Styrtrycksventilen
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Styrtrycksventilen
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Styrtrycksventilen
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-30 19:46 av morsole.
-
FörfattareInlägg
-
öppnade Styrtrycksventilen igår och locket satt ganska bra så fick ta i lite med hankraft, och poff for det ut diverse delar som flög åt två håll… den ena hittade jag som var en fjäder, kvar lämnades en pinne och en platta, men vad försvann, vet inte vad jag letar. någon som har bildr på en isärskruvad Styrtrycksventil?
det sitter ju två lock sitter det också två fjädrar?
@fataren wrote:
öppnade Styrtrycksventilen igår och locket satt ganska bra så fick ta i lite med hankraft, och poff for det ut diverse delar som flög åt två håll… den ena hittade jag som var en fjäder, kvar lämnades en pinne och en platta, men vad försvann, vet inte vad jag letar. någon som har bildr på en isärskruvad Styrtrycksventil?
det sitter ju två lock sitter det också två fjädrar?
På sidan 1688 i verkstadshandboken ser du rent schematiskt hur styrtrycksventilen ser ut, den som sitter/satt i bilen
Den du rekommenderas att byta till ser lite annorlunda ut; men när du tar isär nästa gång kanske du är lite mera försiktig??
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Precis, det sitter lite fett inne i hatten som håller kvar pinnen. Pinnen skall stickas ner i hålet vid änden på bimetallen, hatten skall ligga ovanpå och sedan ska fjädern ligga ovanpå hatten.
Pinnen är en den som trycker på membranet när bimetallen rör sig. När jag själv läser det verkar det lite luddigt men jag hoppas jag uttrycker mig på ett förståeligt sätt 😆
Högre tryck på fjädern ger magrare blandning, lägre ger fetare…
Du måste slipa av fjädern för att du ska få fetare blandning; kan inte ge dig noggrant mått men på Mattems bil gjorde jag så på känn första gången, innan jag skaffade ställbar styrtryckare.
Slipade, körde, slipade och körde, slipa och körde…
Det tar tid att få det rätt; lättare med en ställbar, då kan du ställa hur du vill.
Jag slipade på en slipduksremsa, tog ganska lite åt gången; men det ska nog av rätt mycket.
Hade inte heller någon tryckmätare monterad, det är bra att ha för då vet du hur du ändrar.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
sitter ju en kopparkåpa på baksidan, precis som alla bilder på -83ans. så upp i pelarborrmaskin och så borra försiktigt, där är ju en ställskruv som justeras med insex. så varför kan ingen justera med den? så en följd fråga som vanligt 🙂
fylls den här med soppa, eller varför sitter det packningar?
När “pluggen” är borta kan du skruva på insexen, ja, det är så man justarar styrtrycket.
Här fylls inte med soppa, nej. Men kan vara bra att det är torrt och fint där inne väl?
Nu fattas du bara en manometer så du kan läsa av trycket du har!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.