Sportchassi eller inte ? Hur se det ?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Sportchassi eller inte ? Hur se det ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 14, 2013 kl. 11:00 #7405

      9000 CSE 2.3 Turbo 200 A50 1997
      Är på G att byta fjädrar och dämpare och vill veta om det är sportchassi eller inte på min bil.
      Finns det några utrustningskoder att hitta i bilen ? Typ Mercedes som har en skylt under huven.
      Hur tar jag reda på det ?

      Tack på förhand/Goofy

        april 14, 2013 kl. 11:35 #54488

        Kolla färgmärkning på fjädrarna fram
        Kika sedan i EPC för att identifiera vilka fjädrar du har.

        För 9000 gäller att ”Aero” = ”Väghållningssats” och dessa är dom sportigaste org fjädrarna.

          maj 6, 2013 kl. 16:04 #55343

          När jag köpte min Aero årsm 1996 satt det en sänkningssats från en oberoende leverantör på bilen. För stötigt och ingen Saabkänsla
          Jag köpte Saab original sänkningssats fr Speedparts. Gav runt 6000kr.
          Rekommenderas varmt!!

              maj 6, 2013 kl. 17:38 #55350

              Kolla om väghållningssatsen finns kvar på Saab.
              Den låg helt rätt i pris tidigare

                maj 12, 2013 kl. 12:35 #55543

                Mina fjädrar (original sänksats) är märkta med tre vita färgklickar

                @Goofy wrote:

                9000 CSE 2.3 Turbo 200 A50 1997
                Är på G att byta fjädrar och dämpare och vill veta om det är sportchassi eller inte på min bil.
                Finns det några utrustningskoder att hitta i bilen ? Typ Mercedes som har en skylt under huven.
                Hur tar jag reda på det ?

                Tack på förhand/Goofy

                  maj 12, 2013 kl. 17:37 #55551

                  Jag har en komplett Koni sats från Speedparts under säljes.

                    maj 13, 2013 kl. 09:20 #55575

                    färgmärkningar på fjädrar från -97 kanske är att ta i om nu inte saab fått dem gjorda i nåt väldigt exotiskt som inte rostar eller tärs av tidens tand……….

                      maj 13, 2013 kl. 10:00 #55576

                      I mina trakter brukar det inte vara några problem att se fägmärkningen på fjädrarna om man tar av hjulet och torkar bort skiten från fjädern.
                      Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå :wrench

                      Det finns även färgkoder och art på dämparna som man kan kolla.
                      Bakdämparna har en grå tejpremsa längst ner
                      Framdämparna har röd förgmärkning på en klisterlapp.
                      Hittar man art nr på fjäderben och bakdämpare kan man identifiera numret via EPC (om det är Saabnummer) eller via Sachs hemsida där både Sachsnummer och Saabnummer finns.

                        juni 2, 2013 kl. 18:28 #56259

                        Bilderna får tala för sig själva

                          juni 3, 2013 kl. 05:17 #56270

                          Om jag minns färgerna rätt är fjädrarna på bilden till en Aero aut
                          Aero man har en annan färgmärkning.
                          Fråga mig inte vad som är skillnaden 🙂

                          Det intressanta när det gäller fjädrarna är tråddiametern och antalet aktiva varv.

                            juni 3, 2013 kl. 08:32 #56275

                            Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå

                            Varför då?

                              juni 3, 2013 kl. 08:54 #56276

                              @fuling wrote:

                              Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå

                              Varför då?

                              Därför att dom sannolikt är så gamla att dom tappat fjongen.

                                juni 4, 2013 kl. 10:17 #56303

                                Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
                                Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.

                                Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
                                Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
                                Men men det är en helt annan sak.

                                  juni 4, 2013 kl. 10:44 #56306

                                  @fuling wrote:

                                  Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
                                  Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.

                                  Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
                                  Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
                                  Men men det är en helt annan sak.

                                  Efter att ha provat flera olika kombinationer av nya & gamla fjädrar och dämpare på 9000 kan jag konstatera att nya fjädrar gör underverk på chassit. Med nya fjädrar återfår bilen de distinkta fjäderrörelserna som finns hos en ny bil och detta kommer inte av chassit blivit lite högre, det är nått annat.

                                  Exempel
                                  Med nya dämpare och gamla (Aero) fjädrar kändes bilen fortfarande sådär begagnat sunkig i fjädringsrörelsen, dock bättre än med gamla dämpare.
                                  Efter montering av nya Aerofjädrar och dom nya dämparna (som hunnit gå några 1000 mil) blev det som en helt annan bil och sunket försvann. Fjäderbytet gav ingen aha-upplevelse gällande chassihöjden.
                                  Vet inte om de gamla fjädrarna var utmattade, ihopsjunkna eller nått annat men upplevelsen att de nya fjädrarna har bättre fjong kvarstår.

                                  Kan inte förklara det på annat sätt än att jag upplever att fjädrar tappar fjongen i arbetsområdet (har upplevt det även på andra bilar) så det skulle vara intressant att veta om fler upplevt samma sak och vad det kan bero på.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.