Startproblem og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Startproblem og900
- Detta ämne har 29 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-25 23:25 av
Markus.
-
FörfattareInlägg
-
Japp, då var det dags igen med ett liknande fel på en annan 900:a 🙁
Ibland händer inget med startmotorn när man vrider på nyckeln, men om man håller kvar nyckeln i startläge kommer startmotorn igång efter 3-5sek och då går den normalt.
Vad tror expertisen på nätet?
Startmotorn eller nått annat?
Följande är kollat:
Skruvade fast batterikablarna – ingen skillnad
Knackade på startmotorn – ingen skillnad
Dock, startmotorn bär tydliga spår av att det knackats tidigare… 🙂Vad ska man tro, är det startmotorn som är rökt ?
augusti 2, 2011 kl. 15:13 #186404Jo den eller brytaren under nyckeln det har jag varit med om just att man fick hålla nyckeln i
det läget 😉 eller solenoiden 😉 Men det är ändå svårt att gissa på distans 😆Mvh Nisse
@SaabAero wrote:
Brukar kontaktplattan i tändningslåset krångla på 900 ?
Är nog inte helt ovanligt faktiskt, hade det problemet på en gammal långmilad 900 turbo -91. I mitt fall ville dock inte solenoiden släppa riktigt när man startade ibland, men efter två startmotorbyten till helt friska begagnade motorer så lär det ha varit tändplattan som varit problemet.
Vet inte riktigt vad som är mest jobb att byta, känns som det kan vara 50/50 i detta fallet, kanske lite enklare och byta tändplattan än startmotorn i alla fall. 🙂
MVH
augusti 2, 2011 kl. 19:44 #186409@SaabAero wrote:
”Problemet” är att bilen ska källsorteras så det vore bra att veta i vilken hög jag ska lägga startmotor och tändplatta.
Antar att det får bli en tredje hög med ”kanske bra att ha” :geek:Du kan ta ut startmotorn och testa den då kanske det ger nån klarhet då,men nån tredje hög blir det
nästan alltid 😆Mvh Nisse
Då har jag också haft detta problemet. Har kommit rätt plötsligt faktiskt, men bilen har alltid gått igång efter ett par försök. Man hör reläer dra men ingen start går runt. Man försöker ett par gånger och vips så drar den runt och allt är ok. Men på badplatsen vid Vänern i eftermiddags med hela familjen i så var det kört, nu tände inte startmotorn alls. Djävla fan också, men snälla mäniskor körde fram bilar och gav mig full spänning, hjälpte dock inte. Vi fick rulla igång den, något alla tyckte var kul för en sån gammal Saab i fint skick ser man minsanna inte ofta. Är våra og så udda nu att folk gärna hjälper den gamla Saaben igång? 😯 I alla fall, detta föranleder mig tro att spänningen INTE är problemet, utan sjävla motorn. Nu hade jag flyt och hittade en annan startmotor från min gamla T8 special. Den såg mögig ut, till skillnad från den skitfina helt orostiga jag tog ut från TurboSen. Så jag är lite skeptisk…. Kan ju vara nåt elektriskt också, men vi får väl se. Den mögiga gick runt så fint i alla fall. Vi vet om ett par dagar. Fasen vad kring utrustning det är på en Turbo, och kopplingskåpan bereder mig alltid stor glädje vid demonteringen…. Du slapp i alla fall bli stående Beeos, utan det blev jag istället, alltid en tröst i sammanhanget! 😉
@Turbocab wrote:
Fasen vad kring utrustning det är på en Turbo, och kopplingskåpan bereder mig alltid stor glädje vid demonteringen…. Du slapp i alla fall bli stående Beeos, utan det blev jag istället, alltid en tröst i sammanhanget! 😉
Skönt att inte vara ensam med problem 😀
Den första bilen som krånglade för mig blev bra med en annan startmotor.Jag plockade aldrig bort kopplingskåpan när jag bytte.
Lossade bara skruvarna på vä sida (den vid termostathuset har jag aldrig monterat). Då kan man bända ut plastkåpan tillräckligt för att lossa startmotorn.
Bakre fästet har jag också skippat 😳Tjenare
Lyfter denna tråd lite då jag har precis samma problem på min 900t16 ”92”
Problemet är att jag nu bytt startmotor till en bättre beg men samma problem kvarstår.
Någon som bytt något annat än startmotorn o löst problemet. Har även bytt laddnings regulator utan resultat.
Läste tidigare i tråden om byte av tändplatta, var sitter den?
Har även funderat kring startreläet, kan det vara orsaken?
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!
Mvh Anders
Jag kan i alla fall fylla på tråden med att mitt problem löste sig 100% med ”ny” startmotor. Bilen drar ingen ström längre, den startar mkt bättre också. Skönt lösa detta 5 år gamla ”problem”, som eg inte vart så stort förrän då jag blev stående i somras.
Anders, det låter ju nästan som du fått en dålig motor… Men mät på lilla kabeln som drar solenoiden på starten. Har du plus där vid startförsök så känns det ju ändå som att det är startmotorn som bråkar? Du kan ju haft otur och fått en likadan. Annars är det ju startreläet, reläet via larmet och kanske då tändkontakten vid startnyckeln som bråkar.
@AndersT16 wrote:
Tjenare
Lyfter denna tråd lite då jag har precis samma problem på min 900t16 ”92”
Problemet är att jag nu bytt startmotor till en bättre beg men samma problem kvarstår.
Någon som bytt något annat än startmotorn o löst problemet. Har även bytt laddnings regulator utan resultat.
Läste tidigare i tråden om byte av tändplatta, var sitter den?
Har även funderat kring startreläet, kan det vara orsaken?
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!
Mvh Anders
Hej Anders!
Först och främst, välkommen hit! När det gäller en startmotor som inte vill dra så tänker jag mig följande fel:
1) +50 spänning saknas ifrån tändlåset till startmotorn
2) startmotor solenoiden.
3) kablar inte anslutna till startmotornHar du kollat 1:an ? Till att börja med så får du mäta upp ledningsnätet ifrån tändlåset (spänning +50, som den heter) till startmotorn. Samma sak som TurboCab är inne på nedan. Det i sin tur kan då bero på ledningsnätet eller tändningslåset.
Ni pratar om startrelä.. det är något typiskt för moderna bilar med startspärrar, inte på en og900 🙂 (vissa US/CA bilar undantaget, samt bilar med eftermonterat larm)
//Henrik
Tror jag fyller på lite här med mina erfarenheter.
Jag hade problem med min startmotor när jag köpte bilen, ville ibland inte gå runt. Det hjälpte dock alltid med att knacka på solenoiden. Inte så praktiskt men men.
Bytte startmotorn och allt fungerade perfekt ett år ca, till att nu börja strula igen. Det roliga, oftast startar den utan problem. Ibland räcker det med att dra av ljusställaren till noll, och samtidigt ha nyckeln i startläge och ibland är det bara knacka som gäller. (tur det finns två bilar i huset 😛 dosk en WV…)
Det jag märkt är att den är mest grinig efter långkörning = varm varm motor och när man bara kört kortare sträckor när det varit varmt ute…Mkt konstigt problem, tror det blir ett byte, igen 😛
Tror jag fyller på lite här med mina erfarenheter.
Jag hade problem med min startmotor när jag köpte bilen, ville ibland inte gå runt. Det hjälpte dock alltid med att knacka på solenoiden. Inte så praktiskt men men. Bytte startmotorn och allt fungerade perfekt ett år ca, till att nu börja strula igen. Det roliga, oftast startar den utan problem. Ibland räcker det med att dra av ljusställaren till noll, och samtidigt ha nyckeln i startläge och ibland är det bara knacka som gäller. (tur det finns två bilar i huset ? dosk en WV…) Det jag märkt är att den är mest grinig efter långkörning = varm varm motor och när man bara kört kortare sträckor när det varit varmt ute…
Mkt konstigt problem, tror det blir ett byte, igen ?Har exakt samma problem som Sebbo och några andra författare här. Gör mig galen. Oftast uppstår startproblemet när bilen är varm – det klickar men händer inget. Om jag stänger av radio och halvljus så får den oftast igång.
Jag har bytt:
– Startmotor (begagnad)
– Tändmodul
– Jordkabel
– BatteriSka man byta startmotor igen?
//Markus
Har exakt samma problem som Sebbo och några andra författare här. Gör mig galen. Oftast uppstår startproblemet när bilen är varm – det klickar men händer inget. Om jag stänger av radio och halvljus så får den oftast igång.
Jag har bytt: – Startmotor (begagnad) – Tändmodul – Jordkabel – Batteri
Ska man byta startmotor igen?
//MarkusHej Markus,
Exakt samma problem på min i flera år. Har bytt allt tändningsväg.
Hittade felet i somras.
Har du larm i bilen?
Mät V på kabel mellan tändlås och startmotor. Den ska det va 12v i. Jag hade endast 7-8v.
Stängde ja av halvljus, så hoppade den ibland igång.Jag drog en ny kabel, mellan tändlås och startmotor, så det inte passerar larmet.
Nu startar den hur fint som helst.Mvh Fredrik
Har exakt samma problem som Sebbo och några andra författare här. Gör mig galen. Oftast uppstår startproblemet när bilen är varm – det klickar men händer inget. Om jag stänger av radio och halvljus så får den oftast igång. Jag har bytt: – Startmotor (begagnad) – Tändmodul – Jordkabel – Batteri Ska man byta startmotor igen? //Markus
Hej Markus,
Exakt samma problem på min i flera år. Har bytt allt tändningsväg. Hittade felet i somras. Har du larm i bilen? Mät V på kabel mellan tändlås och startmotor. Den ska det va 12v i. Jag hade endast 7-8v. Stängde ja av halvljus, så hoppade den ibland igång.
Jag drog en ny kabel, mellan tändlås och startmotor, så det inte passerar larmet. Nu startar den hur fint som helst.
Mvh FredrikHej Fredrik!
Tack för svar! Är larm monterat original och sedan har även ett Carguard-larm monterats för typ 10 år sedan på larmfirma. Får försöka dra ny kabel då helt enkelt och ev. sätta en knapp till en början för att se om det funkar bättre.
På terminalen på startmotorn hat jag typ 11v, så är ju inte katastrof, men kanske tillräckligt dåligt…
Tack för hjälpen!
Mvh
Markus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.