Styrtrycksventilen

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Styrtrycksventilen

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Styrtrycksventilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 15, 2012 at 09:17 #25867

      öppnade Styrtrycksventilen igår och locket satt ganska bra så fick ta i lite med hankraft, och poff for det ut diverse delar som flög åt två håll… den ena hittade jag som var en fjäder, kvar lämnades en pinne och en platta, men vad försvann, vet inte vad jag letar. någon som har bildr på en isärskruvad Styrtrycksventil?

      det sitter ju två lock sitter det också två fjädrar?

        juni 15, 2012 at 10:54 #191335

        Vilken styrtrycksventil är det du plockat isär?

        Den som satt på bilen nu?

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          juni 15, 2012 at 11:01 #191337

          @fataren wrote:

          öppnade Styrtrycksventilen igår och locket satt ganska bra så fick ta i lite med hankraft, och poff for det ut diverse delar som flög åt två håll… den ena hittade jag som var en fjäder, kvar lämnades en pinne och en platta, men vad försvann, vet inte vad jag letar. någon som har bildr på en isärskruvad Styrtrycksventil?

          det sitter ju två lock sitter det också två fjädrar?

          På sidan 1688 i verkstadshandboken ser du rent schematiskt hur styrtrycksventilen ser ut, den som sitter/satt i bilen

          Den du rekommenderas att byta till ser lite annorlunda ut; men när du tar isär nästa gång kanske du är lite mera försiktig??

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            juni 15, 2012 at 15:46 #191341

            jo den satt i bilen, men den är inte i trafik nu så ingen panik, alla på en gång. får åka på skroten och titta om de har en.

              juni 15, 2012 at 17:12 #191345

              jag ska ha en bild på en sån rackare här ngn stans… Vet att jag postat det på forumet. Återkommer med en bild iaf.

                juni 15, 2012 at 18:57 #191347

                Om det är till K-Jet, så är det fjädern, pinnen, och en platta som ser lite ut som en Sombrero som skall vara där 🙂

                  juni 15, 2012 at 19:30 #191348

                  @Praedator wrote:

                  Om det är till K-Jet, så är det fjädern, pinnen, och en platta som ser lite ut som en Sombrero som skall vara där 🙂

                  de sakerna har jag koll på. men hur sitter de nu. sombreron låg kvar med en pinne uppstoppad i hatten.

                    juni 15, 2012 at 21:33 #191365

                    Precis, det sitter lite fett inne i hatten som håller kvar pinnen. Pinnen skall stickas ner i hålet vid änden på bimetallen, hatten skall ligga ovanpå och sedan ska fjädern ligga ovanpå hatten.

                    Pinnen är en den som trycker på membranet när bimetallen rör sig. När jag själv läser det verkar det lite luddigt men jag hoppas jag uttrycker mig på ett förståeligt sätt 😆

                      juni 15, 2012 at 22:02 #191367

                      så då fattas det inget, sicken tur. ska jag lägga en bricka här eller slipa nerfjädern lite. är det detta ingrepp som påverkar spridarbilden?

                        juni 15, 2012 at 23:23 #191369

                        Högre tryck på fjädern ger magrare blandning, lägre ger fetare…

                        Du måste slipa av fjädern för att du ska få fetare blandning; kan inte ge dig noggrant mått men på Mattems bil gjorde jag så på känn första gången, innan jag skaffade ställbar styrtryckare.

                        Slipade, körde, slipade och körde, slipa och körde…

                        Det tar tid att få det rätt; lättare med en ställbar, då kan du ställa hur du vill.

                        Jag slipade på en slipduksremsa, tog ganska lite åt gången; men det ska nog av rätt mycket.

                        Hade inte heller någon tryckmätare monterad, det är bra att ha för då vet du hur du ändrar.

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          juni 16, 2012 at 08:19 #191370

                          sitter ju en kopparkåpa på baksidan, precis som alla bilder på -83ans. så upp i pelarborrmaskin och så borra försiktigt, där är ju en ställskruv som justeras med insex. så varför kan ingen justera med den? så en följd fråga som vanligt 🙂

                          fylls den här med soppa, eller varför sitter det packningar?

                            juni 16, 2012 at 20:25 #191396

                            När “pluggen” är borta kan du skruva på insexen, ja, det är så man justarar styrtrycket.

                            Här fylls inte med soppa, nej. Men kan vara bra att det är torrt och fint där inne väl?

                            Nu fattas du bara en manometer så du kan läsa av trycket du har!

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              juni 16, 2012 at 20:55 #191397

                              var sjysterar man spridarbilden?

                                juni 17, 2012 at 16:32 #191409

                                Du har nog att göra med att få de andra värden att stämma tror jag…

                                Spridarbilden på k jetronic har jag inte varit med om att BEHÖVA ändra.’

                                Får jag lov att fråga varför du skulle vilja ändra på det??

                                Mvh Johannes

                                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                  juni 17, 2012 at 20:39 #191419

                                  Ställbar är den inte, men däremot kan spridarna rengöras pga att de har en felaktig spridarbild pga skit, otäta osv…

                                  VHB har naturligtvis svaret. Rekommenderad investering för övrigt som du lär behöva.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.