurens i att bedöma trafikdugligheten på bilar längs våra vägar…?

    8.3.2
    Godkänd besiktning
    Idag krävs inte en godkänd kontrollbesiktning för att få föra ut en begagnad bil. I många fall är det svårt att bedöma vad som är en begagnad bil och vad som är av-fall. Det är de operativa tillsynsmyndigheterna (kommuner och länsstyrelser) som får avgöra om ett fordons körduglighet respektive när det är att anse som avfall. I de fall då Tullinspektörerna fattar misstanke tas miljömyndigheten till hjälp för att göra bedömningen/klassningen. Kommissionen har också i ett vägledningsdoku-ment kring hantering av uttjänta fordon framfört att man bör åtgärda detta. Där föreslås ett krav på godkänd besiktning eller motsvarande, som får vara max 2 år gammalt. Vi tror att detta skulle underlätta hanteringen i de fall då det uppstår tveksamheter kring vad som är avfall eller ej.

    Njä, jag antar man menar att den totalt okunniga ”kommuntanten” från miljökontoret som bråkade med mig för några år sedan (när hon inte fattade att skrotet tillhörde min dåvarande granne) också skulle ha bedömt om de aktuella fordonen var skrot eller möjliga att reparera… *beskt sarkastisk*

    #45966

    Viss eftertänksamhet skymtar kring förslaget att begränsa avställningstiden till ett år:

    …troligt att många av dessa bilar är skrotade utan skrotningsintyg, eller exporterade. Vid en begränsad avställningstid skulle detta upptäckas och där-med skulle systemet inte kunna missbrukas på samma sätt. Det har inte varit möjligt att inom detta uppdrag analysera en sådan ändring och dess konsekvenser. Vi tror att detta skulle begränsa den illegala hanteringen med uttjänta fordon. Dock bör man i så fall se över hela avställningsinstitutet. Det kräver en särskild utredning då man tittar på konsekvenser av en sådan ändring…

    #45967

    Vad gäller egentligen idag när man som privatperson släpar hem en risig bil som reservdelsobjekt? Jag har tidigare sågat sönder en reservdelsfiat utan papper och resterna av den togs emot av en auktoriserad bilskrotare som rent metallskrot utan kostnader eller knorr.

    De papperslösa reservdelsbilarna är ett mindre problem då man lätt kan såga dem i småbitar och obemärkt dumpa delarna på sopstationerna lite i taget. Värre är det väl i så fall om någon myndighet får nys om att man har vraken på sin gård. Det känns som att det kan bli ganska ruggigt om en myndighet väljer att driva ett sådant ärende till sin spets… -Utöver olaga bilskrotning och miljöbrott kanske man också åker dit på bilstöld eller egenmäktigt förfarande för att man går loss på en bil som formellt tillhör någon annan…

    Reservdelsbilar MED papper känns lite värre. Från Bilprovningen säger man att det är ok att reparera en gammal skrothög med så mycket ny plåt man bara orkar, underförstått att man i princip kan flytta över chassinumret till en friskare kaross och gasa vidare, bara bilarna är lika i registreringspappren. Men är det lagligt att inneha, sälja, köpa eller skänka vidare en registerhållen bil som i fysiska verkligheten bara består av en plåtremsa? Och om det inte är det, hur i hela friden blir man av med ”bilen” utan att muta en oseriös bilskrotare eller försöka mygla ihop en stöldanmäla av en bil som inte varit i trafik på många år?

    All problematik ligger väl egentligen i svårigheten att med lagens hjälp skilja på glada entusiaster och profitgirigt tjuvpack? Konsekvensen blir lätt att de goda tvingas till handlingar som gör dem svårare att skilja från de onda… Jag borde kanske återgå till att samla på gamla radioapparater..?

    Jag talar alltså om dagsläget vid hobbymässig hantering av bilar i livets slutskede, inte den kusliga framtid som Naturvårdsverkets utredning förespråkar. Således är detta inlägg OT.

    #46230
    potatis
    Deltagare

    Att importera skrotbilar till sverige är ju tillåtet men går aldrig att få in i register igen, dessa är oftast reservdelsbilar som plockas det man kan ifrån och sedan är det skroten/tippen som gäller.
    Att flytta över ett chassienummer från en bil till en annan är identitetsförfalskning vilket ger böter och om man har otur ett besök på galler hotellet.
    Laga hur mycket plåt man vill är däremot fritt fram.

    Men ser inget större problem med skrotbilar, finns massa skit på våra vägar som borde skrotas ut och många som äger en sådan bil inser inte att äga en bil är ett lyx man enbart kan ta sig om man har råd att underhålla det lyxet, annars får man se över att göra ändringar i sin levnadssituation.
    Är väll i grunden detta de vill åt, men det kommer påverkar en gigantisk och vacker hobby på ett väldigt negativt sätt.
    Vet inte hurpass stort problemet är med olaga skrotning m.m i sverige, men kan inte vara såpass stort att man utdömer såpass många, trodde att kollektiv bestraffning var olaga.
    Detta skulle innebära att alla har enbart 2 år på sig att renovera sina fina veteranfordon.
    Som någon tidigare sa, inskaffa en skrotbilspremie så blir vi av med allt skit som folk använder som bruksfordon fast de inte har råd att hålla dem i lagligt funktionsdugligt skick, men man slipper hugga veteranbils hobbyn längs med fotknölarna.

    #46233
    markus a
    Deltagare

    Vi har ju bilprovning, det löser problemen med olagliga bilar ganska effektivt.

    /M

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng