Soppa problem?

Forum Modellspecifika forum OG900 Soppa problem?

  • Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-08 13:49 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25709
    obias
    Deltagare

    Hej, har en liten fråga!
    Kan börja skriva vad som är gjort med bilen.

    2.1 insug
    2,3 långtopp
    Röda spridare
    Något större turbo
    Större intercooler
    Skruvad apc
    3″ från turbon
    Kokillåda
    Soppa chip från mats

    Problemet. Har kopplat en spik diod i bilen.
    När man har kört på motorväg eller landsväg ett tag på jämn gas ett tag och kör av/byter väg och ska göra ett gaspådrag
    Så börjar dioden indikera spikningar.
    Alltså när man ligger lite på högre varv ett tag utan överladd.

    Men om man bara kör istan och gör gaspådrag ibland så indikerar han inte spikningar.

    Någon som vet vad det kan vara?

    Har kollat tjuvluft och soppatryck mm.

    Mvh tobbe

    #188792
    M.Broberg
    Deltagare

    spontant känns det ju som om du inte får riktigt nog med soppa, har du lambdamätare?

    inte första gången man hör om halvdassiga Mats-chip nämnligen 🙄

    #188794
    obias
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    spontant känns det ju som om du inte får riktigt nog med soppa, har du lambdamätare?

    inte första gången man hör om halvdassiga Mats-chip nämnligen 🙄

    Ja jag har lambda mätare, ioförsig så var det ett tag sen jag körde med den så kommer inte riktigt ihåg vad den stog på,(kanske 14-15 AFR) men den går snålt iallafall när man kör jämngas på motorvägen.
    Sen när man gasar fullt så går den fett (ca 10-11 AFR på mätaren) mätaren bottnar.

    För jag var ikontakt med han och han sa bara att jag skulle sjysstera på llm.
    Men det blir aldrig bra

    Men när jag gör avgastest så ståre att den går tok för fett.
    Men kan det asså vara chipet som kan vara fel på?
    Ska jag byta tillbaka till orginal chip?

    Mvh tobias

    #188796
    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    inte första gången man hör om halvdassiga Mats-chip nämnligen 🙄

    Kan inte annat än hålla med..

    Tycker det är lite märkligt dock att den inte beter sig konsekvent.
    Vad är det för version av insprutning ?
    Gissar på LH2.2 eftersom det inte står nått om kat 😕
    LH2.2 har väl ingen adaptionsfunktion som skulle kunna ställa till det vid en viss typ av körning.

    Har du kikat hur stiften ser ut ?
    Går det se någon skillnad på stiften beroende på körsätt, dvs om du stannar och kollar stiften vid landsvägskörning?

    Knacksensorn har tyvärr förmågan att indikera spikningar som inte finns också. Kan t.ex. vara motorslammer, felaktiga tändkablar etc.

    Ett riktigt långt långskott :geek:
    När du avslutar motorvägskörningen använder du motorbroms en relativt lång sträcka och om då dina ventiltätningar alt turbo är dåliga suger motorn i sig olja in i cylindrarna som sedan förbränns när du gasar igen. Med olja i förbränningsrummen spikar motorn mer, dvs när du gasar efter lite längre motorbroms får du med olja i förbränningen som gör motorn mer spikkänslig.
    Har man detta fel brukar det synas som rejäl blårök vid gaspådrag efter lite längre motorbroms och framförallt uppkommer det efter lite stunds körning i raskt tempo/högt varvtal

    #188798
    saabaero
    Deltagare

    @Obias wrote:

    Ja jag har lambda mätare, ioförsig så var det ett tag sen jag körde med den så kommer inte riktigt ihåg vad den stog på, men den gick ner mot att gå snålt när man kör jämngas på motorvägen.

    För jag var ikontakt med han och han sa bara att jag skulle sjysstera på llm.

    Men när jag gör avgastest så ståre att den går tok för fett.
    Men kan det asså vara chipet som kan vara fel på?

    Mvh tobias

    Kan ju vara strul med LMM också om det inte går att justera även om chippet är misstänkt.
    En justerbar LMM går att grundinställa till ett visst ohm-värde. Går den inte grundjustera är den kass

    Hur funkar bilen med org chipp och spridare?
    (ger en hint om LMM mfl komponenter är ok)

    #188799
    obias
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @Obias wrote:

    Ja jag har lambda mätare, ioförsig så var det ett tag sen jag körde med den så kommer inte riktigt ihåg vad den stog på, men den gick ner mot att gå snålt när man kör jämngas på motorvägen.

    För jag var ikontakt med han och han sa bara att jag skulle sjysstera på llm.

    Men när jag gör avgastest så ståre att den går tok för fett.
    Men kan det asså vara chipet som kan vara fel på?

    Mvh tobias

    Kan ju vara strul med LMM också om det inte går att justera även om chippet är misstänkt.
    En justerbar LMM går att grundinställa till ett visst ohm-värde. Går den inte grundjustera är den kass

    Hur funkar bilen med org chipp och spridare?
    (ger en hint om LMM mfl komponenter är ok)

    Har för mig att jag prova det men kom inte ihåg hur det gick.
    Har provar att byta lmm. Hur kan man mäta?

    #188801
    obias
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @M.broberg wrote:

    inte första gången man hör om halvdassiga Mats-chip nämnligen 🙄

    Kan inte annat än hålla med..

    Tycker det är lite märkligt dock att den inte beter sig konsekvent.
    Vad är det för version av insprutning ?
    Gissar på LH2.2 eftersom det inte står nått om kat 😕
    LH2.2 har väl ingen adaptionsfunktion som skulle kunna ställa till det vid en viss typ av körning.

    Har du kikat hur stiften ser ut ?
    Går det se någon skillnad på stiften beroende på körsätt, dvs om du stannar och kollar stiften vid landsvägskörning?

    Knacksensorn har tyvärr förmågan att indikera spikningar som inte finns också. Kan t.ex. vara motorslammer, felaktiga tändkablar etc.

    Ett riktigt långt långskott :geek:
    När du avslutar motorvägskörningen använder du motorbroms en relativt lång sträcka och om då dina ventiltätningar alt turbo är dåliga suger motorn i sig olja in i cylindrarna som sedan förbränns när du gasar igen. Med olja i förbränningsrummen spikar motorn mer, dvs när du gasar efter lite längre motorbroms får du med olja i förbränningen som gör motorn mer spikkänslig.
    Har man detta fel brukar det synas som rejäl blårök vid gaspådrag efter lite längre motorbroms och framförallt uppkommer det efter lite stunds körning i raskt tempo/högt varvtal

    Har en aero bosch utan katt.

    Kolla stiften efter stadskörning och då är dom sotiga, efter motorväg är dom mer vita.

    Motorn är helt ny så kolvar/ ringar är ju frächt. Toppen är kontrollplanad och nya tätningar.
    Inte sett någon blårök innefrån iaf.

    Mvh

    #188804
    plankan
    Deltagare

    Men om motorn är renoverad………

    Sitter knacksensorn rätt då och dragen med rätt moment –
    för detta är MKT viktigt

    #188807
    saabaero
    Deltagare

    @Obias wrote:

    Har provar att byta lmm. Hur kan man mäta?

    Det ska vara 380ohm mellan stift 3 och 6
    Om det inte går att justera till rätt värde är LMM kass

    Olja kan även sugas in via turbon alt vevhusventilation, men som jag skrev det är ett riktigt långskott 🙂
    Har själv haft några T16 som släppte rejäla rökpuffar ibland när man kört lite fortare en stund, motorbromsade och sen klev på gasen igen

    #188810
    obias
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @Obias wrote:

    Har provar att byta lmm. Hur kan man mäta?

    Det ska vara 380ohm mellan stift 3 och 6
    Om det inte går att justera till rätt värde är LMM kass

    Olja kan även sugas in via turbon alt vevhusventilation, men som jag skrev det är ett riktigt långskott 🙂
    Har själv haft några T16 som släppte rejäla rökpuffar ibland när man kört lite fortare en stund, motorbromsade och sen klev på gasen igen

    Okej.
    Vevhuset har jag en catchtank till så det borde det inte va.
    Vad kan det annars vara?
    Någon som har något tipps?

    Vad blire för effekt om man kör röda spridare och orginal chip, och ställer in lmm på 380 ohm?

    Mvh

    #188816
    M.Broberg
    Deltagare

    @Obias wrote:

    @SaabAero wrote:

    @Obias wrote:

    Har provar att byta lmm. Hur kan man mäta?

    Det ska vara 380ohm mellan stift 3 och 6
    Om det inte går att justera till rätt värde är LMM kass

    Olja kan även sugas in via turbon alt vevhusventilation, men som jag skrev det är ett riktigt långskott 🙂
    Har själv haft några T16 som släppte rejäla rökpuffar ibland när man kört lite fortare en stund, motorbromsade och sen klev på gasen igen

    Okej.
    Vevhuset har jag en catchtank till så det borde det inte va.
    Vad kan det annars vara?
    Någon som har något tipps?

    Vad blire för effekt om man kör röda spridare och orginal chip, och ställer in lmm på 380 ohm?

    Mvh

    Du kommer få cirka 30% mer soppa än vad den ska ha.

    #184367
    obias
    Deltagare

    [/quote]Du kommer få cirka 30% mer soppa än vad den ska ha.[/quote]

    Okej, det är inget man kan sjystera med lmm eller nått annat?
    Men om den får för mycket soppa så borde den väll inte indikera spikningar? (eller är jag ute och cyklar?)
    Om den inte ska det. Och den visar spikningar vad kan det vara då?

    #188818
    M.Broberg
    Deltagare

    @Obias wrote:

    @M.broberg wrote:

    Du kommer få cirka 30% mer soppa än vad den ska ha.

    Okej, det är inget man kan sjystera med lmm eller nått annat?
    Men om den får för mycket soppa så borde den väll inte indikera spikningar? (eller är jag ute och cyklar?)
    Om den inte ska det. Och den visar spikningar vad kan det vara då?

    det är otroligt fet, blir rätt svårt att justera bort. kör org grejjer rakt igenom istället för det kmr funka.

    #188819
    obias
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @Obias wrote:

    @M.broberg wrote:

    Du kommer få cirka 30% mer soppa än vad den ska ha.

    Okej, det är inget man kan sjystera med lmm eller nått annat?
    Men om den får för mycket soppa så borde den väll inte indikera spikningar? (eller är jag ute och cyklar?)
    Om den inte ska det. Och den visar spikningar vad kan det vara då?

    det är otroligt fet, blir rätt svårt att justera bort. kör org grejjer rakt igenom istället för det kmr funka.

    Okej, men hur mycket kan man ladda med orginal spridare o chip?
    Och om den spikar när jag bytt grejerna, vad kan det va då?

    #188820
    saabaero
    Deltagare

    Med röda spridare och org chip kan du köra på E85 istället och då lär du slippa alla spikningar 😉
    E85 är inget lämpligt vinterbränsle om man inte löser kallstartproblemet på nått sätt men det ger bra fjong i T16 med APC

    Min bil gick betydligt bättre med E85, röda spridare och org chip jämfört med Mats chip, röda spridare och BF98

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng