SONETTlll som jag vill ha den

Forum Övrigt Projekt / Min bil SONETTlll som jag vill ha den

  • Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #457805
    sonettlll
    Deltagare

    Lite uppdatering, besiktade förra sommaren, ingen kommentar om trimmad motor , lättkörd tyckte besiktningsmannen.
    På hösten började kopplingscylindern läcka, fick fylla på ibland. Har skaffat packningar till båda cylindrarna. För att få ut huvudcylindern måste man ta ut motor och låda. Mats

    Bilagor:
    #457956
    sonettlll
    Deltagare

    För att lyfta av fronten av en Sonett 3a ska man vara två, att ta ur motor och låda gör man enkelt själv på mindre än en timme.
    Ta bort kopplingens huvudcylinder tar nästan lika lång tid, den sitter otroligt bökigt till, och det blev ännu värre sedan jag monterat bromsservo.
    I slavcylindern saknades låsringen, huvudcylinderns kolv var svår att få ut, efter att ha bankat cylindern i bordet några gånger så kommer den. Mats

    Bilagor:
    #483540
    sonettlll
    Deltagare

    Äntligen börjar det hända saker med sonettmotorn. Jag fick tag i en omgång bra beg större ventiler, 36-42 mm. Har filat nya toppar till dessa. Var aldrig riktigt nöjd med det modifierade 2portinsuget, försöker lära mig svetsa aluminium med mig och bygga ett 2portinsug med förgasaren på lång, kika på Sweedspeeds hemsida . Har köpt en Weber DCNF 36, dom är väldigt billiga, satt orginal på en mängd bilar på 80-talet. Önskade en DCNF 40 men dom är dyra.

    Bilagor:
    #483542
    sonettlll
    Deltagare

    Bilden på toppen föll bort

    Bilagor:
    #483544
    sonettlll
    Deltagare

    En bild på motorn hopskruvad.

    Bilagor:
    #483556
    niklas lind
    Deltagare

    Fasen vad snyggt, vilken bil!!

    #483569
    sonettlll
    Deltagare

    Ett varningensord till alla som köper en gammal förgasare som legat länge, dom ärgar på de mest konstiga ställen. Kräver nogrann rengöring, helst ultraljudtvätt, accpummembran blir så hårda att de inte fungerar. I denna förgasare var bestyckningen helt fel, fick köpa nya E-rör och ändra både bränsle och luftmunstycket.Choken krävde också lite modifiering för att fungera. Nu är bilen startad och provkörd med lambdamätare, den är klart körbar men behöver en test i bromsbänk.Jag har tillverkat eget luftfilter för att få plats under huven.

    Bilagor:
Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng