Större Kylare till v4
- Detta ämne har 24 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2007-01-13 20:50 av Martin.
-
FörfattareInlägg
-
november 24, 2006 at 20:22 #99346
Vill tipsa om att elkylfläkt från vissa Saab turbo passar klockrent på V4 – kylaren. Fläktlageret i registerkåpan måste bort för att gje plass. Hålet pluggas. Kortare fläktrem monteras. Termobrytare kann också monteras i V4 – kylaren. Jag har gjort klart det i min bil, men inte provat enn. Provas på torra vägar i april månad!
Har Du koll på vilka turbomodeller. Hittade en på tradera till 9000 men den var för stor(405X400X90)
Jeg har desværre ikke billeder af min køler som jeg kan sende.Tænker på at investere i en scanner snart.(jeg vil gerne have muligheder for at kunne sende billeder)
Du kan prøve at sende en mail til H.C thing,(consult@hc-thing.dk).Han var den første med sadån en køler (kører med en v4 med 1850 motor med indprøjtning).Han fik lavet min køler samme sted som sin,jeg gav ham bare en gammel original køler.Måske har han tegning over køleren.
Hvis man vil bevare den original front med de firkantede lygter er det en rigtigt god løsning.Det kostede lidt over 2000 d.kr på en køler fabrik i danmark i 2004.
Jeg kører med en 1800 motor og den er aldrig blevet varmt siden,selv om jeg har kørt i syd frankrig i varmen,i bjergene, med husvogn på slæb(en smule over den grønne zone,op af bakken med 30 grader varme)
Jeg kører også med en kenlowe el-ventilator i stedet for den original.Jag skulle vilja ha svar på en sak, större kylare är nog en förbättring men är det bara storleken det hänger på? Stor kylare = bra kylning är väl inte givet, jag fattar det som att det är cellpaketet som är avgörande. Många bilar idag har inga jättekylare direkt i förhållande till motoreffekten om man tittar sig omkring lite. Men de kanske har kylare med effektiva cellpaket.
Sen måste väl varmluften ut ur motorrummet också och där ligger väl V4an inte så bra till.
november 27, 2006 at 08:21 #99352Vill tipsa om att elkylfläkt från vissa Saab turbo passar klockrent på V4 – kylaren. Fläktlageret i registerkåpan måste bort för att gje plass. Hålet pluggas. Kortare fläktrem monteras. Termobrytare kann också monteras i V4 – kylaren. Jag har gjort klart det i min bil, men inte provat enn. Provas på torra vägar i april månad!
Har Du koll på vilka turbomodeller. Hittade en på tradera till 9000 men den var för stor(405X400X90)
Søkte med artikkelnummeret i saab’s EPC, og den ga meg svar:
Fläktkåpa 1986-1989, TURBO RH,AC,LH
Fläktkåpa 1990-1993, C,I,LH,AC,TURBONu talar vi iofs V4, men på min dåvarande 96-66 TT monterade jag en 99/900 turbofläkt framför kylet. Det passade perfekt, med 5 mm tillgodo mot frontplåten. (Om jag minns rätt, det var 6-7 år sedan).
tigerhonda_0 wrote:Vill tipsa om att elkylfläkt från vissa Saab turbo passar klockrent på V4 – kylaren. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.