Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Stålvev
- Detta ämne har 19 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-05-20 22:49 av .
- FörfattareInlägg
- 10 februari, 2019 kl. 20:11 #455584
vinkelfyra med kors
DeltagareHar kommit över en stålvev som är lite krokig, är det möjligt att rikta den? Är det tänkbart att pressa den i hydraulpressen, eller blir den förstörd?
11 februari, 2019 kl. 17:33 #455607sonettlll
DeltagareStålvevar är alltid spännande. Kan du få fram hur den är krokig, och varför? Avkörd vevstake? En äkta handgjord stålaxel måste gå att rikta, den är ju även gjord i svetsbart stål, kommer inte ihåg vilket SIS nummer. Du bör nog spricktesta den med penetrant. Är det en Saab-Sigge axel eller en från Miniparts i Hjo?En standardaxel är gjord av stålgjutgods, Saab sålde axlar för tävlingsbruk som var härdade genom teniferbehandling, skulle minska risken för sprickor, men det är fortfarande en gjutgodsaxel. En äkta stålaxel är svarvad och fräst ur en smidd klump, alltså helbearbetad, Saab-Sigges axlar hade M12 insex till svänghjulet. Mats
12 februari, 2019 kl. 20:56 #455721vinkelfyra med kors
DeltagareGår det att se vad det är för material? Skall kolla vad det är för gänga till svänghjulet. Vad är det för gänga i original? Skall fota lite om det kan vara till någon vägledning. Hur kollar jag krokigheten, rulla på ett plant bord och mäta, antar att det är väldigt noga? Kanske sätta fast den i en svarv och rotera? Har ingen aning om varför den blivit krokig, ett vevlager har skurit och skadat ytan, men det går ju att slipa.
12 februari, 2019 kl. 23:38 #455726fuling
DeltagareM10x1 std till svänghjulet
13 februari, 2019 kl. 16:32 #455737sonettlll
DeltagareSätta i svarv mellan dubbar eller i ett motorblock och ta bort mittre ramlagret, mät med indikatorklocka som visar 1/100 mm.
Här en bild på en Saab-Sigge tillverkad vev.
Vad har du för diameter på vevtapparna? Ca 54mm = v4 stakar och troligen standardslaglängd, vid längre slag användes ofta BMW stakar
48mm diameter på tappen. Mats13 februari, 2019 kl. 21:59 #455779vinkelfyra med kors
DeltagareDet är standard gänga, har kollat. Min vev ser inte sådan ut, det är i så fall inte en Saab-Sigge vev. Skall mäta vevtapparna.. Har tagit några bilder på veven men jag vet inte hur jag skall göra, har sparat dom i datorn i stället. Kan i alla fall säga att veven ser ut att vara i ett homogent stycke och är matt grå i färgen. Den är även betydligt jämnare på ytan än en standardvev.
14 februari, 2019 kl. 16:23 #455799sonettlll
Deltagare17 februari, 2019 kl. 19:08 #455926vinkelfyra med kors
DeltagareDet är 53,8 på vevtapparna. Den är alltså slipad till underdimension. Ramlagren är oslipade. Skall mäta hur mycket den är krokig,men jag undrar om det är möjligt att pressa den rak eller är det dömt att misslyckas.Det finns ingen märkning på axeln, den jag köpte den av påstod att det var 1,7. Går det att mäta för att se om det är 1,5 eller 1,7?
17 februari, 2019 kl. 21:20 #455940sonettlll
DeltagareLägg veven i ett motorblock, vrid upp 1ans vevtapp ungefär i topp, mät vrid ett halvt varv och mät, skillnaden är slaglängden.
1500= 58,86mm
1700= 66,8mm
det är 8mm skillnad, det duger med en tumstock för att avgöra det. Det skulle förvåna mig om det tillverkats 1500cc stålvevar.
Mät hur mycket den är krokig innan du funderar på riktning i press, tillräckligt lite krokig så kanske det räcker med en helomslipning.
Är den mycket krokig tror jag den tål mycket i en press utan att spricka. Mats27 februari, 2019 kl. 18:57 #456286vinkelfyra med kors
DeltagareHar varit på skidsemester en vecka, men nu skall jag försöka ta tag i veven igen. Om det är en vev från Miniparts tillverkades den tydligen ända upp till 74 mm slag! Vilken volym blir det? Beror ju på borrningen också men jag tänker mig 94 mm. Någon som vet? Men om den nu är ”bara lite” krokig ( hur mycket är det?) och jag lämnar den för slipning kommer det väl att bli obalans och det borde påverka lagren som slits hårdare? Tanken är att det skall bygga en ”riktig” rallyrova med kors och webrar och hela klabbet.
28 februari, 2019 kl. 00:25 #456318fuling
Deltagare74slag
borr 90 ->1886cm3
91->1928
92->1970
93->2013
94->2057Jag skulle borra mer än 92
Och riktig rallymotor helbalanseras…….
Hmm V4 är luriga att balansera.
Mins jag rätt så, kolla med
http://www.customracing.seps
I App k är slaget heligt, mao bara klassat slag är ok.
Även vevstaken, låst.1 mars, 2019 kl. 19:18 #456359sonettlll
DeltagareDu skrev tidigare att ett vevlager skurit, då måste ju veven slipas, lämna den till en duktig firma och be dom mäta slaglängd och kast och sedan ge
förslag på åtgärd. Obalans får du alltid vid borrning och nya kolvar, i SAABs trimanvisningar står att vevaxeln inte balanseras men det är urgamla
uppgifter, utvecklingen har gått framåt sedan dess. Totalbalansering är nödvändig på trimmade motorer, och gör att en v4 tål 8000 rpm. Mats3 mars, 2019 kl. 19:42 #456409vinkelfyra med kors
DeltagareHar gjort en grov mätning av slaget, det är en 1700 vev. Jag tänker göra som du föreslår sonettlll, lämnar den till en firma med kunskap och gott rykte. Veven ser trots allt bra ut och är väl värd att räddas.Vad jag har förstått finns det inte så många stålvevar kvar. Med 94 mm borr och 1700 vev får jag volymen till 1854, stämmer det Fuling?
3 mars, 2019 kl. 19:52 #456410fuling
Deltagare1700 vev & borr 94 ->1854cc
5 mars, 2019 kl. 16:39 #456517sonettlll
DeltagareStålvevar är ytterst sällsynta!! Jag skulle väldigt gärna veta hur många vevar Miniparts sålde? Någon som vet? Har aldrig sett en minipartsvev tidigare.
1984 köpte jag en Saabsigge vev av Gunnar Forsberg Nykvarn, när jag letade efter den pratade jag med ca 8st ägare eller tidigare ägare av stålvevar, alla påstod att det tillverkats 12 eller 13 st vid tävlingsavdelningen. Vevarna togs fram tidigt 70-tal till dom turbo RC v4or som byggdes. Bara veven sägs ha kostat lika mycket som en komplett värsting rallymotor. Den som har en stålvev som inte används bör behandla den som ett konstverk och ställa den i finhyllan.
Mats - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.