Startproblem og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Startproblem og900

• Detta ämne har 29 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-25 23:25 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    saabaero
    Deltagare

Ibland när jag vrider på nyckeln är startmotorn stendöd men efter något/några försök går den normalt och bilen startar.
    När detta händer funkar all annan el som den ska.

Några tips på var jag ska börja felsöka ?
    Är det startmotorbyte som gäller eller kan det vara tändlåset ?
    Nått annat ?

Har alltid tyckt att startmotorn låter lite trött trots bra kräm i batteriet så den är lite misstänkt, men det kan ju lika gärna vara dålig kontakt eller nått sånt..

M.Broberg
    Deltagare

bästa testet att se om det är startmotorn (solenioden) är att när den strejkar ha en kompis som bankar till startmotorn med en bräda eller nått medans du håller på tändningen, hoppar den igång då skulle jag gissa på att solenioden går trögt = byt eller renovera motorn.

saabaero
    Deltagare

Får väl prova att knacka när det blivit värre för nu räcker det att prova några ggr så funkar det. Misstänker att det inte kommer bli bättre med tiden…

Brukar kontaktplattan i tändningslåset krångla på 900 ?

longjohn61
    Deltagare

Tycker det låter som kontakten vid tändningslåset,då blir det exakt som du beskriver 😉

Mvh Nisse

jellybear
    Deltagare

Både Nisse och Brobergs idéer är tänkbara förklaringar, även om jag själv i första hand skulle gissa på solenoiden! Och som du säger lär problemet knappast bli bättre med tiden, så lika bra att få det åtgärdat a.s.a.p.!

Skulle du komma fram till att det är startmotorn har jag en till salu… 😉

saabaero
    Deltagare

@jellybear wrote:

Och som du säger lär problemet knappast bli bättre med tiden, så lika bra att få det åtgärdat a.s.a.p.!

Frågan är bara vad jag ska åtgärda.. 😕
    Börja byta prylar på ren chans känns som det är dömt att misslyckas.

@jellybear wrote:

Skulle du komma fram till att det är startmotorn har jag en till salu… 😉

Bra tips!
    Men jag siktar nog på att ge mig på en donator jag har stående

dea
    Deltagare

Du har inget gammalt larm på bilen? Hade strul med det på min bil för nåt år sedan. Du kan ju prova att sätta en extra sladd till solenoiden från + med en tryckbrytare, för att utesluta startmotorn.

saabaero
    Deltagare

Inget larm.
    Den extra brytaren är ett bra tips.

Av ren lathet kommer jag att börja med det enklaste så det blir väl att öppna huven och kika lite därunder :mrgreen:
    Sen tror jag att div kopplingspunkter ska få sig en liten översyn innan jag gräver djupare..

granberg
    Deltagare

Vad är det för motor? 8 eller 16v?

saabaero
    Deltagare

@granberg wrote:

Vad är det för motor? 8 eller 16v?

Det är en 16V med Trionic men det lär väl kvitta 😕

Har konstaterat att det blivit sämre nu..
    När startmotorn inte går igång märker jag på övrig el att den drar rejält med ström så jag antar att t-låset kan uteslutas.

longjohn61
    Deltagare

Kan nog vara så att det är själva startmotorn,slukar åt sig all ström som finns men ändå går det runt långsamt 😉

Mvh Nisse

saabaero
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Kan nog vara så att det är själva startmotorn,slukar åt sig all ström som finns men ändå går det runt långsamt 😉

Mvh Nisse

När startmotorn väl hoppar igång verkar den gå normalt.
    Har rengjort batteripoler och kabelanslutningar till startmotorn utan att det blev bättre så det får bli startmotorbyte.

longjohn61
    Deltagare

Ja det låter som det blir uteslutnings metoden 😉 Kvarstår är att det är ett märkligt fel
    är nyfiken vad det är och hoppas du hittar det snart 😉

Mvh Nisse

M.Broberg
    Deltagare

Testat med annat batteri? verkar som det är lite trött om alla el blir märkbart tröttare + att mtoorn går slött.

saabaero
    Deltagare

@M.broberg wrote:

Testat med annat batteri? verkar som det är lite trött om alla el blir märkbart tröttare + att mtoorn går slött.

Inte provat något annat batteri och tror inte riktigt på det heller.
    När startmotorn väl hoppar igång snurrar den som den alltid gjort, dvs helt ok men möjligen lite segt och det märks inte heller någon mattning om jag måste gnugga en stund eller gör flera försök efter varandra.

Insåg att jag har en startmotor att plocka från en annan motor så det får bli det att börja med.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.