Tändinställning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tändinställning

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2005 kl. 23:54 #85125

      Hmm ta allt en gång till med att kolla att tändkablarna sitter på rätt ställ.
      Jag kan nästan sätta en tunna skit på att du vänt på några.

        februari 20, 2005 kl. 10:43 #85126

        tyvärr så sitter de rätt. har kollat det många gånger t.o.m. efter en liten bild i verkstadshandboken….

        jag är helt nollställd =P

        visst har jag hittat rätt ”varv” på ettans kolv, om man när man ställt in tändningen rätt (tycker jag iaf), sedan knuffar bilen bakåt, så rör sig inte ventilerna för ettan? det är väl då bränslet ska komprimeras?

        sånt här händer bara mig!

          Anonym
          februari 20, 2005 kl. 20:31 #85127

          Hej!

          Jag förstår mig inte särskilt mycket på motorer, men jag tänkte uppmuntra dig en aning. Jag stod i din belägenhet i onsdags kväll. Jag fick inte ordning på någonting vad gällde tändinställning. Det började bli sent. Till sist fick jag till det så den tände på två cylindrar och gick faktiskt ganska skapligt (trots oväsen och massor av rök). Jag gav upp och tänkte att nu är det kört. Åkte hem och lade mig och fick lite god sömn. Kom tillbaka till jobbet där bilen stod och började igen nästa morgon. Denna gången funkade det bättre.

          Om du tagit bort fördelaren, vilket du måste ha gjort, så kan den sitta på två sätt även om alla märken stämmer (rotorn vrider sig ju bara ett halvt varv per vevstaksvarv). Om du inte kan få den att gå så ryck ur fördelaren helt och hållet och rulla bilen så att remskivan vrider sig ett helt varv tillbaka till märket. Tryck i fördelaren och montera dit hela rastafrisyren. Är du sedan två personer så kan den ena av dig vrida på tändningsnyckeln och den andra av dig vrida försiktigt på fördelartornet tills aset sparkar igång och du är i glad igen. Sedan kan man finjustera med stroblampa enligt konstens alla regler.

          Lycka till.

            februari 21, 2005 kl. 14:09 #85128

            jag har nu tagit paus från bilen för en ny vecka med studier på annan ort.

            allmänna konstateringar hittils är alltså:

            första inställningsförsöket visade sig att fördelaren var 180 grader fel, däremot hade jag vridit fördelarhuset så ur kurs att den nästan kompenserade detta. detta resulterade i att bilen startade, gick (lät som normal gång) ca 3 sekunder. sen storknade den, poffade det upp en eldlåga ur förgasaren varpå bilen stannade.

            efter hjälp härifrån (dock utan att veta att fördelaren var 180 grader ur kurs) ställde jag då tändningen med lampa, till ”exakt” 180 grader fel. varpå ingenting alls händer när jag vrider runt startmotorn.

            när jag så en tredje gång tittat till datorn och forumsvar, förstår jag så äntligen att fördelaren snurrar endast ett varv per två remskivevarv.
            jag ställer då om så att den står rätt, för när jag knuffar bilen, med ilagd växel, bakåt utifrån detta inställda läge. så rör sig inte ventilerna för ettans cylinder. alltså bör det vara rätt varv jag nu är på.
            det som då händer vid startförsök är att den tänder till nån gång eller två å poffar ur förgasaren iaf.

            jag blir knäpp, och funderar starkt på att söka proffesionell hjälp. till bilen då

            en fundering:
            mina balansaxellager glappar lite smått och jag har tänkt ge mig på ett byte framåt sommaren. kan remskivan kugga över om dessa glappar? så jag försöker ställa tändningen efter helt fel utgångspunkt?
            i och för sig borde ju då bilen vibrera som sat.. om balansaxeln snurrar fel.. vilket den inte gjorde före jag plockade ner..

            mvh william

              februari 21, 2005 kl. 15:43 #85129

              kan remskivan kugga över om dessa glappar?

              Det ska väldigt mycket till, det räcker inte med ett litet glapp, kuggarna har en höjd på ca 7mm så glappet måste vara där i krokarna för att den ska kugga över, såvida axeln inte skurit fast och vevaxeldrevet helt demolerar balansaxeldrevet (jag har sett det en gång). Inte mycket till hjälp, men ett orosmoment mindre kanske.

              /Rasmus

                februari 21, 2005 kl. 17:17 #85130

                Balansaaxen brukar/ska glappa lite när man vider på dess remsiva, de är kuggspelet man känner.
                Men utan fläktrem skall det inte glappa upp och ner(raiellt).

                Prova också att byta tändstift, jag har varit med ett antalgånger att tändstift sakt upp.
                Tom nya stift.

                  februari 23, 2005 kl. 22:04 #85131

                  Hej

                  Jag kan inte låta bli att fråga om det inte kan bero på att du har öppna hål i insuget för bromservo eller vevhusventilation, motorn kan väll bete sig rätt likt det du beskriver då?

                    februari 24, 2005 kl. 11:57 #85132

                    JO!, de är ju helt öppna…. tänkte inte att det hade betydelse.. men då ska jag montera ventilkåporna och slangarna som det ska vara och prova så.
                    varför baktänder den om hålen är öppna?

                    det gav lite hopp får testa det i helgen.

                    en annan liten fråga då: det står att man ska se så vipparmarna får korrekt smörjning innan man börjar köra.. hur kollar jag då det utan att ha av ventilkåporna?
                    ..eller kan jag tillfälligt plugga de öppna hålen i förgasaren?

                    Mvh William

                      februari 24, 2005 kl. 12:55 #85133

                      Det finns säkert andra här som kan svara på det bättre än jag men du kan läsa mer här: läs mer i den här tråden

                        april 16, 2005 kl. 10:19 #85134

                        hejsan allihopa!

                        tänkte meddela hur det gick med tändningen

                        efter alla misslyckanden gav jag fanken i bilen en månad ungefär, sen hade jag av förgasaren och upptäckte att packningen därunder nog inte var i toppskick. klippte till en ny och bilen gick igång. gick som en kratta, men igång gick den Då fininställning av tändningen var mer än jag kan, med mina icke-exciserande stroblampor med mera, så lämnade jag den härromdagen till en riktig bilmekaniker, min granne för en inställning av tändning och förgasare. Jag har ägt min bil över två år, aldrig har den gått så silkeslent som nu. helt otroligt!

                        nepp, nu har jag varit frånvarande förarstolen allt för lång stund. hejsvejs!

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.