Slirande koppling 99 T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Slirande koppling 99 T16

Detta ämne innehåller 28 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-23 13:12.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24525

    rallyelwood
    Deltagare

    Jag har problem med kopplingen på min 99 med T16-motor. Jag köpte från en privatperson en ny tryckplatta och en ny lamell för ett antal år sedan och bytte då till dessa. Allt sedan dessa har kopplingen tagit lite väl högt upp (precis i slutet av pedalvägen), och vad jag har märkt framför allt denna säsong är att kopplingen slirar vid uppväxling på bankörning, och även vid gaspådrag en stund efter växling. Vid lugnare körning, t.ex. till och från banan, har jag inte märkt av någon slirning. Motorn är från 1991 och helt original, och det borde ju kopplingen klara av?

    Så här ser tryckplattan ut: http://hoftware.com/erally/img/saab9984/album/2008/Drivlina/hi-res/tscf0080.jpg

    Mina tankar går mer och mer åt hållet att tryckplattan sitter något inspänd redan med pedalen helt uppsläpt. Kan det vara så att jag har fått tag på en tryckplatta som är något för hög/djup (t.ex. för 9000)?

    Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

    #175784

    nkro
    Deltagare

    Jag känner igen felet.

    Vad jag kommer ihåg gick inte kolven I slavcylindern tillbaka. Jag tror jag bara plockade isär den polerade av kolven sen fungerade den igen.
    Men jag böt både lamell och tryckplatta utan resultat innan jag hittade felet.
    Slavcylindern var ny eller renoverad vid montage. Men bilen hade stått ganska länge.

    Niklas

    #177391

    rallyelwood
    Deltagare

    Då har jag kollat och känt lite under kopplingskåpan.

    Inget ser direkt konstigt ut, utan att demontera kopplingen. Kanske går urtrampningslagret något trögt att snurra på då pedalen är i uppsläppt läge, men det kan lika gärna vara för att fjädern inuti bälgen över slavcylindern trycker lagret mot solfjädern (vilken ju är dess uppgift)?

    Så här det ut med pedalen uppsläppt reskpektive nedtryckt:

    På tryckplattan hittade jag detta skrivet:

    SACHS
    Made in Germany

    TYPMF210X/MF228

    04 3082 159 001

    4 * 39 99 (* = triangel med spetsen nedåt)
    69.1 (inom en ring)

    Någon som blir klokare av detta? MF210X respektive MF228 kanske kan vara diametern på passade lamell?

    Det verkar som att jag faktiskt har en 228mm lamell då den går nästan helt ut till kanten på tryckplattan. Slitmönstret på svänghjulet är efter denna lamell, men om det fortfarande kan finnas någon kant efter en original 220mm lamell kan jag inte avgöra utan att demontera kopplingen. Se bild nedan.

    Jag har beställt en sats med tryckplatta och lamell (nytillverkat enligt original för 900 turbo 90-93) hos Saabklubben. Så när jag har möjlighet och verktyg tillgängliga ska jag riva kopplingen och jämföra, samt byta åtminstone lamellen.

    #177392

    rallyelwood
    Deltagare

    @nkro wrote:

    Jag känner igen felet.

    Vad jag kommer ihåg gick inte kolven I slavcylindern tillbaka. Jag tror jag bara plockade isär den polerade av kolven sen fungerade den igen.
    Men jag böt både lamell och tryckplatta utan resultat innan jag hittade felet.
    Slavcylindern var ny eller renoverad vid montage. Men bilen hade stått ganska länge.

    Niklas

    Hmm, vad det verkar så går min slavcylinder tillbaka som den ska. Ska titta lite extra på det också när jag river kopplingen. Den slavcylinder jag har nu har inte gått många mil sedan jag köpten den ny för några år sedan. Den slavcylindern jag hade tidigare var renoverad med nya packningar (kommer just nu inte ihåg varför jag köpte en ny senare). I alla fall är symptomen lika oavsett slavcylindern.

    #175915

    nkro
    Deltagare

    Lagret ska gå lätt, så den ligger nog på hela tiden.
    Pröva att trycka tillbaka slavcylindern med ngn stor mejsel. Kanske måste öppna avluftningen när du gör det.

    Niklas

    #177431

    peter engqvist
    Deltagare

    jag tycker lamellen ser lite tjockare ut än normalt på bilden. eller ser jag illa.
    även solfjädern ser ut att vara intryckt i viloläget.

    kan inte det påverka trycket från tryckplattan?

    läst att en del får chimsa tryckplattan när dom monterar tex sinterlamell för att få rätt tryck.

    #177433

    flaset
    Deltagare

    @peter engqvist wrote:

    …..solfjädern ser ut att vara intryckt i viloläget.

    kan inte det påverka trycket från tryckplattan?

    Här håller jag med, sådar kan jag inte minnas att det sett ut på någon utav alla gamla 99/900 jag skruvat med genom åren…

    Ang. urtrampn.lagrets återgång och den eventuella ”kärvningen”.
    Man skall utan att bryta fingrarna av sig kunna tvinga tillbaks kolven i slaven för hand, annars vill jag påstå att den går trögt.

    En annan fråga, något som slog mig precis nu när jag satt och skrev, finns det inte två (2) eller kanske t.o.m tre (3) olika modeller av slavcylindrar? (Och kanske urtrampn.lager också..?)
    Om måtten skiljer några millimeter hit eller dit kan ju det i allra högsta grad ha något med saken att göra.

    Dessutom, har aldrig sett en B202 med den typen av dammtätning, alltså med inv. fjäder, inte 201 heller tror jag…
    Härstammar inte de grejerna från motor/låda från mycket längre tillbaks i tiden…? 😯

    MVH

    EDIT: Läste på lite om slavarna, verkar bara finnas en modell, nu iaf. SOM DESSUTOM på t.ex Speedparts säljs med den sortens dammskydd…
    My bad 😳

    #177436

    saabaero
    Deltagare

    @flaset wrote:

    Dessutom, har aldrig sett en B202 med den typen av dammtätning, alltså med inv. fjäder, inte 201 heller tror jag…
    Härstammar inte de grejerna från motor/låda från mycket längre tillbaks i tiden…? 😯

    MVH

    EDIT: Läste på lite om slavarna, verkar bara finnas en modell, nu iaf. SOM DESSUTOM på t.ex Speedparts säljs med den sortens dammskydd…
    My bad 😳

    Om inte annat så finns tätningen på 9000 🙂

    Även jag håller med om att solfjädrarna ser lite intryckta ut vid uppsläppt läge

    #177444

    rallyelwood
    Deltagare

    Slavcylindern köpte jag på Speedparts för några år sedan. Den typen av damtätning den har såg jag även på min 900s -91 (som motorn i 99:an kommer ifrån). Däremot på min 900 turbo -90 (som första T16-motor till 99:an kom ifrån) hade slavcylindern en plastring med låsring på som kan ses i bilden jag länkade till i mitt första inlägg.

    Även jag reagerade lite på att solfjädern ser något intryckt ut även när pedalen är helt uppsläpt, men med min ringa erfarenhet hade jag svårt att bedömma om dett var riktigt eller ej.

    Beställde som sagt var ny lammel, tryckplatta och urtrampningslager från klubbens reservdelslager, men när jag hämtade den igår och mätte lamellen var den också 228mm. Hade även den sena (90-93) 900 turbona den större lamellen?

    #177447

    saabaero
    Deltagare

    900 90-93 hade 220mm lamell

    #177463

    flaset
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    900 90-93 hade 220mm lamell

    Insisterar, 900 hade väl aldrig den ”stora” kopplingen…

    Däremot är det ju hur många som helst som kör med 228:an, mig veterligen utan modifikationer, så det är ju inte det som direkt orsak är ditt ”problem”…

    Det som i praktiken kan orsaka detta borde ju vara för ”tjockt” urtampningslager (har du provat pressa tillbaks slaven ännu!?), felaktig ”höjd” på tryckplatta och/eller fel svänghjul, men där har vi väl också bara en modell att välja på, som ”passar”?

    MVH

    #177481

    saabaero
    Deltagare

    Jo, de sista årsmodellerna av T16 fick 220mm lamell

    #177483

    rallyelwood
    Deltagare

    Jag mailade med klubbens reservdelsman och enligt vad han säger så hade 900 turbo 1990-1993 228mm lamell.

    @flaset wrote:

    …Däremot är det ju hur många som helst som kör med 228:an, mig veterligen utan modifikationer, så det är ju inte det som direkt orsak är ditt ”problem”…

    Nja, troligvis inte. Men det skulle ju kunna vara så att om motorn haft t.ex. 220mm lamell (vilket enligt ovan kanske inte är så troligt) större delen av sitt liv så har det blivit en viss inslitning på svänghjulet av denna. 228 mm lamellen går då utanför denna inslitning och slirar för att den inte får full anliggning mot svänghjulet?

    #177510

    rallyelwood
    Deltagare

    @flaset wrote:

    …har du provat pressa tillbaks slaven ännu!?…

    Ja, och utan att öppna luftningsnippeln går det inte. Med öppnad luftningsnippel gick den att lätt trycka tillbaka, men solfjädern rörde sig inte. VIlket för mig tyder på att solfjädern inte ligger inspänd med pedalen uppsläpt. Efter att sedan ha tryckt ner pedalen några gånger återtog slaven/urtrampningslagret sin tidigare viloposition, d.v.s. precis i kontakt med solfjädern.

    Det känns mer och mer som att det är något knas med lamellen, att den har blivit glasera bortom räddning eller att den rider på en kant på svänghjulet. Och att detta visar sig bara på bankörningar med höga varv och/eller höga belastningar.

    #177511

    flaset
    Deltagare

    @rallyelwood wrote:

    Jag mailade med klubbens reservdelsman och enligt vad han säger så hade 900 turbo 1990-1993 228mm lamell.

    Nja, tror inte jag köper det, ett eget art.nr. Hade den väl, men måttet var allt 220mm.
    Kan vara så att tryckplattan t.ex var kraftigare…

    Din teori om inslitningen kan därför vara mycket aktuell, en planfräsning av svänghjulet kanske är på sin plats…? 🙂

    @rallyelwood wrote:

    vilket för mig tyder på att solfjädern inte ligger inspänd med pedalen uppsläppt

    Exakt!
    Då är ju iaf det uteslutet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng