Smörjning biobränsle saab 93b

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Smörjning biobränsle saab 93b

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Smörjning biobränsle saab 93b

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • mars 9, 2021 at 21:40 #482456

      Har funderat mer och mer på senare tid över detta med biobränslen och tvåtakt. Ligger ju i tiden kanske. Både för miljön och för att det pratas och skrivs om att fossila bränslen ska fasas ut mer och mer.

      En fyrtaktare går ju nästan bättre på till exempel etanol eller gas. Men tvåtaktare har visst svårt med smörjningen. Läst att man under kriget löste det genom någon tidig version av separatsmörjning, (när de körde tvåtaktare på gengas) Antar att om det i framtiden blir svårt eller för dyrt med bensin, så får man bygga om till separatsmörjning, och kunna köra på vilken olja som helst nästan. Är det någon som har koll på vad som behövs för det? Hur ser det ut på sporten?

      Enklast är väl då att tanka etanol. Men en tvåtaktare kanske går att köra på bättre alternativ som biogas eller kanske till och med vätgas om man ordnar smörjningen? För det vore rätt trist med el när själva själen i bilen sitter i motorn. Med tekniken, ljudet, lukten, och bilens historia. Bilen i fråga är min saab 93b.

      Ursäkta grubblerierna. ? går säkert att tanka som vanligt länge till.

        mars 11, 2021 at 18:58 #482518

        Du behöver ju smörjningen i vätskan, att då köra gas med oljeblandning låter som tämligen svårt att få det att lira, oavsett separatsmörjning eller ej.
        Jag är även osäker på hur tvåtaktsoljan blandar sig med etanolen. Jag skulle starkt avråda att gå över till etanol.
        Har du kört en Biopower-saab på etanol ca 400 mil och vaskar ur olja ser den ut som hydraulolja (RÖD), vågar inte tänka på hur en tvåtaktsmotor med Alu-top mår av det, för att inte tala om risken för att skador i loppen.

        Syntetisk bensin däremot är något annat.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          mars 11, 2021 at 20:10 #482526

          Hej,

          E85 är ju till största del alkohol, och olja löses väl i alkohol?
          Jag har ingen erfarenhet av Saabar med Biopower, men blir nyfiken när du nämner att oljan blir röd. Vad är det som gör att den blir just röd?
          Själv har jag endast sett att olja och vatten som “tvångsblandats” brukar se ut som O’boy, men det är ju ingen alkohol i O’boy 😀
          Är aluminiumet i tvåtakts cylinderlock känsliga för alkohol?

            mars 11, 2021 at 21:51 #482530

            Googlade syntetisk bensin. Det vore nog det bästa alternativet. Om det går att få tag på. Får hoppas på det

            Vissa oljor löser sig med etanol. Andra delar sig.

            Känner mig ganska trygg med att efter en del justeringar köra på etanol. En tvåtaktsmotor tar nog större skada av längre stillestånd till exempel är min erfarenhet. Blir det ändå problem med aluminiumet så är ju motortypen rätt tacksam att ta isär och gå igenom. Men etanolen är väl idag gjord på spannmål och inte det mest hållbara bränslet. Gör sig bättre som whisky om något. ?

            Angående biogas. Måste verkligen oljan blanda sig med gasen? Räcker det inte med att den följer med in i motorn i rätt mängd som den gör med separatsmörjningen? Då kunde man passa på och köra på en biologiskt nedbrytbar olja med.

            • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av puttputt91.
              mars 12, 2021 at 11:06 #482533

              Då jag kört mkt trimmade saabar med just E85 så kan jag ju flika in ang röd olja. E85 är färgad röd från början och överflödet som blir vid kallstarter mm rinner lättare förbi kolvringar mm i cylinderloppen än tex bensin och då färgar det oljan röd. Dvs när man tappar ur den så har oljan en svart/brun/rödaktig färg. Detta hade man även kunnat se om tex bensin varit starkt färgad med det händer samma sak där med. Silverpilen (og9-5) jag hade gick alltid på E85 bytte jag olja runt vart 500-700 mil och den motorn var ny sedan 2012 så ingen gammal smuts fanns då kan man snacka liknelse med atf olja i kulören. :D:D

                mars 13, 2021 at 09:34 #482550

                Bra info om varför oljan blir röd. Hade ingen aning. Det kanske inte är någon som Prövat gas och tvåtakt, så får väl experimentera själv när den dagen kommer. (Har en reservmotor ståendes att pröva på) Vi vet ju inte än vilka bränslen som kommer finnas tillgängliga då heller. Beror ju på politiken och utvecklingen. I vilket fall som helst så kommer våra gammelsaabar att rulla vidare är jag övertygad om.

                  april 28, 2021 at 19:47 #483830

                  Olja på ricinoljebas blandar sig skapligt med E85, Castrol A747 t.ex. Bara lukten gör det värt det . Kan köpas till skapligt pris om man letar runt lite (11eur litern är det billigaste jag hittat från motoroel100.de) se till att bestycka upp förgasaren, munstycksarean ska vara nära 1,4 ggr så stor

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.