Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Stag
- Detta ämne har 32 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2004-06-22 17:43 av .
- FörfattareInlägg
- 19 juni, 2004 kl. 13:24 #10685
petter
DeltagareHej!
Till vänster i motorrummet sitter det ett stag, ungefär från topplocket till karossen. I karossen är det fäst med fyra skruvar. Icke så i min bil upptäckte jag häromdagen efter snart fem års V4-innehav. Jag vred den där plattan lite av misstag och märkte att den var lös.
Nu undrar jag:
1. Vad är staget till för egentligen?
2. Räcker fyra plåtskruvar för att sätta fast det eller skall man ha något annat? Vilken dimension är det på skruven förresten?
Mvh Petter
19 juni, 2004 kl. 15:06 #75612sten-arvid larsson
DeltagareStaget sitter där just för att det är ett stag! Dvs för staga motorns rörelser i sidled i sidled. Plåtskruvar räcker inte vid karossfästet. Du ska använda fyra genomgånde skruvar med nutter o bricka. Tror att M6 blir bra.
19 juni, 2004 kl. 15:49 #75613heew
DeltagareFinns det nya stag att köpa??? (Till tvåtaktare -64)??? :confused:
19 juni, 2004 kl. 22:45 #75614Bengt Åkesson
DeltagareNu skall jag vara lite besserwisser S-A!
På V4an är det plåtskruv orginal i karossfästet till staget./B
19 juni, 2004 kl. 23:12 #75615fuling
DeltagareJag instämmer med Benkt
Har ALDRIG haft problem på std bilar med detta stag, de 4st plåtskruvar funkar yppligt.20 juni, 2004 kl. 11:02 #75616petter
DeltagareHej igen och tack för svaren!
Med tanke på de kloka synpunkter som har framförts om originalskick och det faktum att staget varit helt oförankrat sedan en herrans massa år (i alla fall sedan 199 då jag köpte den) utan problem (peppar, peppar…) tror jag nog att plåtskruv räcker gott till en början. Jag får väl efterdra.
Vilken dimension på plåtskruven då? Jag tror att de jag har tillgång till funkar, men ifall jag måste köpa…
Mvh Petter
20 juni, 2004 kl. 12:11 #75617sten-arvid larsson
DeltagareOK; V4:an har bättre motorfästen än de tvåtaktare jag mest skruvat i. På TT är det genomgående skruv som gäller liksom på min Sonett V4! Men den är ju från början ett TT-chassie. Om du tittar på din 97:a Bengt, sitter där nog också något som liknar 4 st M5! Men det går kanske inte att se när du öppnar kastrullocket på din III:a
20 juni, 2004 kl. 17:59 #75618petter
DeltagareHej!
De plåtskruvar jag hittade passade inte alls…
Vet någon vilken skruv jag skall beställa hos järnhandlaren?
Mvh Petter
20 juni, 2004 kl. 18:24 #75619Bengt Åkesson
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av Petter:
[qb] Hej!De plåtskruvar jag hittade passade inte alls…
Vet någon vilken skruv jag skall beställa hos järnhandlaren?
Mvh Petter [/qb]
När man rotar med bilar så är det alltid bra att ha lite skruvar hemma. Köp ett litet sortiment av skruv i olika storlekar. Brukar finnas i praktiska plastaskar. Inte så kostsamt även om du köper kvalité.
/B
20 juni, 2004 kl. 18:50 #75620Bengt Åkesson
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av Sten-Arvid Larsson:
[qb] Om du tittar på din 97:a Bengt, sitter där nog också något som liknar 4 st M5! Men det går kanske inte att se när du öppnar kastrullocket på din III:a[/qb]
Sade han med bagagerum som behöver lock!
Jo det stämmer att det skiljer sig mellan 96 V4 och Sonett.
[image]http://home.swipnet.se/~w-112509/96stag.jpg[/image]
Bild ur Saab 96 V4 reservdelskatalog[image]http://home.swipnet.se/~w-112509/sonstag.jpg[/image]
Bild ur Sonettens reservdelskatalog/B
20 juni, 2004 kl. 19:58 #75621fuling
DeltagarePetter:
Skurvstorlek=lagomVet de fa… om jag skall vara ärlig.
Har aldrig köpen en plåtskruv i hela mitt liv, men jag har skrotat ett antal V4or som jag har plåtskruv så det räcker ett antal generationer framåt.
Skulle gissa borrhål 3,5, skalldiameter 9 och ca 13mm i totallängd. Det skall vara stjärnskruv.ps
Se på fa… 97an hadde gänomgående med mutter, men jag sätter en tunna skit på att det är bö.gänga, allså tum, på dessa. Har inte kollat.20 juni, 2004 kl. 20:44 #75622sten-arvid larsson
DeltagareMen hur som helst!
Enklast är ju att borra 4 st hål drygt 5mm och sätta dit skruv o mutter med bricka, så är det hela klart och håller tills bilen rostat ihop runt ikringF..n va du e snabb med bilder ur ditt digra arkiv Bengt! Du är till en stor hjälp för många här på vår ”Saab-porr-site”. (De e tur att inte myndigheterna kollar hur mycket man tittar på denna sida och laddar ner, för att ha som hjälp vid ”våta” övningar i Saabgaraget
)
20 juni, 2004 kl. 21:27 #75623petter
DeltagareHmm, nu måste det tänkas här.
Den bild Bengt visar upp är det stag jag syftar på, det här alltså: (Här skulle det ha funnits en bild men jag vet inte hur jag ska ladda upp den…)
Bengt, jag har redan ett förråd med skruv. Gemenligen kallar jag förrådet för ”jobbet”, men rätt typ fanns inte den här gången.
(Och ja, jag får för chefen
)
Skruv och mutter blir ju jobbigt att få dig eftersom det då måste tas bort skärmar och annat.
Angående dimensionen är hålet i karossen mindre än hålet i stagplattan.
Mvh Petter
20 juni, 2004 kl. 22:01 #75624sten-arvid larsson
DeltagareTa bort skärmar???
Lyft vänster framända, Sätt in en pallbock. Bort med vänster framhjul. Ta fram borrmaskinen. Markera för 4 skruvar där staget ansluter till karossen. Skruva loss staget. Borra de fyra hålen. Sätt tillbaka staget. Skruva dit de fyra skruvarna mellan stag o kaross.Tillbaka med framhjulet. Sänk ner och kör som en tok!
Alternativ: Skruva bara fast staget med lämplig plåtskruv. TIPS: när du ska använda plåtskruv; mät ytterdiametern över gängorna, multiplicera med 0,8 och du får ett hyggligt mått på lämplig borrdimensin.
20 juni, 2004 kl. 22:23 #75625rasmus blomqvist
DeltagareMåste bara inflika: Naturligtvis får inte hålen i karossen vara lika stora som hålen i staget.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.