Slang till vevhusventilation
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Slang till vevhusventilation
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Slang till vevhusventilation
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-05 12:53 av chakka.
-
FörfattareInlägg
-
På min -68 saknas den lilla retliga böjda slangen mellan vänster ventilkåpa och förgasarfoten. I dess ställe sitter en vanlig rak slang som med våld böjts till för att passa. Självklart har den vikit sig, så vevhusgaserna får snällt stanna kvar inne i motorn.
Att få tag på en ny slang verkar inte realistiskt. Om de överhuvudtaget existerar, lär de inte vara billiga. Däremot säljer ju tillbehörsfirmorna kylslangar med gjutna böjar på som borde gå att kombinera ihop till en vettig ersättning.
Men hur aggressiva är egentligen vevhusgaserna? Vågar man använda en kylvattenslang för att leda in dem i insuget, eller kommer slangen att lösas upp och skicka in otäcka gummirester i förbränningsrummen i så fall?
oktober 2, 2007 at 12:51 #112504Har för mig att jag köpte en via Saabklubbens reservdelar, så kolla där är mitt tips.
/Marcus
Hejsan.
Jag gick till skroten och letade upp en lämpligt böjd slang från en annan bil som jag sedan kapade till rätt längd. Det tog inte lång stund att hitta en lämplig slang. Vet dock ej om jag fick rätt sorts gummi (tror det var en kylslang), men den har hållit än så länge. Bytte den förra hösten.mvh
Kalleoktober 3, 2007 at 13:31 #112572Hej !
Man kan med fördel lägga in en spiralfjäder i lämlig diameter inuti en helt vanlig slang av kvalitet “oljebeständig”.
Du kan då böja och snirkla den hur du vill utan att den veckar sig.Mvh Björn
Tack för alla svar.
Sabbe, jag antar att du menar den här slangen:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1165&iItemId=120821Den ser ju lämplig ut i vinklarna, men finns bara upp till 10mm. Om jag inte minns fel är anslutningarna 12mm, men det kanske med lite god vilja går att kränga på den ändå. Annars får det väl bli spiralfjäder i en vanlig slang, den verkar ju ganska överdimensionerad så några mindre förluster i flödet lär ju inte spela någon roll.
En annan vagt relaterad fråga:
På min 1740-snurra med 32/36 DGAV fick jag köra med öppet utblås på vevhusventilationen eftersom det blev för trångt mellan förgasarkroppen och ventilen på fotplattan. Ifall det skulle bli så att motorn lyfts i någon av Saabarna framöver, kunde ju detta vara bra att rätta till. Måste ventilen vara lodrät monterad, eller skulle man kunna montera ett vinklat mellanrör på fotplattan för att få lite mer spelrum?Update
Släntrade in på Biltema och köpte en böjd 10mm-slang enligt ovan för 47:50. Dimensionen var alldeles perfekt till en -68, precis lagom mycket “presspassning” för att allt ska sitta kvar utan slangklämmor men ändå lätt att skjuta på och av.
Vinklarna funkade också bra. Jag använde 90-gradersvinkeln (som egentligen är en aning spetsigare än så), eftersom den spetsigare var lite väl brant. Visst fick man böja och bryta lite i slangen för att få allt att passa, men den är mjuk nog för att detta ska gå lätt samtidigt som den inte visat några allvarligare tendenser till att vilja vika sig.
Rekommenderar detta till alla som kör med en gammal sprucken och/eller trasig slang till vevhusventilationen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.