Större Kylare till v4

Forum Övrigt SSR Större Kylare till v4

Detta ämne innehåller 24 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-13 20:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14981

    Jonathan
    Deltagare

    Är det någon som vet om sport&rally större kylaren Nr: 1166 motsvarar någon standard kylare i storlek ev. mått på en sådan? Gäller även expansionskärlet Nr: 1164 ev. om någon har ritning på ett sådant

    Alf

    #99332

    anders jensen
    Deltagare

    Kylaren 11668 och expansionskärlet 11643 är från 99 och lite modifierade.
    För att det skall få plats får du kapa ur lite i frontplåten samt flytta isär infästningen i frontbalken.

    Mvh
    Anders.

    #99333

    anonymous
    Deltagare

    hej !!
    är ganska ny här på forumet, så frågan är var får man tag i info om dessa nr som ni skriver om??
    jag behöver också byta till en annan kyl som ger lite mer kyl effekt…

    #99334

    Jonathan
    Deltagare

    Har du någon anning om vilka årsmodeller som kylaren & expansionskärlet kommer ifrån?

    Mvh/
    Alf

    #99335

    anders jensen
    Deltagare

    Hej Niklas.

    Enklas för dig att få bättre kylning kanske är att cella om ditt nuvarande kyl. Brukar räcka till om du inte kör trimmat.

    Numren kommer från Saab typ 19 detaljer och de finns i Saab Sport & Rally kataloger.

    Finns Sport & rally kataloger utlagda på nätet.

    Mvh
    Anders

    #99336

    anders jensen
    Deltagare

    Hej Alf, vem du nu är?? (Uppdatera gärna din profil).

    Det är en tidig 99 med expansionskärlet monterat på kylaren, 1971-72?.
    http://www.saab99klubben.com/99traff2004/Dscn0029.html

    Finns nog andra 99 boys som kan detta med årsmodell.

    Tror inte dom monterade detta före 72 på V4 orna iaf.

    /Anders

    #99337

    anonymous
    Deltagare

    jag kör trimmat, 1700 med vassare kam o.s.v. tydligen har kylet redan varit inne på uppgradering men det funkar inte fullt ut, då den springer iväg med värmen, dock inte över det röda innan elfläkten startar, men det är lite närma varma dagar.
    är det 99 kyl man ska leta efter, samt en liten modifiering av fronten som behövs då ???

    #99338

    fuling
    Deltagare

    Man behöver en USA-front om man skall åka 99a-kylare.

    #99339

    stefan w
    Deltagare

    Går det med 67-68 fronten?

    #99340

    lecup
    Deltagare

    Jeg har på min V4 den original køler som er forlænget 5 cm.Der er lige pladsen til den mellem de firkantede lygter.Der er også 3 rækker celler i stedet for to.Der er plads til 3 rækker celler på den originale køler i stedet for 2 og uden at forlænge den, vil det forbedre kølingen en del.
    Min forlænget køler skulle have 50% støre køle kapacitet.

    #99341

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Går det med 67-68 fronten?

    Jepp.

    /B

    #99342

    turbonicke
    Deltagare

    Jeg har på min V4 den original køler som er forlænget 5 cm.Der er lige pladsen til den mellem de firkantede lygter.Der er også 3 rækker celler i stedet for to.Der er plads til 3 rækker celler på den originale køler i stedet for 2 og uden at forlænge den, vil det forbedre kølingen en del.
    Min forlænget køler skulle have 50% støre køle kapacitet.

    Jag lyfter den här tråden då jag tänkt plcka ihop en 1700 med 7.6 kam, elfläkt, el soppapump mm.till -78 an

    lecup:Har Du några bilder på Din kylare?

    Ni som åker trimmat, har Ni någon oljekyl och vad använder Ni för fläkt??

    #99343

    stefan
    Deltagare

    innan man modifierar bilen och sätter dit något större så tror jag att 90% av alla kylproblem beror på täta gamla kylare. Se till att renovera/byt cellpaket på originalet innan man går vidare med nåt större. Det brukar vara en himmelsvid skillnad på en gammal igensatt jämfört med ett nytt med full cirkulation.

    #99344

    lelle f
    Deltagare

    Jag har 1700 med 7,6 kam och weber 28/36 och orginalkylare som är frisk , inga problem att den går varm eller nåt annat problem .
    ( än iaf , kört snart ett år . )

    #99345

    tigerhonda_0
    Deltagare

    Vill tipsa om att elkylfläkt från vissa Saab turbo passar klockrent på V4 – kylaren. Fläktlageret i registerkåpan måste bort för att gje plass. Hålet pluggas. Kortare fläktrem monteras. Termobrytare kann också monteras i V4 – kylaren. Jag har gjort klart det i min bil, men inte provat enn. Provas på torra vägar i april månad!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng