Startar inte. (Löst!)

Forum Modellspecifika forum OG900 Startar inte. (Löst!)

Detta ämne innehåller 27 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-30 17:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25072

    torbo
    Deltagare

    Saab 900 t8 special -89 som inte startar.

    Startmotorn går, bensinpumpen låter. Men den tänder ingenting.
    Hjälp?

    Ibland tänder den, på en cylinder (känns det som) den hoppar då, den lyckades gå ett tag på ena cylindern innan motorn stannade igen. (Med gas då).
    Ska jag testa start-gas? Hur gör man med det? 😆

    Den har bensin, runt 15liter. Men jag tänkte åka med bensindunken och fylla på 20liter till.

    Tacksam för snabba svar!

    #180644

    Beeos
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Saab 900 t8 special -89 som inte startar.

    Startmotorn går, bensinpumpen låter. Men den tänder ingenting.
    Hjälp?

    Ibland tänder den, på en cylinder (känns det som) den hoppar då, den lyckades gå ett tag på ena cylindern innan motorn stannade igen. (Med gas då).
    Ska jag testa start-gas? Hur gör man med det? 😆

    Den har bensin, runt 15liter. Men jag tänkte åka med bensindunken och fylla på 20liter till.

    Tacksam för snabba svar!

    Start-gas sprutan du in i luftintaget på vänster sida. Sen så snabbt du kan testa starta.

    #180645

    torbo
    Deltagare

    Var finns luftintaget?

    Jag vill vara helt säker på att jag sprutar det rätt, bild? 🙄

    (Mycket snabbt svar 😀 )

    #180646

    takke
    Deltagare

    min t16 gjorde samma grej.jag bytade tändspole och luft filter då startade den direkt

    #180647

    torbo
    Deltagare

    @takke wrote:

    min t16 gjorde samma grej.jag bytade tändspole och luft filter då startade den direkt

    Tändspolen är relativt ny, luftfiltret har väl suttit i ett år kanske.
    Kanske dags att byta?

    Edit.

    Testade med startspray, händer ingenting. Ingen tändning alls. Startmotorn bara går och går..
    Jag tog ut ett av tändstiften och kollade, det var ganska blött med svart olja. Inte överdrivet blött.

    Ska jag köpa nytt luftfilter?

    #180648

    mariustangen
    Deltagare

    @torbo wrote:

    @takke wrote:

    min t16 gjorde samma grej.jag bytade tändspole och luft filter då startade den direkt

    Tändspolen är relativt ny, luftfiltret har väl suttit i ett år kanske.
    Kanske dags att byta?

    Edit.

    Testade med startspray, händer ingenting. Ingen tändning alls. Startmotorn bara går och går..
    Jag tog ut ett av tändstiften och kollade, det var ganska blött med svart olja. Inte överdrivet blött.

    Ska jag köpa nytt luftfilter?

    Du kan ju prova att starta den utan luftfilter annars.

    Har hållt på med samma här hemma nu på en bil, tändspole, hallgivare i fördelaren eller tändmodulen är det som oftast ger F** när det blir kallt.

    Du kan ju prova att ha ett löst tändstift i tändkabeln och mot jord när du vrider på nyckeln och se om den tänder.

    Mvh Marius

    #180649

    sebbo
    Deltagare

    Det är dina tändstift 😉 byt dem och den kommer starta, sen kollar du upp lambdan så inte den farit, för svarta ”oljiga” stift brukar oftast vara fet blandning. Tror voltvärdet ur den ska vara 0.95-0.97volt (rätta mig, är osäker).
    Fungerar inte det kan det vara någon tempgivare som sagt tack och gonatt, ev styrtrycksventilen.

    Sen vart jag lite nyfiken på vad förra ”talare” anser vara kallt 😉

    #180654

    jellybear
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Det är dina tändstift 😉 byt dem och den kommer starta, sen kollar du upp lambdan så inte den farit, för svarta ”oljiga” stift brukar oftast vara fet blandning. Tror voltvärdet ur den ska vara 0.95-0.97volt (rätta mig, är osäker).
    Fungerar inte det kan det vara någon tempgivare som sagt tack och gonatt, ev styrtrycksventilen.

    Sen vart jag lite nyfiken på vad förra ”talare” anser vara kallt 😉

    Lambdan påverkar _INTE_ bilens beteende vid start. Lambdaregleringen börjar inte jobba förrän några sekunder efter start, då det finns avgaser i röret att mäta syrehalten på.

    Två saker är A och O att kolla upp när en bil inte startar:
    1. Har du fin gnista på samtliga cylindrar? Koppla ur bränslepumpen genom att ta bort bränslereläet, plocka ut ett tändstift i taget som du lägger med höljet mot motorblocket medan du ber en kompis vrida om nyckeln. Då ska du ha en fin, stark blå gnista på alla stift.
    2. Får du fint med soppa till alla cylindrar? Det kollas enklast genom att plocka ur alla spridare och lägga dem i en hink, sedan bygla bränslereläet och slutligen dra skivan i luftmängdsmätarenuppåt. Det ska då spruta såhär och spruta olika mycket beroende på hur högt du lyfter skivan. Det ska inte hacka och spotta ur insprutarna, då har du luft i bränslesystemet.

    Jag skulle verkligen rekommendera att kolla upp dessa två saker innan man börjar byta olika delar på måfå.

    #180655

    sebbo
    Deltagare

    Det med lamban var snarare ett senare koll, för det är inte normalt med svarta stift 🙂

    #180657

    torbo
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    .

    Jag ska testa de sakerna du skrev. Bilen står inne i varmgarage just nu. Tinar upp den lite 😀

    #180677

    torbo
    Deltagare

    Hej!

    Jag testade tändstiften, och mycket riktigt så fungerade inte dom. Nu är dom bytta och motorn startade!
    Jag passade även på att byta luftfiltret när jag ändå hade det gamla ute.

    Men nu går bilen som en påse potatis.
    Om man gasar från tomgång upp till 2000 varv, så hörs det ett ”knäpp” vid 1500varv ungefär.
    Min vacummätare ifrån speedparts hoppar även till lite. Dessutom har bilen ingen kraft alls.
    Det är som att den lägger av vid 1500varv ungefär, hackar lite, sedan går det inte gasa mer.
    Men det går att varva på tomgång, utan att man kör dvs.

    Vad kan det va som krånglar nu? 👿

    ( Jag passade på att ta bort korrosion ifrån tempmätaren på kylaren, men jag glömde kolla hur sladdarna ska sitta.
    Kan jag ha kortslutit tempmätaren? Hur ska sladdarna sitta på den? … Ush vad dumt av mig.)

    #180679

    longjohn61
    Deltagare

    Hmm tempmätaren har ju bara en sladd ❓ Och det är väl termokontakten som har 2 är det den du menar ❓ om jag så spelar det nog ingen roll om du råkade skifta 😉

    Mvh Nisse

    #180682

    torbo
    Deltagare

    Okej, vad bra 🙂

    Men varför funkar inte motorn som den ska?
    Kan det vara något med luften, med tanke på att jag bytte filter?

    #180686

    torbo
    Deltagare

    Hoppas verkligen på svar ifrån forumets experter. 🙄

    #180688

    sebbo
    Deltagare

    Verkar den gå fett? låter det som att den misständer?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng