Stag

  • Detta ämne har 32 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2004-06-22 17:43 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10685
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Till vänster i motorrummet sitter det ett stag, ungefär från topplocket till karossen. I karossen är det fäst med fyra skruvar. Icke så i min bil upptäckte jag häromdagen efter snart fem års V4-innehav. Jag vred den där plattan lite av misstag och märkte att den var lös.

    Nu undrar jag:

    1. Vad är staget till för egentligen?

    2. Räcker fyra plåtskruvar för att sätta fast det eller skall man ha något annat? Vilken dimension är det på skruven förresten?

    Mvh Petter

    #75612

    Staget sitter där just för att det är ett stag! Dvs för staga motorns rörelser i sidled i sidled. Plåtskruvar räcker inte vid karossfästet. Du ska använda fyra genomgånde skruvar med nutter o bricka. Tror att M6 blir bra.

    #75613
    heew
    Deltagare

    Finns det nya stag att köpa??? (Till tvåtaktare -64)??? :confused:

    #75614
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Nu skall jag vara lite besserwisser S-A!
    På V4an är det plåtskruv orginal i karossfästet till staget.

    /B

    #75615
    fuling
    Deltagare

    Jag instämmer med Benkt
    Har ALDRIG haft problem på std bilar med detta stag, de 4st plåtskruvar funkar yppligt.

    #75616
    petter
    Deltagare

    Hej igen och tack för svaren!

    Med tanke på de kloka synpunkter som har framförts om originalskick och det faktum att staget varit helt oförankrat sedan en herrans massa år (i alla fall sedan 199 då jag köpte den) utan problem (peppar, peppar…) tror jag nog att plåtskruv räcker gott till en början. Jag får väl efterdra.

    Vilken dimension på plåtskruven då? Jag tror att de jag har tillgång till funkar, men ifall jag måste köpa…

    Mvh Petter

    #75617

    OK; V4:an har bättre motorfästen än de tvåtaktare jag mest skruvat i. På TT är det genomgående skruv som gäller liksom på min Sonett V4! Men den är ju från början ett TT-chassie. Om du tittar på din 97:a Bengt, sitter där nog också något som liknar 4 st M5! Men det går kanske inte att se när du öppnar kastrullocket på din III:a

    #75618
    petter
    Deltagare

    Hej!

    De plåtskruvar jag hittade passade inte alls… Vet någon vilken skruv jag skall beställa hos järnhandlaren?

    Mvh Petter

    #75619
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Petter:
    [qb] Hej!

    De plåtskruvar jag hittade passade inte alls… Vet någon vilken skruv jag skall beställa hos järnhandlaren?

    Mvh Petter [/qb]


    När man rotar med bilar så är det alltid bra att ha lite skruvar hemma. Köp ett litet sortiment av skruv i olika storlekar. Brukar finnas i praktiska plastaskar. Inte så kostsamt även om du köper kvalité.

    /B

    #75620
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Sten-Arvid Larsson:
    [qb] Om du tittar på din 97:a Bengt, sitter där nog också något som liknar 4 st M5! Men det går kanske inte att se när du öppnar kastrullocket på din III:a [/qb]


    Sade han med bagagerum som behöver lock!

    Jo det stämmer att det skiljer sig mellan 96 V4 och Sonett.

    [image]http://home.swipnet.se/~w-112509/96stag.jpg[/image]
    Bild ur Saab 96 V4 reservdelskatalog

    [image]http://home.swipnet.se/~w-112509/sonstag.jpg[/image]
    Bild ur Sonettens reservdelskatalog

    /B

    #75621
    fuling
    Deltagare

    Petter:
    Skurvstorlek=lagom

    Vet de fa… om jag skall vara ärlig.
    Har aldrig köpen en plåtskruv i hela mitt liv, men jag har skrotat ett antal V4or som jag har plåtskruv så det räcker ett antal generationer framåt.
    Skulle gissa borrhål 3,5, skalldiameter 9 och ca 13mm i totallängd. Det skall vara stjärnskruv.

    ps
    Se på fa… 97an hadde gänomgående med mutter, men jag sätter en tunna skit på att det är bö.gänga, allså tum, på dessa. Har inte kollat.

    #75622

    Men hur som helst!
    Enklast är ju att borra 4 st hål drygt 5mm och sätta dit skruv o mutter med bricka, så är det hela klart och håller tills bilen rostat ihop runt ikring

    F..n va du e snabb med bilder ur ditt digra arkiv Bengt! Du är till en stor hjälp för många här på vår ”Saab-porr-site”. (De e tur att inte myndigheterna kollar hur mycket man tittar på denna sida och laddar ner, för att ha som hjälp vid ”våta” övningar i Saabgaraget )

    #75623
    petter
    Deltagare

    Hmm, nu måste det tänkas här.

    Den bild Bengt visar upp är det stag jag syftar på, det här alltså: (Här skulle det ha funnits en bild men jag vet inte hur jag ska ladda upp den…)

    Bengt, jag har redan ett förråd med skruv. Gemenligen kallar jag förrådet för ”jobbet”, men rätt typ fanns inte den här gången. (Och ja, jag får för chefen )

    Skruv och mutter blir ju jobbigt att få dig eftersom det då måste tas bort skärmar och annat.

    Angående dimensionen är hålet i karossen mindre än hålet i stagplattan.

    Mvh Petter

    #75624

    Ta bort skärmar???

    Lyft vänster framända, Sätt in en pallbock. Bort med vänster framhjul. Ta fram borrmaskinen. Markera för 4 skruvar där staget ansluter till karossen. Skruva loss staget. Borra de fyra hålen. Sätt tillbaka staget. Skruva dit de fyra skruvarna mellan stag o kaross.Tillbaka med framhjulet. Sänk ner och kör som en tok!

    Alternativ: Skruva bara fast staget med lämplig plåtskruv. TIPS: när du ska använda plåtskruv; mät ytterdiametern över gängorna, multiplicera med 0,8 och du får ett hyggligt mått på lämplig borrdimensin.

    #75625

    Måste bara inflika: Naturligtvis får inte hålen i karossen vara lika stora som hålen i staget.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng