SONETTlll som jag vill ha den
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SONETTlll som jag vill ha den
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SONETTlll som jag vill ha den
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Vilken Weberförgasare har du?
40DFI brukar ha gasreglaget till höger.Hur stora är förlusterna i drivlinan eller vad blir motoreffekten med denna drivhjulseffekt.
SAAB hade 130 hk med 7.6 kam 1740cc och 40DFI förgasare (stora ventiler).
Jag byggde en sådan gatmotor redan 1975 som gick riktigt bra.Sabbe
Förgasaren är en DGV 32-36, samma som SAAB sålde till sonettens 90hk sats, den enda som enkelt får plats under huven,
bänkens dator räknade om motoreffekten till 111,5hk, den siffran beror ju på vilka parametrar som är inlagda i programmet,
det mest intressanta är ju att jämföra kurvorna med andra v4or bromsade i samma bänk,
det fattas en del effekt över 4500rpm,
jag har bestyckat om förgasaren för att få rätt lambda över 4500rpm och återkommer med ny bromsning,
jag är helt nöjd med resultatet så långt. MatsNu kan jag visa den slutgiltiga bromskurvan på motorn,jag har lite problem att hantera det nya forumet, om det blir några bilder är den ena på bromsning med bara första steget på förgasaren,
alltså 3/4 gas innan andra steget öppnar, andra bilden är full gas från 1800rpm, den ger alltså 65hk på hjulen på första steget, och 85hk på hjulen på full gas.
Som ni kanske förstår är motorn mycket lättkörd. MatsNu har vi långtestat nya motorn, besökte SAABfestivalen i Trollhättan utan problem. Kollade bränsleförbrukningen från Trollhättan och hem, ca 0,62 l/mil vid snabb landsvägskörning, tycker jag är helt ok.
Sedan åkte vi till Västerås Power meet, dit gick bra men när jag startade för att åka hem, gick motorn på tre cylindrar och rökte som en TT.
Väl hemma hittade jag detta under ventilkåpan!
// MatsAttachments:
” Ingen större skada skedd, man kan kast in hatn” Ny vipparmsaxel monterad och allt är ok.
Kul att du gillar bilen emil, när jag tog av gummikofångarna och byggde egna, väntade jag nästan kritik av kännarna, folk som sällan ser en Sonett tror det är original.
Allt som är ändrat går att återställa, och alla delar är sparade.
// MatsMotorbygget verkar väldans trevligt..jag har ett par std-b-motorer liggande i väntan på Sonettrenovering, jag tror jag kommer bli nöjd med sån också. Å förgasare på det. Å annat avgas.. Bara ett ofantligt antal svetstimmar att ladda för. Å ett garage att bygga. Å……..
Så länge man gör saker som går att återställa får man för min del göra precis vad man vill. Gör man saker som inte går att återställa får man se till att göra det snyggt i alla fall… 😉
Nytt filformat på bromspappren och nytt försök att visa dom.
Jag provar med detta , hoppas ni kan läsa diagrammen. Mats
Attachments:
november 26, 2015 at 14:52 #382251Har inte studerat och jämfört vrid- och effektkurvor så mycket, men nog är väl denna ovanligt rak? Ett så linjärt förhållande mellan varvtal och vridmoment tycker jag borde tala för att din motor kan gå extremt snålt om bilen bara hade högre utväxling. Sedan jag började nörda in mig på extrem ecodriving har jag studerat BSFC-diagram och det vore intressant om du hade lust att testa nästa sommar hur snålt Sonetten kan gå om du praktiserar ”jojjotekniken”, d.v.s. gasar på upp till 80-90 ganska bryskt, släpper av och låter motorn gå på tomgång direkt efteråt och inte drar på igen förrän farten gått ner till 50-70. Ja, man kan bli vansinnig på att köra så, för att inte tala om vad eventuella förare bakom sannolikt känner, men tekniken fungerar extramt bra på en original 96 V4 och borde fungera ännu bättre på Sonett. Sommartid när man inte fryser och behöver massa fläkt och strålkastare har jag kört min Spökplumpen på strax över fyra deciliter milen med denna metod! Jag är då så extrem att jag dessutom stänger av motorn i nästan varje rullningsfas, vilket gör åtminstone 20% på totalförbrukningen.
Vintertid är mektid, som jag skrev från början så sitter det vanlig v4a slutväxel i bilen,
nu har jag köpt en bättre beg sonettlåda av Ekendahl, USA import naturligvis,
lådan måste ses över före montering, jag har rivit den nu och det ända som är riktigt bra är slutväxeln,
som väntat fanns en del ytrostfläckar här och där, lagerytan i 4ans drev var randigt efter nållagret,
vanligt fel i slitna lådor som ger oljud på 2an,
jag har även rivit en nyare låda som har väldigt fin drevsats och bra lager, med hjälp av en expert på området ska sonettslutväxeln
monteras i den lådan.
När motor och låda är urtaget passar jag på att montera bromsservo lika en holländare gjort,
Alla sonetter saknar servo och är mer tungtrampade än -67 -68 v4orna, troligen beroende på dom stående pedalerna
som är kortare än dom hängande, sämre utväxling.
Suzuki Swift runt -95 går att använda, servoburken är 16 cm dia, totallängden så kort att den får plats bakom drivaxeln.
Lägger in några bilder,
Var är dom gamla bilderna i början på tråden? MatsÄntligen är sonettlådan hopskruvad, 3st lådor bidrog med delar, från en nyare v4låda togs hus och drevsats och 6rullars frihjul.
Från Ekendals låda togs bara slutväxeln. Slutligen från lådan som satt i sonetten när jag köpte den togs en del fina lager.
Nästa ombyggnad blev generatorbyte, det är så trångt vid 1ans tändstift, orginalgeneratorn är endast 35 A,
Jag har monterat en 60 A biltemagenerator, lite bling-bling för ögat, bra kräm till elsystemet och plats för fingrarna.MatsAttachments:
Idag blev Sonetten luftad på väg för första gången i år. Spännande att prova nya sonettlådan, funkade helt ok, låter lite runt 70,
högre fart — lägre ljud, över 100 går den helt tyst. Jag har ljudisolerat lite till, och grejat lite med motorn, nu går den riktigt tyst
även över 100-110. Jag visade tidigare att jag monterat bromsservo, det funkar riktigt bra.Mats -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.