snusarn`s projekt : 900 -96a (nyvaxad…)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / snusarn`s projekt : 900 -96a (nyvaxad…)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / snusarn`s projekt : 900 -96a (nyvaxad…)
- Detta ämne har 29 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-12 18:30 av
snusarn.
-
FörfattareInlägg
-
Hej !
Då jag e helt ny på både detta eminenta forum och som saab ägare så tänkte jag att jag skulle lägga upp lite bilder om min 900.
Först lite info om den:
900i -96a mörk inredning originalstereon med bandare hm… har ju inga kassetter ju. (skall bytas ut)
Ingen AC men elhissar å c- lås som fungerar kalas.
Rullar omkring på ett par 15″ (fälgnamn ingen aning)
Dragkrok finns d på den oxå.
Den är mycket solblekt inte någon rost i skärmkanter eller direkt någonstans , dock e det en hel del färgsläpp på förardörren.
Motor: 2,0a rullat ca 24k e vad som står på mätarn,Så här såg bilen ut då den köptes
Dock så va den vid tillfället lite krockad..
Närmast att göra :
*byta skivor ock klossar bak, FIXAT
*smörja upp oket ev. byta ut d om d kärvar för mycket.
*Skall byta ut bandaren mot en annan stereo (vill ha CD)FIXAT
*Sen måste jag klura ut varför ”check engine” tänds tid i otidSkall försöka uppdatera så ofta jag får tillfälle..
komentera gärna d e bara kul.
Då jag inte orkar flytta över allt från tidigare forumet.
Så blir det nu bara bilder från utgångsläget som den ser ut nu…
men vad som e gjort e följande:
bilder kanske kommer på d…bytt ut tre dörrar
fixat tröskeln som va ordentligt knölig
bytt bakre skivor+klossar
Fixat mig andra fälgar 17″ (dock inga däck ännu)
grejat lite med en instrumentsarg (blitt röd)
baklysena e rödtonade
fixat mig dimljuse (ej ink. ännu)en liten mini uppdajt då…
skulle göra något så simpelt som att slänga på vinterhjulen….
I fram gick det hur bra som helst inga problem alls.
Men i bak 😯 har nog aldrig imitt bilägande varit me om några bultar som sitter så nedrans hårt, det är jag själv som dratt dem då jag bytte skivor å klossar i sommras, så jag har ingen å skylla på heller.
Dessa blev förbrukade en böjdes, en tvinnade sig å en gick av å hylsan sprack , har en eldriven muttermaskin men den la av den oxå..
det gick efter ca 2 tim då va det bytt
Jag har inte direkt skruvat saab tidigare så mycke , men bra d finns program som visar va skruven sitter mm.
D e dimljuse jag skaffat mig som skall dit
synd bara d sitter så långt in skulle varit snyggare om d satt lite längre ut iaf.
D är inte ink. ännu bara ditsatta
över för nu…
@Michelle wrote:
Riktigt rent och snyggt med helröda bakljus.
Gillar såna diskreta modifieringar när bara en ”expert” kan se att det inte är original. 😉
(Men vad tycker bilprovningen om röda blinkers?)tackar blev rätt nöjd själv me resultatet av bakljusen 🙂
hum hum… dom lär inte gilla det alls , även farbror blå tittar surt. 😆
Men har andra som jag sätter på inför bes. ligger i skuffen kanske kan slippa ev böter av blå då jag ”precis ” införskaffat dem…. 😀idag har jag äntligen fått tummen ur och införskaffat mig ett dimljus relä + en originalknapp för ändamålet oxå.
fick jobba hårt för det pulsa genom halvmeterhög snö med lika mycke på bilarna som jag va tvungen att borsta av för att kunna få upp huven, tog väl en 3 bilar innan jag hitta ett relä.Bultarna har nog ärgat fast. Lite fett på dom skadar inte, ta inte för mkt bara. Tips: Skaffa en riktig kraftförlängare, de du har på bild är ju som du upptäckt lite för klena. Det finns förlängarhandag på mekonomen, verktygsboden etc som är lite rejälare, och inte utdragbara. De tål hur mkt som helst ungefär. Jag brukar köra med min sådan, och ett stort hemskt stålrör som förlängare och det funkar varje gång. Sen behöver man inte dra så djävligt heller, men hur många har koll på nm för hjulbultar? Jag har det inte…. 😳
biltemas långa ledhandtagmed 10 års garanti är GULD, tålt mina modiga 110 kilo hoppandes på det i 3 år nu 😆 sen ang hjulmoment är dfet lite annorlunda, vissa säger 110 NM vissa säger 120, själv kör jag alltid 120 även om saab själva säger 110 till 9-5an iaf.
tändningslådet funkar kalas nu sen jag droppa lite låsolja i det, d skiker inte heller i startmotorn, så den låter jag vara men…
i dag 3 dag innan bes. tändes ABS lampan kul… NOT.
men d verkar som att det ev är någon av kransarna i fram som spökar för om jag gör ett spinnande på hjulen så slocknar lampan dock så e den tänd lite för lång tid vid start innan den sen slocknar.
När abs lampan e tänd funkar ej abs systemet alls så tror inte att d e någon givare ,utan en krans som e rostig eller skitig.
Allt detta börjar nu för bilen har stått ute i över 6 mån inte inne en ända gång förren i dag då jag bytte en sidospegel på den så fick den töa upp sen ut i kyla igen därför d börjar spöka tror jag. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.