Söker hjälp med felsökning 900i -88, insprutningssystem, tomgång.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Söker hjälp med felsökning 900i -88, insprutningssystem, tomgång.
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-14 12:57 av
Axek Ore.
-
FörfattareInlägg
-
Hej! Har en 900i med problem gällande ojämn tomgång, dör när man släpper kopplingen mm. Har felsökt bilen hos mekonomen, de inget mer än att kallstartsventilen int får spänning. De bad mig ta kontakt med någon kunnig på Bosch K-jet insprutningssystem. Har någon tips och/eller möjlighet att komma över och ta sig en titt?
/Axel i Strängnäs
oktober 8, 2025 kl. 19:39 #524042Hej. Jag är inte kunnig inom insprutning så förhoppningsvis finns det någon annan som kan ge bättre svar. Kallstartsventil styrs av en termotidkontakt så det är bara några sekunder vid start av kall motor som kallstartsventilen ska ge lite extra bränsle. Är det bara när motorn är kall som det är dålig tomgång? En tanke är om tillsatsluftslid inte öppnar och släpper fram extra luft vid kallstart. Lycka till med felsökningen. Mvh Bengt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej jag hade en 900 i 8 ventilare -88 med katalysator en gång som hade liknande symptom,
den kunde stanna vid korsningar eller vid snabba gasupsläpp innan den blev driftsvarm.
Jag åkte in på auktoriserad SAAB anläggning, dom kände till problemet på den modellen,
och kopplade in en taktmätare i ett uttag på vä-innerskärm och justerade in rätt takt med
motorn på tomgång. Alltihop tog max 10 minuter och bilen blev bra. Fast det är väl inte
säkert om någon anläggning har kvar det instrumentet längre. Möjligen någon som har
haft saabservice från tiden då det begav sig. Men ditt problem kan även bero på
tjyvluft (läckage på insugsidan) kolla slangar till insugsrör till att börjamed. MVH norra.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
oktober 13, 2025 kl. 16:28 #524202Hej. Du skrev k-jetronic, inte ke-jetronic så då borde det vara utan katalytisk avgasrening? Troligaste orsakerna är ju då läckage på insugssidan eller om tändningen inte är ok
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.