Soppa problem?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Soppa problem?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Soppa problem?

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2012 at 09:50 #188822

      Man måste väll ställa om tändningen också om man ska köra på E85?

        januari 6, 2012 at 10:02 #188823

        @calle saab wrote:

        Man måste väll ställa om tändningen också om man ska köra på E85?

        Japp –
        till 20* om det är org box,över det spikar det bara om man inte har annat chip.

          januari 6, 2012 at 16:13 #188829

          @SaabAero wrote:

          Med röda spridare och org chip kan du köra på E85 istället och då lär du slippa alla spikningar 😉
          E85 är inget lämpligt vinterbränsle om man inte löser kallstartproblemet på nått sätt men det ger bra fjong i T16 med APC

          Min bil gick betydligt bättre med E85, röda spridare och org chip jämfört med Mats chip, röda spridare och BF98

          Ofan hade jag ingen aning om:)
          Så det är bara byta chipet till orginal och ändra tändningen till 20 och köra på ren E85?
          Man måste inte byta något annat som soppa pump eller något annat?

          Mvh

            januari 6, 2012 at 17:12 #188832

            Finns en fin tråd här om E85 och OG 900 😎

              januari 6, 2012 at 17:38 #188833

              @SaabAero wrote:

              Med röda spridare och org chip kan du köra på E85 istället och då lär du slippa alla spikningar 😉
              E85 är inget lämpligt vinterbränsle om man inte löser kallstartproblemet på nått sätt men det ger bra fjong i T16 med APC

              Min bil gick betydligt bättre med E85, röda spridare och org chip jämfört med Mats chip, röda spridare och BF98

              ENKEL lösning på kallstart är att man drar en vacumslang in i hytten, fäster den på en startspray, vill du starta med kall motor, pfhhhhhhh med startspray’en, och motorn startar garanterat.

              Bensinstart:
              LITE mera komplicerat är att montera kallstartventil på insuget, du har åtminstone urtaget, men jag vet inte om det är borrat och klart; annars får du ju göra det.

              Sen hittar du en bra plats till en behållare för bensin; din fantasi får avgöra var den ska sitta…

              Min fantasi sträckte sig till en oljeflaska i plast, där jag medelst packningssilicon fäste en slang på flaskkorken, nere i flaskan har jag ett vanligt billigt bensinfilter hängande för att inte få med annat i sugslangen.

              På lämplig plats i motorrummet monterar jag en vanlig spolarpump, som jag styr med ett relä som samtidigt drar både kallstartventil och pump.

              Tryckknapp på bra ställe i kupén, och du har din bensinkallstart som garanterat funkar oavsett hur kallt det än är.

              Själv kör jag inte turbo på bruksbilen, men väl etanol, även på vintern, och då behövs det här.

              OM du sen har motorvärmare också blir det klart inte sämre ALLS heller.

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                januari 6, 2012 at 21:06 #188848

                Härligt ska läsa träden senare:)
                Har en fråga hur kommer det funka med borsch och utan katt och lambda?
                Funkar det ändå?

                Mvh

                  januari 6, 2012 at 21:36 #188849

                  Om jag var du hade jag felsökt med org spridare för att se om chippet felar inann jag hade börjat labba med E85. det folk glömmer här är att du kmr få lika mkt e85 som du får soppa nu vilket gör att du kommer få mindre effekt. behövs cirka 30% mer E85 för att mosvara bensin (inte riktigt sant men har du lika mkt bensin kontra e85 kommer bensin ge mer effekt)

                    januari 6, 2012 at 22:21 #188851

                    @M.broberg wrote:

                    Om jag var du hade jag felsökt med org spridare för att se om chippet felar inann jag hade börjat labba med E85. det folk glömmer här är att du kmr få lika mkt e85 som du får soppa nu vilket gör att du kommer få mindre effekt. behövs cirka 30% mer E85 för att mosvara bensin (inte riktigt sant men har du lika mkt bensin kontra e85 kommer bensin ge mer effekt)

                    Min erfaranhet är att det inte riktigt blir så men det beror såklart på en rad olika omständigheter.
                    När jag provade detta hade jag en APC modifierad efter konstens alla regler med ett maxladd på ca 1,05bar (3bar BTR, 3″ avgas, 15T#7 turbo och org IC)
                    Med BF98 hade jag laddsvaj vid ca2700rpm och den sänkte laddet vid ca 5000rpm
                    Med Matschipp och röda spridare blev det ingen skillnad förutom allmänt sämre motorgång 🙄
                    Med E85 och röda spridare försvann svajjet vid 2700 rpm och den höll laddet på högre varvtal, typ 5500 eller nått i den stilen.
                    Min slutsats var att den spikade med BF98 och att E85 botade detta och därmed gav mer fjong både i botten och på topp. Gjorde inga mätningar som kan verifiera att den verkligen var snabbare men det kändes bra ia 🙂

                      januari 7, 2012 at 02:36 #188855

                      @M.broberg wrote:

                      Om jag var du hade jag felsökt med org spridare för att se om chippet felar inann jag hade börjat labba med E85. det folk glömmer här är att du kmr få lika mkt e85 som du får soppa nu vilket gör att du kommer få mindre effekt. behövs cirka 30% mer E85 för att mosvara bensin (inte riktigt sant men har du lika mkt bensin kontra e85 kommer bensin ge mer effekt)

                      Okej, om man tänker så här.

                      Om den skulle visa att den skulle indikera spikningar när man kör med orginal spridare/chip.
                      Vart ska man börja då o leta?

                      Och hur funkar det på en bil som inte han en lambda som går in och sjysterar?
                      Mvh

                        januari 7, 2012 at 21:58 #188877

                        Är det samma bil du har kvar som jag var och tittade på ❓

                        Mvh Nisse

                          januari 8, 2012 at 12:11 #188885

                          @longjohn61 wrote:

                          Är det samma bil du har kvar som jag var och tittade på ❓

                          Mvh Nisse

                          Aa det är det 😛

                            januari 8, 2012 at 12:13 #188887

                            Och du är fortfarande kvar på ruta 1 ❓

                            Mvh Nisse

                              januari 8, 2012 at 13:49 #188891

                              Aa har inte kollat nått på det:S
                              Vet inte vart jag ska börja, har inget garage kvar så kan inte pilla så mycket nu.

                              Den spikar ju typ bara ibland, typ nr man kör på gämngas ett längre tid utan att ladda på.

                              Tänkte prova köra E85, kanske fel väg att gå, men ska prova.
                              Mvh

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.