Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Svarva upp avgaskonorna…
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2017-04-30 12:27 av .
- FörfattareInlägg
- 21 april, 2017 kl. 17:10 #429372
vee-eight
DeltagareHej hallå kamrater!
Tänkte mig svarva upp avgaskonorna till V4:an för att öka flödet. Har sedan innan Simons 2″-system, och tänkte byta främre böjarna till de nya rören som finns att köpa på Saabklubben (med sammansvetsningen av cylindersidorna först efter oljetråget). Hursom; till vilken invändig diameter skall/bör man svarva upp konorna som mest?
Vill minnas att i tidigare trådar på forumet att det skall vara max 37mm, men är inte säker på detta.
22 april, 2017 kl. 09:33 #429397sonettlll
DeltagareI SAABs trimanvisningar togs topparna och konorna upp till 44mm, specialpackning fanns att köpa.
Standardpackningar finns i 40mm och 38mm, de flesta trimrör är 41mm mot topparna, leta packning 40mm och svarva 40mm.
Om du kan, fila upp utblåsen till 40mm, standard är 36mm, värsta strypningen i hela motorn. Mats27 april, 2017 kl. 00:25 #429556John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareHar man haft Simons-rör på motorn en tid ser originalrören ganska ynkliga ut… 🙂
Simons främre rör löper samman väldigt fult och med ena röret i en tvär 180-gradersböj och från andra cylinderraden antar jag det puffar rakt emot den första. Ser helt galet ut, ändå ska det väl ge ganska mycket bättre effekt än originalsystem, åtminstone på en trimmad motor? Att i stället föra ihop cylindersidorna efter oljetråget i en snygg Y-form borde ju flöda betydligt bättre, men HUR mycket bättre? Sedan är det väl ändå inte helt optimalt med tanke på att rören är långa och ”puffarna” kommer i en lite udda otakt jämfört med hur det brukar ordnas på en radfyra med 4->2->1?
Hur brukar rören se ut till dubbelblåstoppar?
27 april, 2017 kl. 21:36 #429589sonettlll
DeltagareSaabklubbens nya system med långa framrör är en kopia på Saabs system till 80 och 90hk trimsatserna, säkert bättre än Simonssystemet.
John du undrar över dubbelblåsrören, titta i ssk reservdelsshop motordelar, så finns dom med bild.
Bra tänkt av Saab men enligt mig en katastrofal kompromiss för att kunna tillverkas billigt, utblåsen i topparna är mycket för grova, första böjarna lika grova.
Sedan följer 4st smalare rör med olika längd, därefter 2st grövre till klykan under golvet också med olika längd.
Total sett blev det lite bättre än enkelblås, men det kan göras bättre. 1982 byggde jag ett 4-1 rör till rallycrossbilen, fick måtten av Växjöbildelars kamguru.
Motorn blev otroligt rapp och varvvillig, det sitter idag på en rallybil i Gästrikland och dom var mycket nöjda. Mats28 april, 2017 kl. 07:11 #429593sabbe
Deltagare4-1 system ger hög effekt på höga varvtal.
Vill man ha bottenvrid och jämnare effektkurva skall man köra 4-2-1 system.
Beroende på rörlängder kan man styra var man vill ha effekt och vrid.
En fyrtakts fyrventilad encylindrig enduromotorcykel hade olika rörlängd från
de 2 avgaskanalerna innan de gick ihop. Ägaren provade egna system med lika långa
rör vilket blev klart sämre!!!
Detta visar att logiken i avgaspulserna inte är lätt att förstå.
Jag har ett VB 4-1 system som jag inte har testat.Sabbe
29 april, 2017 kl. 20:41 #429650sonettlll
DeltagarePå en motor med normal tändföljd och 4-2-1 system kopplas 1 och 4 ihop, 2 och 3 ihop med rätt korta rör, sedan 2 lite längre rör.
På en v4 blir det praktiskt omöjligt om man vill ha rimlig rörlängd, då återstår Saabs kompromiss eller att prova sig fram med 4-1.
Vissa trimmare anser sig få lika bra effektkurva med 4-1 system. Mats30 april, 2017 kl. 12:27 #429676fuling
DeltagareInstämmer med att man kan få ett 4-1 samma som 4-2-1 rör effekt/vridmomnetmässigt.
Och att 4-2-1 är omöligt att få till på V4an rätt, då cylinder 1 & 4 och 2 & 3 skall ihopp först.Saabs kompromiss med dubbelblås grenrören ser jag i prinsip som bara hål i huvudet.
Man gör bättre toppar och använder byfånen till att bygga grenrören 😉Helt bevisligen går det, gick det, att bygga 4-1 på ett korrekt sätt.
Går även att konvertera enkelblåstoppar till separata portar utan att svetsa mm.
Sen att få till rätt, bra, optimala rörlängder innan kollektorn är bökigt.
Då även kammen, insuget mm skall med i smeten.
Vill man så kan man grotta ner sig i ämnet, kolla tex Gordon P. Blair - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.