Stum koppling

Forum Modellspecifika forum OG900 Stum koppling

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-18 22:26.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24904

    moongoose
    Deltagare

    Hej kolla lite snabbt här men hittade inget, fanns på förra forumet .

    Har säkert med slavcylindern och urtrampninglagret, men jag vet inte.
    Det är en T8 special och kopplingspedalen är hel stum, rör sig något.
    Så tänkte fråga efter en guide eftersom det inte lika som byta hela kopplingen. Alla svar är välkomna!

    Förresten kan jag ju skvallra att det står 2st T8 special på gården nu =)

    #178378

    svartasara
    Deltagare

    Tyvärr är det ju så att det finns sällan enkla snabba lösningar när det gäller bilar.
    Metodisk felsökning är det som gäller.

    1.Kontrollera så att det finns bromsvätska (upp till max)
    2.Lufta kopplingen, skall helst trycksättas från slaven och uppåt men det går också att lufta på samma sätt som du luftar bromsar
    men det tar längre tid och är inte lika bra.
    3 Kontrollera huvudcylindern (till kopplingen då alltså) läckage etc
    4. Ta bort skyddskåpan över svänghjul/koppling, be någon att frikoppla,kolla så att slaven gör som den ska och inte läcker.
    5.Demontera slav och koppling, kontrollera slitage på lamellerna.Byt vid behov.
    När du ändå river kopplingen så hade jag bytt slav,urtramp,koppling och svänghjulslager men det är förstås en pengafråga….
    lycka till!

    MJ

    #178392

    icecream
    Deltagare

    @MJ1965 wrote:

    Tyvärr är det ju så att det finns sällan enkla snabba lösningar när det gäller bilar.
    Metodisk felsökning är det som gäller.

    1.Kontrollera så att det finns bromsvätska (upp till max)
    2.Lufta kopplingen, skall helst trycksättas från slaven och uppåt men det går också att lufta på samma sätt som du luftar bromsar
    men det tar längre tid och är inte lika bra.
    3 Kontrollera huvudcylindern (till kopplingen då alltså) läckage etc
    4. Ta bort skyddskåpan över svänghjul/koppling, be någon att frikoppla,kolla så att slaven gör som den ska och inte läcker.
    5.Demontera slav och koppling, kontrollera slitage på lamellerna.Byt vid behov.
    När du ändå river kopplingen så hade jag bytt slav,urtramp,koppling och svänghjulslager men det är förstås en pengafråga….
    lycka till!

    MJ

    Ska du tömma hela kopplingssystemet? Från slaven ska man suga, inte trycksätta. Och det tar inte längre tid att lufta via oljebehållaren. Fast ge fanken i att trycka på pedalen innan det är färdigluftat.

    Att pedalen är stum tyder på generalknas. Någon packning i huvudcylindern har ställt sig på kant alt. lossnat en gummibit som täpper till. Ingen raketvetenskap å byta på en og iaf.
    Alla större skrotar har dessa delar till överkomligt pris, och en packningssats till huvet kostar inte mycket heller.

    #178395

    jellybear
    Deltagare

    Det är svårt att ge ett lösningsförslag innan man vet vad felet beror på… En fundering bara: Det är inte så enkelt att du slarvat med byte av broms- och kopplingsvätska? Nu när det är frostsäsong kan ju fukten som blir i gammal hydraulvätska frysa och då ha sönder både det ena och det andra (i första hand packningar i cylindrarna) i kopplingssystemet.

    Men som tidigare skribenter säger, börja med att kolla oljenivån och försöka lufta systemet. Om det inte hjälper så får du nog riva slav- och huvudcylinder för att se om inte något pajat i dessa.

    Skulle du behöva komma åt slavcylindern så måste du plocka isär hela kopplingspaketet, så du följer samma instruktion som om du skulle byta koppling tills du fått loss slaven:

    viewtopic.php?f=27&t=55

    #178406

    longjohn61
    Deltagare

    Jag har en grej som man skruvar på locket till behållaren och sen med en slang på bildäcket,sen är det bara öppna luftnippeln vänta och hålla koll på vätskan.
    Denna metod har jag använd flera år helt felfritt 😉
    Verktyget köpte jag nån gång på mekonomen.

    Mvh Nisse

    #178411

    torbo
    Deltagare

    Jag har också lite problem med kopplingen, tror jag. (Vid lugn körning funkar den bra)
    Den slirar ibland på vissa växlar. Om man gasar fullt ut på 2an, sedan växlar snabbt till 3an och släpper upp, så slirar den innan den ”hugger tag” ordentligt.

    Hjälper det att lufta kopplingen då?
    Hur felsöker man kopplingen, kan man göra något sorts test?

    #178420

    jellybear
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Jag har också lite problem med kopplingen, tror jag. (Vid lugn körning funkar den bra)
    Den slirar ibland på vissa växlar. Om man gasar fullt ut på 2an, sedan växlar snabbt till 3an och släpper upp, så slirar den innan den ”hugger tag” ordentligt.

    Hjälper det att lufta kopplingen då?
    Hur felsöker man kopplingen, kan man göra något sorts test?

    Näe, det handlar nog mer om att du har en sliten koppling: antingen så är lamellen såpass sliten att den greppar dåligt mot tryckplattan eller så är tryckplattans fjädrar slitna så att den inte orkar trycka tillbaka ordentligt (eller så är det både och). Lösningen är ett kopplingsbyte.

    Hydraulikprolem känneteckans snarare av att pedalen känns konstig, kopplingen inte tar där den brukar, att det inte går att frikoppla ordentligt och liknande.

    Det finns inget särskilt test att göra mer än att montera ner kopplingen och titta på skicket på delarna.

    #178436

    torbo
    Deltagare

    Hur ser man om lamellen är sliten?
    Är det svårt att göra ett kopplingsbyte själv? (Som hobbymeckare)

    #178438

    longjohn61
    Deltagare

    Titta här viewtopic.php?f=27&t=55

    Mvh Nisse

    #178448

    torbo
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Titta här viewtopic.php?f=27&t=55

    Mvh Nisse

    Tack!

    #178449

    saab putte
    Deltagare

    Skulle lätt tippa på slavcylindern om pedalen är stum som du säger. förmodligen kolven som rostat fast,ganska vanligt om dem stått oanvända tex. Vore det luft skulle ju inte pedalen va stum iallafall, det vet jag.. lycka till….

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #178451

    moongoose
    Deltagare

    Hej tack för alla svar, har kanske hittat och bytt ut felet. Det var cylindern som var stum men när jag tagit ut den och provade trycka förhand så gick det bra… Men en sak hände som känns skumt när jag höll på att demontera ner, då ramlar sprinten som sitter på pedalen ner på mattan(gaah vad är nu detta…) och förstod att nån hade försökt sig på det men gett upp i mitten.. Så jag som lycklig ägare av 2 andra stilla ståendes 900ogs tog grejer av den ena och vips var allt på plats och det funkade bra ilag. Men sen när jag luftade så(öppnade luftnippeln vid kopplingen och tog en överbliven silikonslang som gick till behållaren) kom det bara mer å mer bubblor i slangen.. Och när jag lyssnade medan min snälla mor tryckte och släppte och jag skruva åt och öppnade. Så hörde jag ett konstigt ljud, som om det läkte och visst var det så.. Röret hade ett fint litet hål :/ Men lugn har ett i reserv =) Provade i kanske 30min i mörker och 20cm tillgodo under bilen men sen gav jag upp. Blir mer imorngon.

    Bilen är precis köpt så därför vet jag inte mycket om hur den sköts tyvärr, som det verkar så är det en hobbymeckbil :/ Men fick den billigt så ska inte klaga.
    Sånt här skick fick jag den i:
    Ner slipad huv med kromade spolarmunstycken.
    Vit målad höger innerskärm(börjar komma ytrost).
    Trasig backspegel(blev precis vid på lastning inte mitt fel).
    Konstig monterad ”9000ic”(nån konstig ic bara..).
    Handtaget till justering av förarstolen borta(fram bak, förstår inte vad det ska vara bra för..)
    Vev på förarsidans dörr och som självklart inte sitter ihop med rutan utan den är i bott(ska ju vara el hissar på båda sidor).
    Batteri bak i skuffen(bra ++ där!) får se om det är korrekt gjort.
    Så det var det hela kommer upp på projekt sen när jag ser att den har en framtid 😉

    Mvh Andreas

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.