Slå samman samtliga Saabklubbar i Sverige till en!

Forum Övrigt Allmänt Slå samman samtliga Saabklubbar i Sverige till en!

  • Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-20 20:22 av .
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #64116
    roger forssen
    Deltagare

    Hej igen
    Jo det här med en saabklubb är ett minerat område.
    Jag står fast vid mitt tidigare inlägg i denna debatt.
    Flera klubbar, men samarbete vid olika typer av träffar.
    En tidning, ja det kan vara en bra sak men då kommer det vara svårt att få med små lokala artiklar, som berör händelser i den egna klubben.
    Jag tror att man då skulle få skicka ut separata meddelanden till klubbmedlemmarna och då är man snart tillbaka där vi är idag, tyvärr.

    Det skulle vara mycket svårt för en styrelse att samordna aktiviteter av olika slag ute i landet då det skulle finnas så många motstridiga viljor.
    Det skulle nog bli den som ”skrek mest” som vann.
    En stor klubb och det skulle vara svårt för den lilla människan att komma till tals.

    Men det är i alla fall bra att debatten finns.

    Hälsningar
    Roger Forssén

    #64117
    fuling
    Deltagare

    Varför skulle det vara så svårt att få in repotage från lokala undergrupper i en stor klubbtidning?
    Det hela hänger väll på vad form av redaktion klubbtidningaen har och vad de får för input.
    Snare tvärtom vore det ju kul för fler att se vad som händer i de övriga undergrupperna/klubbarna och lära tex opel-folket(9-3, 9-5 mm) vad en riktig saab är Ska jag säga som åker delvis Fåååård

    Motstridia viljor:
    Det finns väll inget som tala om att undersektionera inte skulle kunna ha egna gippon, eller? Skulle väll snare vara så att det skulle kunna komma folk längre ifrån som hadde vägarna förbi om man fick info att det var något på gång.

    Var jag vill komma är EN klubb, med mer eller mindre fristående undersektioner, lokala eller vad man vill kalla det.

    #64118
    anonymous
    Deltagare

    Den glassiga storklubbstidningen kan väl ha några sidor reserverade för varje klubb. T ex 3 sidor (eller fler, eller färre) för Sonettklubben, 3 sidor för Turboklubben osv där medlemsgrejer o dyl tas upp. När det är dags för årsmöten så kan man öka sidantalet för varje klubb. Det borde vara ganska enkelt fixat.

    /js

    #64119
    anonymous
    Deltagare

    En stor klubb? Nej, det tror jag inte på.

    Men en paraplyorganistation som SVIS
    (Svenska Volvoklubbar i samarbete) borde ju fungera.

    #64120
    jorgen
    Deltagare

    Jag har lite svårt att förstå argumenten att den lilla människan skall försvinna i en storklubb. Känslan jag har är att ett antal styrelse (innekretsen i respektiva klubb) medlemmar blir överflödiga.
    Lokala arrangemang ex de som Östgöta Saab klubb arrangerar skulle då bli ett av alla Saab arrangemang i riket.

    Vistt skulle det vara kul med ett ”Rally” med frågor, manöverprov, slalom, bankörning, marknad mm. för alla modeller av bilar. Tror inte att Sonettägare skulle må illa av att köra bakom en hårdtrimmad 9-5.

    Vi har ju Saabandan – eller hur!

    Kom igen nu ta upp diskussionerna mellan klubbarna nu. Släpp era hangups kring just ER Saabmodell!

    Jörgen

    #64121
    mats jonsson
    Deltagare

    Hmm. Explosivt ämne. Fulings tekniska beskrivning av Saab Sonett var väl så näre verkligheten man komma. Vet dock inte hur mycket styren det är i polyestern. Men bilarna är nog ändå det roligaste Saab har byggt fram till dags dato tycker jag.

    Jag har ännu inte blivit utesluten ur CSS med tanke på mitt tidigare inlägg så jag tänkt försöka skaffa några pluspoäng. ”Snyggaste Sonett-tävlingarna” accepterar jag. Majoriteten bestämmer som bekant. Sedan tycker jag att träffarna är gemytliga. 10-20 bilar. Pitoreska utflyktsmål. Alla känner alla. Precis som Saabregistrets träffar var på 80-talet.

    Att Saab bara arrangerar festivalen i Trollhättan vart annat år tycker jag är bra. Dels förstår jag att Saab inte kan lägga ner personella resurser på detta varje år, dels så skulle intresen troligen komma att dö ut. De är festivalerna är nästan för stora. I mitt tycke så är de för stora. Det är inte kul när man ska parkera på andra sidan av Trollhättan då man ska
    besöka Nohab-området. Jag får nästan panik av sådana här arrangemang.

    Jag kommer i håg när de här Saab-festivalerna började. Det var i början av 80-talet. Har för mig att det var 1981 eller 1982. Arrangemangen gick av stapeln på Rosvalla i Nyköping. Bilarna ställdes ut inne i ”månskensrinken”. Utomhus i en hockeyrink alltså. Och det var grus på marken. Föreställ er dammlagret på bilarna efter någon timme…

    Förutom några årliga Mellberg-byggen och diton från Tomelilla så brukade det finnas några Sonetter och några scoopförsedda 96:or och 99:or. Det var allt. Men ganska kul. Rinken blev för liten och efter några år så flyttades evanemanget in till Stora Torget i Nyköping innan det några år senare flyttades till Trollhättan. Det fanns väl två orsaker till detta: Dels var det den här jubileumsträffen i Trollhättan 1987 och dels så packade Saabs marknadsavdelning ihop sina pinaler i Nyköping och drog därifrån under nuvarande Comviq-chefens ledning. När detta var färdigavvecklat så drog han tillbaka till Comviq. Efter detta gick Jarnheimer under namnet ”Comgick” på Saab…

    Jag blev lite nostalgisk av detta och plockade fram lite kort. Man tog för lite sådant med facit i hand. Och då drar jag mig till minnes en kul episod från 1983 års träff i Nyköping:

    I Bilsport hade det några veckor innan funnits en annons med en del Saab Sportprylar nere i södra Sverige. Någon hade customiserat en Saab Sport och originalprylarna skulle säljas. Skuren kpl motor med pump, luftrenare och tank (motorn hade stannat under körning), växellåda, öppningsbara sidofönster, plastbrickan med alla instrumenten, 4-bultsnav och trummor samt en komplett uppsättning emblem. Det begärda priset var 1500:- och jag tyckte det var svindyrt. Jag hade överhuvudtaget inte så mycket pengar. Och därför kom det att prutas. Jag har för mig att vi enades om 1000:- till sist och grejerna bytte ägare i parken vid Nyköpingshus. Motorn plockades sönder och den var inte skuren, veven var en ny bytesvev och orsaken till att den hade stannat var en trasig kondensator. Problemet nu var att jag inte hade någon Saab Sport men en fd. rallybil dök upp i Vingåker kort därefter för 300:- och sedan hade jag även en sådan.. Jaa. Det var tider det. Suck…

    #64122
    Martin
    Deltagare

    Bra med debatt i ett viktigt ämne.

    Jag nämnde i mitt förra inlägg en form av paraplyorganisation.

    Inom Volvosfären finns SVIS. Det är ett reservdelssamarbete, och tillkom för att samordna de olika Volvoklubbarnas reservdelsbehov och -arbete. Det är alltså inte den form av paraplyorganisation som vi gärna skulle se inom Saabvärlden. På senare tid har företag blandat sig i leken om Volvodelarna. Nog om Volvo.

    Låt mig förtydliga att jag inte förordar en enda klubb utan någon som helst särskiljning. Men man måste leta efter gemensamma nämnare och utgå från dem. Nu är det alltför mycket fokus på särintressen. Man kan tex tänka sig en modellindelning likt Saab Owners Club i England. MEN, internationella jämförelser är vanskliga beroende på att Saabintresset utomlands är lite annorlunda jämfört med här hemma. Saab utomlands är oftast avsedd för ett relativt exklusivt fåtal.

    Saabklubben allmänt
    Saabklubben är öppen för alla Saabentusiaster, men vi inriktar oss framförallt på Saabs modeller från och med Saab 92 till och med Saab 99 med eller utan överladdning. Tyngdpunkten ligger på originalskick, det överger vi inte, men för att bidra till att alla Saab 92-99 kommer med och tas omhand, är även de Saab 92-99 som inte är 100% original välkomna. Den principen bidrar också till att framförallt yngre entusiaster kan var med med sina Saabar utan att någon tittar snett på dem.

    Det viktiga är intresset och att man deltar i klubblivet. Balansen mellan äldre och yngre medlemmar är viktig. Både de yngre och de äldre bidrar till att klubben utvecklas. Med stor risk för att kategorisera, bidrar de äldre kanske framförallt med kontinuitet och kunskap om varför saker och ting är som de är och de yngre med nytänkande. De äldre bidrar också till att inspirera de yngre med fina renoveringar och kunskap. Tillsammans blir det en bra mix.

    Vår organisation
    Från Saabklubbens sida arbetar vi för att etablera lokal förankring med ett centralt stöd. Idag i Övre Norrland, Trollhättan, Gotland, Skåne samt Gästrikland och Uppland. Vid sidan av sektionerna har vi lokala träffsamordnare, som har till uppgift att i samverkan med Saabklubbens klubbmästare stimulera till, och ordna/samordna träffar lokalt och regionalt. Exempel på det är just träffsamordnarna i Gästrikland och Uppland. Denna verksamhet kan sedan utvecklas till lokalavdelningar och sektioner när man lokalt känner sig redo att ta det steget. Syftet är att träffverksamheten och Saabintresset skall kunna leva lokalt och att entusiaster kan träffas och ha trevligt utan att behöva åka 30 mil för att träffa likasinnade.

    Givetvis förväntar vi oss att man lokalt levererar material till klubbtidningen. På så sätt kan andra medlemmar ta del av aktiviteterna, inspireras och få idéer. Sektioner har etablerade styrelser som med större tyngd kan driva lokal och regional verksamhet.

    Det centrala stödet består i att Saabklubben tar fram reservdelar, tillhandahåller försäkringar, ger ut klubbtidning och driver en webplats. Vi bevakar och driver våra frågor inom Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF). MHRF i sin tur driver frågor mot tex regering, riksdag och inom EU genom sin internationella organisation. I samverkan med Saab, STCS och med 100% stöd av THN-sektionen är vi också med och ordnar Saabfestivalen. Något som alla Saabentusiaster har nytta av. Det finns mer som jag inte kommer på nu.

    Saabklubben och ÖSK
    Roger F nämnde tidigare ÖSK och närheten till andra medlemmar. Jag delar inte helt Rogers uppfattning av flera skäl. Se gärna ovanstående stycke om organisation. Jag har inga siffror på hur många av ÖSK medlemmar som likt Roger är med i bägge klubbarna, men jag vet att en mycket stor del är med i både Saabklubben och ÖSK.

    Med hög risk för att trampa folk på tårna och med all respekt för det utmärkta arbete som bedrivs inom ÖSK. Från Saabklubbens sida har vi framfört till ÖSK att vi gärna ser ett samgående med ÖSK och med ÖSK representation i Saabklubbens styrelse. ÖSK har också deltagit med en representant vid Saabklubbens årliga planeringsmöte.

    Enligt min uppfattning skulle ett samgående ge flera fördelar: I och med att Svenska Saabklubben är rikstäckande, bildar Östgöta Saabklubb en lokalsektion inom Svenska Saabklubben. Styrelse och nuvarande verksamhet bibehålls. ÖSK får representation i Saabklubbens styrelse.
    Det innebär att ÖSK som sektion i Saabklubben organiserar ALLA gammelsaabentusiaster i Östergötland, och inte som nu att två klubbar verkar inom området. Medlemmarna betalar en avgift. Det innebär att en sektion kan koncentrera sig på det som är roligt: Träffar och evenemang! Det andra tunga svarar riksorg för.

    Saab 95 jubileumsträff för några år sedan är ett exempel på ett bra samarbete, men enligt min uppfattning bara ett första steg på vägen.

    Modellindelning
    Vad gäller olika Saabmodeller i klubben bör man absolut inte ta in modeller som man inte med gott samvete kan tillhandahålla god medlemsservice för. Saabklubben anser att vi kan ge en god service för 92-96, medan andelen reservdelar till 99 just nu inte är lika hög, men i varje fall stigande utan att inkräkta på de delar till 92-97.
    Klassiska 900 (C900) är i många stycken en intressant bil, det är för övrigt en av mina personliga favoriter vid sidan av tvåtaktarna och 99orna, men om vi inte kan tillhandahålla en god service för C900-ägarna bör vi avstå. Som gammelbilklubb måste man också ha i minnet att C900 fortfarande i hög grad används som bruksbil. Ja, det finns undantag . Det finns också en koppling till veteranförsäkrningarna.

    I en större klubb är det faktiskt lättare att organisera rena ”modellträffar” om man känner för det. Se tex 95 träffen och 92-träffen. Var har du annars fått se 21 stycken 92or på samma plats annars? Splittrat på flera klubbar är det svårare.

    Reservdelsfrågor
    Som tidigare känt satsar vi en hel del energi och pengar på reservdelsinköp och nytillverkning. Syftet är att få ut fina bilar på vägarna och driva de som redan finns. Vi har ett samarbete med Sonettklubben som innebär att våra respektive medlemmar kan köpa nytillverkade reservdelar hos respektive klubb. Vi har också samarbetat inom enskilda reservdelsprojekt. En stark klubb har större möjlighet att ta fram svåra reservdelar i kraft av tex en stark ekonomi. Den gamla modellen med intresseanmälningar tar för lång tid. Det är bättre att kunna agera istället för att dra saker i långbänk. Vårt hett eftertraktade, nyligen träffade avtal om reservdelsamarbete med Saab hade varit svårare om flera klubbar krigade om kakan. Eftersom Saabklubben håller nytillverkade delar tillgängliga för alla, innebär det att alla entusiaster har nytta av de reservdelarna. Oavsett om man är med i klubben eller inte.

    Nyköpingsmötet
    Det omtalade Nyköpingsmötet försökte bland annat få till stånd en gemensam klubbtidning för de olika klubbarna som ett första steg till ett bredare samarbete. Tyvärr sprack det beroende på att några såg en fara i att deras klubbtidning då skulle komma i kläm. Därefter fokuserades det på olika logistiska och rättviseproblem och det hela rann tyvärr ut i sanden. Vid denna tid var Torsten Åman fortfarande informationschef och han var beredd att ställa upp med resurser i form av pengar och professionell hjälp från Saab för att en fin gemensam klubbtidning skulle kunna publiceras med material från alla klubbar. Den kunde kompletteras med lokal information med kort pressläggningstid. Men ett ömsesidigt samarbete kräver just ömsesidighet och ett givande och tagande. Ställer inte alla upp blir det inget. Därför tror jag på en stegvis utveckling med ett steg i taget. Då hinner saker och ting mogna.

    Internet
    EN gemensam klubbsajt för Saabklubbarna är en intressant tanke. Personligen skulle det kanske öka chanserna att någon annan vill ta vid. Jag har parallellt med styrelsearbetet kört denna sajt sedan 1996. Det är för länge. Med heltidsstudier inom arbetet, dagspendling och småbarn hemma och ordförandeskap är det för mycket. Punkt. Nya friska idéer behövs! Tyvärr är det svårt att få frivilliga. ”Skulle gärna vilja, men har inte tid…” Nu drivs några klubbsajter på olika håll med mycket arbetsinsatser. Detta forum tex kan lätt delas i hur många underavdelningar som helst om man nu känner för det…

    Klubbsamarbete
    Klubbsamarbete är bra. Ett annat exempel är STCS och Saabklubben som stöder Saab i samband med Saabfestivalen. Någon undrade varför den bara är vartannat år. En orsak ur klubbsynvinkel är att det från Saabklubben och STCS är frivilliga som ställer upp utan betalning, och att det kostar på att ställa upp varje år. En av anledningarna till att vi flyttade festivalen i tid var just detta att det påverkade de frivilligas semester.

    Träffsamarbete är bra och givande, men det kommer inte åt några av kärnfrågorna;
    Hur skall Saabklubbarna drivas på bästa sätt utan dubbelarbete för de frivilliga?
    Hur skall vi ge bästa medlemsservice?
    Hur skall vi kunna få ett bra stöd från omgivningen?
    Vi har fortfarande olika styrelser som kämpar med samma frågor som tex reservdelar och frivillighet

    Trenden i samhället verkar vara att frivilligheten minskar. Det kanske tvingar fram arvoden för de som ställer upp. Idag bedrivs arbetet idéellt. Men man kommer till en gräns när frivilligheten övergår till en form av rovdrift på människor. Sprid på arbetet istället för att jobba i parallella stuprör!

    Att en enda klubb skulle organisera allt från 92 till 9x är idag en utopi. Däremot kan samarbetet öka betydligt. En enda klubb som organiserar Saabs klassiska modeller 92-99 är mer realistiskt. Klassiska 900 (C900) och framåt har fortfarande en tydlig bruksprofil. Jag kan dock hålla med om att tidiga C900 ligger i gränslandet. Förr eller senare är det ingen som bruksar en C900 och folk vänder som om på gatan efter bilen.

    Vad är det som förenar oss? Huvudsakligen detta:
    Intresset för Saab som bilmärke och de äldre modellerna i synnerhet
    Ett intresse av att renovera till fint skick eller vårda klenoderna
    Träffas och umgås med likasinnade

    Fler klubbar inom samma intresseområde splittrar upp och försvårar att driva tunga frågor och utveckling. Utveckling behövs. Eftersom världen i övrigt utvecklas backar man i relation till omgivningen om man står stilla. Ser vi inte upp står vi snart med flera lokala klubbar som var för sig har olika inriktningar och smaker och ibland konfliktande intressen. Vem skall då driva de tunga frågorna? Vem vill förhandla med 15 klubbar istället för en eller två? Jag är inte emot små klubbar, men man bör fundera lite innan.

    Blev visst lite långt och rörigt det här, men det gick av bara farten.

    #64123
    gunnars
    Deltagare

    Naturligtvis är det på tiden att den här frågan
    börjar diskuteras, rent praktiskt är det ganska
    enkelt att genomföra den.

    Alla som är för en SAABklubb behöver bara se
    till att frågan om detta kommer upp på nästa
    årsmöte för ev behandling och kanske omröstning!.

    Med tanke på att flera av oss är medlemmar i flera
    klubbar så har vi mer än en möjlighet att påverka.

    Men för att det skall vara någon mening med det
    hela så måste man ta det lite varligt och låta
    det sjunka in i medlemmarnas medvetande.

    Det är inte säkert att vi sitter med de bästa
    svaren på den frågan.

    Jag har testat iden och ni kan inte föreställa er
    vilka märkliga och i vissa fall underliga argument
    man kan få höra som svar, men jag är optimist

    Varför inte ha en omröstning på den här sidan för
    att sondera terrängen lite – ev årsmöten är ju
    inte förrän nästa år!

    Gunnar

    #64124
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!
    Jag håller med Martin. De modeller som idag är intressanta är ju just 92-99 och i viss mån tidiga 900. Vissa klubbar kör med rullande tjugo-årsgräns, vilket kan verka bra. Problemet, om man får säga så, är ju att tidiga 900:an tillverkats under så många år att den är både gammal och ny. Man kan ju inte gärna tillåta 900 upp t.o.m -82, och inte 83-93. Själv tycker jag att klubben är alldeles utmärkt som den är just nu.
    M.V.H ”Tobbe”

    #64125
    stenstorparn
    Deltagare

    Hej
    Jag tycker att det skall vara som det är.
    Det brukar bli mindre med engagerade personer när det blir för stort.
    Sonettklubben verkar väl ha det bra varför förstöra detta.
    92-96 tidiga 99or, 99turbo, sedan är det för närvarande ointresant för min del.
    Tackohejleverpa….. C:Sköld

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng