Stålvev

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Stålvev

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-02-17 21:20.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455584

    Har kommit över en stålvev som är lite krokig, är det möjligt att rikta den? Är det tänkbart att pressa den i hydraulpressen, eller blir den förstörd?

    #455607

    sonettlll
    Deltagare

    Stålvevar är alltid spännande. Kan du få fram hur den är krokig, och varför? Avkörd vevstake? En äkta handgjord stålaxel måste gå att rikta, den är ju även gjord i svetsbart stål, kommer inte ihåg vilket SIS nummer. Du bör nog spricktesta den med penetrant. Är det en Saab-Sigge axel eller en från Miniparts i Hjo?En standardaxel är gjord av stålgjutgods, Saab sålde axlar för tävlingsbruk som var härdade genom teniferbehandling, skulle minska risken för sprickor, men det är fortfarande en gjutgodsaxel. En äkta stålaxel är svarvad och fräst ur en smidd klump, alltså helbearbetad, Saab-Sigges axlar hade M12 insex till svänghjulet. Mats

    #455721

    Går det att se vad det är för material? Skall kolla vad det är för gänga till svänghjulet. Vad är det för gänga i original? Skall fota lite om det kan vara till någon vägledning. Hur kollar jag krokigheten, rulla på ett plant bord och mäta, antar att det är väldigt noga? Kanske sätta fast den i en svarv och rotera? Har ingen aning om varför den blivit krokig, ett vevlager har skurit och skadat ytan, men det går ju att slipa.

    #455726

    fuling
    Deltagare

    M10x1 std till svänghjulet

    #455737

    sonettlll
    Deltagare

    Sätta i svarv mellan dubbar eller i ett motorblock och ta bort mittre ramlagret, mät med indikatorklocka som visar 1/100 mm.
    Här en bild på en Saab-Sigge tillverkad vev.
    Vad har du för diameter på vevtapparna? Ca 54mm = v4 stakar och troligen standardslaglängd, vid längre slag användes ofta BMW stakar
    48mm diameter på tappen. Mats

    Bilagor:
    #455779

    Det är standard gänga, har kollat. Min vev ser inte sådan ut, det är i så fall inte en Saab-Sigge vev. Skall mäta vevtapparna.. Har tagit några bilder på veven men jag vet inte hur jag skall göra, har sparat dom i datorn i stället. Kan i alla fall säga att veven ser ut att vara i ett homogent stycke och är matt grå i färgen. Den är även betydligt jämnare på ytan än en standardvev.

    #455799

    sonettlll
    Deltagare

    Vet inget om Miniparts vevar, har sparat ett urklipp från Idrottsbladet 1979, vill minnas att dom gjordes i England.
    Skulle vara roligt att veta hur många som såldes till v4. Mats

    Bilagor:
    #455926

    Det är 53,8 på vevtapparna. Den är alltså slipad till underdimension. Ramlagren är oslipade. Skall mäta hur mycket den är krokig,men jag undrar om det är möjligt att pressa den rak eller är det dömt att misslyckas.Det finns ingen märkning på axeln, den jag köpte den av påstod att det var 1,7. Går det att mäta för att se om det är 1,5 eller 1,7?

    #455940

    sonettlll
    Deltagare

    Lägg veven i ett motorblock, vrid upp 1ans vevtapp ungefär i topp, mät vrid ett halvt varv och mät, skillnaden är slaglängden.
    1500= 58,86mm
    1700= 66,8mm
    det är 8mm skillnad, det duger med en tumstock för att avgöra det. Det skulle förvåna mig om det tillverkats 1500cc stålvevar.
    Mät hur mycket den är krokig innan du funderar på riktning i press, tillräckligt lite krokig så kanske det räcker med en helomslipning.
    Är den mycket krokig tror jag den tål mycket i en press utan att spricka. Mats

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.