SONETTlll som jag vill ha den

Forum Övrigt Projekt / Min bil SONETTlll som jag vill ha den

  • Detta ämne har 31 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-09 20:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26767
    sonettlll
    Deltagare

    Hej, ska försöka berätta lite om vår sonett -74. Den är en USA import 2010, köpt av oss 2011-10, i hyggligt bruksskick, minimalt med rost men hängande innertak och solbrända stolar. Första vintern försökte jag limma taket, ljudisolera bilen lite och så lät vi klä om stolarna enligt bilden. PÅ undre bilden kände vi oss som en katt bland hermeliner, raggarträff i Forsmark.Mats

    #200843
    Lilln
    Deltagare

    Så snygg färg på en sonett den där orangea! Snygga stolar också föresten 🙂

    #200931
    sonettlll
    Deltagare

    2012 gjorde vi en långresa till vänner 60 mil norrut. Strax innan vi kom fram började vattenpumpen läcka, på bilden står jag och Erik och begrundar niagarafallet. Efter att ha pratat med en granne, ringt några telefonsamtal så fick vi plocka en pump från en gammal v4 1km bort, det går ganska lätt, värre är det i en sonett 3a. I dag hade jag tagit av hela fronten, men då var jag novis på sonetten. För att få upp generatorn måste man ta bort ventilkåpan, sedan är det ”bara” att ta bort pumpen. 1/4″ hylsnyckelsats med knut och många förlängare är bra. På kvällen gick bilen igen, tack vare Eriks välsorterade garage, mina gamla kunskaper och lite skrapade knogar så löser det sig. Veckan efter skickade jag en ny pump till v4 ägaren.
    Nu hade jag kört bilen så mycket att jag började få en känsla för vad jag ville göra med den. Pga att jag tävlat i 10 år på 70 och 80 talet saknade jag effekt i motorn, bättre bromsar och väghållning. Jag började samla delar till en roligare motor, orginalet kommer jag att spara. Saab sålde 90hk trimsats även till sonetten, med en weber 32-36 DGV istället för solexen för att få plats under huven. För att enkelt få plats blir det en sådan motor fast jag kommer att förbättra allt jag kan.
    Jag började med att bygga ett nytt avgassystem, främre rör köptes från sweedspeed avsett för 96an, långa ljuddämparen från Simons, den bakre från Simons får inte plats så det blev en kort oval dämpare från Raka rör. Bilden visar hur jag dragit om rören lite och kortat dem, ljudet blev bra, dovt mulligt V4 ljud.
    I detta skick startades bilen våren 2014 men det kommer mer. Mats

    #200933
    Jonathan
    Deltagare

    Intressant berättelse om en vacker Sonett (i helt rätt färg). Ser fram emot att få följa fortsättningen!

    #201025
    sonettlll
    Deltagare

    Nästa steg, väghållningen kräver bredare däck och fälgar och ändrade hjulvinklar. Det enklaste hade varit att skaffa ronalfälgar,dyra och inte helt lyckade i mina ögon. Klassiskt snygga och endast 1000:- för 4st Saab silverspoke 5,5″ som monterades med 185/60 däck. På sonetten är det så trångt i bak att det inte går att använda spacers, det krävs saab sport 4-bultnav, och att ändra camber till 1 grad neg, jag bytte även bakfjädrarna till v4 original något kapade. Fram justerades camber till 1/2 grad neg, med att fila hålen i undre bärarmen. En 4hjulsmätning på verkstad finjusterade caster och toe-in.

    Även fronten fick en omgång, den var helt orangelackad, skall vara svart bakom grillen. jag monterade även extraljus vilket saknades, relä och kablar är redan framdraget på alla bilar. Jag lagade grillen vilken saknade en ribba, klippte till en av svart plast och limmade.
    Dom flesta som ser bilen tycker att gummikofångarna är för stora, I somras tog jag mod till mig, skruvade av kofångarna,började klippa pappmallar med med sonett2 v4an och 96 -75an som förebild, sedan slöjdade jag egna små nätta kofångarhorn. Folk som sett bilen tror det är någon sorts original och att dom är av gummi. Bilen blev 25kg lättare.
    Mats

    #199698
    Lilln
    Deltagare

    Kul med lite modifikationer. Det blir riktigt bra det där!

    #201179
    sonettlll
    Deltagare

    Börjar med ett par bilder på nya motorn. Om vi börjar från grunden så är det en 1700-axel med längspolerade och lättade standardstakar,kolvarna är Motomobils högkompkolvar( ger 10:1 i grundkomp.) som vänder jäms med blocket utan planing. Kolvarna är 90.8mm ock kräver borrning som gjordes med stressplatta. Svänghjulet är svarvat för att Sweedspeeds koppling ska passa, allt är sedan totalbalanserat. Oljepumpen är Sweedspeeds högvolymspump, kamaxeln är TGmotors förbättrade 7,2 kam som heter TG 275, har en duration på 286 grader och 10,85 i lyft . Topparna får behålla orginalventilerna, men dom är helrenoverade med lösa sätesringar på avgas och så har jag filat avgassidan till 40mm, samma som avgaspackningen, mellanlägget är svarvat till 40mm och avgassystemet är 41mm. På insugsidan har jag försökt räta upp 1an och 4ans kanaler genom att svetsa på utsidan och sedan slipa mot ventilen, jag har även konat vårtan runt ventilstyrningen, men inte kortat den. Jag har ett par dåliga bilder.
    Nästa steg blev att modifiera insuget som är riktigt trång och krokigt i kanalerna. Det är påsvetsat på sidorna av kanalerna för att bredda 1an och 4an mot förgasaren och för att korta dom, 2an och 3an breddades från förgasaren för att förlänga dom och göra svängen mot förgasaren större. Den gemensamma kanalen mot förgasaren var för liten i alla fall, jag kapade bort taket, höjde hålet mot förgasaren ca 10mm gjorde nya tak av alu,plåt som svetsades.Några bilder.
    Motorn är nu monterad och provkörd, den startade direkt på första försöket. Jag har kört ca 10 mil och laborerat lite med tändningen, nu svarar den direkt på gasen och känns riktigt pigg. Mats

    #199576
    sabbe
    Deltagare

    Rätt filat räcker orginalinsuget långt utan att svetsa på material.
    Jag åker med detta stB insuget på min motor.
    Från förgasarflänsen kan man titta ut i kanaler i topplocken.
    Med standardventiler behöver man inte fila insugningskanalerna men däremot öppna upp avgasportarna.

    Sabbe

    #201320
    sonettlll
    Deltagare

    När orginalmotorn togs ur, fick lådan följa med. Växellådan visade sig vara det sämsta på hela bilen, den har låtit för mycket, frihjulsmekanismen är borttagen, hastighetsmätaren sjunker ca 10 kmh när man släpper gasen vilket kan vara pinjongaxelmuttern som släppt. När jag tog av kopplingshuset saknades tunna plåtdrevet på mellanväxeln! Kronhjul och pinjong har gamla skador som någon slipat av! Kuggspelet var jättestort! Frihjulet var låst med en hylsa! Och slutligen var det ingen sonettslutväxel ( 9:42) utan en vanlig v4 8:39! Det enda som funkat bra är synkningen på alla växlar, v4or känns alltid lite degiga att växla, vilket jag tror beror på att två 45graders knutar i rad ger en del flex i spaken, sonettens golvväxel är mycket stabilare och exaktare och känslan i spaken blir riktigt bra. Jag har en låda från en v4a som gått bara 6000 mil, den satte jag i med nya motorn, den lådan går helt tyst men jag önskar en lämpligare utväxling för att sänka motorvarvet. XP Niklas har tagit fram en liten serie slutväxlar på 9:38 men dom är naturligtvis slutsålda. Har någon en sådan liggande eller en komplett växellåda med 9:38 så köper jag gärna den. Mats

    #202306
    sonettlll
    Deltagare

    En oljekylare inköptes på en marknad i somras, adaptern har legat på en hylla i minst 30år, nu skaffade jag slangar med kopplingar och ett snyggt slangskydd och allt har monterats.
    En trimmad motor rör sig ganska mycket , för att den inte ska slå frivolter vid hård körning och snabba växlingar ville jag ha ett lite stadigare sidofäste.
    Mexikofästen är överkurs i en landvägsbil men Mark Ashkraft i USA har ett förstärkt fäste som jag kopierat på ett enkelt sätt, och det är endast original SAABdelar,
    man är ganska hemmablind men till slut föll blicken på övre bärarmsfästena som jag tycker passade perfekt till detta.
    Jag monterade elfläktar från skroten, men dom krävde 25 ampere säkring. Nu har jag monterar 2st 10″ Biltemafläktar, jag har sågat lite i dom för att montera dom tätare ihop.
    Jag har även skaffat ett bra luftfilter, ett KNfilter som man oljar in.
    Jag började förbereda för vinterdäck som ligger på v4-fälg, och hittade dom här japanska fälgarna på skroten, ENKEI 5,5X15 samma offsett som silverspoke.
    Nu börjar jag känna mig nöjd med vinterns jobb, nu återstår bara inkörning och bromsning, Mats

    #200640
    alex b
    Deltagare

    Hi Mats,

    How is performance of the TG cam at lower revs, meaning between 2500 and 3000rpm? I am looking for another cam for my Sonett to rev beyond 5500 rpm but don’t want to suffer too much between 2500 and 3000rpm in 4th gear. After I installed a programmable Megajolt ignition the engine got quite a bit livelier at Iower revs and now I am able to start to overtake at 70km/h in 4th without having to shift down to 3rd (where it is basically over and done at 5500rpm).

    Alex

    '75 96; very long-term project
    '83 99; after 12 years of use gone to donor heaven
    '94 9000 Aero; after 12 years of use about to be donor
    '02 9-5 Aero; daily family driver
    '96 9000 Aero; pappa's daily driver

    #202577
    sonettlll
    Deltagare

    Nu kommer det ni väntat på!!! Bromsbänkstest, jag ska skaffa ett nytt luftmunstycke till andra steget, lambdavärdet är lite fel på topp och man ser att effekten planar ut. Kamaxeln kändes väldigt bra vid provkörning och bänken visar en hög och jämn vridmomentkurva. Mats

    #202580
    krister k
    Deltagare

    Jag tror jag lånar din ide om motorfästet… 😉
    Fin Sonett du har!

    #202817
    sonettlll
    Deltagare

    Nu har jag fått bänktestet på mailen, lite lättare att läsa.
    Kurvan visar drivhjulseffekt. Kurvorna är första bromsningen och sista. Mats

    #202818
    sonettlll
    Deltagare

    Här är ett litet filmklipp från provkörning i första snön. mats

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng